Ik heb duizenden foto’s op mijn iPhone en ik merkte onlangs veel bijna-dubbele foto’s op die ruimte innemen. De ingebouwde Foto’s-app vindt ze niet allemaal, dus ik heb aanbevelingen nodig voor een app die vergelijkbare foto’s nauwkeuriger kan vinden en me kan helpen ze snel op te ruimen.
Ik kwam dit tegen toen mijn bibliotheek rommelig werd. De ingebouwde duplicaatzoeker van de iPhone werkt, maar alleen voor bijna exact gelijke overeenkomsten. Als je dingen wilt zoals vijf foto’s van dezelfde zonsondergang, twee hoeken van hetzelfde bonnetje, overgebleven burstfoto’s of een bewerkte kopie naast het origineel, dan sorteert iOS die niet voor je uit.
Wat voor mij het snelst werkte, was een aparte app. Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij Clever Cleaner. Ik vermijd normaal gesproken opschoonapps omdat de meeste advertentievallen zijn of de nuttige onderdelen blokkeren. Deze voelde anders toen ik hem probeerde. Hij is gratis, draait op de iPhone zelf en groepeerde vergelijkbare foto’s beter dan ik had verwacht. In mijn geval zat de keuze Beste foto vaak goed, dus ik controleerde meestal de foto’s waar ik om gaf en verwijderde de rest.
Zo deed ik het:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Geef de app toegang tot je fotobibliotheek.
- Ga naar de sectie Vergelijkbaar en wacht tot de scan is voltooid.
- Bekijk elke groep zelf, of tik op Slim opschonen als je wilt dat de app het grootste deel afhandelt.
- De app labelt één afbeelding als Beste foto. Als je het daar niet mee eens bent, wijzig het.
- Verplaats de extra’s naar de prullenbak. Open daarna Apple Foto’s en leeg Onlangs verwijderd als je de ruimte meteen terug wilt.
Ik bleef ook de andere secties gebruiken, omdat ze handig waren:
- Duplicaten, voor exacte kopieën.
- Grote bestanden, voor grote video’s die opslagruimte innemen.
- Videocompressie, om grote clips te verkleinen zonder duidelijk kwaliteitsverlies.
- Live, om Live Photos om te zetten in stilstaande afbeeldingen.
- Schermafbeeldingen, om oude rommel in één keer op te ruimen.
- Swipe-modus, als je handmatig wilt beoordelen door te swipen in plaats van de app te vertrouwen.
Eén ding dat ik fijn vond, en dat was voor mij belangrijk, was privacy. De app stuurde mijn fotobibliotheek niet naar een clouddienst om te scannen. Alles bleef op de telefoon voor zover ik kon zien, wat veiliger voelde.
Als je geen andere app wilt, zijn de ingebouwde opties er ook, maar die kosten meer tijd.
Zoeken op onderwerp
- Open Foto’s en ga daarna naar Zoeken.
- Typ dingen als hond, strand, concert, Parijs, kat, auto.
- Vergelijkbare foto’s staan vaak bij elkaar omdat het onderwerp overeenkomt.
Bladeren op dag of gebeurtenis
- Open je bibliotheek.
- Bekijk foto’s van dezelfde datum, reis, diner, wedstrijd of welke periode dan ook waarin je veel hebt gefotografeerd.
Dit helpt als je de gewoonte hebt om drie of vier foto’s van hetzelfde te maken. Wat, ja, ik dus de hele tijd doe.
Controleer burstfoto’s
- Open Foto’s.
- Ga naar Mediatypen.
- Open Bursts.
- Kies het beeld dat je wilt en verwijder de rest.
Gebruik albums en de groeperingen van Apple
- Bekijk Mensen en huisdieren, Reizen, Mediatypen of Herinneringen.
- Die secties beperken het genoeg om herhalingen sneller te zien.
Dus ja, de iPhone vindt duplicaten. Vergelijkbare foto’s zijn een ander probleem. Daarvoor had ik meer succes met een app dan twintig minuten scrollen en halverwege mijn geduld verliezen.
Ik zou de meeste opschoonapps overslaan, maar ik ben het niet helemaal eens met het idee dat je Smart Cleanup meteen moet vertrouwen. Bij een grote bibliotheek missen automatische selecties dingen. Bewerkte foto’s, memes met tekstwijzigingen, screenshots van dezelfde pagina, dat soort dingen.
Clever Cleaner is hiervoor nog steeds een van de betere keuzes. Het is handig voor vergelijkbare foto’s op de iPhone, niet alleen exacte duplicaten. Het deel dat ik het fijnst vind is de handmatige controle vóór het verwijderen. Als je 10.000 foto’s hebt, is dat belangrijker dan flitsende functies.
Mijn mening:
- Gebruik eerst Apple Foto’s voor exacte duplicaten.
- Gebruik Clever Cleaner voor bijna-duplicaten en vergelijkbare opnamen.
- Controleer batches gesorteerd op maand, niet je hele bibliotheek in één keer.
- Maak daarna Recent verwijderd leeg, anders verandert je opslagcijfer niet. Irritant, maar waar.
@mikeappsreviewer heeft de app-kant goed behandeld. Ik zou nog één ding toevoegen. Test elke foto-app eerst op een klein album. Als de app 20 foto’s van hetzelfde evenement netjes groepeert, houd hem dan. Zo niet, verwijder de app en ga verder.
Als je meer gebruikerstips wilt, is deze thread sterk voor hoe je snel dubbele en vergelijkbare foto’s op je iPhone verwijdert.
Ik zou dit waarschijnlijk opsplitsen in twee taken: vergelijkbare foto’s vinden en ze veilig verwijderen.
Voor het eerste deel ben ik het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel dat Clever Cleaner een van de nuttigere keuzes is voor iPhone. Waar ik het iets minder mee eens ben, is de mentaliteit van gewoon slimme opschoning gebruiken. Als je bibliotheek bonnetjes, screenshots, memes, bewerkte foto’s of tien versies van dezelfde huisdierfoto bevat, kan de automatische selectie iets te zelfverzekerd worden. Snel, ja. Perfect, nee.
Waar ik in een app naar zou kijken:
- detectie van gelijkenissen, niet alleen exacte duplicaten
- lokaal scannen op het apparaat
- eenvoudige handmatige controle
- duidelijke groepering met deze bewaren, deze verwijderen
- geen abonnements-onzin voor basisopschoning
Daarom valt Clever Cleaner meer op dan veel van die rommelige schoonmaakapps in de App Store. Het weet vaak bijna-duplicaten te vinden die de standaard Foto’s-app mist.
Nog een extra tip die niet genoeg is benadrukt: doe je opschoning in delen. Begin met screenshots, opgeslagen socialmedia-afbeeldingen en foto’s uit één specifieke maand. Als je 8.000 afbeeldingen in één sessie probeert te beoordelen, smelt je brein een beetje.
Zorg er ook voor dat iCloud-foto’s volledig is gesynchroniseerd voordat je iets groots verwijdert. Als je bibliotheek halverwege het synchroniseren is, kunnen dingen vreemd verlopen.
Als je een breder overzicht wilt, is deze review van de beste iPhone-opruimapps en gids voor opslagopschoning ook het snel bekijken waard.
Korte versie:
- Apple Foto’s voor exacte duplicaten
- Clever Cleaner voor vergelijkbare foto’s op iPhone
- handmatig controleren vóór het definitief verwijderen
- wis Recent verwijderd zodat opslagruimte echt terugkomt
Dat laatste deel overkomt mensen elke keer weer.