Jag råkade av misstag radera flera viktiga videor från min digitalkameras SD-kort innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag försöker hitta det bästa sättet att återställa raderade videor från ett SD-kort utan att förvärra situationen. Kortet användes bara en kort stund efter raderingen, och jag behöver verkligen hjälp med att ta reda på säkra alternativ för videoåterställning från SD-kort för kamerainspelningar.
# Tappat bort en video från ditt kamerakort? Gör detta först
Det första jag ville veta efter att jag råkat radera ett klipp var enkelt. Är det borta för gott?
Ofta är det inte det.
När en video raderas tar kameran vanligtvis bort filposten, inte videodatan direkt. Datan ligger ofta kvar på kortet tills nytt innehåll skrivs ovanpå den. Därför spelar de första minuterna större roll än många tror. Jag lärde mig det den hårda vägen.
## 1. Sluta använda kortet
Om videon försvann, sluta filma direkt.
Spela inte in mer material. Ta inga bilder. Formatera inte kortet. Till och med ett par nya filer kan skriva över delar av den raderade videon. När delar väl skrivs över minskar chanserna till återställning snabbt.
Ta ut minneskortet och lägg det åt sidan tills du är redo att arbeta med återställning.
## 2. Ta reda på om programvara räcker
Jag skulle inte behandla alla kortproblem på samma sätt. Vissa fall fungerar bra för gör det själv-återställning. Andra är inte värda att peta på.
Programvaruåterställning är rimlig när:
1. Du raderade filerna av misstag.
2. Kortet blev formaterat.
3. Kortet visas som RAW.
4. Din kamera eller dator rapporterar ett filsystemproblem.
5. Videorna försvann, men kortet verkar fortfarande läsbart.
Jag skulle stanna upp och i stället titta på en återställningstjänst när:
1. Kortet är sprucket, böjt eller ser fysiskt skadat ut.
2. Din dator upptäcker inte kortet alls.
3. Kortet fortsätter att kopplas från.
4. Enheten rapporterar maskinvarufel.
5. Materialet är för viktigt för att riskera med försök och misstag.
Om kortet är skadat kan upprepade skanningsförsök ibland göra saker värre. Jag har sett folk förvandla en dålig situation till ett dött kort genom att insistera på ett sista försök.
## 3. Gör en fullständig kopia av kortet innan du skannar
Den här delen hoppas ofta över. Jag hoppade över den en gång. Dålig idé.
Skapa först en diskavbild av minneskortet. Då får du en fullständig kopia av kortet i dess nuvarande skick. Om återställningen går snett har du fortfarande originalet bevarat.
Det finns en anledning till att dataåterställningsfolk gör så här. De arbetar från kopian så att de inte belastar samma kort om och om igen.
Om din programvara erbjuder avbildning, använd den. Om inte, använd ett annat verktyg först och spara avbilden någonstans med tillräckligt med ledigt utrymme.
## 4. Återställ videon med Disk Drill
Bilder är en sak. Video är stökigare.
Många kameror, drönare, dashcams och actionkameror sprider videodata i fragment över kortet. Vissa återställningsappar hittar delar av filen och spottar sedan ur sig ett trasigt klipp som du inte kan öppna. Jag stötte på detta med material från en actionkamera och det var sjukt irriterande.
Det som hjälpte i det här fallet var Disk Drill, främst eftersom dess läge Advanced Camera Recovery är byggt för fragmenterad video från kameror och minneskort som stöds. I stället för att behandla videon som ett enda rent block tittar det på fragmenten och försöker bygga upp den ursprungliga strukturen igen.
Detta spelar ofta roll för material från enheter som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande utrustning.
### Steg
1. Anslut det ursprungliga minneskortet med en kortläsare.
2. Öppna Disk Drill.
3. Välj minneskortet i enhetslistan.
4. Välj Advanced Camera Recovery.
5. Starta skanningen.
6. Låt skanningen slutföras.
7. Förhandsgranska det som hittades.
8. Återställ videorna till en annan enhet.
Spara inte återställda filer tillbaka på samma minneskort. Jag har sett folk göra detta och förstöra resten av sina chanser.
## 5. Testa de återställda videorna innan du slappnar av
Att en fil visas i resultatlistan betyder inte att den är bra.
Öppna några återställda videor. Spola igenom dem. Kontrollera mitten, inte bara den första sekunden. Vissa återställda filer ser normala ut först, men fryser, hackar eller slutar fungera halvvägs igenom.
Om en återställd video inte går att spela upp, prova VLC Media Player först. I vissa fall hjälper även ett separat videoreparationsverktyg.
Det är den korta versionen. Sluta använda kortet, skapa först en avbild, återställ till en annan enhet och testa sedan filerna. Om kortet ser fysiskt skadat ut skulle jag inte fortsätta pressa det.
Om kortet fortfarande monteras på din PC eller Mac är dina chanser ganska goda. Raderade kameravideor ligger ofta kvar på SD-kortet tills ny data skriver över dem. Så det viktigaste är att låta kortet vara helt orört.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det direkt. Där jag skiljer mig lite är hur bråttom det är att prova många olika verktyg. Hoppa inte mellan 5 appar. Varje skanning belastar ett instabilt kort mer, särskilt om kortläsaren eller kortet redan beter sig konstigt.
Det jag skulle göra:
1. Kontrollera kortets skrivskyddsspärr och skjut den till Lock.
2. Använd en USB-kortläsare av bra kvalitet, inte kamerakabeln. Kameror döljer ibland åtkomst på låg nivå.
3. Om kortet visar fel storlek, ger I/O-fel eller kopplas från, hoppa över återställning hemma och gå till ett proffslabb.
4. Om det läses utan problem, kör ett enda pålitligt skanningsverktyg och spara resultaten på din dator, aldrig tillbaka till SD-kortet.
För videofiler är Disk Drill ett bra val eftersom återställning av kameravideo är svårare än återställning av foton. Stora MOV- och MP4-filer blir oftare fragmenterade, så vanliga verktyg för att ångra radering missar delar. Om dina klipp kom från Canon, Sony, Nikon, GoPro, DJI eller liknande utrustning brukar Disk Drill fungera bättre än äldre appar för filåterställning.
Lita inte heller på filnamn efter återställning. Många återställda videor kommer tillbaka som generiska block. Sortera efter filstorlek och förhandsvisningens längd. En MP4 på 2 KB är skräp. En MOV på 1,8 GB med rätt tidsstämpelintervall är värd att kontrollera.
Om du vill ha en annan resurs är detta en bra förklaring av bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade foton och videor.
En sak till som många missar. Om du raderade videor i kameran lämnar vissa märken kvar sidecar-filer eller databasposter. Återställ även dem om de listas. De hjälper ibland med reparation eller korrekt uppspelning.

Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @reveurdenuit bara berörde lite lätt: kontrollera om videorna faktiskt är raderade eller bara dolda i kameradatabasens röra. Vissa kameror tappar indexet men filerna ligger fortfarande kvar i mapparna DCIM eller PRIVATE. Sätt SD-kortet i en dator och bläddra manuellt innan du kör återställningsskanningar. Jag har sett raderade klipp visa sig vara helt intakta, bara inte synliga i kameran. Ganska dumt, men det händer.
Om filerna verkligen är borta skulle jag inte börja med vilken gratisapp för återställning som än dyker upp först. För kameravideo kan det vara lite träff eller miss eftersom MP4- och MOV-filer ofta är fragmenterade. Där är Disk Drill mer vettigt än generiska verktyg i stil med papperskorgsåterställning, särskilt för återställning av video från SD-kort i digitalkameror. Återställ till din dator, inte tillbaka till kortet. Självklart, men folk gör fortfarande så lol.
En punkt där jag inte riktigt håller med om de vanliga råden: om kortet är stabilt och känns igen normalt räcker det oftast med en försiktig skanning. Folk beter sig som om bara att titta på kortet kommer förstöra det. Inte riktigt. Den verkliga faran är att skriva till det eller hålla på upprepade gånger med ett kort som håller på att gå sönder.
Om det återställda klippet inte går att öppna, anta inte att det är dött. Ibland fixar man det genom att remuxa det med VLC eller ffmpeg.
För ett liknande fall med förlorat material från ett dåligt kort är den här tråden värd en titt: verkligt fall av återställning av video från korrupt SD-kort.
Liten checklista:
- sluta använda kortet
- kontrollera mapparna manuellt
- använd en kortläsare, inte kamerans USB
- skanna med Disk Drill
- spara någon annanstans
- testa hela videon, inte bara de första 5 sekunderna