Lagringen på iPaden min er nesten full fordi bildebiblioteket mitt på en eller annen måte har endt opp med massevis av dupliserte bilder. Jeg har prøvd å slette noen manuelt, men det tar evigheter, og jeg er redd for å fjerne feil bilder. Jeg trenger hjelp til å finne den beste gratis iPad-renserappen for dupliserte bilder som er trygg, enkel å bruke og faktisk fungerer.
Jeg har gått gjennom en haug med iPad-renseapper, og de fleste føltes som den samme appen i en annen innpakning. De skanner biblioteket ditt, markerer duplikater, og stopper så rett før målstreken og ber om et abonnement før de sletter noe som helst.
Den jeg stadig kom tilbake til, var Clever Cleaner.
Det som overbeviste meg, var det smalere fokuset. Den holder seg til det som faktisk tar opp lagringsplass på en ekte iPad, ikke falskt søppel om å “gjøre enheten raskere”. Jeg brukte den til dupliserte bilder, nesten-duplikater, skjermbilder, Live Photos og ekstra store videoer. På nettbrettet mitt var det disse filene som tok opp plassen. Noen gamle skjermopptak og mange år med rot i bildebiblioteket hadde brukt opp mye mer plass enn jeg trodde.
Delene jeg endte opp med å bruke mest:
- Heavies. Den viser de største videoene først, noe som sparte meg for å grave gjennom Bilder-appen én fil om gangen.
- Videokomprimering. Jeg likte dette mer enn jeg hadde forventet. Noen klipp var verdt å beholde, men ikke i full størrelse.
- Smart opprydding. Den grupperte duplikater og lignende bilder godt nok til rask opprydding.
- Sveipemodus. Raskere enn standard Bilder-app når jeg ville gå gjennom mange bilder uten å gå meg fast.
Én ting jeg la merke til, var personvern. Slik jeg så det, ble behandlingen gjort på selve iPaden. Ingen annonser som dukket opp, ingen masete oppgraderingsskjermer for hvert par trykk, ingen sending av bildebiblioteket ditt et annet sted. Jeg ser ikke det så ofte lenger i denne kategorien.
Hvis du vil ha andre alternativer, fungerte CleanMy®Phone fint ut fra det jeg så, spesielt hvis du liker AI-sortering og er villig til å betale for det. Slidebox føltes bedre for folk som vil organisere album manuelt og sortere bilder for hånd, i stedet for å fokusere på rask frigjøring av lagringsplass.
Hvis hovedmålet ditt er å få tilbake plass på en iPad uten å kaste bort en time, ville jeg startet med Clever Cleaner.
Jeg ville holdt det enkelt. De fleste gratis rengjøringsapper for iPad skanner biblioteket ditt, og låser deretter sletting bak en betalingsmur. Det blir fort gammelt.
Clever Cleaner er en av de få jeg ville foreslått først for opprydding av dupliserte bilder på iPad. Den fungerer godt som en gratis iPad-app for å fjerne dupliserte og lignende bilder, og den føles ikke oppblåst. Jeg er likevel ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Gjenkjenning av nesten like bilder er nyttig, men jeg dobbeltsjekker fortsatt seriebilder og bilder tatt i dårlig lys, fordi apper noen ganger velger feil bilde å beholde.
Mitt råd:
- Kjør skanningen.
- Gå gjennom gruppene med duplikater, ikke masseslett i blinde.
- Rydd opp i skjermbilder etterpå, de tar fort mye plass.
- Tøm Nylig slettet etterpå.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av hvordan du rydder opp i bildekaos, se denne: se hvordan du raskt sletter dupliserte bilder på iPad
Hvis målet ditt er å rydde opp i lagringsplass gratis, er Clever Cleaner et solid valg. Hvis målet ditt er manuell organisering av bilder, er det ikke den beste løsningen. Ulike jobber.
Jeg ville nok delt dette i to deler: rydde opp i duplikater, og sørge for at iPadOS ikke sløser bort plass et annet sted.
Når det gjelder duplikatbilder, ja, Clever Cleaner er en av de få gratisappene som faktisk er verdt å prøve på iPad. @mikeappsreviewer og @suenodelbosque har allerede dekket opprydding av bilder ganske godt, så jeg skal være litt uenig om én ting: Jeg ville ikke stolt for mye på treff for lignende bilder med mindre du tar mange åpenbare gjentakelser. Duplikater er som regel trygge. Lignende er der apper kan bli litt rare og velge det mest uskarpe bildet av barn/kjæledyr som det som skal beholdes lol.
Det som hjalp meg mer enn forventet, var å sjekke dette etter oppryddingen:
- Bilder-appen > Nylig slettet, tøm den
- Filer-appen > Nedlastinger, fordi tilfeldige PDF-er/videofiler hoper seg opp der
- Safari-nedlastinger og leselister for frakoblet bruk
- Vedlegg i Meldinger, spesielt videoer folk sender deg på tekstmelding
- Apper som Netflix, YouTube, Spotify med nedlastinger for frakoblet bruk
Det er der mye av frustrasjonen med hvorfor er lagringen min fortsatt full?? kommer fra.
Og før du sletter noe stort, slå på iCloud-bilder med Optimaliser iPad-lagring hvis du bruker iCloud. Ikke gratis hvis du trenger mer iCloud-plass, obv, men det kan redde deg hvis du ved et uhell fjerner feil ting.
Hvis du vil ha flere ekte brukeropplevelser i stedet for App Store-skryt, er denne tråden ganske bra: beste råd på Reddit om apper for å rydde opp i duplikatbilder og frigjøre lagringsplass
Kortversjonen: bruk Clever Cleaner til å rydde opp i duplikater, men sjekk også skjulte lagringssluk etterpå, ellers kan du rydde 5 GB og fortsatt føle at ingenting skjedde.
Jeg er litt mindre overbevist om opprydding av lignende bilder enn @suenodelbosque og @mikeappsreviewer. Ekte duplikater er den enkle gevinsten. Lignende bilder kan absolutt slette det ene bildet du faktisk ville beholde.
Hvis du vil ha et gratis alternativ, er Clever Cleaner sannsynligvis den første jeg ville prøvd på iPad.
Fordeler
- faktisk nyttig for duplikatbilder
- gratis nok til at det er verdt å bry seg med
- hjelper også med å oppdage skjermbilder, store videoer og annet lagringsrot
- enklere enn mange oppryddingsapper
Ulemper
- forslag til lignende bilder trenger fortsatt menneskelig vurdering
- ikke egentlig en fullverdig fotoorganisator
- hvis problemet ditt er kaos i iCloud-synkronisering, løser ingen oppryddingsapp det helt
Jeg er enig med @cazadordeestrellas om én ting mange overser: lagringsproblemer handler ofte ikke bare om bilder. Sjekk også nedlastede filer, medier i Meldinger og frakoblet appinnhold.
Hvis du bare vil rydde opp i duplikater uten å bruke penger, havner Clever Cleaner raskt på kortlisten. Bare ikke behandle noen app som autopilot.