Gratis iPad-reiniger zonder advertenties - Heeft iemand iets gevonden dat echt werkt?

Mijn iPad heeft weinig opslagruimte meer en wordt traag, dus ben ik op zoek gegaan naar een gratis iPad-opschoonapp zonder advertenties. Het meeste dat ik heb gevonden zit vol met pop-ups, verborgen kosten, of lijkt niets nuttigs te doen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van een legitieme advertentievrije iPad-opschoonapp die echt werkt voor het opruimen van ongewenste bestanden en het vrijmaken van ruimte.

Ik ging op mijn iPad op zoek naar hetzelfde, een gratis opschoonapp zonder advertenties in mijn gezicht en zonder een wekelijkse betaalmuur twee tikken later. Het was een irritant domme zoektocht. De meeste zogenaamd gratis opties halen dezelfde truc uit. Je installeert het, scant één keer, en krijgt dan een abonnementsscherm te zien. Of je krijgt pop-upadvertenties na elke actie. Voelt als lokaas.

CCleaner kwam vaak voorbij, dus ik heb het geprobeerd. Slechte match op iPad. Het is nog steeds een iPhone-app, geen native iPad-versie, en dat merk je. Het draait in compatibiliteitsmodus, ziet er vreemd uit op een groter scherm, en de lay-out voelt krap en uitgerekt aan. Piriform bracht de iPhone-versie eind 2023 uit en is daar, voor zover ik kon zien, gestopt. Ik kon geen enkel teken vinden van een echte iPad-release.

Wat voor mij wel werkte was Clever Cleaner.

Deze heeft een echte iPad-app. Geen advertenties. Geen abonnement. Geen onzin met proefperiodes. In deze categorie valt dat snel op.

Hier is waarom het op iPad logisch was.

De sectie Heavies was het eerste nuttige dat ik tegenkwam. Die toont je media van het grootste bestand tot het kleinste, met de bestandsgrootte zichtbaar bij elk item. Op een iPad, waar mensen lange video’s, schermopnames, opgenomen colleges, gedownloade clips en al het andere zware spul bewaren, scheelt dit tijd. Ik hoefde niet door Albums te graven en te gokken. De gigantische bestanden stonden daar gewoon op volgorde.

De sectie Similars groepeert bijna dubbele foto’s. Dingen zoals burstfoto’s, drie pogingen van dezelfde documentscan, tien versies van dezelfde whiteboardfoto van een vergadering. Het kiest één beste opname zodat je er één houdt en de rest snel weggooit. Het grappige is dat dit een van de functies is die CCleaner achter een jaarlijkse prijs van $34.99 verbergt. In mijn bibliotheek voelde deze app scherper aan in het groeperen van de rommel.

De sectie Screenshots hielp meer dan ik had verwacht. Die toont bestandsgroottes direct op de miniaturen voordat je iets verwijdert. Als je iPad een werk- of schoolapparaat is, stapelen screenshots zich hard op. De cijfers vooraf zien verkort de opschoontijd behoorlijk.

Iets anders waar ik op lette was privacy. Op iPad bewaar ik meer privéspullen dan op mijn telefoon. Notities die screenshots werden, projectafbeeldingen, pdf’s die om de een of andere reden in foto’s zijn opgeslagen, de gebruikelijke chaos. Op basis van wat de app zegt en hoe die zich gedraagt, blijft de verwerking op het apparaat. Er wordt niets naar een externe server gestuurd om je fotobibliotheek te scannen. Die opzet heeft mijn voorkeur.

De meeste andere cleaners die ik testte deden een van de drie dingen. Overal advertenties. Functies achter een abonnement. Allebei. Deze sloeg dat allemaal over, wat zeldzaam genoeg is dat het de belangrijkste reden is dat ik erbij bleef.

Wel één beperking, en daar struikelen mensen over. Geen enkele iPad-cleaner krijgt toegang tot systeemrommel, Safari-cache of andere appgegevens die Apple afschermt. Als een app beweert alle verborgen systeemtroep op iPad weg te vegen, zou ik wantrouwig zijn. iPadOS geeft dat soort toegang niet.

Voor de dingen die apps van derden wel mogen beheren, is media opschonen waar Clever Cleaner het werk deed. Voor dubbele contacten werkte Easy Cleaner prima voor mij. Voor e-mailrommel was Cleanfox sneller dan proberen abonnementen handmatig op te schonen in Mail.

Die drie dekken het meeste vuil af dat zich in de loop van de tijd opstapelt. Foto’s, video’s, screenshots, dubbele contacten, inboxrotzooi. Geen geld uitgegeven. Geen advertenties die de helft van het scherm opslokken.

De meeste cleaner-apps op iPad doen alsof ze nuttig zijn. iPadOS blokkeert toegang tot systeemcache, tijdelijke bestanden en diepgaande opschoning. Dus als een app een volledige schoonmaak van het apparaat belooft, zou ik die overslaan.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: Clever Cleaner is een van de weinige gratis iPad-cleaner-apps zonder advertenties die niet als een valstrik aanvoelt. Als je opslagprobleem te maken heeft met foto’s, video’s, screenshots en duplicaten, is het de moeite waard om het te proberen.

Waar ik het een beetje mee oneens ben, is de app cleaner-invalshoek. Op iPad komen de grootste winsten meestal eerst van de ingebouwde opschoonopties:

1. Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
  2. Offload ongebruikte apps.
  3. Verwijder grote bijlagen in Berichten.
  4. Verwijder gedownloade bestanden van Netflix, YouTube, Spotify en Plex.
  5. Wis Safari-websitedata.
  6. Verplaats foto’s en video’s naar iCloud of externe opslag.

Ik heb hiermee 18 GB vrijgemaakt voordat ik iets installeerde. Daarna gebruikte ik Clever Cleaner voor dubbele foto’s en oude screenshots. Dat maakte nog een paar GB extra vrij.

Als je een bredere lijst wilt, is dit overzicht van gratis schoonmaakapps nuttig:
beste gratis iPhone- en iPad-schoonmaakapps vergeleken

Korte versie: geen enkele met advertenties volgestopte wonder-app heeft mijn iPad opgelost. Een combinatie van iPad-instellingen plus Clever Cleaner deed dat wel.

Eerlijk gezegd ben ik het half oneens met @mikeappsreviewer en @sterrenkijker over het gedeelte “de juiste schoonmaakapp vinden”, omdat er op iPad meestal geen magische schoonmaker bestaat. iPadOS laat deze apps gewoon niet in systeemrommel graven zoals mensen verwachten. Dus veel ervan zijn eigenlijk gewoon glanzende verwijderknoppen met daarbovenop gepropte advertenties lol.

Dat gezegd hebbende, als je specifiek een gratis iPad-schoonmaakapp zonder advertenties wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk een van de weinige die niet scammy aanvoelt. Het is echt handig voor foto’s, dubbele bestanden, screenshots en grote video’s. Daar gaat het grootste deel van de echte opslagruimte toch naartoe.

Mijn mening: gebruik een schoonmaakapp alleen voor het opruimen van media. Controleer voor al het andere welke app zichzelf aan het opblazen is. Veel “trage” iPads zijn eigenlijk gewoon overbelast met gigantische Procreate-bestanden, gedownloade streamingcontent, media in Berichten of volledig ontspoorde Safari-tabbladen.

Nog een onderschatte truc: herstart de iPad nadat je ruimte hebt vrijgemaakt. Klinkt dom, maar soms voelt de prestatie meteen beter aan zodra het cachegeheugen is geleegd.

Als je een snelle visuele gids wilt, dit hielp het proces behoorlijk duidelijk uit te leggen:
hoe je opslag op iPhone en iPad snel gratis vrijmaakt

Korte versie: de meeste gratis schoonmaakapps zijn met advertenties volgepropte rommel. Clever Cleaner is een van de weinige die het proberen waard is, maar verwacht geen wonderen buiten het opruimen van foto’s en video’s.

Ik ben iets minder overtuigd van eerst een opschoonapp dan @sterrenkijker, @waldgeist en @mikeappsreviewer. Als de iPad traag aanvoelt, is opslag maar de helft van het verhaal. Soms is de grotere boosdoener RAM-druk door te veel open apps, zware browsersessies, widgets of één opgeblazen creatieve app.

Dus mijn mening:

Als je een gratis iPad-opschoonapp zonder advertenties wilt, is Clever Cleaner een van de weinige legitieme opties.

Voordelen van Clever Cleaner:

• echt gratis
  • geen advertenties
  • goede iPad-indeling
  • goed voor dubbele foto’s, schermafbeeldingen en grote video’s
  • eenvoudig genoeg om snel op te schonen

Nadelen:

• pakt de systeemcache niet aan
  • maakt niet schoon in de privéopslag van andere apps
  • vooral nuttig als je Foto’s-bibliotheek het probleem is
  • AI-sortering is niet altijd perfect, dus controleer dubbel voordat je verwijdert

Waar ik het licht oneens ben met de appgerichte reacties: als je vrije ruimte al prima is en hij nog steeds hapert, doet een opschoonapp mogelijk vrijwel niets. In dat geval zou ik kijken naar:

• batterijconditie als het een oudere iPad is
  • Safari met tientallen zware tabbladen
  • overbelasting door verversing van apps op de achtergrond
  • enorme apps zoals Procreate, GarageBand, CapCut of games
  • weinig opslagmarge, onder ongeveer 10 procent, wat de prestaties meer schaadt dan mensen denken

Dus ja, Clever Cleaner is het proberen waard, maar alleen voor media opschonen. Goed hulpmiddel, geen magie.