Återställa raderade foton från Canon-kamerans SD-kort efter återanvändning?

Jag råkade radera foton från SD-kortet i min Canon-kamera och fortsatte sedan att använda kortet och tog fler bilder innan jag insåg det. Några av de saknade fotona är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att förstå om återställning fortfarande är möjlig efter att kortet återanvändes. Söker det bästa sättet att återställa raderade Canon SD-kortsbilder utan att göra saken värre.

Jag har hämtat tillbaka raderade bilder från Canon SD-kort mer än en gång, så jag skulle inte räkna bort dem än. Det första jag gjorde varje gång var att sluta fotografera direkt. När du fortsätter använda kameran börjar nya filer hamna på samma utrymme på kortet, och dina gamla bilder skrivs över.

Ta ut SD-kortet ur kameran. Använd en kortläsare och anslut det till datorn. Om kortet har den lilla låsfliken, ställ den på låst innan du gör något annat. Och om Windows eller macOS visar en formateringsuppmaning, ignorera den. Jag har sett folk klicka på den av misstag och göra situationen värre. Det betyder oftast att systemet har problem med att läsa kortet, inte att alla bilder är borta.

För återställning skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget var lätt att följa och det hittade vanliga Canon-format, inklusive RAW-filer. Förhandsgranskningen är viktig. Du vill inte återställa en hög med trasiga filer och reda ut skadorna senare.

Här är det ungefärliga flödet jag följde:

1. Installera Disk Drill på datorn.
  2. Sätt i Canon SD-kortet med en kortläsare.
  3. Välj SD-kortet i Disk Drill.
  4. Kör en universell skanning.
  5. Öppna området Raderade eller Förlorade.
  6. Filtrera resultaten efter Bilder.
  7. Förhandsgranska det som hittades.
  8. Spara återställda filer på datorn, inte tillbaka på samma SD-kort.

En sak till som folk ofta hoppar över. Kontrollera dina andra säkerhetskopieringsplatser innan du lägger för mycket tid på återställning. Jag har hittat förlorade bilder i Papperskorgen, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive och Canons image.canon-synkronisering. Ibland var filen inte borta, den hade bara hamnat i någon dum mapp du glömt att fanns.

Dina chanser är bäst om kortet inte har använts sedan raderingen. Om du redan har tagit fler bilder eller spelat in video på det blir återställningen snabbt mycket mindre ren.

Om du fortsatte att fotografera efter raderingen hamnar de saknade filerna i två grupper. Vissa är orörda. Vissa har skrivits över. Överskriven data är borta. Ingen app kan fixa det.

Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. En formateringsprompt är dålig, men en enda oavsiktlig snabbformatering dödar inte alltid möjligheten till återställning. Den rensar ofta filtabellen, inte själva bilddatan. Återanvändning är det större problemet.

Det här skulle jag göra nu:

1. Sluta använda SD-kortet.
  2. Skapa först en byte-för-byte-avbild av kortet med något som USB Image Tool eller ddrescue.
  3. Kör återställning på avbilden, inte på kortet.
  4. Prova filkarvningsverktyg, inte bara återställning av filsystemet. PhotoRec är starkt för JPEG och CR3.
  5. Sortera resultaten efter datum och filstorlek. Återanvända kort ger ofta delvisa filer och omdöpt skräp.

Disk Drill är fortfarande värt att prova om du vill ha ett enklare gränssnitt och förhandsvisningar. Det är ett stabilt val för programvara för återställning av foton från Canon SD-kort, särskilt om du behöver kontrollera miniatyrbilder snabbt innan export. Jag skulle para ihop det med PhotoRec, eftersom ett verktyg missar sådant som ett annat hittar.

Kontrollera också om din Canon skrev till dubbla kortplatser, RAW+JPEG eller skickade kopior till image.canon. Det räddar folk oftare än man tror.

Den här videon går igenom alternativen för kortåterställning ganska bra:
se hur verktyg för återställning av SD-kortsfoton jämförs

Om de gamla bilderna betyder väldigt mycket, hoppa över gör det själv efter avbildningen och skicka kortet till ett proffslabb. Varje extra skrivning försämrar dina odds.

Om du fortsatte att fotografera efter att du hade raderat dem, är svaret i princip: kanske, men bara de delar som inte skrevs över. Det är den fula delen som ingen kan försköna. När nya Canon-bilder återanvände samma sektorer är de gamla filerna körda.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @yozora, men jag är lite mindre optimistisk om “full” återställning efter återanvändning. Folk hör “återställningsbart” och antar att alla saknade bilder kommer tillbaka perfekt. Nä. Realistiskt sett kan du få:

• några helt intakta bilder
  • några halvtrasiga JPEG-filer
  • några RAW-filer som visar förhandsvisning men inte öppnas korrekt
  • några filer med konstiga namn och ingen mappstruktur

En sak jag skulle lägga till som de inte riktigt betonade nog: kontrollera kortet i kameran själv en gång till med uppspelning och anslut också kameran direkt via USB om du inte redan har gjort det. Ibland fungerar PC-kortläsaren opålitligt, medan kameran fortfarande kan visa DCIM-mappar normalt. Det händer inte jätteofta, men jag har sett det.

Om det dessutom är CR3/RAW-bilder, testa återställda filer i Canon Digital Photo Professional, inte bara i Windows Photos eller Preview. Jag har haft filer som sett “korrupta” ut i enkla visare men öppnats helt fint i Canons programvara. Lite irriterande, men sant.

Om du vill ha den enklare vägen är Disk Drill okej för återställning av Canon SD-kortbilder eftersom förhandsvisningar sparar tid. Men efter skanningen, exportera först bara de filer som faktiskt förhandsvisas korrekt. Dumpa inte bara 8 000 mystiska filer och hoppas på magi.

Och om bilderna verkligen är sådant man bara får en gång i livet, sluta med DIY efter första försöket. Att klona kortet och skicka iväg det är smartare än att pilla med det i timmar.

Såg också den här diskussionen som är ganska relevant:
Tips om återställning av Canon-bilder från riktiga användare på Facebook

Jag håller med @yozora och @techchizkid om huvudpoängen: återanvändning spelar större roll än själva raderingen. Men jag håller delvis inte med om vinkeln att kontrollera det i kameran/USB först från @mikeappsreviewer. Om kortet fortfarande monteras någonstans skulle jag undvika extra bläddrande och gå direkt till en skrivskyddad klon. Mindre hantering, mindre risk.

Det jag skulle lägga till som inte har betonats nog: jämför numreringsglappet. Canon-filnamn visar ofta ungefär hur många bilder som togs efter raderingen. Om bara ett fåtal togs senare är oddsen bättre. Om du fyllde halva kortet, räkna med mest fragment.

Canon-kort kan också innehålla sidecar- och databasfiler som återställningsapparna ignorerar i förhandsvisningen. De kan hjälpa dig att identifiera saknade sessioner även om den ursprungliga mappstrukturen är borta. Bedöm därför inte framgång enbart utifrån miniatyrbilder.

När det gäller programvara är Disk Drill helt okej som en första skanning.

Fördelar:

• enkel förhandsvisningsprocess
  • bra stöd för vanliga fotoformat
  • mindre omständligt än kommandoradsverktyg

Nackdelar:

• kan ge många dubbletter eller omdöpta resultat
  • inte det mest djupgående alternativet för skadade filsystem
  • att det går att förhandsvisa betyder inte alltid att filen är helt intakt efter export

Jag skulle ändå använda Disk Drill först för en första bedömning och sedan verifiera återställda CR3/JPEG-filer i Canon DPP eller Lightroom, inte bara i Finder/Bilder. En fil som öppnas är inte alltid komplett.

Kort version: sluta använda kortet, klona det, skanna klonen, räkna med delvis återställning och prioritera oersättliga bilder först.