Mijn laptop crashte onverwacht, en nu heb ik geen toegang meer tot mijn Outlook PST-bestand met jaren aan e-mails, contacten en mappen. Ik probeer het PST-bestand van de harde schijf van de laptop te herstellen, maar Outlook kan het niet openen en ik ben bang dat het bestand beschadigd is. Wat is de beste manier om een Outlook PST-bestand te herstellen en mijn e-mailgegevens veilig terug te zetten?
Ik kreeg precies deze Outlook-fout nadat ik oude mappen had opgeruimd, en het vervelende deel was simpel. Outlook verwees nog steeds naar een PST die ik had verwijderd. Als je er een hebt verwijderd uit Downloads, Documenten of de map Outlook-bestanden, zou ik hier beginnen.
Het eerste wat je moet doen, is stoppen met het gebruiken van de pc, tenzij je die nodig hebt voor herstel. Windows laat verwijderde bestanden vaak op de schijf staan totdat nieuwe gegevens hun plaats innemen. Elke willekeurige download, browsertab of installatie verkleint je kansen.
Werk dit in deze volgorde af
1. Controleer eerst de voor de hand liggende dingen
Open de Prullenbak. Bij normaal verwijderen blijft het PST-bestand daar vaak staan. Als je Shift+Delete hebt gebruikt, dan ja, dan is de prullenbak overgeslagen.
Controleer daarna alle synchronisatie- of back-updiensten die aan je gebruikersmappen zijn gekoppeld. Als Documenten via OneDrive of Dropbox loopt, meld je dan aan bij de webversie en kijk in verwijderde bestanden, versiegeschiedenis of herstelopties. Ik heb gezien dat OneDrive dingen langer bewaart dan mensen verwachten.
2. Zoek naar oudere mapmomentopnamen in Windows
Als Bestandsgeschiedenis, Systeemherstel of schaduwkopieën waren ingeschakeld, heeft Windows mogelijk nog steeds een eerdere kopie van de map.
Gebruikelijke locatie:
C:\Users\YourName\Documents\Outlook Files
Klik met de rechtermuisknop op de map, kies “Vorige versies herstellen” en open vervolgens een momentopname met een datum van voordat het PST-bestand verdween. Als u het bestand ziet, kopieer het dan eerst naar een veilige locatie. Herstel niet zomaar willekeurige dingen zonder dit te controleren.
3. Als het weg is, voer dan herstelsoftware uit
Als de prullenbak leeg is en Windows geen oudere versie heeft, zou ik daarna overstappen op bestandsherstel.
Disk Drill wordt vaak genoemd voor verwijderde bestanden omdat het scant op items die Windows niet meer weergeeft.
De hoofdregel is eenvoudig. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf waarop het PST-bestand is verwijderd als je een andere optie hebt. Gebruik een andere interne schijf, een externe schijf of zelfs een USB-stick.
Wat ik zou doen
Installeer de herstelapp ergens anders dan op de getroffen schijf.
Scan je Windows-schijf, meestal C:.
Filter de resultaten op PST-bestanden.
Controleer de bestandsgrootte. Een nieuw leeg Outlook-gegevensbestand is vaak klein, misschien een paar honderd KB. Het bestand waar het om gaat is vaak veel groter, van honderden MB tot in het GB-bereik.
Herstel het grote PST-bestand naar een andere locatie, zoals een externe schijf of het bureaublad.
4. Let erop dat Outlook een nieuw leeg bestand aanmaakt
Dit deel brengt mensen vaak in verwarring. Outlook reageert vaak op een ontbrekend PST-bestand door een nieuw leeg bestand aan te maken. Outlook wordt dan wel geopend, maar je mappen en e-mail zijn weg. Het lijkt kapot, maar meestal verwijst het gewoon naar het verkeerde bestand.
Nadat je het oude PST-bestand hebt hersteld, laad je het handmatig:
Bestand > Openen en exporteren > Outlook-gegevensbestand openen
Kies het herstelde PST-bestand. Als je oude mappen in het linkerdeelvenster verschijnen, zit je op het juiste spoor. Zodra je hebt bevestigd dat de e-mail er is, ga je naar Accountinstellingen en zet je het standaardgegevensbestand terug op het herstelde bestand.
5. Als het account IMAP gebruikte, is je servermail vaak nog in orde
Dit is het enige redelijke stukje goed nieuws. Als het account IMAP was, stonden je inbox en gesynchroniseerde mappen waarschijnlijk nog steeds op de mailserver. Door het account opnieuw toe te voegen, wordt meestal een OST opnieuw opgebouwd en wordt de mail weer binnengehaald.
Waar ik me zorgen over zou maken, zijn gegevens die alleen lokaal staan. Oude archieven, geïmporteerde mail, mappen die je buiten serversynchronisatie hield, en alles wat alleen in de PST was opgeslagen. Daar is de herstelscan het belangrijkst.
Nadat u het hebt teruggekregen
Maak meteen een back-upkopie. Zet het PST-bestand op een externe schijf, neem het op in cloudback-up of exporteer volgens een schema dat u zich zult herinneren om te volgen. PST-bestanden worden gemakkelijk vergeten totdat er één verdwijnt en jaren aan e-mail meeneemt.
Als de herstelresultaten een groot PST-bestand tonen, begin dan daarmee. Kleine bestanden zijn vaak de lege vervangingen die Outlook heeft gemaakt nadat het origineel was verdwenen.
Als Outlook het bestand ziet maar weigert het te openen, zou ik eerst niet meer denken aan bestandherstel van verwijderde bestanden en het eerst behandelen als beschadigde Outlook-gegevens. Dat is het punt waarop ik iets meer zou aandringen dan @mikeappsreviewer deed.
Probeer het Hulpprogramma voor Postvak IN, scanpst.exe. Dat wordt meegeleverd met Outlook. Gebruikelijke paden staan onder Program Files\Microsoft Office\root\OfficeXX. Voer het uit op het herstelde Outlook-e-mailarchiefbestand. Als de PST groot is, duurt de scan even. Ik heb bestanden van 8 GB in Outlook zien falen en daarna zien openen na 2 reparatierondes.
Kopieer vervolgens de PST van de laptopschijf voordat je gaat testen. Zet het op een externe schijf of een andere pc. Slechte sectoren op een defecte laptopschijf blijven leesbewerkingen beschadigen. Als Windows Logboeken schijffouten tonen, open het bestand dan niet steeds opnieuw. Dat maakt het alleen maar rommeliger.
Nog iets dat mensen vaak missen. Maak een nieuw Outlook-profiel aan via Configuratiescherm, E-mail, Profielen weergeven. Koppel daarna het herstelde bestand daar. Oude profielen blijven soms vastzitten aan kapotte paden en dode OST/PST-verwijzingen. Nieuw profiel, schone test. Minder gedoe.
Als scanpst faalt of het bestand ontbreekt op de schijf, dan is Disk Drill zinvol voor herstel van Outlook PST. Herstel naar een andere schijf, niet terug naar C:. Zoek op extensie en sorteer op grootte. Groot bestand = meestal betere kansen.
Ook geeft deze pagina een eenvoudige uitleg over wat een Outlook PST-bestand opslaat en waarom dat belangrijk is.
Als je weet dat de laptop is gecrasht door hardwarefalen, haal dan de schijf eruit en lees die uit op een andere machine met een USB-adapter. Die stap bespaart tijd.
Als Outlook het PST-bestand helemaal niet wil openen, zou ik ook controleren of het bestand daadwerkelijk compleet is voordat je te veel tijd in Outlook zelf steekt. Een crash kan ervoor zorgen dat je een afgekapt PST-bestand overhoudt dat nog steeds de juiste naam heeft, maar de verkeerde grootte. Klik er met de rechtermuisknop op, kies Eigenschappen en vergelijk die grootte met een oude back-up, bijlage of zelfs aanwijzingen uit de Windows Search-index als je ongeveer weet hoe groot het vroeger was. Een PST van 200 KB of 1 MB na jarenlang e-mails is meestal niet je echte bestand.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: niet elk gevonden PST-bestand is het waard om eerst te herstellen. Outlook laat overal oude archieven, auto-archieven en halfdode kopieën achter, dus pak niet zomaar het eerste .pst-bestand dat je ziet. Sorteer op wijzigingsdatum en grootte. Dat bespaart een hoop gedoe.
Nog een paar dingen die ik zou doen:
- Voer
chkdsk /ralleen uit als de schijf fysiek nog leesbaar is en je het PST-bestand eerst al hebt gekopieerd. Op een falende schijf kan chkdsk iets te behulpzaam zijn. - Als de laptop zelf defect is maar de schijf werkt, koppel die dan aan een andere pc en doorzoek de hele schijf op
*.psten*.ost - Als het PST-bestand gedeeltelijk opent, probeer dan mailboxmappen in delen te exporteren in plaats van het bestand op de lange termijn te vertrouwen
- Als Outlook vastloopt bij het koppelen ervan, test het PST-bestand dan in de veilige modus:
outlook.exe /safe
Als dit bovendien een POP-account was, kan het PST-bestand de enige kopie van alles zijn geweest. Dat is het vervelende deel dat mensen vergeten. IMAP geeft je meer ruimte voor fouten, POP niet.
Als het bestand ontbreekt of zo beschadigd is dat Outlook er niets mee kan, is Disk Drill nog steeds een praktische optie voor herstel van Outlook PST-bestanden, vooral als je de verwijderde laptopschijf vanaf een andere machine scant. En als je het eerst wilt controleren, lees dan echte gebruikersreviews en herstelervaringen met Disk Drill.
Belangrijkste punt: blijf het originele bestand niet steeds opnieuw openen. Werk vanaf een kopie. Die ene fout breekt mensen telkens weer op, eerlijk gezegd.