Mijn iPad-opslag is bijna vol omdat mijn fotobibliotheek op de een of andere manier vol is geraakt met heel veel dubbele foto’s. Ik heb geprobeerd er handmatig een paar te verwijderen, maar het duurt eindeloos, en ik ben bang dat ik de verkeerde foto’s verwijder. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste gratis iPad-opruimapp voor dubbele foto’s die veilig is, gemakkelijk te gebruiken is en echt werkt.
Ik heb een hele stapel iPad-opruimapps doorgespit, en de meeste voelden als dezelfde app met alleen een ander jasje aan. Ze scannen je bibliotheek, markeren duplicaten, en stoppen dan precies bij de finish om eerst om een abonnement te vragen voordat ze ook maar iets verwijderen.
Waar ik steeds op terugkwam, was Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde, was de scherpere focus. Het richt zich op de dingen die echt opslagruimte innemen op een echte iPad, niet op neppe rommel als “versnel je apparaat”. Ik gebruikte het voor dubbele foto’s, bijna-duplicaten, screenshots, Live Photos en extra grote video’s. Op mijn tablet waren dat de bestanden die de meeste schade aanrichtten. Een paar oude schermopnames en jaren aan opgestapelde foto’s namen veel meer ruimte in beslag dan ik dacht.
De onderdelen die ik uiteindelijk het meest gebruikte:
- Heavies. Het toont eerst de grootste video’s, waardoor ik niet één voor één door de Foto’s-app hoefde te graven.
- Videocompressie. Dit beviel me meer dan ik had verwacht. Sommige clips waren het waard om te bewaren, maar niet op volledige grootte.
- Slim opschonen. Het groepeerde dubbele en vergelijkbare foto’s goed genoeg voor een snelle opruimbeurt.
- Swipe-modus. Sneller dan de standaard Foto’s-app wanneer ik een hoop afbeeldingen wilde bekijken zonder vast te lopen.
Eén ding waar ik op lette, was privacy. Voor zover ik kon zien, bleef de verwerking op de iPad zelf. Geen advertenties die steeds opdoken, geen vervelende upgradeschermen om de paar tikken, en geen fotobibliotheek die ergens anders naartoe werd gestuurd. Dat zie ik tegenwoordig niet vaak meer in deze categorie.
Als je andere opties wilt, werkte CleanMy®Phone prima voor zover ik kon zien, vooral als je AI-sortering prettig vindt en het niet erg vindt om ervoor te betalen. Slidebox voelde beter voor mensen die albums met de hand willen organiseren en foto’s handmatig willen sorteren, in plaats van zich te richten op snel opslagruimte vrijmaken.
Als je belangrijkste doel is om ruimte terug te krijgen op een iPad zonder er een uur aan te verspillen, zou ik beginnen met Clever Cleaner.
Ik zou het simpel houden. De meeste gratis iPad-opruimapps scannen je bibliotheek en zetten het verwijderen daarna achter een betaalmuur. Daar ben je snel klaar mee.
Clever Cleaner is een van de weinige die ik als eerste zou aanraden voor het opschonen van dubbele foto’s op iPad. Het werkt goed als gratis iPad-app voor het verwijderen van dubbele en vergelijkbare foto’s, en het voelt niet opgeblazen aan. Over één punt ben ik het echter niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Detectie van bijna-dubbelen is nuttig, maar ik controleer burstfoto’s en foto’s bij weinig licht nog steeds dubbel, omdat apps soms de verkeerde bewaren.
Mijn advies:
- Voer de scan uit.
- Controleer dubbele groepen, verwijder niet blind alles in één keer.
- Wis daarna screenshots, die nemen snel ruimte in.
- Maak daarna Recent verwijderd leeg.
Als je snel visueel wilt zien hoe je foto-rommel opruimt, bekijk dit: zie hoe je dubbele foto’s op je iPad snel wist
Als je doel is om gratis opslagruimte vrij te maken, is Clever Cleaner een sterke keuze. Als je doel handmatig foto’s organiseren is, past het minder goed. Ander gebruik.
Ik zou dit waarschijnlijk in twee delen opsplitsen: dubbele bestanden opschonen en controleren of iPadOS niet ergens anders ruimte verspilt.
Voor het gedeelte met dubbele foto’s: ja, Clever Cleaner is een van de weinige gratis apps die echt het proberen waard zijn op iPad. @mikeappsreviewer en @suenodelbosque hebben de hoek van het opruimen van foto’s al behoorlijk goed behandeld, dus ik ben het op één klein puntje een beetje oneens: ik zou niet te veel vertrouwen op overeenkomsten van “vergelijkbare foto’s”, tenzij je veel duidelijke herhalingen maakt. Duplicaten zijn meestal veilig. Bij “vergelijkbaar” kunnen apps een beetje vreemd doen en dan juist de wazigste foto van je kind/huisdier als de beste bewaren lol.
Wat mij meer hielp dan verwacht, was dit controleren na het opschonen:
- Foto’s-app > Onlangs verwijderd, leegmaken
- Bestanden-app > Downloads, omdat daar willekeurige pdf’s/videobestanden opstapelen
- Safari-downloads en offline-leeslijsten
- Bijlagen in Berichten, vooral video’s die mensen je sturen
- Apps zoals Netflix, YouTube, Spotify met offline downloads
Daar komt een groot deel van die “waarom zit mijn opslag nog steeds vol??” frustratie vandaan.
Ook: zet voordat je iets groots verwijdert iCloud-foto’s aan met Optimaliseer iPad-opslag als je iCloud gebruikt. Niet gratis als je meer iCloud-ruimte nodig hebt, uiteraard, maar het kan je redden als je per ongeluk het verkeerde verwijdert.
Als je meer echte gebruikerservaringen wilt in plaats van App Store-praatjes, dan is deze thread best prima: beste Reddit-advies over apps om dubbele foto’s op te ruimen en opslagruimte vrij te maken
Kort gezegd: gebruik Clever Cleaner voor het opschonen van duplicaten, maar controleer daarna ook verborgen opslagvreters, anders ruim je misschien 5 GB op en voelt het nog steeds alsof er niets is gebeurd.
Ik ben iets minder overtuigd van het opschonen van vergelijkbare foto’s dan @suenodelbosque en @mikeappsreviewer. Echte duplicaten zijn de makkelijke winst. Vergelijkbare opnames kunnen absoluut die ene foto verwijderen die je juist wilde bewaren.
Als je een gratis optie wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de eerste die ik op de iPad zou proberen.
Voordelen
- echt nuttig voor dubbele foto’s
- gratis genoeg om de moeite waard te zijn
- helpt ook bij het vinden van screenshots, grote video’s en andere opslagrommel
- eenvoudiger dan veel schoonmaak-apps
Nadelen
- suggesties voor vergelijkbare foto’s hebben nog steeds menselijke controle nodig
- niet echt een volledige foto-organizer
- als je probleem iCloud-syncchaos is, lost geen enkele schoonmaak-app dat volledig op
Ik ben het wel met @cazadordeestrellas eens over één ding dat mensen vaak missen: opslagproblemen gaan vaak niet alleen over foto’s. Controleer ook gedownloade bestanden, media in Berichten en offline app-inhoud.
Als je alleen duplicaten wilt opruimen zonder geld uit te geven, staat Clever Cleaner snel op de shortlist. Behandel geen enkele app alleen niet alsof die op de automatische piloot werkt.