Jeg kom ved et uheld til at slette flere vigtige videoer fra mit digitalkameras SD-kort, før jeg fik taget backup af dem, og jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på uden at gøre situationen værre. Kortet blev kun brugt kortvarigt efter sletningen, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde sikre muligheder for videogendannelse fra SD-kort til kameraoptagelser.
# Mistet en video fra dit kamerakort? Gør dette først
Det første, jeg ville vide, efter at jeg havde slettet et klip, var enkelt. Er det væk for altid?
Meget af tiden, nej.
Når en video bliver slettet, fjerner kameraet som regel filposten, ikke videodataene med det samme. Dataene bliver ofte liggende på kortet, indtil nye ting bliver skrevet ovenpå. Så de første par minutter betyder mere, end folk tror. Det lærte jeg på den hårde måde.
## 1. Stop med at bruge kortet
Hvis videoen forsvandt, så stop optagelsen med det samme.
Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formatér ikke kortet. Selv et par nye filer kan overskrive dele af den slettede video. Når dele først bliver overskrevet, falder chancen for gendannelse hurtigt.
Tag hukommelseskortet ud, og læg det til side, indtil du er klar til at arbejde med gendannelse.
## 2. Find ud af, om software er nok
Jeg ville ikke behandle alle kortproblemer på samme måde. Nogle tilfælde er fine til gør det selv-gendannelse. Andre er ikke værd at rode med.
Softwaregendannelse giver mening, når:
1. Du slettede filerne ved en fejl.
2. Kortet blev formateret.
3. Kortet vises som RAW.
4. Dit kamera eller din computer melder om et filsystemproblem.
5. Videoerne forsvandt, men kortet virker stadig læsbart.
Jeg ville stoppe op og i stedet kigge på en gendannelsesservice, når:
1. Kortet er revnet, bøjet eller ser fysisk beskadiget ud.
2. Din computer slet ikke registrerer kortet.
3. Kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen.
4. Enheden melder om hardwarefejl.
5. Optagelserne betyder for meget til at risikere med forsøg og fejl.
Hvis kortet er beskadiget, kan gentagne scanningsforsøg nogle gange gøre tingene værre. Jeg har set folk forvandle en dårlig situation til et dødt kort ved at insistere på et sidste forsøg.
## 3. Lav en fuld kopi af kortet før scanning
Denne del bliver ofte sprunget over. Jeg sprang den over én gang. Dårlig idé.
Lav først et disk-image af hukommelseskortet. Det giver dig en fuld kopi af kortet i dets nuværende tilstand. Hvis gendannelsen går galt, har du stadig den oprindelige version bevaret.
Der er en grund til, at folk inden for datagendannelse gør dette. De arbejder ud fra kopien, så de ikke belaster det samme kort igen og igen.
Hvis din software tilbyder imaging, så brug det. Hvis ikke, så brug først et andet værktøj og gem imaget et sted med nok ledig plads.
## 4. Gendan videoen med Disk Drill
Billeder er én ting. Video er mere rodet.
Mange kameraer, droner, dashcams og actionkameraer spreder videodata i fragmenter ud over kortet. Nogle gendannelsesapps finder stykker af filen og spytter så et ødelagt klip ud, som du ikke kan åbne. Jeg stødte på dette med optagelser fra et actionkamera, og det var vanvittigt irriterende.
Det, der hjalp i dette tilfælde, var Disk Drill, mest fordi dets Advanced Camera Recovery-tilstand er bygget til fragmenteret video fra understøttede kameraer og hukommelseskort. I stedet for at behandle videoen som én ren blok ser den på fragmenterne og forsøger at genopbygge den oprindelige struktur.
Dette har tendens til at være vigtigt med optagelser fra enheder som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende udstyr.
### Trin
1. Tilslut det originale hukommelseskort med en kortlæser.
2. Åbn Disk Drill.
3. Vælg hukommelseskortet fra enhedslisten.
4. Vælg Advanced Camera Recovery.
5. Start scanningen.
6. Lad scanningen blive færdig.
7. Forhåndsvis det, den fandt.
8. Gendan videoerne til et andet drev.
Gem ikke gendannede filer tilbage på det samme hukommelseskort. Jeg har set folk gøre dette og ødelægge resten af deres chancer.
## 5. Test de gendannede videoer, før du slapper af
At en fil vises i resultatlisten betyder ikke, at den er god.
Åbn et par gendannede videoer. Spol igennem dem. Tjek midten, ikke kun det første sekund. Nogle gendannede filer ser normale ud i starten, men fryser, hakker eller fejler halvvejs igennem.
Hvis en gendannet video ikke vil afspille, så prøv først VLC Media Player. I nogle tilfælde hjælper et separat videoreparationsværktøj også.
Det er den korte version. Stop med at bruge kortet, lav først et image, gendan til et andet drev, og test derefter filerne. Hvis kortet ser fysisk beskadiget ud, ville jeg ikke blive ved med at presse det.
Hvis kortet stadig kan monteres på din PC eller Mac, er chancerne rimelige. Slettede kameravideoer bliver ofte liggende på SD-kortet, indtil nye data overskriver dem. Så det vigtigste er at lade kortet være i ro.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen med det samme. Hvor jeg er lidt uenig, er hvor travlt man har med at prøve en masse værktøjer. Hop ikke mellem 5 apps. Hver scanning belaster et ustabilt kort mere, især hvis kortlæseren eller kortet allerede opfører sig mærkeligt.
Det ville jeg gøre:
1. Tjek kortets skrivebeskyttelsesknap, og skub den til Lock.
2. Brug en USB-kortlæser af god kvalitet, ikke kamerakablet. Kameraer skjuler nogle gange adgang på lavt niveau.
3. Hvis kortet viser forkert størrelse, giver I/O-fejl eller kobler fra, så spring hjemmegendannelse over og gå til et professionelt laboratorium.
4. Hvis det læses fint, så kør ét solidt scanningsværktøj og gem resultaterne på din computer, aldrig tilbage på SD-kortet.
Til videofiler er Disk Drill et godt valg, fordi gendannelse af kameravideo er sværere end gendannelse af fotos. Store MOV- og MP4-filer bliver oftere fragmenteret, så generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer overser dele. Hvis dine klip kommer fra Canon, Sony, Nikon, GoPro, DJI eller lignende udstyr, klarer Disk Drill sig ofte bedre end gammeldags filgendannelsesapps.
Stol heller ikke på filnavne efter gendannelse. Mange gendannede videoer kommer tilbage som generiske stykker. Sortér efter filstørrelse og forhåndsvisningens længde. En MP4 på 2 KB er værdiløs. En MOV på 1,8 GB med det rigtige tidsstempelinterval er værd at tjekke.
Hvis du vil have en anden ressource, er dette en fin forklaring på bedste SD-kort-gendannelsessoftware til slettede billeder og videoer.
Én ting mere, som folk overser. Hvis du slettede videoer i kameraet, efterlader nogle mærker sidecar-filer eller databaseposter. Gendan også dem, hvis de er listet. De hjælper nogle gange med reparation eller korrekt afspilning.

Jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @reveurdenuit kun berørte let: tjek, om videoerne faktisk er slettet eller bare skjult i kameraets databasesjusk. Nogle kameraer mister indekset, men filerne ligger stadig i mapperne DCIM eller PRIVATE. Sæt SD-kortet i en computer, og gennemse det manuelt, før du laver gendannelsesscanninger. Jeg har set slettede klip vise sig at være helt intakte, bare ikke synlige på kameraet. Lidt dumt, men det sker.
Hvis filerne virkelig er væk, ville jeg ikke starte med den gratis app til gendannelse, der dukker op først. For kameravideo kan det være meget svingende, fordi MP4/MOV-filer ofte er fragmenterede. Det er dér, Disk Drill giver mere mening end generiske papirkurv-lignende værktøjer, især til gendannelse af video fra SD-kort i digitalkameraer. Gendan til din computer, ikke tilbage til kortet. Indlysende, men folk gør det stadig lol.
Ét sted, hvor jeg lidt er uenig i det sædvanlige råd: hvis kortet er stabilt og genkendes normalt, er én forsigtig scanning som regel fin. Folk opfører sig, som om det vil ødelægge kortet bare at kigge på det. Ikke helt. Den reelle fare er at skrive til det eller blive ved med at rode med et kort, der er ved at fejle.
Hvis det gendannede klip heller ikke vil åbne, så antag ikke, at det er dødt. Nogle gange løser det problemet at remuxe det med VLC eller ffmpeg.
For et lignende tilfælde med mistet optagelse fra et defekt kort er denne tråd værd at se på: virkeligt eksempel på gendannelse af video fra et korrupt SD-kort.
Lille tjekliste:
- stop med at bruge kortet
- tjek mapperne manuelt
- brug en kortlæser, ikke kameraets USB
- scan med Disk Drill
- gem et andet sted
- test hele videoen, ikke kun de første 5 sekunder