Min eksterne harddisk begynte å oppføre seg merkelig etter en frakobling, og nå er Windows treg til å lese den og ber noen ganger om å skanne eller reparere disken. Jeg ser etter anbefalinger for trygg diskreparasjonsprogramvare for en ekstern HDD som kan sjekke feil uten å risikere filene.
Hvis jeg måtte peke noen til ett verktøy først, ville det sannsynligvis vært Disk Drill, spesielt hvis de ikke er vant til å håndtere dårlige disker. Hovedgrunnen er at det setter gjenoppretting først. Det betyr mer enn folk tror, fordi det å prøve å “fikse” en skadet eller ustabil disk før man kopierer dataene kan gjøre ting verre.
For ting som en ekstern HDD som vises som RAW, at Windows ber deg formatere disken, manglende filer eller utilsiktet sletting, er Disk Drill et ganske fornuftig utgangspunkt. Det fungerer med eksterne harddisker, USB-minnepinner, minnekort og interne disker, så du slipper å sjonglere ulike apper for hver enhet. Det lar deg også forhåndsvise filer før gjenoppretting, kjører Quick og Deep Scan sammen, og kan opprette et diskbilde hvis disken virker ustabil. S.M.A.R.T.-informasjonen er også nyttig, siden den i det minste gir deg en pekepinn på om du har med filsystemskade å gjøre eller en disk som begynner å svikte.
Disk Drill er best hvis prioriteten din er enkel datagjenoppretting.
Fordeler
- Enkelt nok for nybegynnere.
- Godt alternativ for slettede filer, formaterte disker, RAW-disker og korrupte volumer.
- Kan lage et diskbilde før gjenoppretting.
- Inkluderer S.M.A.R.T.-overvåking.
- Gratisversjonen for Windows kan gjenopprette opptil 100 MB.
Ulemper
- Det er ikke ment for reparasjon av partisjonstabeller eller oppstartssektorer.
- Du trenger betalingsversjonen for seriøst gjenopprettingsarbeid.
Hvis du trenger noe bredere enn filgjenoppretting, er DiskGenius verdt å se på. Det er mer et alt-i-ett-verktøy for disker. Du får partisjonshåndtering, gjenoppretting av tapte partisjoner, kloning, sikkerhetskopieringsverktøy, filgjenoppretting og noen grunnleggende reparasjonsfunksjoner i samme program. Det er nyttig når en partisjon forsvinner, filsystemet er rotete, eller du vil klone en disk før du rører noe.
Det er likevel ikke like brukervennlig som Disk Drill. Grensesnittet har mye mer som skjer. Likevel er det mye enklere å håndtere enn kommandolinjeverktøy hvis du vil ha mer kontroll uten å gjøre alt manuelt.
Fordeler
- Gjenoppretting, kloning, sikkerhetskopiering og partisjonsverktøy på ett sted.
- Kan bygge opp tapte partisjoner igjen.
- Støtter RAID og virtuelle disker.
- Har diskhelsekontroller og testing av dårlige sektorer.
Ulemper
- Noen av de bedre funksjonene er betalte.
- Nye brukere kan synes grensesnittet er litt overveldende i starten.
SeaTools er det jeg ville brukt når det store spørsmålet er om selve disken er i ferd med å dø. Det er gratis, og det kjører korte og lange diagnostiske tester, sjekker S.M.A.R.T.-status og hjelper med å skille et filsystemproblem fra et maskinvareproblem. Det vil ikke gjenopprette filene dine, men det er en nyttig første sjekk hvis disken oppfører seg mistenkelig.
Fordeler
- Gratis.
- Enkle korte og utvidede tester.
- Fungerer med mange disker, ikke bare Seagate-modeller.
- Et godt steg før du prøver reparasjoner.
Ulemper
- Ingen filgjenoppretting.
- Ingen partisjonsreparasjon eller gjenoppretting av tapte data.
Det viktigste jeg ville unngått er å kaste en haug med reparasjonsverktøy på disken ett etter ett. Hvis filene betyr noe, kopier dem ut først eller gjenopprett dem først. Reparasjoner kan vente til dataene er trygge.
Hvis disken ser ut til å være i fysisk ferd med å svikte, behandle den annerledes. Klikkelyder eller skrapelyder, smertefullt trege lesinger, at Windows fryser når du åpner disken, I/O-feil, tilfeldige frakoblinger eller S.M.A.R.T.-advarsler om ventende eller omfordelte sektorer er alle dårlige tegn. I den situasjonen bør du ikke fortsette å kjøre skanninger bare for å se hva som skjer. Disse skanningene legger på mer belastning.
- Kopier eller gjenopprett de viktige filene med en gang.
- Hvis disken er ustabil, lag et fullstendig diskbilde før du gjør reparasjoner.
- Bytt ut disken etter at dataene dine er trygge. Fysisk slitasje fikser ikke seg selv.
- Hvis disken ikke oppdages i det hele tatt, eller den lager merkelige mekaniske lyder, slutt med gjør-det-selv-verktøy og snakk med et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium. Programvare kan ikke reparere skadede hoder, motorer eller kontrollerkort.
Ikke kjør CHKDSK eller Windows skann og reparer før filene du bryr deg om er kopiert et annet sted, fordi det kan reparere filsystemet ved å slette skadede oppføringer. Disk Drill er greit for gjenoppretting først, men hvis stasjonen fortsetter å koble fra eller tar evigheter å åpne, ville jeg hoppet over reparasjonsprogramvare og klonet/laget et diskbilde av den før noe annet.
Slutt å bruke den USB-porten til du har utelukket kabinettet.
Mange tilfeller av at den eksterne disken ble korrupt etter en frakobling skyldes egentlig dårlig kabel, svak USB-strøm, løs port eller at USB-til-SATA-broen i det eksterne kabinettet oppfører seg dumt. Hvis du fortsetter å teste reparasjonsprogramvare gjennom en ustabil forbindelse, skjer hver skanning over den samme upålitelige banen som forårsaket problemet.
Før du kjøper noe, ville jeg gjort de kjedelige maskinvarekontrollene:
Prøv en annen kort USB-kabel.
Bruk en USB-port direkte på hovedkortet bak hvis dette er en stasjonær PC, ikke en frontport eller hub.
Hvis det er en ekstern 3,5-tommers disk, sørg for at strømadapteren er den riktige.
Ikke beveg kabelen mens disken er montert.
Hvis kabinettet er gammelt, vurder å ta ut disken og koble den til med en SATA-dokk eller adapter du vet fungerer, forutsatt at disken inni ikke er maskinvarekryptert av kabinettet.
Det siste punktet er viktig. Noen eksterne enheter fra WD og Seagate har kabinettoppførsel som kan komplisere direkte SATA-tilgang, så ikke formater eller initialiser noe hvis Windows plutselig ser den annerledes etter at du har flyttet den.
Jeg er enig med @jeff i å ikke la Windows skanne og reparere den med en gang. Den knappen virker harmløs, men det er ikke et gjenopprettingsverktøy. Det er et verktøy for filsystemkonsistens. Hvis det bestemmer at en mappeoppføring er ødelagt, kan det flytte ting til found.000, gi nytt navn til ting eller få filtreet til å se ryddigere ut mens den nyttige strukturen din blir verre.
Når det gjelder programvare, ville jeg skilt mellom diagnostisering, gjenoppretting og reparasjon. Folk blander ofte disse sammen, og det er der feilene skjer.
For diagnostisering er CrystalDiskInfo en rask gratis sjekk i Windows. Det fikser ingenting, men det kan vise om disken rapporterer omallokerte sektorer, ventende sektorer, CRC-feil eller andre advarsler. CRC-feil peker ofte mer mot kabel- eller tilkoblingsproblemer. Ventende eller omallokerte sektorer peker mer mot at diskoverflaten er i ferd med å feile. Det endrer hva du bør gjøre videre.
For gjenoppretting er Disk Drill et rimelig valg hvis du vil ha et enklere grensesnitt og disken fortsatt holder seg tilkoblet lenge nok til å skannes. Det viktige forbeholdet er å gjenopprette filer til en annen disk, aldri tilbake til den samme eksterne harddisken. Hvis Disk Drill tilbyr å lage et image først og disken oppfører seg merkelig, bruk det før en dyp skanning. En dyp skanning mot en døende disk kan ta evigheter og få disken til å jobbe seg gjennom dårlige områder gjentatte ganger.
Hvis disken kobler fra, fryser Explorer eller faller ut under skanninger, ville jeg ikke brukt en vanlig Windows-app for gjenoppretting som første steg. Da ville jeg tatt et image av disken med noe som er laget for dårlige lesinger, som ddrescue eller HDDSuperClone fra et Linux-miljø. Det er mindre brukervennlig enn Disk Drill, men det er bedre til å hoppe over dårlige områder og komme tilbake til dem i stedet for å sette seg fast for alltid. Hvis det høres ut som for mye styr og dataene er viktige, er det på det tidspunktet et gjenopprettingsverksted begynner å gi mer mening.
For faktisk reparasjon er CHKDSK greit først etter at dataene er kopiert eller imaget er tatt. Det samme gjelder partisjonsreparasjonsverktøy i DiskGenius eller lignende verktøy. De kan være nyttige, men de er ikke magiske. De skriver endringer. Å skrive endringer til en disk du ikke har sikkerhetskopiert er gambling.
Rekkefølgen min ville vært:
- Fiks tilkoblingsvariabelen først.
- Sjekk SMART med et skrivebeskyttet verktøy.
- Kopier de viktigste filene manuelt hvis disken er lesbar.
- Hvis kopieringen er treg eller gir feil, lag et image eller en klone.
- Kjør gjenopprettingsprogramvare mot imaget eller klonen hvis mulig.
- Først da prøv CHKDSK eller partisjonsreparasjon.
Hvis du ikke bryr deg om filene og bare vil ha disken brukbar igjen, så ja, kjør produsentens test, slett den og formater den på nytt. Men hvis disken allerede har begynt å koble fra eller gi lesefeil, ville jeg ikke stolt på den til noe viktig etterpå. Selv om programvare får den til å monteres normalt igjen, betyr ikke det at disken er frisk.
Hvor mye ledig plass du har på en annen stasjon er viktig her, fordi gjenopprettingsprogramvare er ubrukelig hvis du ikke har et trygt sted å legge de gjenopprettede filene eller bildet. Disk Drill er greit som et første forsøk for en lesbar ekstern HDD, men ikke gjenopprett noe tilbake til den samme disken. Hvis du bare har én stasjon tilkoblet, stopp og skaff en nummer to først.