Jag råkade av misstag radera viktiga foton och videofiler från mitt SD-kort när jag använde min Mac, och jag behöver hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa dem. Kortet hade personliga filer som jag inte har säkerhetskopierat någon annanstans, så jag letar efter säkra tips för återställning av SD-kort på Mac innan jag gör saken värre.
Jag råkade ut för detta med ett Sony SD-kort på min Mac. Först och främst, se det inte som ett hopplöst fall än.
De flesta raderade filer på SD-kort tas bort från filtabellen, inte raderas från själva kortet. Datan ligger ofta kvar tills nya bilder skriver över den. Därför kan återställningsappar fortfarande hitta filer.
Om du vill ta den enkla vägen på Mac skulle jag börja med Disk Drill. Jag har också använt UFS Explorer och R-Studio, men Disk Drill kändes mindre frustrerande att jobba med när jag behövde resultat snabbt. Installationen tog bara ett par minuter. Skanningsresultaten var tydligt upplagda. Förhandsvisningar laddades utan mycket krångel. Den hittade också RAW-kamerafiler, vilket var viktigt för mig.
Funktionen för förhandsvisning var den del jag litade mest på. Om en förhandsvisning av ett foto öppnas korrekt under skanningen, är chansen ganska god att den återställda filen också kommer att öppnas korrekt. Jag använde det för att undvika att återställa en massa skräp.
Ett par saker spelar större roll än folk tror:
- Använd en riktig SD-kortläsare
- Låt inte kortet sitta kvar i kameran under återställningen
- Hoppa över opålitliga USB-hubbar
- Håll din Mac vaken tills skanningen är klar
- Återställ filer till din Macs SSD eller en annan enhet
- Skriv inte tillbaka något till samma SD-kort
Om kortet blev formaterat skulle jag fortfarande inte få panik. En snabbformatering rensar ofta indexeringsinformationen och lämnar fildatan orörd ett tag. Jag har återställt filer efter formateringar tidigare. Inte varje gång, men tillräckligt många gånger för att ta det på allvar.
Där folk sabbar sina chanser är ganska förutsägbart. De fortsätter att fotografera på kortet. De formaterar det igen. De kör slumpmässiga reparationsverktyg innan de försöker återställa filer. Det är då det börjar gå utför.
Det här skulle jag göra, steg för steg:
- Sluta använda SD-kortet direkt
- Sätt det i en kortläsare och anslut den till din Mac
- Installera och öppna Disk Drill
- Kör en fullständig skanning av kortet
- Låt skanningen bli klar, även om den känns långsam
- Förhandsvisa filerna innan du återställer dem
- Spara återställda filer på din Mac eller en annan extern enhet
Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec det jag skulle nämna först på Mac. Det fungerar. Jag har sett det hämta filer som andra verktyg missade. Men det är inte användarvänligt. Tangentbordsstyrt, grovt gränssnitt, och återställda filer kommer ofta tillbaka med trasiga namn och utan mappstruktur. Du får sortera röran i efterhand.
En sak till. Kontrollera dina säkerhetskopior innan du lägger halva natten på att skanna. Jag har sett folk få panik och sedan upptäcka att bilderna redan låg i iCloud Bilder, Lightroom, Google Foto eller Dropbox. Det sparar mycket tid om synkronisering var aktiverad för ditt material.
Sluta använda SD-kortet nu. Varje ny skrivning minskar dina chanser.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, filförhandsvisningar är väldigt viktiga. Jag håller inte riktigt med om att börja med den första återställningsappen du ser. Mitt första steg på Mac är att skapa en byte-för-byte-avbild av SD-kortet och sedan skanna avbilden. Om kortet börjar krångla har du fortfarande en ren kopia att arbeta med. På macOS gör proffs ofta detta med Skivverktyg, dd eller ett kloningsverktyg. Det tar längre tid, men det räddar dig från att läsa om ett döende kort 5 gånger.
Om du vill ha den enklaste vägen på Mac är Disk Drill fortfarande ett bra val för återställning av SD-kort på Mac. Det hanterar raderade foton, videor och många kamerafilsystem bra. Om Disk Drill missar mappnamn eller datum, prova då PhotoRec efteråt. Jag vet att @mikeappsreviewer nämnde PhotoRec som ett gratisalternativ, men jag skulle använda det som ett andra steg, inte först. Det tenderar att dumpa filer i en enorm röra, och att sortera 2 000 klipp är jobbigt.
Några saker som folk hoppar över:
- Kontrollera Papperskorgen på Macen, ibland raderades importerade filer från Finder, inte från själva kortet.
- Kontrollera importer i appen Bilder.
- Titta i DCIM och dolda mappar innan du skannar.
- Kör Första hjälpen bara om kortet monteras konstigt, och bara efter att du har skapat en avbild.
För foton är återställningsgraden ofta ganska bra om ingen ny data har skrivits till kortet. För video misslyckas större filer oftare om de delvis har skrivits över. Den delen suger, men det är sant.
Om du vill ha en kort visuell guide är denna steg för återställning av SD-kort på Mac och kamerafoton lättare att följa än de flesta inlägg jag har sett.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @nachtdromer, men jag skulle inte hoppa direkt till att prova en massa återställningsförsök på det fysiska SD-kortet om de här filerna verkligen är viktiga. Varje extra läsning från ett opålitligt kort är en chansning. Om kortet fortfarande kan monteras, skapa först en avbild, och arbeta sedan från den avbilden. Den delen hoppas ofta över.
Innan du går djupt in i återställning, kontrollera också de enkla sakerna, eftersom historien om raderat från SD-kort ibland visar sig vara faktiskt raderat efter import. Titta i Papperskorgen i Finder, importer i Bilder och alla molnsynkmappar på din Mac. Det låter självklart, men panik gör att folk missar uppenbara saker.
Om filerna verkligen är borta från kortet, är Disk Drill förmodligen det mest Mac-vänliga stället att börja på. Inte för att det är magiskt, utan för att det hanterar SD-kort, raderade bilder och videoåterställning utan att du behöver kämpa med appen. Jag skulle använda förhandsvisningar för att bedöma vad som går att återställa, och sedan bara återställa de filer som faktiskt går att öppna. För en mer praktisk genomgång är den här guiden för återställning med Disk Drill av raderade SD-kortsfiler på Mac lättare att följa än de flesta skrivna recensioner.
En sak jag är lite oenig med @nachtdromer om: jag undviker vanligtvis Första hjälpen om inte kortet har monteringsfel. Om du råkade radera och kortet i övrigt fungerar bra, återställ först, reparera senare. Att fixa ett filsystem kan ibland ändra vad återställningsverktyg fortfarande kan se.
Om Disk Drill missar några videofiler, så ja, prova ett carving-verktyg efter det. Men börja med den minst destruktiva vägen och sluta använda kortet helt.