Jeg fandt et gammelt Mac-drev formateret som HFS og skal gendanne nogle vigtige filer fra det. Min nuværende computer ser ikke ud til at kunne læse det korrekt, og jeg er ikke sikker på, hvilke værktøjer eller adaptere der er sikrest at bruge uden risiko for datatab. Søger råd om den bedste måde at gendanne filer fra et gammelt HFS Mac-drev på.
Jeg ville være forsigtig med ikke at behandle dette som et problem med at fikse drevet. Hvis filerne er vigtige, så gendan dem, før du gør noget som helst andet. Formater det ikke, bliv ikke ved med at køre Førstehjælp, kopier ikke noget over på det, og installer ikke gendannelsessoftware på det samme drev, du prøver at gendanne fra.
Med HFS og HFS+ bliver slettede filer normalt ikke fjernet med det samme. Filsystemet markerer for det meste bare pladsen som ledig, så dataene kan stadig ofte gendannes, indtil noget overskriver dem. Det kan gælde efter utilsigtet sletning, tømning af Papirkurven og nogle gange endda efter en hurtig formatering. Eksterne drev har ofte bedre chancer end interne, fordi macOS ikke konstant skriver systemfiler til dem.
Før du kører en scanning, ville jeg tjekke, om selve drevet virker sundt:
- Se, om det vises i Diskværktøj med den korrekte størrelse.
- Prøv et andet kabel, en anden USB-port eller en anden Mac, hvis forbindelsen er ustabil.
- Tjek SMART-status, hvis kabinettet videresender den information.
- Hvis det fryser, går offline, giver læsefejl, eller SMART ser dårlig ud, så lav først et disk-image og scan imaget i stedet for at belaste det fysiske drev.
Til HFS-gendannelse er Disk Drill normalt det første værktøj, jeg ville prøve. Det understøtter HFS og HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-drev og kan ofte scanne en disk, selv hvis Finder ikke vil montere diskenheden, så længe enheden stadig vises med den korrekte kapacitet. Forhåndsvisningerne og indikatorerne for gendannelseschance er også nyttige, da du kan tjekke, om filerne faktisk kan læses, før du går videre med gendannelsen.
Den grundlæggende arbejdsgang ville være:
- Installer Disk Drill på din Mac, ikke på HFS-drevet.
- Tilslut det eksterne drev.
- Vælg hele den fysiske disk, hvis Disk Drill giver dig den mulighed, ikke kun den synlige HFS-diskenhed.
- Klik på Søg efter mistede data og brug Universal Scan.
- Vent på, at scanningen bliver færdig.
- Åbn Gennemse fundne emner.
- Kig i Slettet eller mistet og Rekonstrueret.
- Forhåndsvis de filer, du går op i, især billeder, dokumenter og videoer.
- Vælg det, du vil have, og klik på Gendan.
- Gem de gendannede filer på et andet sundt drev.
Gem ikke gendannede filer tilbage på den samme HFS-disk. Det kan overskrive andre filer, som endnu ikke er blevet gendannet.
Hvis drevet er gammelt og opfører sig ustabilt, så brug Disk Drills disk-image-funktion, før du laver den normale scanning:
Opret imaget på et andet drev med nok ledig plads, og tilslut derefter imaget i Disk Drill og scan kopien. Det reparerer ikke det oprindelige drev, men det reducerer, hvor meget du behøver at læse fra svigtende hardware.
Tjek også de simple ting først. Kig i Papirkurven, da macOS også kan have skjulte Papirkurv-mapper på eksterne drev. Hvis du har en Time Machine-sikkerhedskopi fra før filerne forsvandt, så brug den i stedet for gendannelsessoftware. TestDisk er en anden mulighed, hvis hele HFS-partitionen blev slettet eller gik tabt, men det er tekstbaseret og lettere at lave fejl med. Jeg ville mere betragte det som et partitionsgendannelsesværktøj end en enkel app til gendan min slettede mappe.
En hurtig formatering ødelægger ikke altid chancerne for HFS-gendannelse. Den erstatter normalt filsystemets metadata, mens meget af det gamle filindhold stadig kan ligge der. Den store faktor er, hvor meget drevet blev brugt bagefter. Hvis gendannelsen er nødt til at arbejde ud fra filsignaturer i stedet for intakte HFS-poster, kan du miste de oprindelige filnavne og mappestruktur for nogle filer.
En Windows-advarsel: Windows håndterer ikke HFS+ korrekt indbygget. Det kan vise disken som RAW og bede om at formatere den. Gør ikke det. Annuller prompten. Nogle Windows-gendannelsesværktøjer kan stadig scanne disken, men en Mac-baseret scanning har større sandsynlighed for at bevare den oprindelige mappestruktur intakt.
Jeg ville stoppe med at prøve gør det selv-gendannelse, hvis drevet:
- klikker, skurrer, summer eller bliver ved med at spinne op igen og igen
- forsvinder fra Diskværktøj
- afbrydes hvert par sekunder
- får Mac’en til at fryse
- scanner smertefuldt langsomt på grund af konstante læsefejl
- har uerstattelige data, og dette er den eneste læsbare kopi tilbage
Det er tegn på fysisk fejl, ikke bare slettede filer eller HFS-korruption. Software kan ikke reparere beskadigede hoveder, dårlig elektronik, firmwareproblemer eller alvorligt nedbrudt medie. På det tidspunkt kan gentagne scanninger gøre tingene værre, og et gendannelseslaboratorium er den sikrere vej.
Ved en normal utilsigtet sletning på et sundt gammelt eksternt HFS-drev ville jeg stoppe med at bruge det, tjekke Papirkurven og Time Machine, scanne med Disk Drill, forhåndsvise resultaterne og gendanne til en anden disk. Hvis drevet er ustabilt, så lav først et image af det. Hvis det klikker, forsvinder eller tydeligt er ved at fejle, så stop med at tænde det og overvej et laboratorium.
https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag
Billige USB-adaptere kan være det skjulte problem, især med meget gamle Mac-drev, fordi nogle bridge-chips rapporterer drevet mærkeligt eller falder ud under lange læsninger.
Før du giver HFS skylden, ville jeg prøve drevet i et kabinet eller en dock, som man ved er god, helst en der videresender SMART, derefter lave et image af det og scanne imaget med det værktøj, du vælger. Disk Drill er fint til scanningen, men adaptervejen betyder mere, end folk tror.
Forvent, at den første sejr er adgang, ikke gendannelse. Med gamle Mac-diske er halvdelen af kampen at få drevet tilsluttet på en måde, der ikke gør situationen værre.
Den manglende detalje her er, hvilken slags gammel Mac-disk det er. Hvis det er et SATA-drev fra en Intel-Mac, er en ordentlig USB-dock sandsynligvis nok. Hvis det er et 3,5-tommers IDE/PATA-drev, skal du sikre dig, at adapteren har sin egen strømforsyning. USB-strøm alene er ikke nok til dem. Hvis det er virkelig gammel SCSI, så køb ikke en tilfældig adapter og begynd at gætte. SCSI kræver den rigtige kæde, terminering, ID-indstillinger og controllerunderstøttelse. Det er her, folk ved et uheld forvandler et drev, der kan reddes, til et weekendprojekt.
Jeg er enig med @techchizkid i, at adapteren kan være det svage led. En ustabil bro kan få et godt drev til at se korrupt ud. Men jeg ville gå et skridt tidligere end gendannelsessoftware: bekræft først, at den fysiske disk bliver registreret med den korrekte størrelse. Hvis maskinen ser en disk på 500 GB som 2 TB, 0 byte eller bliver ved med at ændre mening, så stop. Det er ikke et HFS-problem.
En anden ting, folk glemmer med gamle Mac-filer: gendan dem ikke til en tilfældig FAT32- eller exFAT-stick, hvis filerne kom fra klassisk Mac OS. Ældre Mac-filer kan have resource forks og metadata, som er vigtige. Nogle gamle skrifttyper, HyperCard-stakke, Quark-filer, programfiler og mærkelige dokumenter fra Mac OS 9-æraen kan se fine ud efter kopiering, men miste den del, der gjorde dem brugbare. Hvis filerne er almindelige JPEG’er, PDF’er, Word-dokumenter osv., betyder det mindre. Hvis det er gamle Mac-specifikke filer, så gendan dem til en anden Mac-formateret disk, eller lav i det mindste et image/arkiv først, så du ikke fjerner metadata under redningen.
For et drev, der monteres skrivebeskyttet, ville jeg først lave den kedelige kopiering. Tag de vigtigste mapper, før du kører store scanninger. Gendannelsesscanninger er nyttige, men de belaster disken i lang tid. Hvis drevet giver dig ti gode minutter, før det falder ud, så brug de ti minutter på at kopiere det uerstattelige, ikke på at se på en statuslinje.
Hvis det ikke monteres, men vises korrekt, er imaging det bedre træk. Et råt image lavet med Disk Utility, ddrescue eller en gendannelsesapp er sikrere end gentagne scanninger af den oprindelige disk. Disk Drill er fin til situationen med Finder kan ikke se mine filer, men disken registreres, især hvis du vil have forhåndsvisninger og en normal GUI. Jeg ville bare ikke lade en apps scanning være den første test på en disk, der klikker, går i stå eller afbrydes.
For klassisk HFS specifikt skal du være opmærksom på, at understøttelsen er ujævn sammenlignet med HFS+. Nogle nyere systemer og værktøjer er meget gladere for HFS+ end gammel Mac OS Standard HFS. Hvis en moderne Mac virker forvirret, betyder det ikke automatisk, at dataene er væk. Nogle gange kan en ældre Mac, en ældre macOS-installation eller en Linux-maskine med den rette skrivebeskyttede understøttelse se nok til at kopiere filerne. Tricket er ikke at lade nogen af dem reparere eller initialisere disken.
Min omtrentlige rækkefølge ville være:
Tilslut den med den rigtige adapter og strøm.
Kontrollér, om hele diskstørrelsen registreres.
Hvis den monteres, så kopier de vigtige filer til en Mac-formateret destination først.
Hvis den ikke monteres, men læser stabilt, så lav et image af den.
Scan imaget, ikke originalen, med det værktøj, du stoler på.
Hvis den laver dårlige mekaniske lyde eller forsvinder, så hold op med at rode med den.
Den værste knap i hele denne proces er som regel den, der ser hjælpsom ud. Initialize, repair, erase, rebuild, fix partition map og convert er alle ting, jeg ville undgå, indtil dataene allerede er et andet sted. Gendannelse handler om at læse først. Oprydning på disken kommer senere, hvis du overhovedet bekymrer dig om at beholde disken.
HFS er ikke det samme som HFS+, så antag ikke, at alle værktøjer til Mac-gendannelse eller moderne macOS-versioner kan håndtere det problemfrit. Hvis det virkelig er Mac OS Standard HFS, ville jeg først lave et disk-image og derefter prøve at læse imaget fra en ældre Mac/Linux-opsætning, før jeg betaler for scanninger i Disk Drill eller noget andet.