Herstel gegevens van de harde schijf van de Mac vanuit huis

Mijn Mac start niet meer op na een recente crash, en ik moet belangrijke bestanden van de harde schijf herstellen zonder hem indien mogelijk naar een reparatiewinkel te brengen. Ik zoek naar veilige stappen of tools voor gegevensherstel van een Mac-harde schijf thuis die geen risico vormen op het overschrijven van iets.

Eerste punt: gebruik die schijf zo weinig mogelijk. Dat is belangrijker dan welke herstelapp je kiest.

Verwijderde bestanden op macOS worden meestal niet meteen gewist. Vaak markeert het systeem die ruimte alleen als vrij, en blijven de daadwerkelijke gegevens daar staan totdat er iets anders overheen wordt geschreven. Dus als dit een externe schijf is, koppel die dan voorlopig los. Als het de interne schijf van je Mac is, vermijd dan het downloaden van dingen, het installeren van apps, het kopiëren van bestanden of iets zwaars doen totdat je je herstelopties hebt bekeken.

Sla ook de saaie controles niet over. Soms werken die.

Open eerst de Prullenmand. Als de ontbrekende bestanden op een externe schijf stonden, sluit die dan aan, open hem in Finder en druk op Shift + Command + Punt om verborgen bestanden te tonen. Zoek naar een map met de naam .Trashes. Als de bestanden daar staan, klik er dan met de rechtermuisknop op en kies “Zet terug”.

Controleer daarna Time Machine, ervan uitgaande dat die al was ingeschakeld voordat de bestanden verdwenen. Open Time Machine vanuit de menubalk, ga terug naar een moment waarop de bestanden nog bestonden, selecteer ze en klik op “Zet terug”.

Als er geen back-up is en de Prullenmand leeg is, dan is herstelsoftware de volgende realistische optie. Iets als Disk Drill kan Mac-schijven scannen die zijn geformatteerd als APFS of HFS+ en mogelijk nog bestanden vinden, zelfs als de oorspronkelijke mappen of bestandsnamen weg zijn.

De diepere scans werken meestal door naar bestandspatronen te zoeken, niet alleen naar de bestandsdirectory. Zo kunnen ze soms foto's, video's, documenten, archieven en andere bestandstypen herstellen, zelfs nadat Finder ze niet meer ziet. Als de schijf onbetrouwbaar werkt, eindeloos bezig is of vanzelf de verbinding verbreekt, maak dan eerst een byte-voor-byte-image en scan die in plaats daarvan. Dat belast de oorspronkelijke schijf minder.

Interne SSD's zijn lastiger. Door TRIM kunnen verwijderde blokken automatisch worden gewist, en als dat eenmaal is gebeurd, haalt herstelsoftware ze waarschijnlijk niet terug. Dat is nog een reden om schijfactiviteit meteen tot een minimum te beperken.

Als de schijf klikgeluiden, schurende geluiden, herhaald opstartende draaischijfgeluiden of andere vreemde mechanische geluiden maakt, voer er dan geen herstelsoftware op uit. Koppel hem los. Software kan fysieke schade niet herstellen, en scannen kan het erger maken. Als de bestanden het geld waard zijn, is dat het moment waarop een professionele herstelservice logischer is.

Zodra je hier doorheen bent, stel dan meer dan één back-up in. Time Machine is prima voor een lokale kopie, en een betrouwbare cloudback-up geeft je nog een extra laag. Voor nu is de veiligste volgorde: stop met schrijven naar de schijf, controleer Prullenmand en Time Machine, herstel daarna vanaf een andere schijf of vanaf een schijfimage indien nodig.

Een Mac die niet opstart is een ander probleem dan een Mac-schijf die daadwerkelijk aan het overlijden is. Als de crash alleen macOS heeft beschadigd, kunnen de bestanden vanaf een andere opstartschijf nog perfect leesbaar zijn. Als de schijf zelf defect raakt, kan elke extra scan of opstartpoging herstel moeilijker maken.

Voordat ik herstelsoftware zou kopen, zou ik proberen de Mac van buitenaf te koppelen. Op Intel-Macs kan Target Disk Mode er soms voor zorgen dat een andere Mac hem ziet als een externe schijf. Op nieuwere Apple silicon-Macs moet je in plaats daarvan Share Disk vanuit macOS Recovery gebruiken. Hoe dan ook heb je het FileVault-/beheerderswachtwoord nodig als de schijf versleuteld is. Als hij wordt gekoppeld, kopieer dan eerst de belangrijke mappen: Bureaublad, Documenten, Afbeeldingen, alle werkmappen, en maak je daarna pas zorgen over de rest. Installeer macOS niet opnieuw op dezelfde schijf alleen om het te repareren, tenzij je de bestanden er al af hebt gehaald.

Ik ben het eens met de eerdere waarschuwing om niet naar de schijf te schrijven, maar ik zou sceptischer zijn over het meteen uitvoeren van een volledige diepe scan. Als Finder of Schijfhulpprogramma het volume kan zien, haal dan eerst weg wat je kunt met normaal kopiëren. Als hij niet kan worden gekoppeld, dan is Disk Drill of vergelijkbare herstelsoftware logisch, bij voorkeur vanaf een andere Mac en met het opslaan van herstelde bestanden op een aparte externe schijf. De vervelende adder onder het gras is versleuteling: als de APFS-container beschadigd is en FileVault niet kan ontgrendelen, zijn de mogelijkheden voor thuisherstel snel beperkt, zelfs als de hardware in orde is.

Een Mac die nog steeds aangaat en Herstel bereikt, is een heel andere klus dan een Mac die volledig dood is en geen enkel teken van leven vertoont. In het eerste geval heb je thuis mogelijk nog verschillende opties. In het tweede geval, vooral bij nieuwere Macs met gesoldeerde opslag, is er mogelijk helemaal geen pad waarbij je gewoon de schijf eruit haalt en in een dock plaatst.

Dat is het vervelende detail dat mensen bij Macs vaak missen. Oudere MacBooks en iMacs met verwijderbare SATA-schijven zijn behoorlijk vriendelijk voor doe-het-zelfherstel. Je kunt de schijf verwijderen, in een USB-behuizing plaatsen en bestanden kopiëren vanaf een andere Mac. Maar veel nieuwere Macs gebruiken gesoldeerde SSD-opslag, en bij T2/Apple silicon-modellen is de opslag gekoppeld aan de beveiligingshardware. Als het logic board dood is, kan herstel thuis snel vastlopen, zelfs als de daadwerkelijke datachips nog in orde zijn.

Als de Mac wel aangaat, zou ik eerst de route met de minste impact proberen:

1. Start op in macOS-herstel.
  2. Open Schijfhulpprogramma.
  3. Kijk of het interne volume verschijnt.
  4. Als het verschijnt maar vergrendeld is, probeer het dan te ontgrendelen met het beheerders-/FileVault-wachtwoord.
  5. Als het koppelt, kopieer dan bestanden naar een externe schijf vanuit Finder of Terminal voordat je reparaties probeert.

Ik zou in dit stadium voorzichtig zijn met EHBO van Schijfhulpprogramma. Het is nuttig, maar het is nog steeds een reparatiebewerking, geen pure kopieerbewerking. Als de directorystructuur al beschadigd is, kunnen reparatiepogingen de volgende herstelpoging soms rommeliger maken. Ik zou reparaties pas uitvoeren nadat ik de belangrijke mappen had gekopieerd of nadat ik had geaccepteerd dat normaal kopiëren niet gaat werken.

Een praktische truc als Finder kuren vertoont, is om Terminal vanuit Herstel te gebruiken. Soms kun je bestanden kopiëren met cp of rsync, zelfs wanneer de normale desktop zich vreemd gedraagt. Het is niet mooi, maar het voorkomt dat je opstart in de kapotte macOS-installatie. Je hebt een externe schijf nodig die is geformatteerd op een manier waarop de Mac kan schrijven, bij voorkeur APFS of exFAT als je compatibiliteit nodig hebt. Sla herstelde bestanden niet terug op de interne schijf op.

Als de schijf koppelt maar het kopiëren stopt bij bepaalde bestanden, blijf dan niet op dezelfde map hameren. Sla die over en pak eerst de onvervangbare dingen. Foto’s, belastingbestanden, werkdocumenten, projectmappen, exports van wachtwoordkluizen, wat het belangrijkst is. Mensen verliezen tijd door een enorme map met films te proberen redden terwijl de schijf verder achteruitgaat.

Herstelapps zoals Disk Drill hebben hun plek, maar ik zou ze als stap twee behandelen, niet als stap één. Ze zijn nuttiger wanneer het volume niet correct wil koppelen, bestanden zijn verwijderd of de directory beschadigd is. Als je er een gebruikt, voer die dan uit vanaf een andere opstartschijf of een andere Mac, en herstel naar een aparte externe schijf. Herstelsoftware installeren op dezelfde interne schijf waarvan je probeert te herstellen is precies het soort handeling dat kan overschrijven wat je terug wilt.

Het andere verborgen probleem is ruimte. Als je een interne schijf van 1 TB hebt, begin hier dan niet aan met een halfvolle externe schijf van 500 GB in de hoop dat het goedkomt. Je hebt mogelijk genoeg ruimte nodig voor een schijfkopie plus herstelde bestanden. Een byte-voor-byte-kopie is vaak veiliger om te scannen, maar die kan groot, traag en saai zijn. Nog steeds beter dan herhaaldelijk een twijfelachtige schijf scannen.

Voor een Mac die niet wil opstarten maar wel aangaat, zou ik dit in deze volgorde proberen: Herstel, externe opstartschijf, Target Disk Mode of Share Disk indien ondersteund, daarna herstelsoftware vanaf een apart systeem. Voor een Mac die helemaal niet aangaat, hangen de doe-het-zelfopties sterk af van het modeljaar. Als hij een verwijderbare SSD of harde schijf heeft, kun je mogelijk een behuizing gebruiken. Als het een nieuwere Mac met gesoldeerde opslag is, is er misschien geen nette thuisoplossing.

En als dit een harde crash was gevolgd door niet meer opstarten, ga er dan niet van uit dat de bestanden weg zijn. Een kapotte macOS-installatie, mislukte update of beschadigd systeemvolume kan er eng uitzien terwijl de gebruikersdata er nog gewoon staan. Het belangrijkste is te voorkomen dat je van een herstelbaar softwareprobleem een overschrijfprobleem maakt door opnieuw te installeren, te wissen of maar wat te proberen op dezelfde schijf.

Of Bureaublad en Documenten met iCloud werden gesynchroniseerd, is belangrijk voordat je aan de schijf gaat rommelen. Controleer eerst iCloud.com, Dropbox, Google Drive, enz. vanaf een andere computer, want als de belangrijke bestanden daar al staan, kun je voorkomen dat je een mogelijk falende schijf onnodig belast.