Alles van mijn iPhone verwijderd, maar de opslag toont nog steeds bijna vol - waarom?

Ik heb foto’s, video’s, apps en andere bestanden van mijn iPhone verwijderd, maar in Instellingen wordt nog steeds weergegeven dat de opslag bijna vol is. Ik heb Onlangs verwijderd geleegd en hem opnieuw opgestart, maar de gebruikte opslag is nauwelijks veranderd. Wat kan er ruimte innemen en hoe kan ik oplossen dat iPhone-opslag niet vrijkomt?

Ja, dit is een van de irritantere iPhone-problemen omdat het voelt alsof je het werk hebt gedaan en iOS het gewoon negeert. Je verwijdert een hoop foto’s, verwijdert apps, ruimt dingen op, en vervolgens toont Instellingen nog steeds hetzelfde opslagnummer. Meestal is het geen permanente bug, maar iOS kan vreemd traag zijn met het daadwerkelijk vrijmaken en herberekenen van ruimte.

Het eerste wat ik zou controleren is Recent verwijderd. Het verwijderen van foto’s verwijdert ze niet meteen. Ze blijven daar maximaal 30 dagen staan en tellen nog steeds mee voor je opslag totdat je ze echt verwijdert. Ga naar Foto’s, open Albums, scrol omlaag naar Hulpprogramma’s, dan Recent verwijderd, en gebruik Verwijder alles als je zeker weet dat je ze niet nodig hebt. Als je ook bestanden of documenten hebt verwijderd, controleer dan ook het gedeelte Recent verwijderd in de Bestanden-app.

Start daarna de telefoon opnieuw op. Sluit niet alleen apps, maar zet hem echt uit en weer aan. Soms toont het opslagscherm gewoon verouderde cijfers, en een herstart dwingt iOS om alles opnieuw te scannen. Ik heb meegemaakt dat de beschikbare ruimte na een herstart toenam, ook al had ik niets nieuws verwijderd.

Als je iCloud-foto’s gebruikt met Optimaliseer iPhone-opslag, dan is de opruiming mogelijk niet zo groot als het lijkt. Je telefoon slaat misschien al kleinere lokale versies op, terwijl de foto’s op volledige grootte in iCloud staan. Dus het verwijderen van een enorme hoeveelheid afbeeldingen kan aanvoelen als een grote opschoning, maar op de telefoon zelf maakt het misschien maar een kleine hoeveelheid ruimte vrij.

Als de telefoon nog steeds vol is, kijk dan naar Systeemgegevens. Dat is de oude categorie Overige, en die kan vollopen met caches, overblijfselen van apps, Safari-gegevens, rommel van streaming-apps en mislukte updatebestanden. Als dat boven de 20 GB zit, kan er iets vastzitten. Je kunt proberen apps te offloaden en de browsercache handmatig te wissen, maar het kan al snel een gokspel worden.

Wat mij echt hielp om de verborgen rommel op te ruimen, was een externe schoonmaak-app. Ik ben daar meestal nogal sceptisch over omdat veel ervan vol advertenties zitten of vreemde proefabonnementen pushen, maar Clever Cleaner was hiervoor prima. Het is gratis, zonder advertenties, proefabonnementvallen of betaalmuren.

Wat het nuttig maakte, is dat het dingen vond die ik handmatig niet zou hebben opgeruimd. Het tabblad Similars pakt bijna-dubbele foto’s, zoals al die net iets andere zonsondergangen of huisdierfoto’s, en stelt de beste voor om te bewaren. Het tabblad Heavies sorteert media op bestandsgrootte, zodat die enorme 4K-video’s makkelijk te vinden zijn. Het onderdeel Screenshots was voor mij de eyeopener omdat het de grootte van elke screenshot toont, en ik besefte dat ik daar een paar GB aan rommel had staan. Het verwerkt bovendien alles op het apparaat, dus je foto’s worden niet ergens willekeurig naartoe gestuurd.

Er is ook die vreemde datumtruc als verwijderde foto’s vast lijken te zitten. Ga naar Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, schakel Stel automatisch in uit en zet het jaar dan ongeveer twee jaar terug. Controleer daarna Recent verwijderd opnieuw. Soms verschijnen oude spookfoto’s en kun je ze definitief verwijderen. Zorg er wel voor dat je de datum en tijd daarna weer terugzet, want een verkeerde systeemdatum kan apps, aanmeldingen en diensten verstoren.

Als niets daarvan werkt, is de laatste optie een fabrieksreset. Maak eerst een reservekopie op een computer, want als Systeemgegevens echt beschadigd zijn, kan een schone iOS-installatie de enige nette manier zijn om het volledig te wissen.

Ik zou beginnen met Recent verwijderd, dan opnieuw opstarten, en daarna controleren of vergelijkbare foto’s of grote video’s het echte probleem zijn. Zodra de telefoon eindelijk opnieuw berekent en die opslagbalk verschuift, is dat een enorme opluchting.

Begin niet zomaar willekeurige iCloud-reservekopieën of gedeelde albums te verwijderen alleen omdat de iPhone-opslagbalk er verkeerd uitziet. @mikeappsreviewer heeft gelijk over Recent verwijderd en Systeemgegevens, maar de saaie plek die mensen missen zijn berichtbijlagen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en open Berichten, WhatsApp, Mail of welke chatapp je ook gebruikt. Een telefoon kan in Foto’s bijna geen foto’s meer over hebben, maar toch vol zitten met video’s, GIF’s, spraaknotities en doorgestuurde rommel in chats. Verwijder vanuit die apps zelf en laat de telefoon daarna een tijdje aangesloten op wifi staan zodat iOS opnieuw kan indexeren. Het opslagscherm is niet direct bijgewerkt, vooral niet wanneer de telefoon bijna geen ademruimte meer heeft.

Controleer op gedownloade media voordat je op spokenjacht gaat. Berichten kunnen enorm zijn, zeker, maar ik heb gezien dat iPhone-opslag vol bleef omdat Podcasts, Muziek, offline video’s van Netflix/Disney/YouTube, Maps-downloads of een onvoltooide iOS-update daar stonden en niet zichtbaar waren waar mensen ze verwachten. Ga in de daadwerkelijke app-lijst in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag langs en open de grootste apps één voor één, niet alleen Foto’s. Als een app opgeblazen is en je geen nette verwijderoptie geeft, ontlaad deze dan of verwijder en installeer hem opnieuw. Dat maakt de cache vaak beter leeg dan proberen Systeemgegevens tot in detail te beheren. Laat jezelf daarna gewoon een paar GB vrij, want iOS wordt vreselijk slecht in zichzelf opschonen wanneer de telefoon al helemaal vol zit.

Als je Offload App hebt gebruikt in plaats van Delete App, heb je mogelijk de documenten en gegevens van de app bewaard, wat het omvangrijke deel kan zijn. Ga in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag naar de grote apps en controleer of er Delete App staat, niet alleen Offload App, vooral bij games, editors, chatapps en streamingapps.