Jeg slettet ved et uhell bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt, og fortsatte deretter å bruke kortet og tok flere bilder før jeg oppdaget det. Noen av de manglende bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om gjenoppretting fortsatt er mulig etter at kortet ble brukt på nytt. Ser etter den beste måten å gjenopprette slettede Canon SD-kortbilder på uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg har hentet ut slettede bilder fra Canon SD-kort mer enn én gang, så jeg ville ikke avskrevet dem ennå. Det første jeg gjorde hver gang var å slutte å ta bilder med en gang. Når du fortsetter å bruke kameraet, begynner nye filer å havne på den samme plassen på kortet, og de gamle bildene dine blir overskrevet.
Ta SD-kortet ut av kameraet. Bruk en kortleser og koble det til datamaskinen. Hvis kortet har den lille låsebryteren, sett den til låst før du gjør noe annet. Og hvis Windows eller macOS viser et formateringsvarsel, ignorer det. Jeg har sett folk klikke på det ved en feil og gjøre situasjonen verre. Det betyr vanligvis at systemet har problemer med å lese kortet, ikke at alle bildene er borte.
For gjenoppretting ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var lett å følge og det fant vanlige Canon-formater, inkludert RAW-filer. Forhåndsvisningen er viktig. Du vil ikke gjenopprette en haug med ødelagte filer og sortere ut skaden senere.
Her er den grove fremgangsmåten jeg fulgte:
1. Installer Disk Drill på datamaskinen.
2. Sett inn Canon SD-kortet med en kortleser.
3. Velg SD-kortet i Disk Drill.
4. Kjør en Universal Scan.
5. Åpne området for Deleted eller Lost.
6. Filtrer resultatene etter Pictures.
7. Forhåndsvis det programmet fant.
8. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
Én ting til som folk hopper over. Sjekk de andre sikkerhetskopistedene dine før du bruker for mye tid på gjenoppretting. Jeg har funnet tapte bilder i Papirkurv, Søppel, Time Machine, Filhistorikk, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-synkronisering. Noen ganger var ikke filen borte, den ble bare dumpet i en eller annen dum mappe du hadde glemt at fantes.
Sjansen er best hvis kortet ikke har blitt brukt siden slettingen. Hvis du allerede har tatt flere bilder eller video på det, blir gjenoppretting mye mindre ryddig, og det fort.
Hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen, faller de manglende filene i to grupper. Noen er urørt. Noen ble overskrevet. Overskrevne data er borte. Ingen app kan fikse det.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. En formateringsmelding er dårlig, men én utilsiktet hurtigformatering ødelegger ikke alltid gjenoppretting. Den sletter ofte filtabelen, ikke fotodataene. Videre bruk er det større problemet.
Dette ville jeg gjort nå:
1. Slutt å bruke SD-kortet.
2. Lag først et byte-for-byte-bilde av kortet, med noe som USB Image Tool eller ddrescue.
3. Kjør gjenoppretting på bildet, ikke på kortet.
4. Prøv filutskjæringsverktøy, ikke bare filsystemgjenoppretting. PhotoRec er sterk på JPEG og CR3.
5. Sorter resultatene etter dato og filstørrelse. Kort som er brukt videre gir ofte delvise filer og omdøpt søppel.
Disk Drill er fortsatt verdt å prøve hvis du vil ha et enklere grensesnitt og forhåndsvisninger. Det er et solid valg for programvare til gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort, spesielt hvis du må sjekke miniatyrbilder raskt før eksport. Jeg ville kombinert det med PhotoRec, siden ett verktøy kan gå glipp av ting et annet finner.
Sjekk også om Canon-kameraet ditt skrev til doble kortspor, RAW+JPEG, eller sendte kopier til image.canon. Det redder folk oftere enn man skulle tro.
Denne videoen dekker alternativer for kortgjenoppretting ganske bra:
se hvordan verktøy for gjenoppretting av bilder fra SD-kort sammenlignes
Hvis de gamle bildene betyr veldig mye, hopp over gjør-det-selv etter at du har laget et bilde, og send kortet til et profesjonelt laboratorium. Hver ekstra skriving svekker sjansene dine.

Hvis du fortsatte å ta bilder etter at du slettet dem, er svaret i bunn og grunn: kanskje, men bare de delene som ikke ble overskrevet. Det er den stygge delen ingen kan pynte på. Når nye Canon-bilder gjenbrukte de samme sektorene, er de gamle filene ferdige.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @yozora, men jeg er litt mindre optimistisk når det gjelder «full» gjenoppretting etter gjenbruk. Folk hører «kan gjenopprettes» og antar at alle manglende bilder kommer tilbake perfekt. Nei. Realistisk sett kan du få:
- noen helt intakte bilder
- noen halvødelagte JPEG-er
- noen RAW-filer som viser forhåndsvisning, men ikke åpnes riktig
- noen filer med rare navn og ingen mappestruktur
En ting jeg ville lagt til som de ikke egentlig understreket nok: sjekk kortet i selve kameraet én gang til med avspilling, og koble også kameraet direkte til med USB hvis du ikke allerede har gjort det. Noen ganger oppfører PC-kortleseren seg ustabilt, mens kameraet fortsatt kan vise DCIM-mapper normalt. Det skjer ikke så ofte, men jeg har sett det.
Hvis dette også er CR3/RAW-bilder, test gjenopprettede filer i Canon Digital Photo Professional, ikke bare i Windows Bilder eller Forhåndsvisning. Jeg har hatt filer som så «korrupte» ut i enkle visningsprogrammer, men som åpnet helt fint i Canon-programvaren. Litt irriterende, men sant.
Hvis du vil ha den enklere løsningen, er Disk Drill greit for gjenoppretting av Canon SD-kortbilder fordi forhåndsvisninger sparer tid. Men etter skanningen bør du først eksportere bare filene som faktisk viser korrekt forhåndsvisning. Ikke bare dump 8 000 mystiske filer og håp på magi.
Og hvis bildene virkelig er en-gang-i-livet-materiale, stopp med gjør-det-selv etter første forsøk. Å klone kortet og sende det inn er smartere enn å pirke på det i timevis.
Så også denne diskusjonen som er ganske relevant:
Tips om gjenoppretting av Canon-bilder fra ekte brukere på Facebook

Jeg er med @yozora og @techchizkid på hovedpoenget: gjenbruk betyr mer enn selve slettingen. Men jeg er litt uenig i vinklingen om å sjekke det i kamera/USB først fra @mikeappsreviewer. Hvis kortet fortsatt kan monteres noe sted, ville jeg unngå ekstra browsing og gått rett til en skrivebeskyttet klone. Mindre håndtering, mindre risiko.
Det jeg ville lagt til som ikke har blitt understreket nok: sammenlign nummereringsgapet. Canon-filnavn forteller ofte omtrent hvor mange bilder som ble tatt etter slettingen. Hvis bare en håndfull ble tatt senere, er sjansene bedre. Hvis du fylte halve kortet, må du forvente mest fragmenter.
Canon-kort kan også inneholde sidecar- og databasefiler som gjenopprettingsappene ignorerer i forhåndsvisningen. De kan hjelpe deg med å identifisere manglende økter selv om den opprinnelige mappestrukturen er borte. Så ikke vurder suksess bare ut fra miniatyrbilder.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill helt greit som en førstegangsskanner.
Fordeler:
- enkel arbeidsflyt for forhåndsvisning
- god støtte for vanlige fotoformater
- mindre tungvint enn kommandolinjeverktøy
Ulemper:
- kan gi mange duplikater eller filer med endrede navn
- ikke det dypeste alternativet for skadede filsystemer
- det at noe kan forhåndsvises betyr ikke alltid at det er helt intakt etter eksport
Jeg ville fortsatt brukt Disk Drill først til triage, og deretter verifisert gjenopprettede CR3/JPEG-er i Canon DPP eller Lightroom, ikke bare Finder/Bilder. En fil som åpner seg er ikke alltid komplett.
Kortversjonen: slutt å bruke kortet, klon det, skann klonen, forvent delvis gjenoppretting, og prioriter de uerstattelige bildene først.