Hur kan jag rensa skräpfiler på min iPhone utan att radera mina bilder?

Lagringsutrymmet på min iPhone är nästan fullt, och systemdata och skräpfiler verkar ta upp mycket utrymme. Jag behöver ett säkert sätt att rensa min iPhone utan att av misstag radera foton eller andra viktiga filer.

På en iPhone är ”skräprensare” ett något missvisande begrepp. Appar från tredje part kan inte söka igenom iOS-systemfiler eller dolda cacheminnen, så allt som utlovar en fullständig systemrensning överdriver vad det klarar av. Det mesta av utrymmet du faktiskt kan frigöra upptas av dina egna filer, särskilt bilder och videor.

Det var där Clever Cleaner hjälpte mig mest. Jag installerade appen för att hitta dubbletter av bilder, men den hittade även hundratals liknande bilder, bortglömda videor, skärmbilder och Live Photos. Det gick mycket snabbare att sortera dem med appen än att kontrollera hela biblioteket manuellt. Den är reklamfri, bearbetar biblioteket på enheten och gratisversionen räcker för regelbunden rensning.

Jag skulle börja med Liknande. Den grupperar identiska och nästan identiska bilder och föreslår vilken du bör behålla. Du kan granska och ändra valen innan du raderar något. Kontrollera därefter Videor, Live Photos och Skärmbilder, eftersom de kan ta upp mer utrymme än du tror.

Om du vill hantera flera kategorier samtidigt finns Smart rensning. Alternativet Svep passar bättre om du föredrar att fatta ett separat beslut för varje bild.

Den grundläggande processen ser ut så här:

1. Installera Clever Cleaner och ge appen åtkomst till ditt bildbibliotek.
  2. Granska grupperna under Liknande och bekräfta vilka bilder som ska tas bort.
  3. Gå igenom stora eller oönskade filer under Videor.
  4. Rensa bort onödiga Live Photos och Skärmbilder.
  5. Använd Smart rensning eller Svep beroende på vilket alternativ som bäst passar hur du föredrar att sortera.

Glöm inte att därefter öppna Bilder > Senast raderade och tömma det albumet. Raderade bilder ligger kvar där ett tag, och du får inte omedelbart tillbaka lagringsutrymmet om du inte tar bort dem därifrån också.

När du har fått ordning på bildbiblioteket går du till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Där ser du vilka appar som använder mest utrymme. Du kan radera eller avlasta appar som du sällan använder, ta bort hämtat offlineinnehåll från appar som Spotify, Netflix, Telegram eller YouTube och kontrollera om det finns gamla hämtningar i appen Filer.

För mig gjorde rensningen av bilder mycket större skillnad än att radera appar eller tömma deras cacheminnen. Hela genomgången tog omkring 15 minuter och frigjorde betydligt mer lagringsutrymme än de andra rensningsåtgärderna.

Om Bilder använder det mesta av utrymmet kan en rensningsapp hjälpa, men om Systemdata är boven gör det kanske knappt någon skillnad att radera bilder. Jag skulle först låta bildbiblioteket vara, starta om telefonen, rensa Safaris webbplatsdata, ta bort hämtat offlineinnehåll och stora bilagor i Meddelanden och sedan avlasta oanvända appar i stället för att radera dem. @jackson har rätt i att rensningsappar inte kan rensa iOS-cacheminnen direkt. Om Systemdata förblir ovanligt stort bör du säkerhetskopiera och återställa din iPhone. Det kräver mer arbete men rensar ofta envisa temporära filer utan att du förlorar bilder som har säkerhetskopierats korrekt.

Om iCloud-bilder har synkroniserats klart aktiverar du Optimera iPhone-lagring innan du raderar något. Dina bilder i full upplösning finns kvar i iCloud medan telefonen behåller mindre lokala versioner och tar bort hämtade original när utrymme behövs. Kontrollera först att synkroniseringen är klar och behåll en separat säkerhetskopia av allt som inte går att ersätta. Om du raderar en bild när iCloud-bilder är aktiverat raderas den även från dina andra synkroniserade enheter.

För just det här ändamålet skulle jag inte börja med Clever Cleaner eller någon annan app för bildrensning. @jacksons förslag är rimligt om du är villig att ta bort dubbletter och videor, men det löser inte problemet utan att objekt tas bort från biblioteket. Börja med hämtad musik och video för offlineanvändning, poddavsnitt, webbläsardata, bilagor i Mail och stora filer i Hämtade filer. När du avlastar en app bevaras dess dokument, medan lokal data kan tas bort om du raderar och installerar om den. Kontrollera därför först om appen synkroniseras.

Om Systemdata fortfarande tar upp mycket utrymme efter en omstart och en iOS-uppdatering låter du telefonen vara ansluten till ström och Wi-Fi en stund. Den kategorin kan minska när iOS har slutfört indexering och underhåll. Jag skulle betrakta @primeshifthqs alternativ med säkerhetskopiering och återställning som en sista åtgärd, inte som rutinunderhåll.

Om lagringsskärmen visar en app med en enorm mängd ”Dokument och data” löser du inte den delen genom att avlasta appen. Vid avlastning tas själva appen bort, men dess data behålls, så den frigjorda lagringsmängden kan bli mycket liten. Öppna appen och leta först efter ett eget alternativ för Hantera lagring, Hämtningar eller Rensa cache. Radera och installera om appen först efter att du har bekräftat att viktiga data har synkroniserats eller säkerhetskopierats.

Meddelanden är ett annat ställe som ofta förbises. Stora videor och bilagor kan tas bort utan att Bilder-biblioteket påverkas, men raderade konversationer och bilagor kan ligga kvar i mappen Senast raderade i Meddelanden i upp till 30 dagar om du inte tar bort dem permanent. Kontrollera den mappen efter att du har gått igenom allt som du faktiskt vill behålla.

Clever Cleaner är inte relevant om du inte vill radera bilder. Appen kan hjälpa dig att gå igenom bildbiblioteket, men den kan inte rensa privata data från en annan app eller på något magiskt sätt radera alla systemdata. Jag skulle använda skärmen iPhone-lagring för att rikta in mig på den största appen som inte är en bildapp i stället för att köra en bred ”rensning”.

Att försöka få ned ”Systemdata” till noll är en fälla. Den siffran varierar. Utrymmet fylls med cacheminnen från strömning, Safari-data och tillfälliga filer som iOS avsiktligt placerar där, och det fylls på igen så fort du använder telefonen. Så om din plan är att fortsätta bearbeta det tills siffran är låg kommer du bara att irritera dig själv. iOS betraktar det utrymmet som tillfälligt och rensar det när något annat faktiskt behöver plats.

@primeshifthq och @digital_circuit kom båda fram till rätt idé, nämligen att sluta se bilder som det första målet. Det stämmer överens med vad lagringsvyn brukar visa. På många telefoner är de verkliga utrymmestjuvarna strömningsappar med offlineinnehåll och Meddelanden med flera års videobilagor. Att rensa dessa påverkar inte något i ditt bildbibliotek.

Här skulle jag dock invända lite: metoden med säkerhetskopiering och återställning rekommenderas ofta som en magisk återställning, och den minskar visserligen Systemdata, men folk glömmer att en krypterad lokal säkerhetskopia är den enda typen som behåller hälsodata, sparade lösenord och vissa appinloggningar. Om du återställer från en vanlig iTunes-säkerhetskopia eller en ofullständig iCloud-säkerhetskopia kan du förlora sådant som aldrig ens visades under ”lagring”. Om du väljer den vägen ska du kryptera säkerhetskopian och kontrollera att den är klar innan du raderar något.

När det gäller verktyget från det första svaret gör det precis det som @jackson sa. Clever Cleaner fungerar bra för att gallra bland nästan identiska bildserier och gamla skärminspelningar, och att göra det direkt på enheten är bättre än att bläddra igenom allt manuellt. Var bara medveten om att det är ett bildverktyg. Det påverkar inte siffran för Systemdata som alla här oroar sig för, så använd det för bildrensningen och inget annat.

Min faktiska ordning skulle vara enklare än de flesta förslag i tråden:

• Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring. Kontrollera vad som verkligen tar mycket plats innan du raderar en enda sak.
  • Radera offlinenedladdningar i de strömningsappar du använder. Det är vanligtvis det snabbaste sättet att frigöra utrymme.
  • Rensa bilagor i Meddelanden och töm sedan Senast raderade, precis som @just_socket sa.
  • Först därefter är det värt att ta itu med bilderna, och töm Senast raderade i Bilder efteråt, annars frigörs inte utrymmet förrän efter 30 dagar.

En brasklapp om förslaget att använda iCloud-optimering. Det fungerar, men om ditt bibliotek är större än vad din iCloud-plan rymmer stannar synkroniseringen och optimeringen kan inte göra sitt jobb. Kontrollera därför att ditt iCloud-lagringsutrymme inte redan är fullt innan du förlitar dig på funktionen. Och ja, om du raderar en synkroniserad bild försvinner den från alla enheter, så allt oersättligt bör först sparas i en andra säkerhetskopia.

Om du efter allt detta fortfarande har ont om utrymme och Systemdata verkligen är enormt ska du starta om, uppdatera iOS och sedan låta telefonen ligga på laddning över natten medan den är ansluten till Wi-Fi. Hälften av gångerna stabiliseras det av sig självt när indexeringen är klar.