Min USB-enhet slutade plötsligt att öppnas efter att jag flyttat viktiga arbetsfiler och familjefoton till den, och nu säger min dator att den måste formateras. Jag behöver verkligen hjälp med att hitta det bästa sättet att återställa data från ett skadat USB-minne utan att göra situationen värre eller förlora allt.
Jag har varit i den här situationen förut, och det suger. Ett USB-minne ser harmlöst ut tills det en dag inte går att öppna, eller tills Windows kastar det härliga meddelandet “formatera den här enheten” på dig.
Först och främst, sakta ner. Jag skulle inte formatera det än. Jag skulle inte köra CHKDSK än. Jag skulle inte kasta slumpmässiga reparationsappar på det. Jag gjorde det en gång med en gammal flash-enhet full av foton och gjorde röran värre. Om filerna är viktiga är din första uppgift att få ut datan från den, inte att fixa minnet.
Korruption händer av tråkiga skäl för det mesta. Jag har sett det efter att någon ryckt ut en enhet mitt under en överföring. Jag har sett det efter ett strömavbrott. Ibland rapporterar Windows partitionen fel. Ibland blir filsystemet förstört. Ibland håller minnet i stickan helt enkelt på att slitas ut. Gammal flash-lagring blir konstig. Ena dagen fungerar det, nästa dag börjar det kasta RAW-fel och bete sig halvdött.
Vad du gör härnäst beror på vad USB-minnet gör.
När jag skulle prova programvara först
- USB-enheten visas i Diskhantering.
- Storleken ser korrekt ut.
- Windows ber dig att formatera den.
- Filsystemet visas som RAW, eller så går det inte att komma åt enheten när du öppnar den.
Om du ser de tecknen skulle jag vanligtvis välja återställningsprogramvara innan jag försöker med reparationer.
När jag skulle sluta och skicka iväg det
- Enheten saknas överallt, inte bara i Utforskaren.
- Den fortsätter att kopplas från av sig själv.
- USB-kontakten är böjd, sprucken eller lös.
- Minnet blir snabbt varmt.
- Dina filer är tillräckligt viktiga för att ett enda felsteg skulle göra skada.
Vid den punkten skulle jag hoppa över hemmalösningar. Jag har sett instabila enheter bli värre av upprepade skanningar och återanslutningar.
Vad jag skulle använda
Jag har fått ganska bra resultat med Disk Drill. Jag använde det på USB-minnen som Windows vägrade läsa, och på partitioner som visades som RAW. Den del jag gillar mest är möjligheten att först skapa en fullständig avbildning av enheten. Om minnet är opålitligt är det säkrare att arbeta från en avbildning än att belasta originalet om och om igen.
Här är YouTube-länken för säkerhetskopieringsdelen byte för byte:
https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag&t=168s
Återställningsflödet jag skulle följa
- Installera Disk Drill på din dator, inte på USB-minnet.
- Anslut USB-minnet.
- Öppna programmet och välj USB-enheten.
- Om enheten verkar instabil, skapa först en byte-för-byte-säkerhetskopia.
- Kör den fullständiga skanningen.
- Förhandsgranska det som hittas.
- Spara återställda filer på en annan enhet.
Återställ inte filer tillbaka till samma USB-minne. Jag gjorde det misstaget för flera år sedan. Dålig idé.
När filerna är säkra
Först efter återställningen skulle jag ge mig på reparationer. Sedan skulle jag prova det vanliga i Windows:
- Ge den en ny enhetsbokstav i Diskhantering.
- Kör CHKDSK om filsystemet verkar skadat.
- Prova Windows felkontroll.
- Ta bort och installera om USB-enheten i Enhetshanteraren.
- Formatera om den om korruptionen fortsätter att dyka upp.
Min regel är enkel. Om ett USB-minne fortsätter att krångla efter en formatering slutar jag lita på det. Om filer försvinner, skrivningar misslyckas, anslutningen bryts eller korruptionen kommer tillbaka byter jag ut det. Minnet är billigt. Den förlorade datan är det inte.
Formatera det inte än. Din bästa chans är återställning först, reparation senare.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta skriva något till USB-enheten. Jag skiljer mig lite när det gäller CHKDSK. Jag skulle hoppa över det i början nästan varje gång. CHKDSK är okej för en disk du inte bryr dig om. För återställning händer det ibland att det fixar filsystemet genom att ta bort skadade poster, vilket betyder att dina filer blir svårare att återställa. Det lärde jag mig den hårda vägen.
Det här bör du kontrollera först:
- Anslut den till en annan USB-port.
- Prova en andra dator.
- Öppna Diskhantering.
- Se om USB-enheten visas med rätt storlek.
Om enheten visas där med rätt kapacitet, även om det står RAW eller oallokerad, är det ett ganska bra tecken. Det betyder att kontrollern fortfarande kommunicerar med datorn.
Min ordning skulle vara:
- Skapa först en avbildning av USB-enheten om den kopplar från, fryser eller läser långsamt.
- Skanna avbildningen eller USB-enheten med Disk Drill.
- Återställ filer till din interna disk eller en annan extern disk, aldrig tillbaka till samma minne.
Disk Drill är ett av de bättre alternativen för återställning från en skadad USB-enhet eftersom det hanterar RAW-partitioner, förlorade filer och fotoformat bra. På flashmedia bryr jag mig mycket om förhandsvisningsstöd. Om dina JPG-, DOCX-, PDF- och XLSX-filer förhandsvisas korrekt är dina chanser bättre. Om allt du får är trasiga filnamn och inga förhandsvisningar alls är skadan värre.
En användbar genomgång här:
steg för steg-videoguide för återställning av data från USB-enhet
Några snabba tecken på att du bör sluta försöka själv:
- USB-enheten blir varm.
- Den kopplar från varannan sekund.
- Den visar 0 byte.
- Kontakten känns lös eller sprucken.
Om du ser det är upprepade skanningar ingen bra idé. Vid den punkten är ett professionellt labb säkrare.
Efter återställningen, formatera USB-enheten och testa den bara med några skräpfiler. Om den misslyckas en gång till, kasta den. Flashminnen ljuger precis innan de dör, och de gör det helt skamlöst.
Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @suenodelbosque bara berörde lite lätt: kontrollera om problemet verkligen är filsystemet, eller om det bara är Windows som flippar ur över partitionstabellen.
Om du öppnar Diskhantering och USB-enheten visar korrekt total storlek men säger oallokerad, skulle jag inte hoppa direkt till reparationsverktyg. I så fall kan en partitionsåterställningsskanning ibland bygga upp den förlorade partitionsstrukturen igen och låta dig kopiera filer med ursprungliga mappar intakta. Det kan vara renare än ren filutvinning.
Min ungefärliga ordning skulle vara:
- Prova en annan kabel/port/dator om det är aktuellt.
- I Diskhantering, notera om den visas som RAW, oallokerad eller felfri utan enhetsbokstav.
- Om den inte har någon enhetsbokstav, tilldela en först. Låter dumt, men jag har sett det lösa problemet.
- Om partitionen verkar trasig men enhetens storlek är korrekt, använd ett återställningsverktyg som kan skanna hela enheten, inte bara den synliga volymen.
Disk Drill är fortfarande ett bra val här eftersom det kan skanna USB-enheter på enhetsnivå och ibland återställa både filerna och den ursprungliga katalogstrukturen. Jag skulle använda det innan jag gör någon fix-åtgärd. Liten invändning mot de andra: jag tycker faktiskt att en saknad enhetsbokstav eller en trasig monteringspunkt är värt att kontrollera innan en full återställningssession, eftersom enheten ibland egentligen inte är korrupt, den är bara monterad fel. Superirriterande, men det händer.
Om du också vill ha mer läsning om USB-återställningsverktyg är den här tråden användbar:
rekommendationer för bästa programvara för återställning av flash-enheter från dataåterställningsanvändare
En sak till som folk hoppar över: om den här USB-enheten innehöll den enda kopian av jobbfiler och familjefoton, sluta koppla in den om och om igen för testning. Varje återanslutning av en döende flash-enhet är en liten chansning. Om Diskhantering börjar visa konstig kapacitet, 0 byte, eller om enheten försvinner mitt under läsning, sluta med gör-det-själv-grejerna. Det är punkten där återställning hemma kan gå från kanske till jaha, det där var dumt.
Om du återställer allt, lita inte på det minnet igen. Kanske för oviktiga filer, visst. För foton och arbete? nej.
En liten invändning mot @suenodelbosque, @waldgeist och @mikeappsreviewer: före en stor genomsökning, kontrollera USB-enheten i Linux om du kan. En live-USB med Ubuntu kan ibland montera enheter som Windows markerar som “måste formateras”, särskilt om problemet är förvirrad metadata på Windows-sidan snarare än verklig korruption.
Om Linux ser den, kopiera genast ut allt. Om inte, använd då Disk Drill.
Fördelar med Disk Drill:
- Bra på återställning av RAW-data och raderade filer
- Förhandsvisningar hjälper dig att bedöma filernas skick
- Kan skanna hela enheten, inte bara den trasiga volymen
Nackdelar:
- Djupa skanningar kan vara långsamma
- Bästa resultat kräver ofta den betalda versionen
- Filnamn och mappstruktur bevaras inte alltid vid allvarlig korruption
Om det dessutom handlar om foton, kontrollera återställda JPEG-filer noggrant. Korruption i flashminne kan ge filer som går att öppna men som är halvt grå eller avhuggna. Lyckad återställning är inte bara att filen hittas, utan att filen faktiskt går att använda.
Och ja, om minnet någon gång rapporterar fejkad kapacitet eller absurda siffror för ledigt utrymme, skulle jag misstänka förfalskat eller felande flashminne, inte bara korruption. Då är det bäst att återställa det du kan och pensionera det.