Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra mit USB-drev og opdagede det, før jeg lagde noget nyt på det. Jeg leder efter en gratis måde at gendanne slettede filer fra et USB-drev på, herunder dokumenter og billeder, fordi jeg virkelig har brug for at få dem tilbage og ikke har råd til betalt software lige nu. Hvad virker faktisk?
Hvis jeg havde med dit USB-stik at gøre, ville jeg starte med gendannelsessoftware, medmindre drevet viser tegn på hardwarefejl. Jeg mener tilfælde, hvor det forsvinder fra systemet, viser 0 byte, bliver ved med at genoprette forbindelsen eller bliver varmt uden nogen god grund. Hvis det bare var en almindelig fejl med filsletning, giver software dig den bedste chance uden at gøre det til en dyr laboratorieopgave.
Det første, og ja det betyder rigtig meget, er stop med at skrive noget som helst til USB-stikket med det samme. Flyt ikke filer over på det. Formatér det ikke. Prøv ikke tilfældige løsninger. På USB-drev springer slettede filer normalt den almindelige Papirkurv-proces over. Filsystemet markerer pladsen som ledig, og de gamle data bliver liggende der, indtil noget overskriver dem. Jeg har set folk miste filer, der kunne være gendannet, ved at kopiere én mappe tilbage for at teste. Dårligt træk.
Før du scanner, så lav en hurtig kontrol. Nogle gange blev filerne slet ikke slettet. De blev skjult, flyttet eller kopieret et andet sted hen tidligere. Jeg ville kigge disse steder:
- Vis skjulte filer på USB-stikket, og tjek mapperne igen.
- Se efter mapper med navnene $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes, hvis drevet har været tilsluttet en Mac.
- Tjek din pc for løse kopier i Downloads, Skrivebord, Dokumenter eller synkroniserede mapper.
- Gennemgå sikkerhedskopier og synkroniseringstjenester som Filhistorik, OneDrive, Google Drive eller Dropbox.
Hvis intet af det giver noget, så ja, så ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.
Programmerne er forskellige med hensyn til layout, scanningsdybde, forhåndsvisninger og understøttelse af filsystemer, men arbejdsgangen er ret ens i de fleste af dem:
- Installer gendannelsesprogrammet på din computer, ikke på USB-stikket.
- Tilslut USB-stikket, og vælg det i programmet.
- Kør en scanning efter mistede eller slettede filer.
- Lad den blive færdig. Afbryd den ikke, hvis filerne er vigtige.
- Sortér eller filtrér efter type, dato, navn eller størrelse, hvis programmet understøtter det.
- Forhåndsvis filer, hvor det er muligt.
- Vælg det, du vil have tilbage.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev, aldrig på det samme USB-stik.
Den sidste del snubler mange over. Hvis du gendanner filer tilbage til det samme USB-stik, risikerer du at overskrive andre slettede data, som du endnu ikke har gendannet. Jeg gjorde det selv én gang for mange år siden. Mistede mere, end jeg fik tilbage. Lærte hurtigt.
Hvad angår software, er det disse, jeg ville tjekke først:
- Disk Drill: Det er den, jeg ville prøve først i din situation. Den håndterer almindelige USB-filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, og værktøjet til forhåndsvisning hjælper meget. Hvis en fil kan åbnes i forhåndsvisning, er dine chancer som regel bedre. Jeg kan også godt lide den, når drevet har mindre skader på filsystemet, ikke kun simpel sletning.
- PhotoRec: Gratis, grimt, effektivt. Godt, når filsystemet er beskadiget eller rodet. Ulempen er resultatet. Du mister ofte de oprindelige navne og mappestrukturen, så gendannelsen bliver til et sorteringsrod. Stadig værd at have ved hånden til svære tilfælde.
- Data Rescue: Solidt nok ud fra det, jeg har set. Det virker, men jeg synes, grænsefladen er mindre tydelig end andres. Hvis din første scanning overser noget, giver det mening som et andet forsøg.
- Recuva: Gammelt, kun til Windows, stadig nyttigt til simple gendannelsesopgaver. Hvis du har slettet almindelige ting som JPG-filer, PDF'er, DOC-filer eller andre standardformater, er det stadig et forsøg værd.
Én ting, jeg ville springe over i starten, er CHKDSK eller en hvilken som helst reparationskommando. De værktøjer er til reparation af filsystemet, ikke til at gendanne slettede filer. Nogle gange hjælper de. Nogle gange flytter de rundt på tingene og gør gendannelsen værre. Jeg holder mig til gendan først, reparér senere.
Så hvis USB-stikket stadig monteres normalt, ville jeg scanne det med Disk Drill først, gendanne de vigtige filer til et andet drev og tage mig af selve USB-stikket bagefter. Hvis drevet virker fysisk ustabilt, eller filerne er så vigtige, at tab ikke er acceptabelt, ville jeg ikke blive ved med at rode med det. Jeg ville stoppe og gå til et gendannelseslaboratorium i stedet. Lidt dyrt, ja, men mindre risikabelt.
Ja. Hvis du stoppede med at bruge USB’en lige efter sletningen, er dine chancer rimelige.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, skriv ikke noget tilbage på drevet. Jeg er dog lidt uenig om rækkefølgen af værktøjer. Hvis du vil starte med gratis løsninger, ville jeg begynde med Recuva eller PhotoRec, før jeg bruger tid andre steder. Recuva fungerer godt ved simple sletninger fra FAT32- eller exFAT-USB-drev. PhotoRec er grimmere, men det henter mange billeder og dokumenter, når mappeinformationen er væk.
Min hurtige rækkefølge:
- Tilslut USB’en.
- Tjek dens størrelse i Diskhåndtering. Hvis den viser den rigtige kapacitet, er det et godt tegn.
- Lav først et image af USB’en, hvis du har plads. USB Image Tool eller lignende hjælper. Det er mere sikkert end at scanne originalen igen og igen.
- Kør en dyb scanning med Recuva.
- Hvis navne/mapper mangler, så kør PhotoRec bagefter.
- Gem gendannede filer på din pc, ikke på USB’en. Folk laver den fejl hele tiden.
Hvis du vil have en renere grænseflade og bedre forhåndsvisninger, er Disk Drill også værd at prøve, især til dokumenter og billeder på USB-flashdrev. Det plejer at være lettere at sortere resultaterne.
En ting mere. Hvis filerne blev slettet på en Mac, så tjek efter skjulte papirkurvsmapper på drevet. Hvis de blev slettet på Windows, skal du ikke regne med, at Papirkurven redder dig.
Denne videoguide er også ganske fin, hvis du vil have en visuel gennemgang af gendannelse fra flashdrev:
trin for trin videoguide til filgendannelse fra flashdrev
Kort version, ja, gratis gendannelse er mulig. Start med Recuva eller PhotoRec. Brug Disk Drill, hvis du vil have bedre filtrering og forhåndsvisningsværktøjer.
Ja, gratis gendannelse er mulig, men jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @andarilhonoturno rigtig understregede nok: hvis filerne betyder meget, så lav først et byte-for-byte-billede af USB’en og arbejd ud fra det billede, ikke selve sticket. Flashdrev kan hurtigt blive ustabile, og gentagne scanninger er i praksis ikke altid harmløse.
Hvis du vil have helt gratis muligheder, er TestDisk/PhotoRec det oplagte valg, men det er lidt rodet. Recuva er nemmere, selv om jeg har haft blandede resultater på exFAT-sticks. Det er her, jeg er en smule uenig med dem, der siger start med Recuva. Til almindeligt slettede dokumenter og billeder er Disk Drill nogle gange hurtigere at sortere i, fordi forhåndsvisninger og filtrering sparer en masse tid, selv om grænserne for gratis gendannelse afhænger af OS/version. Så jeg ville bruge gratis værktøjer først, men jeg ville ikke lade som om alle gratis metoder er lige problemfri.
Et ekstra trick: hvis USB’en nogensinde har været brugt med Windows, så tjek Tidligere versioner på enhver mappe, du kopierede fra, og tjek papirkurven i cloudsynkronisering, hvis filerne blev spejlet før sletning. Folk glemmer det og går direkte i gendannelsestilstand.
Også værd at læse, hvis du vil have flere meninger om anbefalinger til den bedste software til gendannelse af USB-flashdrev.
Kort version:
- stop med at bruge USB’en
- lav et billede af den, hvis muligt
- prøv PhotoRec/TestDisk eller Recuva gratis
- brug Disk Drill, hvis du vil have nemmere forhåndsvisning og sortering af filer
- gendan til et andet drev, ikke tilbage til USB’en
Hvis drevet viser 0 byte eller afbryder tilfældigt, så stop med gør-det-selv-forsøg, fordi det ikke længere er et normalt sletningsproblem.
Ja, gratis gendannelse er mulig, men jeg ville tage ét ekstra tjek, før du kører værktøjer: undersøg USB’ens SMART/helbred, hvis controlleren eksponerer det. Hvis drevet giver læsefejl, så klon først eller stop. Gentagne scanninger på et døende flashdrev kan gøre en situation, der kan reddes, værre.
Jeg er en smule uenig med @andarilhonoturno og @viajantedoceu om én ting: Jeg ville ikke altid springe direkte til den dybeste scanning. En hurtig metadata-baseret scanning først kan bedre bevare filnavne og mappestruktur, og derefter kan man falde tilbage på signatur-carving kun hvis nødvendigt.
Om Disk Drill, så er det et solidt mellemvalg.
Fordele
- nemmere forhåndsvisninger og filtrering
- god til dokumenter og billeder
- renere grænseflade end PhotoRec
- kan finde både slettede og mistede partitioner/filer
Ulemper
- gratis gendannelsesgrænser kan gælde afhængigt af platform/version
- ikke så rent gratis som TestDisk/PhotoRec
- dybe scanninger kan returnere meget skrammel, som skal sorteres
Så min vurdering:
- hvis USB’en læses normalt, så prøv først en hurtig scanning
- hvis det mislykkes, så gå videre til dyb scanning/carving
- gendan til et andet drev
- hvis filerne er kritiske, så lav et image af USB’en før noget som helst
Det er her, Disk Drill er fin, selv om Recuva eller PhotoRec stadig er de bedste startpunkter uden omkostninger, som også nævnt af @mikeappsreviewer. Hvis drevet afbryder forbindelsen, bliver ekstremt langsomt eller viser forkert størrelse, så stop gør-det-selv.