Mijn externe harde schijf begon kuren te vertonen na een ontkoppeling, en nu leest Windows deze traag en vraagt soms om de schijf te scannen of te herstellen. Ik ben op zoek naar veilige aanbevelingen voor schijfherstelsoftware voor een externe HDD die fouten kan controleren zonder de bestanden in gevaar te brengen.
Als ik iemand eerst naar één tool zou moeten verwijzen, dan zou dat waarschijnlijk Disk Drill zijn, vooral als diegene niet gewend is om met defecte schijven om te gaan. De belangrijkste reden is dat het herstel vooropstelt. Dat is belangrijker dan mensen denken, want proberen een beschadigde of instabiele schijf te repareren voordat je de gegevens kopieert, kan de situatie verergeren.
Voor dingen zoals een externe HDD die als RAW verschijnt, Windows dat je vraagt de schijf te formatteren, ontbrekende bestanden of per ongeluk verwijderen, is Disk Drill een behoorlijk verstandig startpunt. Het werkt met externe harde schijven, USB-sticks, geheugenkaarten en interne schijven, dus je hoeft niet voor elk apparaat met verschillende apps te jongleren. Je kunt er ook bestanden mee vooraf bekijken vóór herstel, het voert Quick en Deep Scan samen uit en het kan een schijfimage maken als de schijf onstabiel lijkt. De S.M.A.R.T.-informatie is ook nuttig, omdat die je op zijn minst enig idee geeft of je te maken hebt met bestandssysteembeschadiging of met een schijf die begint uit te vallen.
Disk Drill is het beste als eenvoudige gegevensherstel je prioriteit is.
Voordelen
- Eenvoudig genoeg voor beginners.
- Goede optie voor verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-schijven en beschadigde volumes.
- Kan een schijfimage maken vóór herstel.
- Bevat S.M.A.R.T.-monitoring.
- Met de gratis Windows-versie kun je tot 100 MB herstellen.
Nadelen
- Het is niet bedoeld voor het repareren van partitietabellen of opstartsectoren.
- Je hebt de betaalde versie nodig voor serieus herstelwerk.
Als je iets nodig hebt dat breder is dan alleen bestandsherstel, is DiskGenius het bekijken waard. Het is meer een alles-in-één schijfhulpprogramma. Je krijgt partitiebeheer, herstel van verloren partities, klonen, back-uptools, bestandsherstel en enkele basisreparatiefuncties in hetzelfde programma. Het is handig wanneer een partitie verdwijnt, het bestandssysteem beschadigd is of je een schijf wilt klonen voordat je iets aanraakt.
Het is echter niet zo gebruiksvriendelijk als Disk Drill. De interface bevat veel meer onderdelen. Toch is het veel gemakkelijker om mee te werken dan command-line-tools als je meer controle wilt zonder alles volledig handmatig te doen.
Voordelen
- Herstel-, kloon-, back-up- en partitietools op één plek.
- Kan verloren partities opnieuw opbouwen.
- Ondersteunt RAID en virtuele schijven.
- Heeft controles van de schijfstatus en tests voor slechte sectoren.
Nadelen
- Sommige van de betere functies zijn betaald.
- Nieuwe gebruikers kunnen de interface in het begin wat overweldigend vinden.
SeaTools is degene die ik zou gebruiken wanneer de grote vraag is of de schijf zelf aan het overlijden is. Het is gratis en voert korte en lange diagnostische tests uit, controleert de S.M.A.R.T.-status en helpt onderscheid te maken tussen een bestandssysteemprobleem en een hardwareprobleem. Het herstelt je bestanden niet, maar het is een nuttige eerste controle als de schijf zich verdacht gedraagt.
Voordelen
- Gratis.
- Eenvoudige korte en uitgebreide tests.
- Werkt met veel schijven, niet alleen met Seagate-modellen.
- Een goede stap voordat je reparaties probeert.
Nadelen
- Geen bestandsherstel.
- Geen partitiereparatie of herstel van verloren gegevens.
Het belangrijkste dat ik zou vermijden, is een hele reeks reparatietools achter elkaar op de schijf loslaten. Als de bestanden belangrijk zijn, kopieer ze dan eerst of herstel ze eerst. Reparaties kunnen wachten tot de gegevens veilig zijn.
Als het erop lijkt dat de schijf fysiek defect raakt, behandel die dan anders. Klikkende of schurende geluiden, pijnlijk trage leesacties, Windows dat vastloopt wanneer je de schijf opent, I/O-fouten, willekeurige verbrekingen van de verbinding of S.M.A.R.T.-waarschuwingen over wachtende of opnieuw toegewezen sectoren zijn allemaal slechte signalen. Blijf in die situatie niet scans uitvoeren alleen om te zien wat er gebeurt. Die scans zorgen voor extra belasting.
- Kopieer of herstel de belangrijke bestanden meteen.
- Als de schijf instabiel is, maak dan een volledige schijfimage voordat je reparaties uitvoert.
- Vervang de schijf nadat je gegevens veilig zijn. Fysieke slijtage herstelt zichzelf niet.
- Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, of vreemde mechanische geluiden maakt, stop dan met doe-het-zelftools en neem contact op met een professioneel recoverylab. Software kan beschadigde koppen, motoren of controllerboards niet repareren.
Voer CHKDSK of Windows scannen en herstellen niet uit totdat de bestanden die voor u belangrijk zijn ergens anders naartoe zijn gekopieerd, omdat het het bestandssysteem kan herstellen door beschadigde vermeldingen te verwijderen. Disk Drill is prima om eerst herstel uit te voeren, maar als de schijf steeds de verbinding verbreekt of eeuwig nodig heeft om te openen, zou ik reparatiesoftware overslaan en deze klonen of er een image van maken voordat u iets anders doet.
Gebruik die USB-poort niet meer totdat je de behuizing hebt uitgesloten.
Veel gevallen van mijn externe schijf raakte beschadigd na een ontkoppeling zijn eigenlijk een slechte kabel, zwakke USB-voeding, losse poort, of de USB-naar-SATA-bridge in de externe behuizing die raar doet. Als je herstelsoftware blijft testen via een haperende verbinding, gebeurt elke scan via hetzelfde onbetrouwbare pad dat de problemen heeft veroorzaakt.
Voordat je iets koopt, zou ik de saaie hardwarecontroles doen:
Probeer een andere korte USB-kabel.
Gebruik een USB-poort aan de achterkant van het moederbord als dit een desktop is, niet een frontpaneelpoort of hub.
Als het een externe schijf van 3,5 inch is, controleer dan of de voedingsadapter de juiste is.
Beweeg de kabel niet terwijl de schijf is aangekoppeld.
Als de behuizing oud is, overweeg dan de schijf eruit te halen en aan te sluiten met een betrouwbare SATA-dock of adapter, ervan uitgaande dat de schijf binnenin niet hardwarematig is versleuteld door de behuizing.
Dat laatste punt is belangrijk. Sommige externe units van WD en Seagate hebben gedrag van de behuizing dat directe SATA-toegang kan compliceren, dus formatteer of initialiseer niets als Windows de schijf ineens anders ziet nadat je hem hebt verplaatst.
Ik ben het met @jeff eens dat je Windows niet meteen scan en herstel moet laten uitvoeren. Die knop voelt onschuldig, maar dat is hij niet. Het is geen hersteltool. Het is een hulpmiddel voor bestandssysteemconsistentie. Als het besluit dat een mapvermelding kapot is, kan het dingen naar found.000 verplaatsen, zaken hernoemen, of de bestandsstructuur er netter uit laten zien terwijl je bruikbare structuur juist slechter wordt.
Voor software zou ik diagnose, herstel en reparatie van elkaar scheiden. Mensen gooien dat vaak op één hoop en daar gaan fouten ontstaan.
Voor diagnose is CrystalDiskInfo een snelle gratis controle op Windows. Het zal niets repareren, maar het kan laten zien of de schijf gerealloceerde sectoren, wachtende sectoren, CRC-fouten of andere waarschuwingen meldt. CRC-fouten wijzen vaak meer op kabel- of verbindingsproblemen. Wachtende of gerealloceerde sectoren wijzen meer op een falend schijfoppervlak. Dat verandert wat je daarna zou moeten doen.
Voor herstel is Disk Drill redelijk als je een eenvoudigere interface wilt en de schijf nog lang genoeg verbonden blijft om te scannen. De belangrijke kanttekening is dat je bestanden moet herstellen naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde externe HDD. Als Disk Drill eerst imaging aanbiedt en de schijf zich vreemd gedraagt, gebruik dat dan vóór een diepe scan. Een diepe scan op een stervende schijf kan enorm lang duren en de schijf herhaaldelijk door slechte gebieden laten malen.
Als de schijf de verbinding verbreekt, Verkenner laat vastlopen of tijdens scans wegvalt, zou ik geen normale Windows-herstelapp als eerste stap gebruiken. Op dat punt zou ik een image van de schijf maken met iets dat gebouwd is voor slechte reads, zoals ddrescue of HDDSuperClone vanuit een Linux-omgeving. Dat is minder gebruiksvriendelijk dan Disk Drill, maar het is beter in het overslaan van slechte gebieden en er later op terugkomen in plaats van voor altijd vast te lopen. Als dat als te veel gedoe klinkt en de gegevens belangrijk zijn, is dat het moment waarop een herstelbedrijf logischer begint te worden.
Voor daadwerkelijke reparatie is CHKDSK pas prima nadat de gegevens zijn gekopieerd of er een image is gemaakt. Hetzelfde geldt voor partitiereparatietools in DiskGenius of vergelijkbare hulpprogramma’s. Ze kunnen nuttig zijn, maar ze zijn geen magie. Ze schrijven wijzigingen weg. Wijzigingen schrijven naar een schijf waarvan je geen back-up hebt, is gokken.
Mijn volgorde zou zijn:
- Los eerst het verbindingsprobleem op.
- Controleer SMART met een alleen-lezen-tool.
- Kopieer de belangrijkste bestanden handmatig als de schijf leesbaar is.
- Als kopiëren traag is of fouten geeft, maak een image of kloon.
- Voer herstelsoftware indien mogelijk uit op de image of kloon.
- Probeer pas daarna CHKDSK of partitiereparatie.
Als de bestanden je niet interesseren en je de schijf alleen weer bruikbaar wilt hebben, prima, voer dan de test van de fabrikant uit, wis hem en formatteer hem opnieuw. Maar als de schijf al verbindingen verbreekt of leesfouten geeft, zou ik hem daarna niet meer vertrouwen voor iets belangrijks. Zelfs als software ervoor zorgt dat hij weer normaal wordt aangekoppeld, betekent dat niet dat de schijf gezond is.
Hoeveel vrije ruimte je op een andere schijf hebt, is hier belangrijk, omdat herstelsoftware nutteloos is als je nergens veilig de herstelde bestanden of image kunt opslaan. Disk Drill is prima als eerste poging voor een leesbare externe HDD, maar herstel niets terug naar diezelfde schijf. Als je maar één schijf hebt aangesloten, stop dan en haal eerst een tweede.