Gjenoppretting av ExFAT etter at kameravideoer ble slettet ved et uhell

Jeg slettet ved et uhell flere kameravideoer fra et exFAT-minnekort før jeg tok sikkerhetskopi av dem. Jeg sluttet å bruke kortet med en gang, men jeg er ikke sikker på hvilke gjenopprettingsverktøy eller trinn som er tryggest. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et exFAT SD-kort uten å overskrive dem?

Ja, du kan fortsatt gjenopprette filer fra et exFAT SD-kort i mange tilfeller, selv om kortet ser korrupt ut eller Windows ber deg om å formatere det. Det viktigste er å slutte å bruke det med en gang. Ikke ta flere bilder, ikke kopier noe til det, og ikke prøv å reparere det først.

Mange gjør situasjonen verre ved å formatere kortet eller kjøre CHKDSK som første steg. Hvis det bare er filsystemkorrupsjon, kan slike tiltak endre strukturen nok til å gjøre gjenopprettingen vanskeligere. En hurtigformatering sletter vanligvis ikke selve filinnholdet umiddelbart, men alt som skrives etterpå kan overskrive det du prøver å få tilbake.

Det som fungerte for meg var ganske enkelt. Jeg slettet noen kameravideoer fra et exFAT SD-kort ved et uhell, tok kortet ut av kameraet med en gang og brukte en kortleser på PC-en min. Det hjalp sannsynligvis mer enn noe annet fordi kameraet aldri fikk sjansen til å skrive nye data til det.

Jeg brukte Disk Drill til gjenopprettingen. Den grunnleggende prosessen var:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på SD-kortet eller USB-stasjonen.
  2. Koble til exFAT-kortet eller USB-enheten.
  3. Velg enheten og klikk på Søk etter tapte data.
  4. Bruk Universell skanning for de fleste vanlige gjenopprettingstilfeller.
  5. Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis deretter det som ble funnet.
  6. Gjenopprett filene til datamaskinen din eller en annen stasjon. Ikke lagre dem tilbake på det samme kortet eller den samme USB-pinnen.

I Windows lar Disk Drill deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nyttig hvis du bare vil sjekke om filene dukker opp før du betaler for noe. En annen ting som er verdt å bruke er diskavbildning. Hvis kortet er tregt, stadig kobler fra eller virker ustabilt, lag et avbildningsfil først og skann den i stedet for å belaste den opprinnelige enheten gjentatte ganger.

For kameraopptak, spesielt fra DJI, GoPro, Canon, Sony og lignende enheter, bør du også prøve Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler kan være delt opp i fragmenter på kortet, så en vanlig skanning klarer kanskje ikke å bygge dem riktig opp igjen. ACR er laget for den typen gjenoppretting av fragmenterte kameravideoer.

Hvis Disk Drill ikke finner filene, ville jeg sett på TestDisk som neste steg. Det er gratis og mindre nybegynnervennlig, men det kan være veldig bra når det egentlige problemet er en ødelagt partisjonstabell eller et skadet filsystem.

Den ene gangen jeg ikke ville fortsatt å rote med det selv, er når maskinvaren virker dårlig. Hvis SD-kortet eller USB-stasjonen ikke vises på mer enn én datamaskin, kobler fra igjen og igjen, har synlige skader eller blir unormalt varmt, stopp der og snakk med et gjenopprettingslaboratorium. Mange av dem vil vurdere det gratis, men selve gjenopprettingen kan koste fra noen hundre dollar til godt over $1,000 avhengig av hva som har feilet.

Så ja, exFAT-gjenoppretting uten sikkerhetskopi er mulig. Bare ikke fortsett å bruke enheten, ikke formater den først, og gjenopprett filene et annet sted før du prøver noen reparasjonstrinn.

Ikke gjenopprett direkte fra kortet hvis du kan unngå det. Den tryggere rekkefølgen er å ta kortet ut av kameraet, låse SD-adapteren hvis den har en bryter, lage et sektor-for-sektor-bilde til en annen disk, og deretter kjøre Disk Drill eller PhotoRec eller hva du enn velger mot bildet. Slettede exFAT-filer er ofte fortsatt der, men kameravideoer kan være plagsomme fordi katalogoppføringen kan være borte mens de faktiske videodataene er fragmentert. Det er nyttig å forhåndsvise en funnet fil, men ikke anta at en fil er god bare fordi filnavnet vises. Åpne en gjenopprettet kopi og spol gjennom den før du feirer. Hvis klippene er verdifullt betalt arbeid, hopp over fasen med å prøve fem verktøy og lag bildet én gang eller send det inn. Gjentatte skanninger vil sannsynligvis ikke ødelegge et friskt kort, men et som er i ferd med å svikte kan bli verre raskt.

Forvent en blanding av resultater: du kan få komplette klipp, delvise klipp eller filer som har riktig filendelse, men som faller fra hverandre når du prøver å spille av forbi et visst punkt.

Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men jeg ville vært strengere når det gjelder delen om å ikke røre det. Ikke sett kortet tilbake i kameraet bare for å sjekke. Ikke la Windows reparere det. Ikke importer det til Bilder. Ikke gi mapper nye navn. Selv ting som ser harmløse ut kan opprette miniatyr-/databasefiler på kortet avhengig av enheten og operativsystemet. Hvis SD-adapteren har en låsebryter, slå den på før du kobler det til en datamaskin. Det er ikke en perfekt maskinvarebasert skriveblokkering, men det er fortsatt bedre enn ingenting.

Den beste rekkefølgen, etter min mening, er:

1. Fjern kortet og slutt å bruke det.
  2. Lag et fullstendig image av kortet til en annen disk.
  3. Legg bort originalkortet.
  4. Kjør gjenopprettingsverktøy mot imaget.
  5. Gjenopprett til en annen disk.
  6. Test hver gjenopprettede video fra start til slutt.

For imaging-trinnet er en vanlig kopiering av filene ikke nok. Du trenger et image på sektornivå. Hvis du er komfortabel med kommandolinjeverktøy, er ddrescue ofte bedre enn vanlig dd fordi det håndterer lesefeil mer intelligent. Hvis du ikke er komfortabel med det, bruk gjenopprettingsprogramvare som kan lage et disk-image først og deretter skanne det imaget.

Disk Drill er greit som et første forsøk hvis du vil ha et grafisk grensesnitt og forhåndsvisninger, spesielt hvis du ikke er vant til verktøy i TestDisk-/PhotoRec-stil. Haken er at forhåndsvisninger kan være misvisende med kameravideo. Et klipp kan forhåndsvise det første bildet eller de første sekundene og likevel være skadet senere. For lange MOV-/MP4-filer, åpne faktisk den gjenopprettede kopien i VLC eller en annen avspiller og hopp rundt i tidslinjen. Sjekk begynnelsen, midten og slutten.

PhotoRec er også verdt å prøve, men ikke bli overrasket hvis filnavnene og mappenavnene er borte. Det er normalt ved carving. Du kan ende opp med en haug filer med et generisk navn, og sortering av dem blir en del av gjenopprettingsjobben. Irriterende, men bedre enn å miste opptakene.

Jeg ville vært litt forsiktig med å behandle TestDisk som det neste åpenbare verktøyet med mindre selve partisjonen mangler eller kortet vises som RAW. TestDisk er flott når problemet er partisjonstabellen eller filsystemstrukturen. For jeg slettet videofiler fra et ellers lesbart exFAT-kort er et videoorientert gjenopprettings-/carvingverktøy vanligvis den mer relevante veien.

Det stygge spesialtilfellet er fragmentert video. Kameraer skriver ofte store filer i biter, spesielt hvis kortet ble brukt mye før slettingen. Grunnleggende file carving kan finne starten av videoen, men ikke bygge opp alle fragmentene igjen i riktig rekkefølge. Det er der spesialisert gjenoppretting av kameravideo kan ha større betydning enn en generell undelete-skanning. Hvis dette var viktige betalte klipp, ville jeg ikke brukt en hel helg på å kjøre tilfeldige verktøy mot kortet. Lag imaget én gang, og jobb deretter enten fra imaget eller send kortet/imaget til et laboratorium.

Hvis en gjenopprettet MP4 eller MOV ikke vil spille av, ikke slett den med en gang. Noen ganger er mediedataene der, men metadataene er skadet eller mangler. Verktøy som untrunc eller ffmpeg-baserte reparasjonsarbeidsflyter kan noen ganger bygge opp en spillbar fil igjen hvis du har et annet godt klipp fra samme kamera, samme innstillinger, samme oppløsning og samme bildefrekvens. Det er ikke garantert, men det er en reell ting med kameraopptak.

Det finnes en praktisk tråd her om å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort, men jeg ville fortsatt startet med imaget. Valget av verktøy betyr mindre enn å unngå skriving til originalkortet.

En siste liten ting folk glemmer: sørg for at måldisken har rikelig med plass. Gjenopprettingsprogramvare kan hente ut duplikater, ødelagte fragmenter, miniatyrbilder, proxyfiler og gamle slettede klipp du hadde glemt. Hvis kortet er på 256 GB, ikke prøv å gjenopprette til en bærbar PC med 40 GB ledig og så lure på hvorfor de gode filene feilet halvveis.

Hvis du lager et image, monterer eller skanner det skrivebeskyttet hvis programvaren gir deg det alternativet. Enda bedre er det å beholde ett urørt image som master og arbeide fra en kopi, fordi noen gjenopprettingsprogrammer lager sidecar-filer, logger eller reparerte versjoner, og du vil ikke at den eneste klonen din skal bli den nye tingen du ved et uhell skader.