Min eksterne harddisk begyndte at opføre sig mærkeligt efter en afbrydelse, og nu er Windows langsom til at læse den og beder nogle gange om at scanne eller reparere drevet. Jeg leder efter anbefalinger til sikker diskreparationssoftware til en ekstern HDD, som kan kontrollere fejl uden at risikere filerne.
Hvis jeg først skulle pege nogen i retning af ét værktøj, ville det sandsynligvis være Disk Drill, især hvis de ikke er vant til at håndtere defekte drev. Hovedårsagen er, at det sætter gendannelse først. Det betyder mere, end folk tror, fordi forsøg på at “reparere” et beskadiget eller ustabilt drev, før dataene kopieres, kan gøre tingene værre.
Til ting som en ekstern HDD, der vises som RAW, når Windows beder dig formatere drevet, manglende filer eller utilsigtet sletning, er Disk Drill et ret fornuftigt sted at starte. Det fungerer med eksterne harddiske, USB-stik, hukommelseskort og interne drev, så du ikke skal jonglere med forskellige apps til hver enhed. Det lader dig også forhåndsvise filer før gendannelse, kører Quick og Deep Scan sammen og kan oprette et diskbillede, hvis drevet virker ustabilt. S.M.A.R.T.-oplysningerne er også nyttige, da de i det mindste giver dig en idé om, hvorvidt du har med filsystemskade at gøre eller et drev, der er ved at fejle.
Disk Drill er bedst, hvis din prioritet er enkel datagendannelse.
Fordele
- Let nok for begyndere.
- God mulighed til slettede filer, formaterede drev, RAW-drev og beskadigede volumener.
- Kan oprette et diskbillede før gendannelse.
- Inkluderer S.M.A.R.T.-overvågning.
- Den gratis Windows-version kan gendanne op til 100 MB.
Ulemper
- Det er ikke beregnet til reparation af partitionstabeller eller bootsektorer.
- Du skal bruge betalingsversionen til seriøst gendannelsesarbejde.
Hvis du har brug for noget bredere end filgendannelse, er DiskGenius værd at kigge på. Det er mere et alt-i-et diskværktøj. Du får partitionshåndtering, gendannelse af mistede partitioner, kloning, backupværktøjer, filgendannelse og nogle grundlæggende reparationsfunktioner i det samme program. Det er praktisk, når en partition forsvinder, filsystemet er rodet til, eller du vil klone et drev, før du rører noget.
Det er dog ikke lige så brugervenligt som Disk Drill. Grænsefladen har meget mere i gang. Alligevel er det meget nemmere at have med at gøre end kommandolinjeværktøjer, hvis du vil have mere kontrol uden at gøre alting helt manuelt.
Fordele
- Gendannelse, kloning, backup og partitionsværktøjer samlet ét sted.
- Kan genskabe mistede partitioner.
- Understøtter RAID og virtuelle diske.
- Har diskkontrol af tilstand og test af dårlige sektorer.
Ulemper
- Nogle af de bedre funktioner kræver betaling.
- Nye brugere kan synes, at grænsefladen er lidt overvældende i starten.
SeaTools er det, jeg ville bruge, når det store spørgsmål er, om selve drevet er ved at dø. Det er gratis og kører korte og lange diagnostiske tests, tjekker S.M.A.R.T.-status og hjælper med at skelne mellem et filsystemproblem og et hardwareproblem. Det gendanner ikke dine filer, men det er en nyttig første kontrol, hvis drevet opfører sig mistænkeligt.
Fordele
- Gratis.
- Enkle korte og udvidede tests.
- Virker med mange drev, ikke kun Seagate-modeller.
- Godt trin, før du forsøger reparationer.
Ulemper
- Ingen filgendannelse.
- Ingen partitionsreparation eller gendannelse af tabte data.
Det vigtigste, jeg ville undgå, er at kaste en masse reparationsværktøjer efter drevet det ene efter det andet. Hvis filerne betyder noget, så kopier dem ud først eller gendan dem først. Reparationer kan vente, til dataene er sikre.
Hvis drevet ser ud til at være ved at fejle fysisk, så behandl det anderledes. Klikkende eller skurrende lyde, smertefuldt langsomme læsninger, at Windows fryser, når du åbner drevet, I/O-fejl, tilfældige afbrydelser eller S.M.A.R.T.-advarsler om ventende eller omfordelte sektorer er alle dårlige tegn. I den situation skal du ikke fortsætte med at køre scanninger bare for at se, hvad der sker. De scanninger lægger mere pres på drevet.
- Kopiér eller gendan de vigtige filer med det samme.
- Hvis drevet er ustabilt, så opret et komplet diskbillede, før du udfører reparationer.
- Udskift drevet, når dine data er sikre. Fysisk slitage går ikke væk af sig selv.
- Hvis drevet slet ikke registreres, eller det laver mærkelige mekaniske lyde, så stop med gør det selv-værktøjer og tal med et professionelt gendannelseslaboratorium. Software kan ikke reparere beskadigede læsehoveder, motorer eller controllerkort.
Kør ikke CHKDSK eller Windows “scan og reparer”, før de filer, du holder af, er kopieret et andet sted hen, fordi det kan “rette” filsystemet ved at slette beskadigede poster. Disk Drill er fint til gendannelse først, men hvis drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen eller tager en evighed om at åbne, ville jeg springe reparationssoftware over og klone/lave et image af det før noget andet.
Stop med at bruge den USB-port, indtil du har udelukket kabinettet.
Mange tilfælde med min eksterne harddisk blev korrupt efter en afbrydelse skyldes i virkeligheden et dårligt kabel, svag USB-strøm, en løs port eller at USB-til-SATA-broen i det eksterne kabinet opfører sig dumt. Hvis du bliver ved med at teste reparationssoftware gennem en ustabil forbindelse, sker hver scanning over den samme upålidelige vej, som forårsagede problemet.
Før du køber noget, ville jeg lave de kedelige hardwaretjek:
Prøv et andet kort USB-kabel.
Brug en USB-port bag på bundkortet, hvis det er en stationær pc, ikke en frontport eller en hub.
Hvis det er en ekstern 3,5-tommers harddisk, så sørg for, at strømforsyningen er den rigtige.
Undgå at rokke ved kablet, mens drevet er monteret.
Hvis kabinettet er gammelt, så overvej at fjerne drevet og tilslutte det med en kendt god SATA-dock eller adapter, forudsat at drevet indeni ikke er hardwarekrypteret af kabinettet.
Det sidste er vigtigt. Nogle eksterne enheder fra WD og Seagate har kabinetadfærd, der kan komplicere direkte SATA-adgang, så formatér eller initialisér ikke noget, hvis Windows pludselig ser det anderledes efter flytningen.
Jeg er enig med @jeff i ikke at lade Windows scanne og reparere det med det samme. Den knap føles harmløs, men det er ikke et gendannelsesværktøj. Det er et værktøj til filsystemkonsistens. Hvis det beslutter, at en mappepost er ødelagt, kan det flytte ting til found.000, omdøbe ting eller få filtræet til at se pænere ud, mens din nyttige struktur bliver værre.
For software ville jeg skelne mellem diagnosticere, gendanne og reparere. Folk blander de ting sammen, og det er dér, fejlene opstår.
Til diagnosticering er CrystalDiskInfo en hurtig gratis kontrol på Windows. Den løser ikke noget, men den kan vise, om drevet rapporterer omallokerede sektorer, ventende sektorer, CRC-fejl eller andre advarsler. CRC-fejl peger ofte mere på kabel- eller forbindelsesproblemer. Ventende eller omallokerede sektorer peger mere på, at diskoverfladen er ved at fejle. Det ændrer, hvad du bør gøre som det næste.
Til gendannelse er Disk Drill rimelig, hvis du vil have en enklere brugerflade, og drevet stadig forbliver tilsluttet længe nok til at scanne. Det vigtige forbehold er at gendanne filer til et andet drev, aldrig tilbage til den samme eksterne harddisk. Hvis Disk Drill tilbyder at lave et image først, og drevet opfører sig mærkeligt, så brug det før en dyb scanning. En dyb scanning mod en døende disk kan tage evigheder og få drevet til gentagne gange at arbejde sig gennem dårlige områder.
Hvis drevet afbrydes, får Stifinder til at fryse eller falder ud under scanninger, ville jeg ikke bruge nogen almindelig Windows-gendannelsesapp som første skridt. På det tidspunkt ville jeg lave et image af disken med noget, der er bygget til dårlige læsninger, som ddrescue eller HDDSuperClone fra et Linux-miljø. Det er mindre brugervenligt end Disk Drill, men det er bedre til at springe dårlige områder over og vende tilbage til dem i stedet for at sidde fast for evigt. Hvis det lyder som for meget besvær, og dataene betyder noget, er det dér, et gendannelsesfirma begynder at give mere mening.
Til egentlig reparation er CHKDSK kun fint, efter at dataene er kopieret eller afbildet. Det samme gælder partitionsreparationsværktøjer i DiskGenius eller lignende værktøjer. De kan være nyttige, men de er ikke magiske. De skriver ændringer. At skrive ændringer til et drev, du ikke har sikkerhedskopieret, er hasardspil.
Min rækkefølge ville være:
- Løs først forbindelsesvariablen.
- Tjek SMART med et skrivebeskyttet værktøj.
- Kopiér de vigtigste filer manuelt, hvis drevet kan læses.
- Hvis kopieringen er langsom eller giver fejl, så lav et image eller en klon.
- Kør gendannelsessoftware mod imaget eller klonen, hvis det er muligt.
- Først derefter prøv CHKDSK eller partitionsreparation.
Hvis du er ligeglad med filerne og bare vil have drevet brugbart igen, så ja, kør producentens test, slet det og formatér det igen. Men hvis drevet allerede er begyndt at afbryde eller give læsefejl, ville jeg ikke stole på det til noget vigtigt bagefter. Selv hvis software får det til at montere normalt igen, betyder det ikke, at drevet er sundt.
Hvor meget ledig plads du har på et andet drev, er vigtigt her, fordi gendannelsessoftware er ubrugelig, hvis du ikke har et sikkert sted at gemme de gendannede filer eller image. Disk Drill er fint som et første forsøg til en læsbar ekstern HDD, men gendan ikke noget tilbage til den samme disk. Hvis du kun har ét drev tilsluttet, så stop og skaf et andet først.