Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden op mijn Mac permanent verwijderd en besefte te laat dat ze niet in de Prullenmand stonden of waren geback-upt in Time Machine. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of er een manier is om verwijderde Mac-bestanden te herstellen, omdat sommige van deze documenten en foto’s echt belangrijk zijn en ik ze zo snel mogelijk terug nodig heb.
Ik heb dit ooit op mijn Mac meegemaakt, de Prullenmand geleegd, voelde me ongeveer tien seconden misselijk en dwong mezelf toen om te stoppen met rondklikken. Dat deel is belangrijker dan de meeste mensen denken. Als je de Mac blijft gebruiken alsof er niets is gebeurd, begint de SSD vrije ruimte opnieuw te gebruiken, en je kansen dalen snel.
Dit is de volgorde die ik zou aanhouden.
1. Controleer eerst Time Machine en iCloud
Dit is de snelste weg als het werkt. Geen scan, geen giswerk.
- Ga naar de map waar het bestand vroeger stond.
- Open Time Machine.
- Ga terug naar een reservekopie van voordat je het verwijderde.
- Zet het bestand terug.
- Meld je daarna aan op https://iCloud.com en kijk in Recent verwijderd, vooral voor documenten en foto’s.
Ik zou dit doen voordat je iets anders installeert. Een herstel vanuit een reservekopie duurt minuten. Bestandsherstel kan uren duren en alsnog niets opleveren.
2. Controleer op APFS-snapshots
Veel Mac-gebruikers missen dit. macOS bewaart vaak zelf lokale APFS-snapshots, zelfs wanneer Time Machine nooit volledig is ingesteld. Ik heb mensen zien aannemen dat ze geen reservekopie hadden, om vervolgens te ontdekken dat er toch nog een oudere snapshot stond.
Open Schijfhulpprogramma, kies je APFS-gegevensvolume en kijk of er snapshots bestaan van vóór het verwijderen. Als je er een vindt van het juiste moment, kun je daar mogelijk de ontbrekende bestanden uit halen.
3. Als reservekopieën niet helpen, gebruik herstelsoftware
Wanneer er geen reservekopie is, is dit meestal de volgende stap. Disk Drill is een van de eenvoudigere opties op recente macOS-versies, inclusief Apple Silicon-Macs. Ik heb eerder tools uit deze categorie gebruikt, en gebruiksgemak is belangrijk als je al gestrest bent en probeert het niet erger te maken.
- Installeer de software.
- Selecteer de schijf waarop de bestanden stonden.
- Voer de scan uit.
- Bekijk vooraf wat er wordt gevonden.
- Herstel bestanden naar een andere schijf als je die hebt.
Als je een gratis optie wilt, bestaat PhotoRec, maar die is wat ruwer. In mijn ervaring zet het vaak bestanden terug met kapotte namen en zonder mapstructuur, waardoor je uiteindelijk door een rommelige hoop moet sorteren.
Eén ding dat mensen vergeten over SSD’s
Moderne Macs gebruiken SSD’s, en SSD’s gebruiken TRIM. Zodra TRIM verwijderde blokken wist, wordt herstel veel moeilijker, soms onmogelijk. Oude harde schijven waren trager met het wissen van sporen. SSD’s zijn minder vergevingsgezind. Dus als dit vijf minuten geleden is gebeurd, stop dan nu met het gebruiken van de machine. Blijf niet browsen, blijf geen dingen opslaan, blijf geen bestanden verplaatsen. Ja, het voelt extreem, maar het helpt.
Als ik in jouw situatie zat, zou ik Time Machine controleren, daarna iCloud, daarna APFS-snapshots, en daarna zou ik meteen een herstelscan uitvoeren. Ik heb verwijderde bestanden zien terugkomen nadat de Prullenmand was geleegd. De mensen met de beste resultaten stopten meestal meteen met het gebruiken van de Mac en handelden snel.
Stop eerst met het gebruiken van de Mac. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op dat punt. Elke schrijfactie naar de SSD verlaagt de kans op herstel.
Nog een paar andere plekken om te controleren voordat je uren besteedt aan het scannen:
-
Kijk in app-specifieke herstelmappen.
Foto’s, Notities, Pages, Word en sommige Adobe-apps hebben hun eigen map voor recent verwijderde bestanden of tijdelijke autosave-bestanden. Controleer voor Word AutoRecovery in:
~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery -
Zoek in tijdelijke en niet-opgeslagen bestandslocaties.
Open Finder, druk op Command + Shift + G en controleer dan:
~/Library/Autosave Information
/private/var/folders
~/Library/Containers
Sorteer op Wijzigingsdatum. Misschien vind je een werkende kopie. -
Controleer de versiegeschiedenis van cloudsynchronisatie.
Als het bestand in Dropbox, OneDrive, Google Drive, Box of iCloud Drive stond, log dan in op de webapp en herstel een oudere versie. Veel diensten bewaren verwijderde bestanden 15 tot 30 dagen bij basisabonnementen, langer bij betaalde abonnementen. -
Gebruik Terminal voor verborgen zaken.
Spotlight mist verwijderde tijdelijke bestanden. Terminal is beter voor brede zoekopdrachten:
find ~/Library -iname ‘filename’
mdfind 'kMDItemFSName == ‘filename’
Dit is saai, maar het werkt vaker dan mensen verwachten. -
Als je scant, herstel dan naar een externe schijf.
Ik ben het er een beetje mee oneens om tools op dezelfde Mac te installeren als de ruimte krap is. Een betere route is opstarten vanaf een ander volume of Target Disk Mode of Share Disk gebruiken, en daarna de interne schijf vanaf een andere Mac scannen. Als je Disk Drill gebruikt, doe het dan zo als dat mogelijk is. Het vermindert het risico op overschrijven.
Ook is deze video een degelijke walkthrough als je een visuele stap-voor-stap-uitleg wilt:
hoe je verwijderde bestanden op Mac herstelt, stapsgewijze videogids
Als de bestanden weken geleden op een SSD zijn verwijderd, dalen de kansen behoorlijk. Als het vandaag is gebeurd, heb je nog steeds een kans.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @caminantenocturno zeiden: controleer of het bestand lokaal ooit echt is verwijderd. Klinkt stom, maar op macOS wordt veel “verwijderde” inhoud in werkelijkheid gewoon verplaatst, hernoemd of vervangen door een synchronisatieconflict van een app.
Probeer dit voordat je een diepe scan uitvoert:
- Zoek in Finder op Soort, niet alleen op bestandsnaam
- Zoek alleen op bestandsextensie, zoals
.psd,.docx,.pages,.xlsx - Sorteer op Datum laatst geopend en Wijzigingsdatum
- Controleer
Recent, niet omdat het magisch is, maar omdat aliassen en verplaatste bestanden daar soms nog steeds opduiken - Als het een bestand van het bureaublad/documenten was, controleer dan of Bureaublad en Documenten in iCloud Drive het niet heeft verplaatst
Ik ben het ook niet helemaal eens met de aanpak “installeer meteen herstelsoftware” als de bestanden superbelangrijk zijn. Als de gegevens echt veel waarde hebben, is de veiligste zet om de Mac uit te schakelen, de schijf indien mogelijk op een andere Mac aan te sluiten en deze extern te scannen. Minder kans op overschrijven. Als je toch de software-route kiest, is Disk Drill voor Mac-bestandsherstel een van de praktischere opties omdat het herstelbare bestanden vooraf laat zien en makkelijker te gebruiken is dan commandoregelspul.
Controleer ook bestandsversies binnen de app zelf. Pages, Numbers, Keynote en sommige Adobe-apps laten je oudere versies bekijken vanuit het menu Archief. Dat heeft mij eerder gered toen “verwijdering” in werkelijkheid gewoon een overschrijving was.
Als je meer wilt lezen over opties voor herstel van Mac-schijven, is deze thread nuttig: beste software om bestanden van een MacBook-harddrive te herstellen
Als de verwijdering een tijdje geleden op een SSD is gebeurd, wees dan realistisch. TRIM is meedogenloos. Als het recent was, maak je misschien nog kans, maar handel snel en stop zo snel mogelijk met het gebruiken van de machine.
Eén invalshoek die ik niet genoeg benadrukt zie: controleer of de schijf bestandssysteembeschadiging heeft, niet alleen of bestanden zijn verwijderd. Als de APFS-catalogus tijdens een crash beschadigd is geraakt, kan het bestand in Finder “weg” lijken, maar structureel nog steeds aanwezig zijn.
Wat ik zou toevoegen aan wat @caminantenocturno, @viaggiatoresolare en @mikeappsreviewer zeiden:
- Voer Schijf-EHBO uit vanuit de herstelmodus op het getroffen volume
- Als het bestand op een externe schijf, SD-kaart of USB-SSD stond, maak dan eerst een kloon van dat apparaat voordat je gaat scannen
- Controleer e-mailbijlagen, uploads in Slack/Teams, printerwachtrijen en exportmappen van apps. Mensen vinden daar vaak de “laatst verzonden” kopie terug
Ik ben het er enigszins mee oneens om Schijf-EHBO te laat uit te voeren. Op een beschadigd volume kunnen herstelhulpmiddelen de bestandsstructuur verkeerd interpreteren totdat basisfouten zijn hersteld.
Als je Disk Drill gebruikt, voordelen: eenvoudige preview, goede APFS-ondersteuning, makkelijker dan tools die sterk op Terminal leunen. Nadelen: geen wondermiddel op SSD’s met TRIM, diepe scans kunnen veel rommelige resultaten opleveren, en het is niet ideaal om het op dezelfde interne schijf te installeren.
Als het bestand bedrijfskritisch was en niet alleen vervelend om kwijt te raken, zou ik na de basiscontroles stoppen met doe-het-zelf en een dataherstellab overwegen. Op moderne Mac-SSD’s zit er een harde grens aan wat softwareherstel kan doen.