Er det for sent at gendanne slettede APFS-filer?

Jeg slettede nogle vigtige filer fra et APFS-drev på min Mac og indså for sent, at jeg stadig har brug for dem. Jeg er ikke sikker på, om TRIM, snapshots eller nylig diskbrug gør APFS-filgendannelse umulig. Hvilke trin bør jeg prøve, før jeg risikerer at overskrive noget?

bruger 1

Du har muligvis stadig en chance, men det kommer mest an på to ting: om der er blevet skrevet noget til drevet siden sletningen, og om det er en SSD eller en traditionel roterende harddisk.

Det sikreste er at stoppe med at bruge drevet med det samme. Gem ikke noget på det, installer ikke gendannelsesværktøjer på det, og jeg ville også undgå at køre reparationsværktøjer indtil videre. Slettede filer er ofte ikke rigtig væk med det samme, men nye skrivninger kan overskrive den plads, de brugte.

Hvis du formaterede det i Diskværktøj, betyder det heller ikke automatisk, at dataene er ødelagt. En hurtig formatering genskaber normalt filsystemets struktur i stedet for at slette hver eneste bit af de gamle data. Hvis du ikke har kopieret en masse nye ting over på det bagefter, kan gendannelse stadig være mulig.

SSD'er er det sværere tilfælde, især interne Mac-SSD'er med TRIM aktiveret. Når TRIM rydder de slettede blokke, kan almindelig gendannelsessoftware ikke få dem tilbage. Eksterne SSD'er er lidt mere uforudsigelige, fordi TRIM afhænger af kabinettet og forbindelsestypen. Nogle sender TRIM-kommandoer videre, andre gør ikke. Så en ekstern SSD kan nogle gange være lettere at gendanne, end man skulle tro, men kun hvis du stopper med at bruge den hurtigt.

Jeg har haft bedst held med Disk Drill.

Det, der virkede for mig, var grundlæggende dette:

1. Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det, du forsøger at gendanne fra.
  2. Tilslut APFS-drevet, der mistede filerne.
  3. Giv det Fuld diskadgang, når macOS beder om det.
  4. Scan hele APFS-diskenheden, ikke bare en tilfældig mappe.
  5. Lad den fulde scanning blive færdig, før du henter filer.
  6. Brug forhåndsvisninger til at kontrollere, at de gendannede filer faktisk kan åbnes.
  7. Gem de gendannede filer på et andet drev.

Det store plus for mig var, at den beholdt mange af de oprindelige mappe- og filnavne. Det betyder mere, end det lyder som, fordi det er elendigt at sortere gennem tusindvis af tilfældigt navngivne filer.

Hvis du har en Time Machine-sikkerhedskopi, så tjek den først. Hvis du ikke har, er gendannelsessoftware sandsynligvis det næste fornuftige skridt. Tjek også efter APFS-snapshots. macOS kan nogle gange gemme lokale snapshots, selv når dit Time Machine-drev ikke er tilsluttet. De findes måske ikke, men det er værd at undersøge, før du antager, at filerne er væk.

Jeg ville undgå Diskværktøjs Førstehjælp, indtil efter du har gendannet noget vigtigt. Min regel er: gendan først, reparer senere. Reparationer kan hjælpe med et beskadiget filsystem, men de kan også ændre ting på disken, hvilket ikke er det, du ønsker før gendannelse.

Hvis drevet ikke vil montere, kobler tilfældigt fra, klikker, fryser under scanninger eller virker fysisk ustabilt, ville jeg stoppe med at rode med software og tale med et gendannelseslaboratorium. Mange gode laboratorier vil evaluere det gratis, og mange arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Det koster mere, men hvis drevet er ved at fejle, er det den sikrere vej.

Den manglende detalje er, om dette var din startdisk, og om FileVault var slået til. Hvis det var en intern Mac SSD med FileVault, og du fortsatte med at bruge Mac’en efter at have slettet filerne, ville jeg sætte forventningerne ret lavt. APFS plus SSD TRIM kan hurtigt forvandle slettet til ikke praktisk gendanneligt, og kryptering betyder, at du ikke kommer til at udtrække brugbare rester på den måde, folk plejede at gøre på gamle harddiske.

Jeg er enig i rådet om at stoppe med at bruge den, men jeg ville være mere streng omkring det: sluk Mac’en, hvis de mistede filer er på det interne drev. Download ikke en gendannelsesapp, opdater ikke macOS, og lad ikke Fotos eller iCloud-synkronisering køre løs i baggrunden. Hvis du har en anden Mac, kan target disk mode eller ekstern opstart reducere mængden af nye skrivninger, selv om nyere Apple silicon Macs gør det mindre enkelt, end det plejede at være.

Før scanning ville jeg tjekke de kedelige ting, som nogle gange sparer timer: Senest slettet i den app, der oprettede filerne, iCloud Drive-webgendannelse, Time Machine og lokale snapshots. Hvis der findes snapshots, er det som regel mere rent end gendannelsessoftware, fordi du får den rigtige fil tilbage i stedet for en gættet rekonstruktion. Disk Drill eller lignende værktøjer er værd at prøve derefter, men jeg ville betragte forhåndsvisningen som sandheden. Hvis den ikke kan forhåndsvise filen korrekt, kan gendannelse af en fil med det rigtige navn stadig give dig noget ubrugeligt.

Stop med at behandle drevet som et sted at eksperimentere.

TRIM-pointen ovenfor er reel, men den større fejl, jeg ser folk begå, er at køre tre forskellige gendannelsesapps direkte mod den originale disk og så spekulere på, hvilken der gjorde tingene værre. Hvis filerne betyder noget, så bevar først den nuværende tilstand. Selv hvis den nuværende tilstand er dårlig, er den stadig bedre end en tilstand, du ændrede, mens du rodede rundt.

Hvis dette er et eksternt drev, ville jeg lave et fuldt diskimage eller en klon til et andet drev, før jeg laver scanninger. Ikke en Finder-kopi af de synlige filer. Et ordentligt image/klon på blokniveau af hele enheden eller APFS-containeren. Scan derefter imaget, hvis dit gendannelsesværktøj understøtter det. Det giver dig et nulstillingspunkt, hvis den første scanning er ubrugelig, og det undgår at belaste et muligvis ustabilt drev i timevis.

Hvis dette er den interne SSD i Mac’en, er det her, tingene bliver grimmere. At starte normalt op skriver allerede logs, caches, Spotlight-data, iCloud-ændringer, browser-skrammel og hvem ved hvad ellers. Jeg åbnede kun Safari for at hente et værktøj er stadig diskaktivitet. Sluk den og arbejd fra en anden Mac, Recovery eller en ekstern boot, hvis du ved, hvad du laver. Hvis du ikke gør, er dette øjeblikket, hvor det kan være billigere at betale et værksted end at lære ved at ødelægge beviserne.

Lille forbehold om snapshots: antag ikke, at de er der, bare fordi APFS understøtter dem. APFS kan have snapshots, men det betyder ikke, at din manglende mappe ligger sikkert i et af dem. Time Machine-lokale snapshots er det almindelige nyttige tilfælde. Hvis de findes, så brug dem først, fordi det er gendannelse, ikke gætteri. Gendannelsessoftware er mere som arkæologi.

Disk Drill er fin at prøve, men jeg ville bruge den som en scanner, ikke som bevis på, at alt kan gendannes. Forhåndsvisningen betyder mere end fillisten. Et gendannet filnavn med en ødelagt forhåndsvisning er ofte bare en trøstende løgn. Dette gælder især for større filer som videoer, virtuelle maskiner, Fotos-biblioteker, databaser og projektfiler, hvor én manglende del kan gøre det hele ubrugeligt.

Folk glemmer også, at slettede filer måske ikke er normale filer. Hvis det, du mistede, var i Fotos, Noter, Mail, Lightroom, Final Cut, en synkroniseringsmappe eller en pakkefil, kan den bedste gendannelsesvej være i den apps egen papirkurv, backup, cache, versionshistorik eller cloud-gendannelsesside. Filgendannelsesværktøjer kan finde fragmenter, mens appen måske stadig har en ren kopi eller en databasepost.

Min rækkefølge ville være:

1. Stop med at bruge Mac’en, eller afbryd det eksterne drev.
  2. Tjek app-specifikke områder for Senest slettet og cloud-gendannelse.
  3. Tjek Time Machine og lokale snapshots.
  4. Hvis der ikke findes en ren gendannelse, så lav et image/en klon af drevet, hvis det er praktisk muligt.
  5. Scan imaget eller originalen først derefter.
  6. Gendan til en helt anden disk.
  7. Åbn de gendannede filer, før du fejrer.

For en slettet fil på en intern Apple SSD, som er blevet brugt et stykke tid bagefter, ville jeg holde forventningerne lave. For en ekstern APFS-harddisk eller en ekstern SSD, der ikke gennemførte TRIM, kan chancerne være meget bedre. Samme filsystem, meget forskellig gendannelsessituation.

Tjek Papirkurven fra den samme Mac-brugerkonto, før du scanner noget som helst, især hvis filerne lå på et eksternt drev. macOS får Papirkurven til at se ud som ét sted, men hvert drev kan have sin egen skjulte Papirkurv-mappe. Hvis du slettede fra en ekstern APFS-disk og derefter tilsluttede den til en anden Mac eller en anden brugerkonto, kan det se ud som om det er væk, selv om det i virkeligheden bare ikke vises i den Papirkurv, du kigger på.

De andre svar har ret i at stoppe skrivninger, men jeg ville opdele slettet i nogle få tilfælde, fordi de ikke er ens. Hvis du trak filer til Papirkurven og ikke har tømt den, er gendannelse som regel bare at gendanne dem. Hvis du tømte Papirkurven, brugte Command-Option-Delete, slettede fra Terminal med rm, eller et program ryddede dem op, så er du ude i egentlig gendannelse. Hvis drevet er en intern SSD, og Macen har kørt normalt siden da, falder chancerne hurtigt. Disk Drill, PhotoRec, R-Studio osv. kan ikke gendanne blokke, som SSD’en allerede har fået besked på, at den kan kassere.

For snapshots skal du ikke kun tjekke Time Machine-appens grænseflade. Du kan åbne Terminal og køre noget som tmutil listlocalsnapshots / for opstartsdisken. For et andet monteret drev betyder stien noget. Hvis der findes snapshots, er gendannelse fra et af dem langt bedre end at udskære filer. Hvis der ikke er snapshots, er der ikke noget magisk, APFS kan falde tilbage på. At APFS er moderne betyder ikke, at det gemmer en sikkerhedskopi af hver slettet fil.

En lille advarsel: lad ikke et gendannelsesprogram reparere mappestrukturen eller gemme gendannede filer tilbage på det samme APFS-drev. At gemme tilbage på den samme disk er sådan, folk overskriver de data, de prøver at redde. Gendan til en separat disk, og test derefter filerne dér. Med dokumenter og billeder er forhåndsvisning et rimeligt godt tegn. Med biblioteker, virtuelle maskiner, videoprojekter, databaser og programpakker er det ikke nok at åbne filen på øverste niveau, fordi en del af pakken stadig kan mangle.

Så nej, det er ikke automatisk for sent. Men hvis dette var en intern Mac-SSD med TRIM og normal brug efter sletning, så betragt softwaregendannelse som et forsøg med lav sandsynlighed, ikke som en plan. Hvis det var en ekstern harddisk eller en ekstern SSD, hvor TRIM ikke blev sendt videre, kan du stadig have en rimelig chance, hvis du stopper med at røre den nu.