Mijn externe SSD stopte plotseling met koppelen op mijn Mac, en ik krijg steeds de fout Com.apple.diskmanagement.disenter wanneer ik hem probeer te openen. Schijfhulpprogramma kan de schijf zien, maar ik heb geen toegang tot mijn bestanden en ik maak me zorgen dat ik belangrijke gegevens verlies. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor deze fout wordt veroorzaakt en wat de veiligste manier is om de SSD weer te koppelen.
Schijf verschijnt in Schijfhulpprogramma maar blijft grijs
Ik liep hier een tijd geleden tegenaan met een externe schijf. Schijfhulpprogramma zag de hardware, maar het volume wilde niet koppelen en macOS gaf de fout com.apple.DiskManagement.disenter. Wat ik ontdekte was vrij eenvoudig. De Mac kon de schijf zelf zien, maar liep vast op de bestandssysteemlaag.
Voor zover ik zag, was dit meestal terug te voeren op een paar dingen. De schijf was losgekoppeld zonder uit te werpen. Het bestandssysteem was in een slechte staat terechtgekomen. Of macOS was de schijf op de achtergrond gaan controleren en daar nooit mee klaar gekomen.
Voordat je ervan uitgaat dat de gegevens verloren zijn, begin met de laag-risico stappen.
1. Stop een vastgelopen fsck-taak
Dit was het eerste wat ik probeerde, en in mijn geval maakte het verschil.
Als een schijf op een ruwe manier wordt losgekoppeld, start macOS vaak zelf fsck. Die controle hoort alles veilig te houden, maar terwijl die draait, blijft de schijf vaak vergrendeld. Vooral bij grote externe schijven, en met name bij exFAT, heb ik gezien dat dit eindeloos zo blijft staan.
Open Terminal via Programma’s > Hulpprogramma’s en voer uit:
sudo pkill -f fsck
Voer je Mac-wachtwoord in wanneer daarom wordt gevraagd. Je ziet de tekens niet verschijnen. Apple doet het nog steeds op deze manier.
Dit doet is het bestandssysteemcontroleproces stoppen als het is vastgelopen. Een paar keer zag ik de schijf direct daarna koppelen. Als die van jou terugkomt als alleen-lezen, blijf er dan niet aan prutsen en kopieer eerst de belangrijke bestanden weg.
2. Voer Eerste hulp uit op elke laag, niet alleen op het volume
Dit onderdeel wordt vaak overgeslagen.
Open Schijfhulpprogramma. Klik op Weergave en dan op Toon alle apparaten. Je wilt de hele stapel zichtbaar hebben, niet alleen het bovenste volume. Op veel schijven is er de fysieke schijf, dan een container en daarna het gekoppelde of niet-gekoppelde volume.
Voer Eerste hulp in deze volgorde uit:
- Fysieke schijf
- Container
- Volume
Ik zou het meer dan één keer uitvoeren als de eerste ronde wijzigingen meldt. Ik heb meegemaakt dat één ronde het ene probleem oploste en de tweede ronde het volgende ontdekte. Klinkt dom, maar ik heb gezien dat het werkt.
3. Log uit en probeer het opnieuw, of wissel van gebruiker
Dit klinkt te simpel, maar ik zou het toch doen.
Een paar keer was de schijf in orde en was DiskManagement in mijn account het vreemde onderdeel. Ik logde uit, meldde me weer aan en de schijf werd gekoppeld alsof er niets was gebeurd. Als je Mac nog een ander gebruikersaccount heeft, test het daar ook.
Als het voor het andere account wel koppelt, is de schijf zelf misschien niet het probleem. Je hoofdprofiel, de machtigingen ervan of een of andere opgeslagen voorkeursrotzooi kan erbij betrokken zijn.
4. Controleer of Time Machine de schijf bezet houdt
Als de schijf ooit met Time Machine is gebruikt, kan macOS er soms hardnekkig aan blijven hangen.
Ga naar Systeeminstellingen en zet automatische Time Machine-reservekopieën even uit. Ik heb gezien dat back-upprocessen en snapshots een schijf langer bezet houden dan verwacht. Zodra dit is uitgeschakeld, komt de schijf soms weer vrij en koppelt deze normaal.
5. Als Eerste hulp en Terminal falen, schakel dan over naar herstelmodus voor je bestanden
Hier stop ik met willekeurige oplossingen proberen.
Als de schijf nog steeds weigert te koppelen, zijn herhaalde reparatiepogingen een slechte gewoonte. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een oude externe schijf waarbij elke extra poging de bestandsboom lelijker maakte. Als er al mapstructuurschade is, helpt het je kansen niet om reparaties steeds opnieuw te forceren.
In dat stadium zou ik eerst op herstel overstappen. Disk Drill is één optie. Het scant de ruwe schijfgegevens zelfs wanneer macOS het volume niet op de normale manier koppelt. Soms bouwt het genoeg van de mapindeling opnieuw op om je bestanden naar een andere schijf te halen.
De volgorde is belangrijk. Haal eerst de gegevens eruit. Repareer of wis de schijf daarna.
6. Wis de schijf pas nadat de bestanden veilig zijn
Zodra je gegevens ergens anders staan, wis dan pas de probleemschijf.
Selecteer in Schijfhulpprogramma de fysieke schijf en kies Wis.
Welk formaat je kiest hangt af van waar de schijf gebruikt zal worden:
- Alleen Mac, APFS
- Oudere Mac-workflows, Mac OS Extended Journaled
- Mac en Windows, exFAT
Als je exFAT nodig hebt, zou ik het vanaf de Mac formatteren als dit probleem daar is begonnen. Ik heb op die manier minder vreemde koppelproblemen gehad.
Een paar dingen waar ik nu rekening mee houd
- Werp altijd uit voordat je loskoppelt
- Grote schijven hebben veel tijd nodig voor controle
- exFAT is vaker instabiel dan me lief is
- RAID vervangt geen back-ups
Als Eerste hulp bevroren lijkt, geef het dan meer tijd dan redelijk voelt. Ik heb grote schijven eeuwenlang zien blijven hangen en daarna toch zien afronden.
Als Schijfhulpprogramma de SSD ziet, zou ik stoppen met steeds opnieuw proberen deze te koppelen. Elke mislukte koppel- of reparatiepoging vergroot het risico op meer bestandssysteemproblemen, vooral als de partitietabel beschadigd is.
Een paar dingen die ik zou controleren die @mikeappsreviewer niet noemde.
Voer dit uit in Terminal:
diskutil list
Kijk of de schijf een geldig partitieschema toont, GUID Partition Map, en of het volumetype er normaal uitziet, APFS, HFS+, exFAT, NTFS. Als de partitievermelding ontbreekt of vreemd oogt, zit het probleem vaak in de tabel, niet in het volume.
Probeer daarna een controle zonder te koppelen:
diskutil verifyDisk /dev/diskX
diskutil verifyVolume /dev/diskXsY
Gebruik je daadwerkelijke schijf-ID’s. Dit controleert de structuur zonder een koppeling te forceren. Veiligere eerste stap.
Controleer ook de systeemlogboeken:
log show --last 10m --predicate 'process == ‘diskmanagementd’
Als je I/O-fouten, checksumfouten of herhaalde verbreking van de verbinding ziet, denk dan eerst aan de hardwareketen. Slechte kabel, slechte behuizing, zwakke USB-hub of een voedingsprobleem van de SSD. Ik heb vaker gezien dat dit kabel-/behuizingsproblemen zijn dan macOS-bugs.
Ik zou ook dit proberen:
- Andere kabel.
- Andere poort.
- Geen hub of adapter.
- Een andere Mac, indien beschikbaar.
Als de schijf versleuteld is, probeer deze dan in Terminal te ontgrendelen met diskutil apfs unlockVolume of diskutil coreStorage unlockVolume, afhankelijk van het formaat.
Als je bestanden belangrijk zijn, is Disk Drill een solide volgende stap vóór wissen of zware reparaties. Het is beter om eerst gegevens te scannen en te herstellen, en de SSD pas later te wissen.
Voor iedereen die meeleest: de veiligste stap is om te stoppen met interactie met de schijf en je te richten op bestandsherstel van een niet-koppelbare externe SSD. Apple-thread hier als je nog een praktijkvoorbeeld wilt: com.apple.diskmanagement.disenter-koppelfouten op Mac oplossen
Als Schijfhulpprogramma de SSD ziet maar Finder deze niet koppelt, zou ik minder tijd besteden aan First Aid-lussen en meer tijd aan uitzoeken of dit een bestandssysteemprobleem is of een onbetrouwbare USB/NVMe-bridge. Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @nachtschatten zeiden, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat je fsck meteen moet afbreken tenzij je weet dat het echt vastzit. Soms is het gewoon heeeel traag en onderbreken mensen juist het enige dat probeert het volume te redden.
Een paar dingen die ik anders zou doen:
1. Controleer de SMART- / gezondheidsinformatie
In Terminal:
diskutil info /dev/diskX
Zoek naar Media Name, Protocol, SMART-status indien zichtbaar, en of er Read-Only Media: Yes staat. Als de SSD naar alleen-lezen is overgeschakeld, kan dat betekenen dat de schijf zichzelf beschermt, niet dat macOS vreemd doet.
2. Probeer alleen-lezen te koppelen
Dit wordt onderschat als je bestanden belangrijk zijn.
diskutil mount readOnly /dev/diskXsY
Als het alleen-lezen koppelt, stop daar dan en kopieer de gegevens eraf. Probeer het niet eerst te repareren.
3. Sluit behuizingsproblemen uit
Problemen met externe SSD’s blijken opvallend vaak door de chipset van de behuizing te komen, niet door de SSD zelf. Als het een verwijderbare NVMe/SATA in een USB-behuizing is, test dan indien mogelijk de losse schijf in een andere behuizing. Goedkope bridgeborden gaan graag op domme manieren kapot.
4. Controleer of de UUID van het partitietype verkeerd is
Ik heb volumes gezien die wel bestaan maar de verkeerde partitietypevlag hebben, waardoor macOS wel “iets” ziet maar het niet goed koppelt. gpt -r show /dev/diskX kan dat zichtbaar maken. Dit is geavanceerder, dus begin geen GPT-vermeldingen te bewerken tenzij je weet wat je doet.
5. Als het exFAT is, wees dan extra voorzichtig
Eerlijk gezegd is exFAT handig totdat het besluit dat vandaag die dag is. Veel van deze koppel-/disenterproblemen op draagbare SSD’s blijken uiteindelijk exFAT-corruptie te zijn na onveilig loskoppelen of een dubieus stroomprobleem met een hub.
Als de gegevens belangrijk zijn, zou ik herstel prioriteit geven vóór diepgaandere reparaties. Disk Drill is hier echt nuttig omdat het een externe SSD kan scannen die macOS niet koppelt en je bestanden naar een andere schijf laat herstellen. Dat is een betere route dan nog 27 keer op de schijf prikken en hopen dat Apple-magie begint te werken.
Ook de moeite waard om te controleren of dit van toepassing is op jouw model of symptomen: Schijfhulpprogramma- en disenterfouten op Seagate-schijven voor macOS oplossen
Korte versie: probeer alleen-lezen te koppelen, test een andere behuizing/kabel/route, controleer de gezondheidsinformatie en herstel daarna met Disk Drill voordat je iets destructiefs doet. Dat is wat mij betreft de route met de minste kans op spijt.