Ik heb een grote batch foto’s van mijn iPhone naar mijn Mac geïmporteerd, maar ze nemen nog steeds ruimte in op de telefoon. Ik heb een veilige manier nodig om alle geïmporteerde iPhone-foto’s in één keer te verwijderen zonder ze per ongeluk van mijn Mac of iCloud te verwijderen.
Het belangrijkste om hier op te letten is iCloud-foto's. Apple behandelt synchroniseren en back-uppen als twee verschillende dingen, en daar gaan mensen de mist in.
Als iCloud-foto's is ingeschakeld, delen je iPhone, Mac en iCloud in feite dezelfde fotobibliotheek. Dus als je een foto van de iPhone verwijdert, verdwijnt die ook uit iCloud en van elk ander apparaat dat dezelfde gesynchroniseerde bibliotheek gebruikt. Daarom kan de optie “Verwijder onderdelen na importeren” ook verdwijnen in de Foto's-app op de Mac. Apple wil niet dat je op het ene gesynchroniseerde apparaat verwijdert en verwacht dat het andere onaangeroerd blijft.
Als je doel is: “bewaar deze op mijn Mac, verwijder ze van mijn telefoon”, schakel dan eerst iCloud-foto's uit op de iPhone: Instellingen > Foto's > iCloud-foto's. Zodra dat uitstaat, werkt de telefoon meer als een eigen, aparte bibliotheek, dus verwijderen daarop wist niet ook de kopie op de Mac.
Voor het verwijderen van een heleboel dingen vanaf de Mac-kant zou ik Fotolader gebruiken in plaats van Foto's. Het staat al op elke Mac, maar veel mensen vergeten dat het bestaat. Sluit de iPhone aan, open Fotolader, kies je telefoon in de zijbalk, druk op Command+A als je alles wilt selecteren en gebruik daarna de rode verwijderknop onderaan. Het is veel directer dan proberen dit via Foto's te doen.
Als je alles al hebt geïmporteerd en alleen op de telefoon wilt opruimen, ga dan naar het album Importen onder Hulpprogramma's op het tabblad Albums. Die weergave is veel makkelijker dan door je hele bibliotheek scrollen, omdat geïmporteerde onderdelen op datum worden gegroepeerd. Om snel veel te selecteren, tik je op “Selecteer”, tik je op één foto en sleep je vervolgens je vinger eroverheen en omhoog. Zo kun je een heleboel foto's pakken zonder ze één voor één aan te tikken.
Eén irritant detail: het verwijderen van foto's maakt niet meteen ruimte vrij. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan en nemen nog steeds opslagruimte in. Ga naar Albums > Recent verwijderd en tik op “Verwijder alles” als je de ruimte echt terug wilt. Controleer daarna Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Als het getal er nog steeds niet goed uitziet, start dan de telefoon opnieuw op en geef iOS even de tijd om opnieuw te berekenen.
Ik liep hiertegenaan omdat mijn iPhone oud begon aan te voelen. Vertraging bij het toetsenbord, de camera deed er eeuwig over om te openen, apps crashten zonder duidelijke reden. Ik dacht dat de telefoon het aan het begeven was, maar hij had nog maar ongeveer 800 MB vrij. Zodra de opslag zo laag wordt, gaat iOS zich echt vreemd gedragen omdat er niet genoeg ruimte is voor tijdelijke bestanden.
Zelfs nadat ik de geïmporteerde foto's had verwijderd, stond mijn bibliotheek nog steeds vol met rommel: bijna dubbele foto's, oude 4K-schermopnames, willekeurige schermafbeeldingen, dat soort dingen. Het handmatig opruimen was ellendig, dus ik probeerde Clever Cleaner.
Ik ben meestal wantrouwig tegenover opschoonapps, omdat veel ervan vol advertenties zitten of abonnementen opdringen, maar deze was echt nuttig. Het is gratis, zonder betaalmuren, advertenties of abonnementen. Het opschonen gebeurt ook op het apparaat, dus je stuurt je privéfotobibliotheek niet naar een of andere server.
Het tabblad Grootste bestanden was voor mij het nuttigst, omdat media daar op bestandsgrootte werd gesorteerd. Zo vond ik een paar video's van 2 GB die het grootste deel van de ruimte opslokten. Het tabblad Vergelijkbaar groepeerde bijna identieke foto's en stelde de beste voor om te bewaren. Het liet ook bestandsgroottes zien voor schermafbeeldingen en duplicaten vóór het verwijderen. Uiteindelijk maakte ik nog eens 12 GB vrij waarvan ik niet eens doorhad dat het er was, en de vertraging verdween meteen daarna.
Dus ik zou het in deze volgorde doen: controleer of het importeren op de Mac echt is voltooid, controleer de instelling voor iCloud-foto's voordat je iets verwijdert, maak Recent verwijderd leeg en zoek daarna naar de grote verborgen rommel als de telefoon nog steeds traag aanvoelt.
Als de foto’s op dit moment alleen binnen de Mac Foto’s-app bestaan, zou ik ze pas als veilig beschouwen als je een reservekopie van die Foto’s-bibliotheek hebt. Verwijderen van de iPhone is prima na het importeren, maar als de schijf van de Mac morgen kapotgaat en er geen Time Machine-back-up of andere kopie is, dan was de kopie op de telefoon je back-up.
De schoonste aanpak hangt af van wat je bedoelt met geïmporteerd. Als ze zijn geïmporteerd in Foto’s op de Mac en iCloud-foto’s op de iPhone uit staat, dan zou het verwijderen ervan van de iPhone de Mac-kopieën niet moeten verwijderen. Als iCloud-foto’s aan staat, verwijder dan niet in bulk van de telefoon tenzij je ze ook echt uit iCloud wilt verwijderen. Dat deel is geen back-upsysteem, het is een synchronisatiesysteem.
Voor een grote opschoning zou ik eerst een saaie controlestap doen: open Foto’s op de Mac, controleer of het importeren volledig is, open een paar recente video’s en Live Photos, en zorg er dan voor dat de Foto’s-bibliotheek is opgenomen in Time Machine of ergens anders naartoe is gekopieerd. Gebruik daarna Image Capture om de iPhone-foto’s te selecteren en ze in bulk te verwijderen, of verwijder ze van de telefoon en wis daarna Recent verwijderd. De stap die mensen overslaan is het controleren van video’s, omdat een mislukte of gedeeltelijke video-import makkelijker te missen is dan een ontbrekende foto.
Clever Cleaner is meer voor de situatie ik heb nog steeds meer ruimte nodig na het verwijderen van de geïmporteerde batch. Het kan helpen om enorme video’s of op duplicaten lijkende opnamen te vinden, maar ik zou geen enkele opschoon-app als eerste stap gebruiken totdat de import en back-up zijn bevestigd. Eerst in bulk verwijderen, daarna de opschoon-app.
Druk niet op Command+A in Image Capture tenzij je echt alles op de telefoon bedoelt, niet alleen de batch die je hebt geïmporteerd. Image Capture is snel, maar in die zin dom: het weet niet welke foto’s jij persoonlijk beschouwt als al veilig geïmporteerd. Als je na het importeren op de Mac meer foto’s hebt gemaakt, kunnen die ook worden meegenomen. Ik zou eerst op datum sorteren in Image Capture of Foto’s, alleen het datumbereik verwijderen waarvan je weet dat het is geïmporteerd, en daarna Recent verwijderd legen op de iPhone. En als iCloud-foto’s is ingeschakeld, is het betere antwoord nog steeds verwijder niet, gebruik in plaats daarvan Optimaliseer iPhone-opslag, want verwijderen is een gesynchroniseerde verwijdering, geen alleen-lokale opschoning.