Gjenopprette slettede videoer fra SD-kort fra et digitalkamera?

Jeg slettet ved et uhell flere viktige videoer fra SD-kortet i digitalkameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort på uten å gjøre situasjonen verre. Kortet ble bare brukt kort tid etter slettingen, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne trygge alternativer for videogjenoppretting fra SD-kort for opptak fra kameraet.

Mistet du en video fra kamerakortet ditt? Gjør dette først

Det første jeg ville vite etter at jeg slettet et klipp, var enkelt. Er det borte for godt?

Ofte er svaret nei.

Når en video blir slettet, fjerner kameraet vanligvis filoppføringen, ikke videodataene med en gang. Dataene blir ofte liggende på kortet til nye data skrives over dem. Derfor betyr de første minuttene mer enn folk tror. Det lærte jeg på den harde måten.

1. Slutt å bruke kortet

Hvis videoen forsvant, slutt å filme med en gang.

Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater kortet. Selv et par nye filer kan skrive over deler av den slettede videoen. Når deler først blir overskrevet, faller sjansen for gjenoppretting raskt.

Ta ut minnekortet og legg det til side til du er klar til å jobbe med gjenoppretting.

2. Finn ut om programvare er nok

Jeg ville ikke behandlet alle kortproblemer på samme måte. Noen tilfeller egner seg fint for gjør det selv-gjenoppretting. Andre er ikke verdt å rote med.

Programvare for gjenoppretting gir mening når:

1. Du slettet filene ved et uhell.
  2. Kortet ble formatert.
  3. Kortet vises som RAW.
  4. Kameraet eller datamaskinen melder om et filsystemproblem.
  5. Videoene forsvant, men kortet virker fortsatt lesbart.

Jeg ville stoppet opp og heller sett på en gjenopprettingstjeneste når:

1. Kortet er sprukket, bøyd eller ser fysisk skadet ut.
  2. Datamaskinen din ikke oppdager kortet i det hele tatt.
  3. Kortet kobler stadig fra.
  4. Enheten melder om maskinvarefeil.
  5. Opptakene betyr for mye til å risikere med prøving og feiling.

Hvis kortet er skadet, kan gjentatte skanneforsøk noen ganger gjøre ting verre. Jeg har sett folk gjøre en dårlig situasjon til et dødt kort ved å insistere på en siste gang.

3. Lag en full kopi av kortet før du skanner

Denne delen blir ofte hoppet over. Jeg hoppet over den en gang. Dårlig idé.

Lag først et diskbilde av minnekortet. Da får du en full kopi av kortet i den nåværende tilstanden. Hvis gjenopprettingen går galt, har du fortsatt originalen bevart.

Det er en grunn til at folk som jobber med datagjenoppretting gjør dette. De jobber fra kopien slik at de ikke belaster det samme kortet om og om igjen.

Hvis programvaren din tilbyr imaging, bruk det. Hvis ikke, bruk et annet verktøy først og lagre bildet et sted med nok ledig plass.

4. Gjenopprett videoen med Disk Drill

Bilder er én ting. Video er mer rotete.

Mange kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer sprer videodata i fragmenter over kortet. Noen gjenopprettingsapper finner deler av filen og spytter så ut et ødelagt klipp du ikke kan åpne. Jeg støtte på dette med opptak fra actionkamera, og det var irriterende som bare det.

Det som hjalp i dette tilfellet, var Disk Drill, hovedsakelig fordi Advanced Camera Recovery-modusen er laget for fragmentert video fra støttede kameraer og minnekort. I stedet for å behandle videoen som én ren blokk, ser den på fragmentene og prøver å bygge opp den opprinnelige strukturen igjen.

Dette pleier å ha betydning for opptak fra enheter som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende utstyr.

Trinn

1. Koble til det originale minnekortet med en kortleser.
  2. Åpne Disk Drill.
  3. Velg minnekortet fra enhetslisten.
  4. Velg Advanced Camera Recovery.
  5. Start skanningen.
  6. La skanningen fullføres.
  7. Forhåndsvis det den fant.
  8. Gjenopprett videoene til en annen disk.

Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det samme minnekortet. Jeg har sett folk gjøre dette og ødelegge resten av sjansene sine.

5. Test de gjenopprettede videoene før du slapper av

At en fil vises i resultatlisten, betyr ikke at den er i orden.

Åpne noen av de gjenopprettede videoene. Spol gjennom dem. Sjekk midten, ikke bare det første sekundet. Noen gjenopprettede filer ser normale ut i starten, men fryser, hakker eller stopper halvveis.

Hvis en gjenopprettet video ikke vil spille av, prøv VLC Media Player først. I noen tilfeller kan et eget verktøy for videoreparasjon også hjelpe.

Det er kortversjonen. Slutt å bruke kortet, lag et bilde først, gjenopprett til en annen disk, og test deretter filene. Hvis kortet ser fysisk skadet ut, ville jeg ikke fortsatt å presse det.

Hvis kortet fortsatt kan monteres på PC-en eller Mac-en din, er sjansene ganske gode. Slettede kameravideoer blir ofte liggende på SD-kortet til nye data overskriver dem. Så det viktigste er å la kortet være i ro.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du bør slutte å bruke det med en gang. Der jeg er litt uenig, er hvor mye hast det er med å prøve mange verktøy. Ikke hopp mellom 5 apper. Hver skanning belaster et ustabilt kort mer, spesielt hvis kortleseren eller kortet allerede oppfører seg rart.

Dette ville jeg gjort:

1. Sjekk skrivebeskyttelsesbryteren på kortet og skyv den til Lock.
  2. Bruk en USB-kortleser av god kvalitet, ikke kamerakabelen. Kameraer skjuler noen ganger tilgang på lavt nivå.
  3. Hvis kortet viser feil størrelse, gir I/O-feil eller kobler fra, hopp over gjenoppretting hjemme og gå til et profesjonelt laboratorium.
  4. Hvis det leses fint, kjør ett solid skanneverktøy og lagre resultatene på datamaskinen din, aldri tilbake på SD-kortet.

For videofiler er Disk Drill et godt valg fordi gjenoppretting av kameravideo er vanskeligere enn gjenoppretting av bilder. Store MOV- og MP4-filer blir oftere fragmentert, så generiske verktøy for å gjenopprette slettede filer går glipp av deler. Hvis klippene dine kommer fra Canon, Sony, Nikon, GoPro, DJI eller lignende utstyr, pleier Disk Drill å gjøre det bedre enn gammeldagse filgjenopprettingsapper.

Ikke stol på filnavnene etter gjenoppretting heller. Mange gjenopprettede videoer kommer tilbake som generiske biter. Sorter etter filstørrelse og forhåndsvisningslengde. En MP4 på 2 KB er søppel. En MOV på 1,8 GB med riktig tidsstempelområde er verdt å sjekke.

Hvis du vil ha en annen ressurs, er dette en grei forklaring på beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for slettede bilder og videoer.

En ting til som folk ofte overser. Hvis du slettet videoer i kameraet, lar noen merker sidecar-filer eller databaseoppføringer ligge igjen. Gjenopprett dem også hvis de er oppført. De hjelper noen ganger med reparasjon eller korrekt avspilling.

Jeg ville legge til én ting som @mikeappsreviewer og @reveurdenuit bare så vidt var inne på: sjekk om videoene faktisk er slettet eller bare skjult i rotet med kameradatabasen. Noen kameraer mister indeksen, men filene ligger fortsatt i DCIM- eller PRIVATE-mappene. Sett SD-kortet i en datamaskin og bla manuelt før du kjører gjenopprettingsskanninger. Jeg har sett at slettede klipp har vist seg å være helt intakte, bare ikke synlige på kameraet. Litt dumt, men det skjer.

Hvis filene virkelig er borte, ville jeg ikke startet med den første gratisappen for å gjenopprette slettede filer som dukker opp. For kameravideo kan det være veldig varierende fordi MP4-/MOV-filer ofte er fragmenterte. Det er der Disk Drill gir mer mening enn generiske papirkurvaktige verktøy, spesielt for gjenoppretting av video fra SD-kort i digitalkamera. Gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til kortet. Åpenbart, men folk gjør det fortsatt lol.

Ett sted jeg er litt uenig med de vanlige rådene: hvis kortet er stabilt og gjenkjennes normalt, er én forsiktig skanning vanligvis helt greit. Folk oppfører seg som om selv det å se på kortet vil ødelegge det. Ikke helt. Den virkelige faren er å skrive til det eller å stadig rote med et kort som er i ferd med å feile.

Dessuten, hvis det gjenopprettede klippet ikke vil åpnes, ikke anta at det er dødt. Noen ganger fikser remuxing med VLC eller ffmpeg det.

For et lignende tilfelle med tapt opptak fra et dårlig kort, er denne tråden verdt å se på: virkelighetsnært tilfelle av gjenoppretting av video fra korrupt SD-kort.

Liten sjekkliste: