Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera, og fortsatte derefter med at bruge kortet og tog flere billeder, før jeg opdagede det. Nogle af de manglende billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om gendannelse stadig er mulig, efter at kortet blev genbrugt. Leder efter den bedste måde at gendanne slettede Canon SD-kortbilleder på uden at gøre tingene værre.
Jeg har reddet slettede billeder fra Canon SD-kort mere end én gang, så jeg ville ikke afskrive dem endnu. Det første, jeg gjorde hver gang, var straks at stoppe med at tage billeder. Når du bliver ved med at bruge kameraet, begynder nye filer at blive skrevet til den samme plads på kortet, og dine gamle billeder bliver overskrevet.
Tag SD-kortet ud af kameraet. Brug en kortlæser og tilslut det til din computer. Hvis kortet har den lille låseknap, så sæt det til låst, før du gør noget andet. Og hvis Windows eller macOS viser en formateringsprompt, så ignorér den. Jeg har set folk klikke på den ved en fejl og gøre rodet værre. Det betyder som regel, at systemet har problemer med at læse kortet, ikke at alle billeder er væk.
Til gendannelse ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi opsætningen var nem at følge, og det fandt almindelige Canon-formater, herunder RAW-filer. Forhåndsvisningen er vigtig. Du har ikke lyst til at gendanne en bunke ødelagte filer og først bagefter finde ud af, hvor store skaderne er.
Her er den omtrentlige proces, jeg fulgte:
1. Installer Disk Drill på din computer.
2. Sæt Canon SD-kortet i med en kortlæser.
3. Vælg SD-kortet i Disk Drill.
4. Kør en Universal Scan.
5. Åbn området Deleted eller Lost.
6. Filtrér resultaterne efter Pictures.
7. Forhåndsvis det, programmet fandt.
8. Gem de gendannede filer på din computer, ikke tilbage på det samme SD-kort.
Én ting mere, som folk ofte springer over. Tjek dine andre backupsteder, før du bruger for meget tid på gendannelse. Jeg har fundet mistede billeder i Papirkurv, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-synkronisering. Nogle gange var filen ikke væk, den var bare dumpet i en tåbelig mappe, du havde glemt fandtes.
Dine chancer er bedst, hvis kortet ikke er blevet brugt siden sletningen. Hvis du allerede har taget flere billeder eller videoer på det, bliver gendannelsen meget hurtigt langt mindre ren.
Hvis du fortsatte med at tage billeder efter sletning, falder de manglende filer i to grupper. Nogle er uberørte. Nogle blev overskrevet. Overskrevne data er væk. Ingen app kan rette det.
Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. En formateringsprompt er dårlig, men én enkelt hurtig utilsigtet formatering dræber ikke altid gendannelse. Den sletter ofte filtabelen, ikke fotodataene. Genbrug er det større problem.
Det ville jeg gøre nu:
1. Stop med at bruge SD-kortet.
2. Lav først et byte-for-byte-image af kortet med noget som USB Image Tool eller ddrescue.
3. Kør gendannelse på imaget, ikke på kortet.
4. Prøv fil-carving-værktøjer, ikke kun filsystemgendannelse. PhotoRec er stærk til JPEG og CR3.
5. Sortér resultater efter dato og filstørrelse. Genbrugte kort giver ofte delvise filer og omdøbt skrammel tilbage.
Disk Drill er stadig værd at prøve, hvis du vil have en nemmere brugerflade og forhåndsvisninger. Det er et solidt valg som software til gendannelse af fotos fra Canon SD-kort, især hvis du hurtigt skal tjekke miniaturer før eksport. Jeg ville kombinere det med PhotoRec, da ét værktøj overser ting, som et andet finder.
Tjek også, om dit Canon skrev til dobbelte kortpladser, RAW+JPEG eller sendte kopier til image.canon. Det redder folk oftere, end man skulle tro.
Denne video dækker mulighederne for kortgendannelse ret godt:
se hvordan værktøjer til gendannelse af SD-kortfotos sammenlignes
Hvis de gamle billeder betyder virkelig meget, så spring gør det selv over efter imaging og send kortet til et professionelt laboratorium. Hver ekstra skrivning skader dine chancer.

Hvis du fortsatte med at tage billeder efter at have slettet dem, er svaret grundlæggende: måske, men kun de dele, der ikke blev overskrevet. Det er den grimme del, som ingen kan pakke pænt ind. Når nye Canon-billeder genbrugte de samme sektorer, er de gamle filer færdige.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @yozora, men jeg er lidt mindre optimistisk omkring “fuld” gendannelse efter genbrug. Folk hører “kan gendannes” og antager, at alle manglende billeder kommer perfekt tilbage. Nej. Realistisk set kan du få:
- nogle helt intakte billeder
- nogle halvt ødelagte JPEG-filer
- nogle RAW-filer, der viser forhåndsvisning, men ikke åbner korrekt
- nogle filer med mærkelige navne og ingen mappestruktur
En ting, jeg vil tilføje, som de ikke rigtig understregede nok: tjek kortet i selve kameraet én gang til med afspilning, og forbind også kameraet direkte via USB, hvis du ikke allerede har gjort det. Nogle gange opfører pc-kortlæseren sig ustabilt, mens kameraet stadig kan vise DCIM-mapper normalt. Det sker ikke så tit, men jeg har set det.
Hvis det også er CR3/RAW-optagelser, så test gendannede filer i Canon Digital Photo Professional, ikke kun i Windows Fotos eller Preview. Jeg har oplevet, at filer ser “korrupte” ud i simple visningsprogrammer, men åbner helt fint i Canon-software. Lidt irriterende, men sandt.
Hvis du vil have den nemmere vej, er Disk Drill fin til gendannelse af Canon SD-kortfotos, fordi forhåndsvisninger sparer tid. Men efter scanning skal du først kun eksportere de filer, der faktisk forhåndsvises korrekt. Lad være med bare at dumpe 8.000 mystiske filer og håbe på magi.
Og hvis billederne virkelig er ting, man kun oplever én gang i livet, så stop med gør det selv efter første forsøg. At klone kortet og sende det ind er smartere end at pille ved det i timevis.
Så også denne diskussion, som er ret relevant:
Canon fotogendannelsestips fra rigtige brugere på Facebook

Jeg er enig med @yozora og @techchizkid i hovedpointen: genbrug betyder mere end selve sletningen. Men jeg er en smule uenig i vinklen om tjek det først i kameraet eller via USB fra @mikeappsreviewer. Hvis kortet stadig kan monteres et sted, ville jeg undgå ekstra gennemsyn og gå direkte til en skrivebeskyttet klon. Mindre håndtering, mindre risiko.
Det, jeg ville tilføje, som ikke er blevet fremhævet nok: sammenlign hullet i nummereringen. Canon-filnavne fortæller ofte cirka, hvor mange billeder der blev taget efter sletningen. Hvis der kun blev taget en håndfuld bagefter, er chancerne bedre. Hvis du fyldte halvdelen af kortet, skal du forvente mest fragmenter.
Canon-kort kan også indeholde sidecar- og databasefiler, som gendannelsesapps ignorerer i forhåndsvisningen. De kan hjælpe dig med at identificere manglende sessioner, selv hvis den oprindelige mappestruktur er væk. Så vurder ikke kun succes ud fra miniaturebilleder.
Om software er Disk Drill fint som en første scanning.
Fordele:
- nem arbejdsgang til forhåndsvisning
- god understøttelse af almindelige fotoformater
- mindre besværligt end kommandolinjeværktøjer
Ulemper:
- kan returnere mange dubletter eller omdøbte resultater
- ikke den mest dybdegående løsning til beskadigede filsystemer
- at noget kan forhåndsvises betyder ikke altid, at det er helt intakt efter eksport
Jeg ville stadig bruge Disk Drill først til triage og derefter kontrollere gendannede CR3- og JPEG-filer i Canon DPP eller Lightroom, ikke kun i Finder eller Fotos. En fil, der åbner, er ikke altid komplet.
Kort version: stop med at bruge kortet, klon det, scan klonen, forvent delvis gendannelse, og prioriter de uerstattelige billeder først.