Jag tömde av misstag Papperskorgen på min Mac och insåg att viktiga filer fortfarande fanns i den. Jag har inte Time Machine eller någon annan säkerhetskopia, och jag behöver verkligen få tillbaka de här dokumenten för jobbet. Söker efter det bästa sättet att återställa raderade filer på Mac efter att ha tömt Papperskorgen utan en säkerhetskopia.
Jag gjorde detta en gång och de första minuterna spelade större roll än något annat. Att tömma papperskorgen på en MacBook raderar inte filerna direkt. macOS tar vanligtvis bort filreferenserna och markerar utrymmet som tillgängligt. Data ligger ofta kvar där tills något annat skriver över det.
Så sluta använda MacBooken nu. Öppna inga appar. Spara inga filer. Installera inget. Surfa inte runt. Låt den vara. Varje skrivning till den interna disken minskar dina chanser.
Det finns ett annat problem på nyare Mac-datorer. SSD-enheter använder TRIM, och TRIM börjar rensa raderade block i bakgrunden. Det gör detta för att lagringsprestandan inte ska försämras. På en MacBook betyder det att raderad data kanske inte blir kvar särskilt länge. Tid är viktigt här.
Kontrollera de enkla ställena först
- Molnkonton
Om filerna någon gång synkroniserades med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, kontrollera dem från en annan enhet om du kan. Varje tjänst har sitt eget område för raderade objekt ett tag, ofta omkring 30 dagar. Den lagringen är separat från papperskorgen på din Mac. - Bilder och Anteckningar
Om du raderade bilder eller anteckningar, titta i själva appen. Både Bilder och Anteckningar har en sektion för Nyligen raderade, vanligtvis i ungefär 30 till 40 dagar. - Time Machine
Om du någon gång hade Time Machine konfigurerat, titta där härnäst. Gå tillbaka till mappen där filerna brukade finnas. Ibland behåller macOS också lokala ögonblicksbilder från det senaste dygnet på den interna disken, även när säkerhetskopieringsdisken inte är ansluten. Jag har sett detta rädda människor.
Om dessa kontroller misslyckas, gå vidare till återställningsprogram
På nyare MacBooks är återställning rörigare än det brukade vara. Modeller med Apple Silicon och Macar med T2-chipet låser ner saker ordentligt, och vissa återställningsappar hanterar inte den interna disken särskilt bra. Verktyget jag ständigt återkom till var Disk Drill.
Det vanligaste misstaget folk gör är att installera återställningsprogram på samma MacBook som de försöker återställa från. Gör inte det. Installationen skriver data till disken, och du kan skriva över filerna du vill få tillbaka.
Vad jag skulle göra
- Kör verktyget utan att installera det på den berörda Macen
Använd en annan dator. Ladda ner appen där. Lägg den på ett USB-minne om det behövs. Undvik nya skrivningar på MacBooken du försöker rädda. - Skapa först en diskavbild
Det här steget hoppas ofta över. Dålig idé. Skapa en fullständig byte-för-byte-avbild av den interna disken och spara den på en extern disk. Arbeta sedan utifrån avbilden. Om din första skanning missar något har du fortfarande en frusen kopia av ursprungsläget. - Skanna den interna disken eller avbilden
Peka återställningsprogrammet mot källan och låt det köra. Djupa skanningar tar tid. På en stor SSD går det inte snabbt. - Förhandsgranska resultaten
Ett bra återställningsverktyg bör låta dig granska det som hittats innan du betalar. Miniatyrbilder, dokumentförhandsvisningar, videonamn, vad det nu stöder. Kontrollera om filerna verkar vara intakta. - Återställ till extern lagring
Spara återställda filer på ett USB-minne eller en extern SSD. Lägg inte tillbaka dem på samma interna disk.
Om du vill ha ett gratisalternativ
PhotoRec är den vanliga reservlösningen. Det är gratis och öppen källkod, och ja, det fungerar. Jag har använt det. Jag hatade också att sortera resultatet. Det körs från kommandoraden, så det är krångligt om du inte lever i Terminalen. Det tenderar också att återställa filer utan ursprungliga namn eller mappstruktur, vilket betyder att du får gräva igenom en hög med slumpmässiga filnamn. Om du har tålamod, okej. Om inte, blir det snabbt tröttsamt.
När programvara inte räcker till
Vid den punkten är ett återställningslaboratorium nästa steg. De här ställena undersöker enheten, berättar vad som verkar gå att återställa och lämnar sedan en prisuppgift för jobbet. Handläggningstiden är ofta några dagar upp till en vecka. Kostnaden varierar dock mycket, men jag brukar vanligtvis se siffror i spannet 300 till 1 500 dollar för standardfall. Mer om lagringen är skadad eller om fallet är besvärligt.
Om filerna är viktiga, sluta först använda MacBooken. Kontrollera sedan molnmapparnas papperskorgar, apparnas egna mappar för borttagna filer och Time Machine. Om de är tomma, agera snabbt med återställningsprogramvara och spara allt på extern lagring. Jag har sett folk vänta en timme, fortsätta använda datorn och sedan undra varför skanningen bara hittade rester. Gör inte så. Agera nu.
Om Macen har en SSD minskar dina chanser snabbt. Att tömma papperskorgen på macOS betyder ofta att filtabellen rensas först, sedan börjar TRIM städa block. På många nyare Macar är det fönstret kort. Så jag håller delvis med @mikeappsreviewer, men jag vill lägga till detta. Om filerna är arbetsdokument och värda pengar, sluta prova slumpmässiga skanningar i timmar. Bestäm snabbt mellan programvaruåterställning och ett labb.
Några saker folk missar:
-
Kontrollera apparnas autosparande och tillfälliga versioner.
Pages, Word, Excel, Preview och Adobe-appar sparar ofta temporära filer, autorecovery-kopior eller versionshistorik. Titta från en annan Mac om möjligt i iCloud eller appspecifika återställningsmappar. Office har AutoRecovery-mappar. Adobe-appar lämnar ibland också cache eller återställningsdata. -
Kontrollera Terminal-snapshots.
Även utan en full Time Machine-rutin behåller vissa Macar APFS-snapshots. Öppna Terminal och kör:
tmutil listlocalsnapshots /
Om du ser poster kan du ha en väg tillbaka. Det är inte vanligt för alltid, men det är värt 30 sekunder. -
Om FileVault är aktiverat blir hemmasnickrade återställningstrick fulare.
Mycket gammalt råd online är föråldrat. Target Disk Mode, att dra ut disken, råa blockverktyg, mycket av det är mindre användbart på moderna krypterade Macar. Slösa inte tid på foruminlägg från 2015. -
Återställ efter filtyp först.
För arbetsdokument, sök efter DOCX, XLSX, PDF, PSD först. Djupa skanningar ger mindre skräp när du begränsar omfattningen. Disk Drill är bra här eftersom du kan filtrera resultat snabbt, vilket sparar tid och förstånd. -
Om skanningen hittar filnamn men förhandsvisningar misslyckas, sluta.
Det betyder vanligtvis partiell överskrivning. Då är ett labb det bättre valet.
Spara också återställda filer endast på en extern enhet. Jag vet att folk ignorerar detta och sedan förstör resten av den återställningsbara datan. Dåligt drag.
För en snabb och enkel genomgång täcker denna guide för återställning av raderade filer på Mac det grundläggande flödet.
Kort version: ja, återställning utan säkerhetskopia är möjlig. Nej, det är inte säkert. På en ny MacBook med SSD spelar tiden större roll än ansträngningen. Om du behöver dokumenten för jobbet i morgon skulle jag prova Disk Drill direkt eller gå raka vägen till ett återställningslabb.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @suenodelbosque sa: anta inte att viktiga arbetsdokument alltid måste återställas från rå raderad data. Ett förvånansvärt antal Mac-filer kan återskapas från apphistorik, synkrester och cachade kopior även när Papperskorgen redan är tömd.
Kontrollera dessa innan du går för djupt:
- Word/Excel-autorecovery
~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery/
och liknande Office-mappar. - Pages/Numbers/Keynote behåller ibland versioner i iCloud eller i paketinnehåll.
- Preview/PDF-appar kan ha duplicerade nyliga kopior i tillfälliga mappar.
- Mail-bilagor om dokumentet någon gång skickades till dig eller från dig.
- Slack/Teams om du någon gång laddade upp filen där.
- Spotlight-artefakter. Ibland visar sökningen fortfarande spår eller Quick Look-cachar.
Jag håller delvis inte med om vinkeln att gå direkt till ett labb om inte filerna verkligen är oersättliga och dyra att förlora. För vanliga raderade dokument skulle jag lägga en kort, kontrollerad stund på att prova mjukvara först. Inte hela natten, inte installera slumpmässigt skräp, bara ett ordentligt försök. Disk Drill for Mac är vanligtvis det praktiska alternativet eftersom det snabbt kan hitta dokumenttyper och förhandsvisa resultat utan att göra hela saken till en cirkus.
Om din Mac dessutom har varit på sedan raderingen, stäng av den helt om du inte skannar just nu. Viloläge innebär fortfarande risk för bakgrundsaktivitet. Den delen missas ofta.
Om detta hjälper finns det också en användbar Facebook-tråd om att återställa raderade Mac-filer efter att Papperskorgen tömts.
Kort svar: ja, kanske återställningsbart, men på en modern Mac med SSD är tiden ganska brutal. Agera snabbt, var metodisk och fortsätt inte peta runt på disken som om den vore skyldig dig pengar.