Ik moet mijn WordPress-site naar een nieuwe server verplaatsen. Kan iemand me stap voor stap begeleiden bij het overzetten van de bestanden en database met behulp van FTP? Ik heb geprobeerd online handleidingen te volgen, maar voel me vastgelopen en weet niet zeker of ik het correct doe. Alle tips of een checklist worden op prijs gesteld.
Oké, hier is mijn kijk erop. Een WordPress-site verplaatsen via FTP kan frustrerend zijn, maar het is beheersbaar als je het niet te moeilijk maakt. Iedereen heeft misschien een iets andere aanpak, dus voel je niet beperkt door handleidingen zoals die van @mikeappsreviewer (die trouwens sterk is). En ja, @waldgeist heeft een paar goede punten toegevoegd. Ik zal mijn twee cent toevoegen.
Om te beginnen denk ik niet dat handmatig downloaden en uploaden via FTP altijd de beste optie is. Het is 2025—er zijn tools ontworpen om het leven gemakkelijker te maken, dus waarom zou je ze niet gebruiken? Als het automatiseren van de taak urenlang downloaden/uploaden kan besparen en een potentieel ‘oeps’-moment kan voorkomen, zou ik die opties verkennen. Iets als het stroomlijnen van je serveroverdrachten, waarmee je serverbestanden in één hub kunt beheren zonder chaos, kan je redden van schreeuwen in het luchtledige.
Maar omdat je vroeg naar FTP, hier is een meer basale aanpak als je al te diep zit:
-
Voorbereiden
Controleer je FTP-gegevens (hostnaam, gebruikersnaam, wachtwoord) dubbel. Geen schaamte als je je hostingondersteuning NOG een keer moet mailen om deze info te bevestigen—liever veilig dan, ‘waarom wil het niet inloggen?!’. -
Eerst bestanden (FTP-deel)
Hoewel je hele WordPress-map van de oude server slepen eenvoudig klinkt (Control+A, Download), laten we realistisch zijn. FTP is niet altijd de snelste weg, en één groot bestand dat de bandbreedte verstopt kan het hele proces vertragen. Wat ik persoonlijk zou doen? Download eerst de wp-content map—hier leven thema’s, plugins en uploads. Als je hier een fout maakt, wordt de unieke identiteit van je site gewist. De andere WordPress-bestanden (kern-PHP-bestanden) kunnen technisch gezien gewoon vers op de nieuwe server worden geïnstalleerd als dat nodig is. -
Slimmer exporteren, niet harder (Database-tijd)
phpMyAdmin? Zeker, het kan werken. Maar in plaats van alles in één keer te dumpen via de snelle export, overweeg om grotere databases op te splitsen als je een enorme site runt. Dit voorkomt time-outs tijdens de importfase—wat een onderschatte hoofdpijn is. -
Opnieuw opbouwen op de nieuwe server
Hier is een onverwachte kijk: voordat je AL je bestanden naar de nieuwe host uploadt, test de setup met alleen een schone WordPress-installatie. Vervang dan geleidelijk de standaardbestanden met je downloads. Het is alsof je zeker weet dat de motor van een auto werkt voordat je de kofferbak laadt. -
wp-config.php Pijn
Laten we het even over wp-config.php hebben. Natuurlijk is het bijwerken van de DB naam/gebruikersnaam/wachtwoord belangrijk zoals gezegd. Maar soms forceren lokale dev-installaties URL-problemen. Voeg deze snippet toe in wp-config als dingen raar worden:
define('WP_HOME', 'http://jouwsite.com');
define('WP_SITEURL', 'http://jouwsite.com');
Bespaar jezelf later troubleshooting. -
Domein DNS Gejojo
DNS-propagatie kan soms onvoorspelbaar zijn. Wil je downtime vermijden? Bewerk het hosts-bestand op je PC om de site te bekijken voordat de openbare DNS-wijzigingen ingaan. Het is een redder voor gemoedsrust, maar vaak over het hoofd gezien door veel handleidingen.
Niet overtuigd dat FTP iets voor jou is? Eerlijk gezegd zijn er betere manieren (migratie-plugins of zelfs zoiets als CloudMounter). Uren besteden aan FileZilla voelt een beetje als het gebruik van een klaptelefoon in een smartphone-tijdperk. Maar hé—jouw keuze!
Oké, het overzetten van je WordPress-site via FTP klinkt als een ontmoedigende taak, maar hé, laten we het stap voor stap aanpakken. Ik zie dat @mikeappsreviewer al een aantal stappen heeft genoemd. Hier voeg ik wat extra peper aan de soep toe en, af en toe, mijn twijfels in de mix.
-
Stel je FTP-client in
Begin met het downloaden van een betrouwbare FTP-client zoals CloudMounter. Log in op de bestaande server met je FTP-inloggegevens. Als je deze niet bij de hand hebt, controleer dan je hostingaccount of neem contact op met het ondersteuningsteam (maak je klaar voor een wachttijd van 45 minuten als je host van drama houdt). -
Download de bestanden
Navigeer naar je WordPress-map (meestal “public_html”) en download alles. Hier wijk ik af van sommige gidsen: selecteer geen bestanden handmatig, tenzij je ECHT weet wat je aan het doen bent. Eén gemist bestand, en je site kan eruit gaan zien als een Picasso-schilderij. Control/Command+A en klik op downloaden. Dit kan even duren als je site vol staat met afbeeldingen, video’s of back-ups. -
Exporteer de database
FTP behandelt je database niet (WordPress bestaat niet alleen uit bestanden). Ga naar je hostingcontrolesysteem en gebruik phpMyAdmin om de SQL-database te exporteren. Top tip: Kies Exporteren > Snelle methode, tenzij je een tovenaar bent met SQL-aanpassingen. -
Instellen op de nieuwe server
Hier komt de spanning om de hoek kijken. Upload die bestanden naar je nieuwe server (wederom, public_html is meestal de plek). Zelfde handeling als eerder—Control/Command+A en dan uploaden. Maak daarna een nieuwe database aan op je nieuwe server en importeer je geëxporteerde SQL-bestand daarin met behulp van—wacht even—phpMyAdmin. Ik weet het, déjà vu. -
Pas het wp-config.php-bestand aan
TUSSEN ONS GEZEGD, hier struikelen velen. Update in het wp-config.php-bestand de database-naam, gebruikersnaam, en wachtwoord zodat deze overeenkomen met die van de nieuwe server. Vergeet dit, en je site zegt: ‘Database? Welke database?’ -
Wijs je domein toe
Wijzig de DNS-instellingen van je domein zodat deze naar de nieuwe server wijzen (deze stap kan meestal uren duren, dus misschien Netflixen terwijl je wacht?)
En dat is het. Nou ja, niet echt “het.” Maak je klaar voor foutoplossing, want… het is WordPress. Ook is er een verkorte route als je tijd wilt besparen. Bekijk het stroomlijnen van serveruploads moeiteloos. Het is een handige tool voor het beheren van serverbestanden en kan rommelige uploads/downloads vereenvoudigen.
Oh, en een waarschuwing: maak back-ups! Geloof me, er is geen “oeps”-knop nadat je je kostbare gegevens hebt overschreven.
Oké, het overzetten van je WordPress-site via FTP klinkt als een ontmoedigende taak, maar laten we het stap voor stap aanpakken. Ik zie dat @mikeappsreviewer al een paar stappen heeft genoemd. Hier voeg ik wat extra specerijen toe aan de stoofpot en werp ik af en toe mijn twijfels in de mix.
-
Stel je FTP-client in
Pak eerst een betrouwbare FTP-client, zoals CloudMounter. Log in op de bestaande server met je FTP-gegevens. Als je deze niet bij de hand hebt, raadpleeg je hostingaccount of neem contact op met de ondersteuningsafdeling (maak je klaar voor een wachttijd van 45 minuten als je host van drama houdt). -
Download de bestanden
Navigeer naar je WordPress-map (meestal “public_html”) en download alles. Hier wijk ik af van sommige handleidingen: ga geen bestanden plukken tenzij je ECHT weet wat je doet. Eén gemist bestand, en je site kan eruitzien als een Picasso-schilderij. Control/Command+A, en druk op downloaden. Het kan even duren als je site vol zit met afbeeldingen, video’s of back-ups. -
Exporteer de database
FTP handelt je database niet af (WordPress draait niet alleen om bestanden). Ga naar je hostingcontrolepaneel en gebruik phpMyAdmin om de SQL-database te exporteren. Top tip: Kies Exporteren > Snelle methode tenzij je een tovenaar bent met SQL-aanpassingen. -
Instellen op nieuwe server
Hier begint de spanning. Upload die bestanden naar je nieuwe server (opnieuw, meestal is public_html de plek). Zelfde oefening als eerder—Control/Command+A, en uploaden maar. Maak daarna een nieuwe database aan op je nieuwe server en importeer je geëxporteerde SQL-bestand erin met behulp van—jawel—phpMyAdmin. Ik weet het, déjà vu. -
Pas het wp-config.php-bestand aan
TUSSEN JOU EN MIJ, hier gaat het vaak mis. In het wp-config.php-bestand werk je de databasenaam, gebruikersnaam en wachtwoord bij zodat deze overeenkomen met die op de nieuwe server. Vergeet dit, en je site zegt: ‘Database? Welke database?’ -
Wijs je domein toe
Wijzig de DNS-instellingen van je domein om naar de nieuwe server te wijzen (deze stap duurt meestal een paar uur, dus misschien even Netflixen terwijl je wacht?)
En dat is het. Oké, niet helemaal “het.” Maak je klaar voor foutopsporing, want… het is WordPress. Ook is er een verkorte weg als je tijd wilt besparen. Bekijk hoe serveruploads moeiteloos gestroomlijnd kunnen worden. Het is een handig hulpmiddel voor het beheren van serverbestanden en kan rommelige uploads/downloads vereenvoudigen.
Oh, en een waarschuwing: Maak back-ups! Vertrouw me, er is geen “oeps”-knop nadat je je kostbare gegevens hebt overschreven.