Brug for hjælp til gendannelse af SD-kort på Mac efter sletning af filer

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige fotos og videofiler fra mit SD-kort, mens jeg brugte min Mac, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne dem på. Kortet indeholdt personlige filer, som jeg ikke har sikkerhedskopieret andre steder, så jeg leder efter sikre tips til gendannelse af SD-kort på Mac, før jeg gør situationen værre.

Jeg stødte på dette med et Sony SD-kort på min Mac. Første ting, så betragt det ikke som en tabt sag endnu.

De fleste slettede filer på SD-kort fjernes fra filtabelen, ikke slettes helt fra kortet. Dataene ligger ofte der, indtil nye billeder overskriver dem. Derfor kan gendannelsesapps stadig finde ting.

Hvis du vil have den nemme løsning på Mac, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har også brugt UFS Explorer og R-Studio, men Disk Drill føltes mindre irriterende at arbejde med, når jeg havde brug for hurtige resultater. Opsætningen tog et par minutter. Scanresultaterne var overskueligt præsenteret. Forhåndsvisninger blev indlæst uden meget besvær. Den fandt også RAW-kamerafiler, hvilket var vigtigt for mig.

Forhåndsvisningsfunktionen var den del, jeg stolede mest på. Hvis en forhåndsvisning af et foto åbner fint under scanningen, er der en god chance for, at den gendannede fil også åbner fint. Jeg brugte det til at undgå at gendanne en bunke skrammel.

Et par ting betyder mere, end folk tror:

• Brug en ordentlig SD-kortlæser
  • Lad ikke kortet sidde i kameraet under gendannelse
  • Undgå ustabile USB-hubs
  • Hold din Mac vågen, indtil scanningen er færdig
  • Gendan filer til din Macs SSD eller et andet drev
  • Skriv ikke noget tilbage til det samme SD-kort

Hvis kortet blev formateret, ville jeg stadig ikke gå i panik. En hurtig formatering rydder ofte indekseringsoplysninger og lader fildataene være urørte i et stykke tid. Jeg har gendannet filer efter formateringer før. Ikke hver gang, men ofte nok til at tage det alvorligt.

Der, hvor folk ødelægger deres chancer, er ret forudsigeligt. De bliver ved med at tage billeder på kortet. De formaterer det igen. De kører tilfældige reparationsværktøjer, før de prøver gendannelse. Det er der, det går galt.

Det ville jeg gøre, trin for trin:

1. Stop med at bruge SD-kortet med det samme
  2. Sæt det i en kortlæser, og tilslut den til din Mac
  3. Installer og åbn Disk Drill
  4. Kør en fuld scanning af kortet
  5. Lad scanningen blive færdig, selv hvis den føles langsom
  6. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem
  7. Gem de gendannede filer på din Mac eller et andet eksternt drev

Hvis du vil have en gratis mulighed, er PhotoRec den, jeg først ville nævne på Mac. Den virker. Jeg har set den hente filer, som andre værktøjer overså. Men den er ikke brugervenlig. Tastaturstyret, grov brugerflade, og gendannede filer kommer ofte tilbage med ødelagte navne og uden mappestruktur. Du sorterer rodet bagefter.

En ting mere. Tjek dine sikkerhedskopier, før du bruger en halv nat på at scanne. Jeg har set folk gå i paniktilstand og så finde ud af, at billederne allerede lå i iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox. Det sparer meget tid, hvis dine ting havde synkronisering slået til.

Stop med at bruge SD-kortet nu. Hver ny skrivning forringer dine chancer.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, filforhåndsvisninger betyder meget. Jeg er lidt uenig i at starte med den første gendannelsesapp, du ser. Mit første træk på Mac er at lave et byte-for-byte-image af SD-kortet og derefter scanne imaget. Hvis kortet begynder at opføre sig ustabilt, har du stadig én ren kopi at arbejde med. På macOS gør professionelle ofte dette med Diskværktøj, dd eller et kloningsværktøj. Det tager længere tid, men det redder dig fra at genlæse et døende kort 5 gange.

Hvis du vil have den nemmeste Mac-løsning, er Disk Drill stadig et solidt valg til gendannelse af SD-kort på Mac. Det håndterer slettede billeder, videoer og mange kamera-filsystemer godt. Hvis Disk Drill ikke finder mappenavne eller datoer, så prøv PhotoRec bagefter. Jeg ved, at @mikeappsreviewer nævnte PhotoRec som en gratis mulighed, men jeg ville bruge det som et andet gennemløb, ikke først. Det har en tendens til at dumpe filer ned i et kæmpe rod, og det er smertefuldt at sortere 2.000 klip.

Et par ting folk springer over:

1. Tjek Papirkurv på Mac, nogle gange blev importerede filer slettet fra Finder, ikke fra selve kortet.
  2. Tjek importer i appen Fotos.
  3. Kig i DCIM og skjulte mapper før scanning.
  4. Kør kun Førstehjælp, hvis kortet monteres mærkeligt, og kun efter at have lavet et image af det.

For billeder er gendannelsesraterne ofte rimeligt gode, hvis der ikke er skrevet nye data til kortet. For video fejler større filer oftere, hvis de delvist er overskrevet. Den del er træls, men det er sandt.

Hvis du vil have en kort visuel guide, er denne trin til gendannelse af SD-kort på Mac og kamerabilleder nemmere at følge end de fleste opslag, jeg har set.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg ville ikke gå direkte til at prøve en masse gendannelsesforsøg på det fysiske SD-kort, hvis disse filer virkelig betyder noget. Hver ekstra læsning på et tvivlsomt kort er et sats. Hvis kortet stadig kan monteres, så lav først et image, og arbejd derefter ud fra det image. Den del bliver ofte sprunget over.

Inden du går dybt ind i gendannelse, så tjek også de åbenlyse ting, for nogle gange bliver historien om slettet fra SD-kort til faktisk slettet efter import. Kig i Finder-papirkurven, Fotos-importer og enhver cloud-synkroniseringsmappe på din Mac. Det lyder indlysende, men panik får folk til at overse åbenlyse ting.

Hvis filerne virkelig er væk fra kortet, er Disk Drill sandsynligvis det mest Mac-venlige sted at starte. Ikke fordi det er magisk, men fordi det håndterer SD-kort, slettede billeder og videogendannelse uden at få dig til at kæmpe med appen. Jeg ville bruge forhåndsvisninger til at vurdere, hvad der kan gendannes, og derefter kun gendanne de filer, der faktisk åbner. For en mere praktisk gennemgang er denne Disk Drill-guide til gendannelse af slettede SD-kortfiler på Mac lettere at følge end de fleste skrevne anmeldelser.

Der er én ting, jeg er lidt uenig med @nachtdromer i: Jeg undgår normalt Førstehjælp, medmindre kortet har monteringsfejl. Hvis du kom til at slette ved et uheld, og kortet ellers er fint, så gendannelse først, reparationer senere. At rette et filsystem kan nogle gange ændre, hvad gendannelsesværktøjer stadig kan se.

Hvis Disk Drill overser nogle videofiler, så ja, prøv derefter et carving-værktøj. Men start med den mindst destruktive vej, og stop helt med at bruge kortet.