Finnes det en gratis måte å gjenopprette filer fra USB-stasjon etter sletting?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-stasjonen min og oppdaget det før jeg la til noe nytt på den. Jeg ser etter en gratis måte å gjenopprette slettede filer fra USB-stasjonen, inkludert dokumenter og bilder, fordi jeg virkelig trenger dem tilbake og ikke har råd til betalt programvare akkurat nå. Hva fungerer faktisk?

Hvis jeg hadde hatt med USB-pinnen din å gjøre, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare, med mindre stasjonen viser tegn på maskinvarefeil. Jeg mener tilfeller der den forsvinner fra systemet, rapporterer 0 byte, fortsetter å koble fra og til, eller blir varm uten noen god grunn. Hvis dette bare var en enkel feil med sletting av filer, gir programvare deg best sjanse uten å gjøre det til en dyr jobb for et laboratorium.

Det første, og ja dette betyr mye, er å slutte å skrive noe som helst til USB-en akkurat nå. Ikke flytt filer over på den. Ikke formater den. Ikke prøv tilfeldige reparasjoner. På USB-stasjoner hopper slettede filer vanligvis over den vanlige papirkurv-flyten. Filsystemet markerer plassen som ledig, og de gamle dataene ligger der til noe overskriver dem. Jeg har sett folk miste filer som kunne vært gjenopprettet ved å kopiere én mappe tilbake bare for å teste. Dårlig trekk.

Før du skanner, gjør en rask fornuftssjekk. Noen ganger ble filene ikke slettet i det hele tatt. De ble skjult, flyttet eller kopiert et annet sted tidligere. Jeg ville sett på disse stedene:

1. Vis skjulte filer på USB-en og sjekk mappene igjen.
  2. Se etter mapper som heter $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED, eller .Trashes hvis stasjonen har vært koblet til en Mac.
  3. Sjekk PC-en din for løse kopier i Nedlastinger, Skrivebord, Dokumenter eller synkroniserte mapper.
  4. Se gjennom sikkerhetskopier og synkroniseringstjenester som Filhistorikk, OneDrive, Google Drive eller Dropbox.

Hvis ingenting av det gir resultater, så ja, da ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.

Appene er forskjellige i oppsett, skannedybde, forhåndsvisninger og støtte for filsystemer, men arbeidsflyten er ganske lik i de fleste av dem:

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, ikke på USB-en.
  2. Koble til USB-en og velg den i programmet.
  3. Kjør en skanning etter tapte eller slettede filer.
  4. La den fullføre. Ikke avbryt den hvis filene er viktige.
  5. Sorter eller filtrer etter type, dato, navn eller størrelse hvis appen støtter det.
  6. Forhåndsvis filer der det er mulig.
  7. Velg det du vil ha tilbake.
  8. Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen din eller en annen stasjon, aldri på den samme USB-pinnen.

Den siste delen snubler folk ofte i. Hvis du gjenoppretter filer tilbake til den samme USB-en, risikerer du å overskrive andre slettede data som du ikke har gjenopprettet ennå. Jeg gjorde dette en gang for mange år siden. Mistet mer enn jeg fikk tilbake. Lærte fort.

Når det gjelder programvare, er dette de jeg ville sjekket først:

1. Disk Drill: Dette er den jeg ville prøvd først i din situasjon. Den håndterer vanlige USB-filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, og forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene dine vanligvis bedre. Jeg liker den også når stasjonen har mindre skader på filsystemet, ikke bare enkel sletting.
  2. PhotoRec: Gratis, stygg, effektiv. Bra når filsystemet er skadet eller rotete. Haken er resultatet. Du mister ofte opprinnelige navn og mappestruktur, så gjenoppretting blir til et sorteringskaos. Likevel verdt å ha tilgjengelig i vanskelige tilfeller.
  3. Data Rescue: Solid nok etter det jeg har sett. Det fungerer, men jeg syntes grensesnittet var mindre tydelig enn andre. Hvis den første skanningen ikke finner alt, gir dette mening som et andre forsøk.
  4. Recuva: Gammelt, bare for Windows, fortsatt nyttig for enkle gjenopprettingsjobber. Hvis du slettet vanlige ting som JPG-er, PDF-er, DOC-filer eller andre standardformater, er det fortsatt verdt et forsøk.

Én ting jeg ville hoppet over i starten er CHKDSK eller en hvilken som helst reparasjonskommando. De verktøyene er til reparasjon av filsystemet, ikke til å angre sletting av filer. Noen ganger hjelper de. Noen ganger flytter de rundt på ting og gjør gjenoppretting verre. Jeg holder meg til gjenopprett først, reparer senere.

Så hvis USB-en fortsatt monteres normalt, ville jeg skannet den med Disk Drill først, gjenopprettet de viktige filene til en annen stasjon, og tatt hånd om selve USB-en etterpå. Hvis stasjonen virker fysisk ustabil, eller filene er så viktige at tap ikke er akseptabelt, ville jeg ikke fortsatt å rote med den. Jeg ville stoppet og gått til et gjenopprettingslaboratorium i stedet. Litt dyrt, ja, men mindre risikabelt.

Ja. Hvis du sluttet å bruke USB-enheten rett etter slettingen, er sjansene dine ganske gode. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, ikke skriv noe tilbake til minnepinnen. Jeg er litt uenig om rekkefølgen på verktøyene. Hvis du vil starte med gratisalternativer, ville jeg begynt med Recuva eller PhotoRec før jeg bruker tid andre steder. Recuva fungerer bra på enkle slettinger fra FAT32- eller exFAT-USB-stasjoner. PhotoRec er styggere, men den henter ut mange bilder og dokumenter når mappeinformasjonen er borte. Min raske rekkefølge: 1. Koble til USB-enheten. 2. Sjekk størrelsen i Diskbehandling. Hvis den viser riktig kapasitet, er det et godt tegn. 3. Lag først et image av USB-enheten hvis du har plass. USB Image Tool eller lignende hjelper. Tryggere enn å skanne originalen om og om igjen. 4. Kjør Recuva dyp skanning. 5. Hvis navn/mapper mangler, kjør PhotoRec etterpå. 6. Lagre gjenopprettede filer på PC-en, ikke på USB-enheten. Folk gjør feil med dette hele tiden. Hvis du vil ha et renere grensesnitt og bedre forhåndsvisninger, er Disk Drill også verdt å prøve, spesielt for dokumenter og bilder på USB-minnepinner. Det pleier å være enklere å sortere gjennom resultatene. En ting til. Hvis filene ble slettet på en Mac, sjekk om det finnes skjulte papirkurvmapper på stasjonen. Hvis de ble slettet på Windows, ikke forvent at Papirkurven skal redde deg. Denne videoveiledningen er også ganske bra hvis du vil ha en visuell gjennomgang av gjenoppretting fra minnepinne: trinnvis videoveiledning for filgjenoppretting fra minnepinne Kortversjonen er ja, gratis gjenoppretting er mulig. Start med Recuva eller PhotoRec. Bruk Disk Drill hvis du vil ha bedre filtrering og forhåndsvisningsverktøy.
Ja, gratis gjenoppretting er mulig, men jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @andarilhonoturno egentlig understreket nok: hvis filene betyr mye, lag et byte-for-byte-bilde av USB-en først og jobb fra det bildet, ikke fra selve minnepinnen. Flash-minnepinner kan bli ustabile fort, og gjentatte skanninger er ikke alltid ufarlige i praksis. Hvis du vil ha helt gratis alternativer, er TestDisk/PhotoRec det åpenbare valget, men det er litt rotete. Recuva er enklere, selv om jeg har hatt varierende resultater på exFAT-minnepinner. Der er jeg litt uenig med dem som sier start med Recuva. For vanlige slettede dokumenter/bilder er Disk Drill noen ganger raskere å sortere gjennom fordi forhåndsvisning og filtrering sparer masse tid, selv om grensene for gratis gjenoppretting avhenger av OS/versjon. Så jeg ville brukt gratisverktøy først, men jeg ville ikke late som om alle gratis metoder er like smertefrie. Ett triks til: hvis USB-en noen gang har vært brukt med Windows, sjekk Tidligere versjoner på alle mapper du kopierte fra, og sjekk papirkurven i skysynkronisering hvis filene ble speilet før sletting. Folk glemmer det og går rett i gjenopprettingsmodus. Også verdt å lese hvis du vil ha flere meninger om anbefalinger for den beste programvaren for gjenoppretting av USB-minnepinner. Kortversjon: - slutt å bruke USB-en - lag et bilde av den hvis mulig - prøv PhotoRec/TestDisk eller Recuva gratis - bruk Disk Drill hvis du vil ha enklere forhåndsvisning/sortering - gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til USB-en Hvis stasjonen viser 0 byte eller kobler fra tilfeldig, slutt med gjør-det-selv-opplegg fordi det ikke lenger er et vanlig sletteproblem.
Ja, gratis gjenoppretting er mulig, men jeg ville tatt én ekstra sjekk før du kjører verktøy: inspiser USB-ens SMART/helse hvis kontrolleren eksponerer det. Hvis minnepinnen gir lesefeil, klon først eller stopp. Gjentatte skanninger på en døende flash-enhet kan gjøre en gjenopprettbar situasjon verre. Jeg er litt uenig med @andarilhonoturno og @viajantedoceu om én ting: Jeg ville ikke alltid gått rett til den dypeste skanningen. En rask metadata-basert skanning først kan bevare filnavn og mappestruktur bedre, og deretter kan du falle tilbake på signaturbasert uthenting bare hvis det trengs. Om Disk Drill, det er en solid mellomløsning. **Fordeler** - enklere forhåndsvisninger og filtrering - bra for dokumenter og bilder - renere grensesnitt enn PhotoRec - kan finne både slettede og tapte partisjoner/filer **Ulemper** - begrensninger for gratis gjenoppretting kan gjelde avhengig av plattform/versjon - ikke like rent gratis som TestDisk/PhotoRec - dype skanninger kan returnere mye skrot som må sorteres Så dette er mitt råd: - hvis USB-en leses normalt, prøv en rask skanning først - hvis det mislykkes, gå videre til dyp skanning/uthenting - gjenopprett til en annen disk - hvis filene er kritiske, lag et avbildning av USB-en før noe annet Det er der Disk Drill er fint, selv om Recuva eller PhotoRec fortsatt er de beste startpunktene uten kostnad, som også nevnt av @mikeappsreviewer. Hvis stasjonen kobler fra, blir ekstremt treg eller viser feil størrelse, stopp gjør-det-selv.