Hjälp behövs: Hur tar man bort Live Photo från befintliga foton?

Jag upptäckte att en massa bilder på min iPhone sparades som Live Photos, och jag vill göra om dem till vanliga stillbilder utan att förlora bilderna. Jag har redan tagit och organiserat de här bilderna, så jag behöver hjälp med att ta bort Live Photo-effekten från befintliga bilder och behålla bästa kvalitet.

Jag råkade ut för samma röra på min iPhone. Live Photos verkar harmlösa i början, men sedan går det två eller tre år och ditt lagringsutrymme börjar tömmas. Varje sådan är ett foto plus en kort video, så utrymmet förbrukas snabbare än folk väntar sig.

Om du vill bli av med dem gör den inbyggda Bilder-appen jobbet.

Öppna Bilder, gå till Medietyper och sedan Live Photos. Tryck på Välj, markera det du vill ta bort och radera dem. Efter det, töm även Senast raderade. Om du hoppar över den delen fortsätter telefonen att hålla kvar filerna i upp till 30 dagar.

En sak ställde till det för mig första gången. Om du raderar ett Live Photo utan att först spara en stillbildsversion förlorar du hela innehållet. Även fotot.

Om ditt mål är att behålla bilden och bli av med rörelsedelen är processen annorlunda.

Det som fungerade för mig var att konvertera Live Photos till vanliga stillbilder och sedan ta bort de ursprungliga Live-versionerna. Apple låter dig göra detta manuellt, men jag tyckte att det var långsamt och irriterande när jag hade mer än en liten mängd. Du duplicerar varje bild som en stillbild och går sedan tillbaka och raderar Live-originalet själv. Funkar för tio bilder. Dåligt för 800.

Det som gjorde detta mindre plågsamt för mig var Clever Cleaner.

Jag behöll den eftersom den har en Lives-sektion, och den samlar alla Live Photos på ett ställe. Ingen grävning i album, inga konstiga filter. Jag sorterade mina efter storlek först, sedan efter datum, och rensade de största bovarna innan jag tog resten.

En del jag gillade, och som jag önskar att Apple visade direkt, var uppskattningen av lagringsutrymme. Innan du ändrar något visar appen hur mycket utrymme du är på väg att frigöra. När jag startade konverteringen skapade den först stillbildsversioner och frågade sedan vad jag ville göra med de ursprungliga Live Photos-bilderna. Behålla dem tills vidare, flytta dem till appens papperskorg eller radera dem.

Jag gillade att ha den pausen innan borttagning. Jag kontrollerade några konverterade bilder, såg till att inget verkade fel och slängde sedan originalen.

Live Photo-delen är dock bara en sektion. Jag slutade med att använda resten också, mest för att när man väl börjar städa sitt bibliotek märker man hur mycket skräp som bara har legat där.

Här är det jag använde efteråt:

1. Liknande, för dubbletter och nästan identiska bilder som Bilder-appen inte fångade
  2. Tunga filer, för stora videor som tar upp löjliga mängder utrymme, med alternativ för att krympa dem
  3. Skärmavbilder, för att rensa bort åratal av slumpmässiga kvitton, kartor och inloggningskoder
  4. Svep, för att gå igenom bild för bild och snabbt avgöra vad som får stanna

För mig frigjorde Liknande och Tunga filer mer lagringsutrymme än rensningen av Live Photos gjorde. Det väntade jag mig inte.

Om du bara har ett litet antal Live Photos skulle jag hålla mig till Apples verktyg och göra det manuellt.

Om ditt bibliotek är fullt av hundratals eller tusentals skulle jag hoppa över handarbetet. Clever Cleaner gjorde masskonverteringen snabbare, behöll stillbilderna intakta och kortade ner en lång rensningssession till några minuter.