Jag råkade av misstag radera viktiga filer från mitt USB-minne och insåg det innan jag lade till något nytt på det. Jag letar efter ett gratis sätt att återställa raderade filer från USB-minnet, inklusive dokument och foton, eftersom jag verkligen behöver få tillbaka dem och inte har råd med betald programvara just nu. Vad fungerar faktiskt?
Om jag hade att göra med ditt USB-minne skulle jag börja med återställningsprogramvara, såvida enheten inte visar tecken på hårdvarufel. Jag menar fall där den försvinner från systemet, visar 0 byte, fortsätter att koppla från och ansluta igen, eller blir varm utan någon bra anledning. Om det bara var ett vanligt misstag där filer raderades ger programvara dig bäst chans utan att förvandla det till ett dyrt labbjobb.
Först och främst, och ja detta är väldigt viktigt, sluta skriva något till USB-minnet direkt. Flytta inte filer till det. Formatera det inte. Prova inte slumpmässiga fixar. På USB-enheter hoppar raderade filer vanligtvis över det normala flödet med Papperskorgen. Filsystemet markerar utrymmet som ledigt, och den gamla datan ligger kvar där tills något skriver över den. Jag har sett folk förlora återställbara filer genom att kopiera tillbaka en mapp för att testa. Dåligt drag.
Innan du skannar, gör en snabb rimlighetskontroll. Ibland raderades filerna inte alls. De blev dolda, flyttades eller kopierades någon annanstans tidigare. Jag skulle titta på dessa ställen:
- Visa dolda filer på USB-minnet och kontrollera mapparna igen.
- Leta efter mappar med namnen $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes om enheten har använts med en Mac.
- Kontrollera din dator efter lösa kopior i Hämtade filer, Skrivbord, Dokument eller synkroniserade mappar.
- Gå igenom säkerhetskopior och synkroniseringstjänster som Filhistorik, OneDrive, Google Drive eller Dropbox.
Om inget av det ger något resultat så ja, då skulle jag gå vidare till återställningsprogramvara.
Apparna skiljer sig åt i layout, skanningsdjup, förhandsvisningar och stöd för filsystem, men arbetsflödet är ganska likt i de flesta av dem:
- Installera återställningsappen på din dator, inte på USB-minnet.
- Anslut USB-minnet och välj det i programmet.
- Kör en skanning efter förlorade eller raderade filer.
- Låt den slutföras. Avbryt inte i förtid om filerna är viktiga.
- Sortera eller filtrera efter typ, datum, namn eller storlek om appen stöder det.
- Förhandsgranska filer där det är möjligt.
- Välj det du vill få tillbaka.
- Spara de återställda filerna på din dator eller en annan enhet, aldrig på samma USB-minne.
Den sista delen ställer ofta till det för folk. Om du återställer filer tillbaka till samma USB-minne riskerar du att skriva över annan raderad data som du ännu inte har återställt. Jag gjorde detta själv en gång för flera år sedan. Förlorade mer än jag fick tillbaka. Lärde mig snabbt.
När det gäller programvara är det här de jag skulle kolla först:
- Disk Drill: Det här är det jag skulle prova först i din situation. Det hanterar vanliga USB-filsystem som FAT32, exFAT och NTFS, och verktyget för förhandsvisning hjälper mycket. Om en fil går att öppna i förhandsvisningen är dina chanser vanligtvis bättre. Jag gillar det också när enheten har mindre filsystemskador, inte bara enkel radering.
- PhotoRec: Gratis, ful, effektiv. Bra när filsystemet är skadat eller rörigt. Nackdelen är resultatet. Du förlorar ofta de ursprungliga namnen och mappstrukturen, så återställningen blir ett sorteringskaos. Fortfarande värt att ha till hands för tuffa fall.
- Data Rescue: Tillräckligt stabilt utifrån vad jag har sett. Det fungerar, men jag tyckte att gränssnittet var mindre tydligt än andras. Om din första skanning missar saker är detta ett rimligt alternativ som en andra omgång.
- Recuva: Gammalt, bara för Windows, fortfarande användbart för enkla återställningsjobb. Om du raderade vanliga saker som JPG-bilder, PDF-filer, DOC-filer eller andra standardformat är det fortfarande värt ett försök.
En sak jag skulle hoppa över i början är CHKDSK eller något reparationskommando. De verktygen är till för reparation av filsystem, inte för att återskapa raderade filer. Ibland hjälper de. Ibland flyttar de runt saker och gör återställningen sämre. Jag håller mig till återställ först, reparera senare.
Så om USB-minnet fortfarande monteras normalt skulle jag först skanna det med Disk Drill, återställa de viktiga filerna till en annan enhet och ta itu med själva USB-minnet efter det. Om enheten verkar instabil på ett fysiskt sätt, eller om filerna är så viktiga att förlust inte är acceptabel, skulle jag inte fortsätta peta på den. Jag skulle stoppa där och gå till ett återställningslabb i stället. Lite dyrt, ja, men mindre riskabelt.
Ja. Om du slutade använda USB-enheten direkt efter raderingen är dina chanser ganska goda.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, skriv inte tillbaka något till minnet. Jag skiljer mig lite när det gäller ordningen på verktygen. För en gratis-först-metod skulle jag börja med Recuva eller PhotoRec innan jag lägger tid någon annanstans. Recuva fungerar bra vid enkla raderingar från FAT32- eller exFAT-USB-enheter. PhotoRec är fulare, men det får fram många foton och dokument när kataloginformationen är borta.
Min snabba ordning:
- Anslut USB-enheten.
- Kontrollera dess storlek i Diskhantering. Om den visar rätt kapacitet är det ett gott tecken.
- Skapa först en avbild av USB-enheten om du har utrymme. USB Image Tool eller liknande hjälper. Säkrare än att skanna originalet om och om igen.
- Kör Recuva djupsökning.
- Om namn/mappar saknas, kör PhotoRec därefter.
- Spara återställda filer på din PC, inte på USB-enheten. Folk gör fel med detta hela tiden.
Om du vill ha ett renare gränssnitt och bättre förhandsvisningar är Disk Drill också värt att prova, särskilt för dokument och foton på USB-flashenheter. Det brukar vara lättare att sortera igenom resultaten.
En sak till. Om filerna raderades på en Mac, kontrollera dolda papperskorgsmappar på enheten. Om de raderades i Windows, förvänta dig inte att Papperskorgen räddar dig.
Dessutom är den här videoguiden bra om du vill ha en visuell genomgång för återställning av flash-enheter:
steg för steg-videoguide för filåterställning från flash-enhet
Kort version, ja, gratis återställning är möjlig. Börja med Recuva eller PhotoRec. Använd Disk Drill om du vill ha bättre filtrering och förhandsgranskningsverktyg.
Ja, gratis återställning är möjlig, men jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @andarilhonoturno egentligen betonade tillräckligt: om filerna betyder mycket, skapa först en byte-för-byte-avbildning av USB-enheten och arbeta från den avbildningen, inte från själva minnet. Flashminnen kan bli instabila snabbt, och upprepade skanningar är inte alltid ofarliga i praktiken.
Om du vill ha helt gratis alternativ är TestDisk/PhotoRec det självklara, men det är lite rörigt. Recuva är enklare, även om jag har haft blandade resultat på exFAT-minnen. Där håller jag inte helt med dem som säger börja med Recuva. För vanliga raderade dokument och foton går det ibland snabbare att sortera igenom resultat med Disk Drill eftersom förhandsvisningar och filtrering sparar mycket tid, även om gränserna för gratis återställning beror på OS/version. Så jag skulle använda gratisverktyg först, men jag skulle inte låtsas att alla gratis metoder är lika smärtfria.
Ett trick till: om USB-enheten någon gång användes med Windows, kontrollera Tidigare versioner för alla mappar du kopierade från, och kontrollera papperskorgen i molnsynkningen om filerna speglades innan de raderades. Folk glömmer det och går direkt till återställningsläge.
Också värt att läsa om du vill ha fler åsikter om rekommendationer för bästa programvara för återställning av USB-minnen.
Kort version:
- sluta använda USB-enheten
- skapa en avbildning av den om möjligt
- prova PhotoRec/TestDisk eller Recuva gratis
- använd Disk Drill om du vill ha enklare förhandsvisning och sortering av filer
- återställ till en annan enhet, inte tillbaka till USB-enheten
Om enheten visar 0 byte eller kopplas från slumpmässigt, sluta med gör-det-själv-försök eftersom det inte längre är ett vanligt problem med radering.
Ja, gratis återställning är möjlig, men jag skulle göra en extra kontroll innan du kör verktyg: inspektera USB-enhetens SMART/hälsa om styrenheten exponerar det. Om minnet ger läsfel, klona först eller stoppa. Upprepade skanningar på en döende flashenhet kan göra en återställningsbar situation värre.
Jag håller lite inte med @andarilhonoturno och @viajantedoceu om en sak: jag skulle inte alltid gå direkt till den djupaste skanningen. En snabb metadata-baserad skanning först kan bevara filnamn och mappstruktur bättre, och sedan kan man falla tillbaka på signaturbaserad carving bara om det behövs.
Om Disk Drill, så är det en bra mellanväg.
Fördelar
- enklare förhandsvisningar och filtrering
- bra för dokument och foton
- renare gränssnitt än PhotoRec
- kan hitta både raderade och förlorade partitioner/filer
Nackdelar
- begränsningar för gratis återställning kan gälla beroende på plattform/version
- inte lika helt gratis som TestDisk/PhotoRec
- djupa skanningar kan ge mycket skräp att sortera igenom
Så min uppfattning är:
- om USB-enheten läses normalt, prova en snabb skanning först
- om det misslyckas, gå vidare till djup skanning/carving
- återställ till en annan enhet
- om filerna är kritiska, skapa en avbild av USB-enheten innan du gör något
Det är där Disk Drill är bra, även om Recuva eller PhotoRec fortfarande är de bästa kostnadsfria startpunkterna som också nämnts av @mikeappsreviewer. Om enheten kopplar från, blir extremt långsam eller visar fel storlek, sluta med gör det själv.