Kan jeg gendanne filer fra en ekstern harddisk efter at have tømt Papirkurv?

Jeg slettede ved et uheld vigtige filer fra min eksterne harddisk og tømte derefter Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Drevet indeholder fotos og arbejdsdokumenter, som jeg ikke kan erstatte, og jeg prøver at finde ud af, om gendannelse fra ekstern harddisk stadig er mulig, efter at Papirkurven blev tømt. Jeg har brug for hjælp til de sikreste gendannelsesmuligheder, før jeg gør situationen værre.

Jeg har set folk kalde et drev for “dødt”, når filerne faktisk lå der hele tiden. Manglende betyder ikke altid væk. Jeg lærte det på den hårde måde efter at have slettet en mappe med familiebilleder og mærket maven synke i en hel time. Hvis du har slettet billeder fra en intern eller ekstern harddisk, så hold panikken tilbage. I de fleste tilfælde er dataene stadig på disken i starten. Det, der normalt ændrer sig, er filsystemets metadata. Pegepindene fjernes, og pladsen markeres som ledig til fremtidige skrivninger.

Så det første træk betyder mere end hvilken gendannelsesapp du vælger. Stop med at bruge drevet med det samme. Hvis det er et eksternt drev, så skub det ud og tag det fra. Gennemse det ikke, kopier ikke noget til det, og lad være med lige at tjekke et par ting. Hvis de slettede billeder lå på dit primære interne drev, stiger risikoen hurtigt. Dit system bliver ved med at skrive logfiler, cache, midlertidigt skrammel, opdateringer og al slags baggrundsdata. Jo længere det er i brug, desto større er sandsynligheden for, at dine slettede filer bliver overskrevet. I bedste fald skal du slukke maskinen, tage drevet ud og forbinde det til en anden computer som en sekundær disk. Samme regel gælder for både interne og eksterne drev, hver eneste ekstra skrivning udsætter de slettede fotoblokke for risiko. Når nye data først lander oven på dem, er det slut. Software kan ikke reparere overskrivningsskader.

Hvis drevet stadig spinner normalt, monteres som sædvanligt og ikke gør noget mistænkeligt, er gendannelsessoftware som regel det første, jeg ville prøve. Ingen grund til at gå direkte til en dyr laboratorieregning, hvis det bare var en almindelig filsletning, og hardwaren stadig opfører sig normalt.

Jeg har prøvet en bunke gendannelsesværktøjer over tid på stationære drev og bærbare eksterne drev. Nogle var klodsede. Nogle fandt skrammel og kaldte det en succes. Den, jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill. Til fotogendannelse er det som regel den, jeg først ville pege folk i retning af. Opsætningen er nem nok at bruge uden en manual, og dens scanning er god til at finde rå foto- og videoformater frem. Du kan installere det, scanne og forhåndsvise resultater gratis. Hvis forhåndsvisningen åbner, og billedet ser normalt ud, er din fil som regel intakt.

1. Installer det et andet sted
    Læg softwaren på et andet drev. Ikke det, hvor billederne blev slettet. Hvis du installerer på problemdisken, risikerer du at skrive over det samme område, som du prøver at gendanne. Dårlig byttehandel.
  2. Lav først et image
    Hvis du vil vælge den sikrere vej, så opret et fuldt byte-for-byte-image af drevet, før du laver dybe scanninger. Gem det image på en sund disk. Det giver dig en fastfrosset kopi af den nuværende tilstand.
  3. Kør scanningen på imaget
    Jeg foretrækker dette trin, når drevet er vigtigt. At scanne imaget i stedet for det oprindelige drev belaster ikke hardwaren og undgår utilsigtede skrivninger til kildedisken.
  4. Gendan filer til en anden enhed
    Lad scanningen blive færdig. Filtrer efter billeder. Tjek forhåndsvisninger. Gendan derefter filerne til en anden placering, et andet internt drev, en ekstern SSD, en USB-stick eller hvad som helst, der er adskilt fra kilden. Gendan ikke tilbage til det samme drev.

Der er tilfælde, hvor software er det forkerte træk, og det er her, folk spilder tid ved at presse et svigtende drev for langt. Stop gør-det-selv-ruten og gå til et gendannelseslaboratorium, hvis noget af dette gælder.

1. Drevet laver mærkelige lyde
    Klikken, bippen, slibning, skraben. De lyde er dårlige nyheder. Jeg ville ikke blive ved med at tænde det.
  2. Drevet reagerer slet ikke
    Ingen opstartsspin, ingen lys, ingenting. Det peger mere i retning af en elektrisk fejl eller anden hardwarefejl.
  3. Systemet registrerer det ingen steder
    Hvis det ikke dukker op i Diskhåndtering eller lignende værktøjer, selv efter at have skiftet kabler og porte, ville jeg begynde at mistænke hardware, ikke et simpelt sletningsproblem.
  4. Korruptionen er så omfattende, at software ikke kan læse disken
    På det tidspunkt har hjemmeforsøg på gendannelse en tendens til at gå i stå. Et laboratorium har bedre værktøjer til grimme tilfælde.

Gendannelseslaboratorier arbejder med cleanroom-opsætninger og udstyr, som de fleste aldrig vil have ved hånden. Det koster meget, ja, men hvis billederne betyder noget, og drevet fejler på hardwareniveau, er en professionel tjeneste det sikrere valg.

Jeg håber, du får filerne tilbage. Jeg ved, hvor elendigt det føles. Når du har gendannet dem, så sæt backup op, før livet bliver travlt, og du glemmer det. Det fik jeg ikke gjort hurtigt nok første gang. Gentag ikke min dumme fejl.

Ja, hvis drevet er sundt, og du hurtigt stoppede med at bruge det, er der stadig en chance for at gendanne dine filer. At tømme Papirkurv sletter ikke fildataene med det samme. Det fjerner filposten. Din risiko er overskrivning. Da dette var et eksternt drev, er dine chancer ofte bedre end med et systemdrev, fordi macOS eller Windows oftere skriver til den interne disk. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Stop med at bruge drevet. Jeg er lidt uenig i hastværksdramaet omkring at lukke alt ned, hvis den eksterne disk allerede er frakoblet. Hvis den er afbrudt, har du allerede gjort det vigtigste rigtigt. Det ville jeg gøre: 1. Gem ikke noget tilbage på det eksterne drev. 2. Tilslut det som skrivebeskyttet, hvis din opsætning tillader det. 3. Scan det fra en anden computer eller fra din hovedcomputer, men gem de gendannede filer et andet sted. 4. Start med en filsystemscanning, og brug derefter dyb scanning, hvis det er nødvendigt. Disk Drill er et solidt valg til dette. Det er nemt at forhåndsvise fotos, PDF'er, DOCX-filer og sortere efter slettede elementer. Forhåndsvisning er vigtigt. Hvis en JPG åbner korrekt, er chancerne for gendannelse gode. På mange drev er succesraten ofte høj ved almindelige sletninger, hvis gendannelsen starter inden for timer eller en dag, og ingen nye skrivninger rammer disken. En ting mere, som folk ofte springer over. Tjek skjulte Papirkurv-mapper på det eksterne drev først. På macOS bruger eksterne drev ofte en .Trashes-mappe. Hvis tilladelserne blev mærkelige, ligger filer nogle gange der i stedet for at være helt fjernet fra visningen. På Windows skal du kigge efter $RECYCLE.BIN , hvis drevet også blev brugt der. Hvis drevet klikker, mister forbindelsen eller beder om at blive formateret, så stop med at prøve forskellige ting. Software løser ikke en enhed, der er ved at fejle. Hvis du vil have en gennemgang, er denne video også nyttig til formaterede drev, og nogle trin overlapper med gendannelse af slettede filer: se denne guide til gendannelse af harddiskdata på YouTube Kort sagt, ja, gendannelse er ofte mulig. Dine næste par skridt betyder mere end appens navn.
Ja, du kan stadig gendanne filer fra en ekstern harddisk efter at have tømt Papirkurv, men jeg ville ikke gå ud fra, at de er væk for altid endnu. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @jeff om at stoppe med at bruge drevet, men jeg vil udfordre én ting, folk ofte siger: at tømme Papirkurv er ikke et magisk punkt, hvor der ikke er nogen vej tilbage. Det er skidt, ja, men på et eksternt drev er situationen ofte mere mulig at gendanne, end folk tror, især hvis du ikke har kopieret noget nyt over på det siden. Et par ekstra ting at tjekke, før du går helt i gendannelsestilstand: - Se på drevets ledige plads. Hvis den ikke pludselig blev større med størrelsen på de slettede filer, kan dataene stadig ligge i en skjult papirkurvsstruktur, eller sletningen blev ikke fuldført, som du tror. - Tjek fra Terminal på macOS efter skjulte mapper, hvis du er tryg ved det, ikke kun i Finder. - Hvis filerne var synkroniseret med noget som iCloud Drive, OneDrive, Dropbox, Google Drive eller Time Machine, så tjek dér først. Folk glemmer det hele tiden. - Hvis det er kontordokumenter, så tjek også appspecifikke autosave- eller midlertidige gendannelsesplaceringer. Hvis softwaregendannelse er nødvendig, er Disk Drill en af de bedre muligheder, fordi det håndterer gendannelse fra eksterne harddiske, slettede billeder og dokumentforhåndsvisninger ret godt uden at være helt rodet at bruge. Den forhåndsvisningsdel betyder mere, end folk er klar over. Hvis du kan forhåndsvise filen, er dine chancer som regel ganske gode. Jeg ville også lave et image af drevet først, hvis dataene virkelig ikke kan erstattes. Det gør ikke alle, men det er den sikrere løsning. Arbejd på kopien, ikke originalen, hvis det er muligt. Og ja, hvis drevet klikker, afbryder forbindelsen eller beder om at blive formateret, så stop. Så er det et hardwareproblem, ikke et problem med hvilken app du skal prøve. Hvis du vil have en udmærket forklaring, før du begynder at pille ved disken, er denne Disk Drill-anmeldelse og gennemgang af datagendannelse værd at se.
Du har stadig en chance, men jeg vil tilføje én ting, som de andre kun antydede: **find ud af, hvilket filsystem det eksterne drev bruger**. Det ændrer chancerne for gendannelse mere, end folk tror. - **HFS+, exFAT, FAT32**: normalt rimelige chancer efter Papirkurven er tømt. - **APFS eller SSD med TRIM**: mindre forudsigeligt. På nogle opsætninger kan slettede blokke blive ryddet hurtigere. - **SMR-harddiske**: også nogle gange mærkelige, fordi bagvedliggende vedligeholdelse kan omorganisere data. Jeg er enig med @jeff, @waldgeist og @mikeappsreviewer om hovedreglen: skriv ikke noget til det drev. Jeg er dog en smule uenig i vinklen med at gå i panik med det samme. Hvis det eksterne drev allerede er koblet fra og er sundt, har du ikke brug for dramatiske ritualer. Du har brug for en forsigtig plan. Min vinkel: 1. Tjek, om filerne findes i snapshots eller sikkerhedskopihistorik, før du bruger gendannelsessoftware. 2. Hvis der ikke er nogen sikkerhedskopi, så klon drevet først, hvis dataene virkelig er kritiske. 3. Scan derefter klonen, ikke originalen, hvis det er muligt. **Disk Drill** er en rimelig mulighed her. **Fordele** - nem forhåndsvisning af fotos og dokumenter - god til scanning efter slettede filer på eksterne drev - enklere end mange gendannelsesværktøjer **Ulemper** - dybe scanninger kan give rodede filnavneresultater - ikke magisk, hvis data blev overskrevet - licensomkostningen irriterer nogle mennesker Der findes andre værktøjer, men i et normalt tilfælde med utilsigtet sletning er Disk Drill et af de mindre smertefulde at bruge. Hvis drevet begynder at klikke, forsvinde eller montere sig selv som skrivebeskyttet, så stop gør det selv-forsøg og gå til en professionel.