Hulp nodig bij het herstellen van gegevens van een beschadigde onleesbare SD-kaart

Mijn SD-kaart werkte plotseling niet meer nadat ik hem uit mijn camera had gehaald, en nu zeggen zowel mijn telefoon als mijn computer dat hij beschadigd of onleesbaar is. Er staan belangrijke foto’s en video’s op die ik nog niet heb geback-upt, dus ik heb echt advies nodig over veilige gegevensherstel van een SD-kaart, reparatieopties of herstelsoftware die kan helpen zonder de situatie erger te maken.

Ik heb genoeg dood lijkende SD-kaarten meegemaakt om niet meer te vertrouwen op de eerste foutmelding die ik zie. Na verloop van tijd probeerde ik de gebruikelijke trucs, herstelapps, reparatieopdrachten, willekeurige adviezen uit zoekresultaten, alles. Sommige kaarten kwamen uit een camera. Sommige waren van een drone na een ruige landing. Een paar waren van vrienden die dachten dat jaren aan foto’s weg waren. Het patroon bleef hetzelfde.

Mensen proberen eerst de kaart te repareren.

Ik zou het niet in die volgorde doen. Wanneer corruptie opduikt, geven je telefoon, camera of pc je meestal snel een suggestie. Formatteer kaart. Herstel station. Tik om te repareren. Het lijkt handig. Dat is het niet, tenminste nog niet. Als je bestanden belangrijk zijn, stop daar dan. Formatteer hem niet.

Formatteren zorgt er vaak voor dat de kaart weer werkt, maar het maakt herstel ook rommeliger dan nodig was. Ik verdeel het werk in twee delen. Haal eerst de bestanden eraf. Als je spullen veilig zijn, pak je de kaart aan.

Bestanden herstellen van een corrupte SD-kaart

Bij de eerste poging sla ik reparatietools over en ga ik direct naar herstelsoftware. Veel corrupte kaarten bevatten de bestanden nog steeds. Wat als eerste kapotgaat is het bestandssysteem, niet altijd de foto’s of videoclips zelf.

Van de tools die ik zelf heb getest, is Disk Drill degene waar ik meestal mee begin. Het kon de gebruikelijke problemen aan die ik tegenkwam, per ongeluk geformatteerde kaarten, RAW-kaarten, kapotte bestandssystemen, bestanden die ontbraken nadat een overdracht halverwege vastliep.

Het deel dat ik het prettigst vond, was de byte-voor-byte back-upoptie. Ik heb op de harde manier geleerd dat sommige kaarten erger worden naarmate je er meer aan zit. Eerst een image maken geeft je een veiligere kopie om mee te werken, terwijl het origineel onaangeroerd blijft. De previewtool hielp ook. Ik herstel niet graag een stapel bestandsnamen om er later achter te komen dat de helft kapot is. Met de preview kun je controleren of de foto’s, video’s of documenten nog openen voordat je doorgaat.

Zodra je belangrijke bestanden ergens anders naartoe zijn gekopieerd, ga je pas proberen de kaart weer bruikbaar te maken.

1. Probeer eerst CHKDSK

Op Windows is de eerste reparatiestap die ik meestal uitvoer Check Disk. Het scant op fouten in het bestandssysteem en probeert die te herstellen.

Open de Opdrachtprompt als administrator en voer daarna dit uit:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter die je SD-kaart gebruikt.

Ik heb gezien dat dit kaarten met mapfouten en lichte corruptie repareerde. Ik heb ook gezien dat het niets deed. Toch het proberen waard nadat het herstel klaar is.

2. Ga verder met TestDisk als de partitie weg is

Als Windows de kaart als niet-toegewezen toont, of als de partitie verdwenen is, zou ik daarna naar TestDisk kijken.

Ik heb het gebruikt op kaarten die Windows behandelde als leeg plastic. De interface voelt oud en een beetje ruw aan, daar hoef ik niet anders over te doen, maar het doet goed werk bij het vinden van verloren partities en het opnieuw opbouwen van beschadigde partitietabellen. Als de kaartstructuur het probleem is, is dit een van de weinige gratis tools waar ik moeite voor zou doen.

3. Formatteer de kaart als reparatie mislukt

Als CHKDSK niet hielp en TestDisk hem niet terugbracht, formatteer ik de kaart en ga verder.

In dit stadium zouden je bestanden al ergens veilig moeten staan. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, kies Formatteren en selecteer daarna het bestandssysteem. Voor de meeste nieuwere SD-kaarten is exFAT meestal de praktische keuze, omdat het grote bestanden aankan en met veel apparaten werkt.

Test de kaart na het formatteren voordat je er iets belangrijks op zet. Kopieer een paar bestanden ernaartoe. Verwijder ze. Schrijf opnieuw. Kijk of hij het volhoudt.

Nog één laatste ding uit ervaring, herhaalde corruptie betekent meestal dat de kaart op weg is naar het einde. Als een kaart meer dan één keer begint te falen, gebruik ik hem niet meer voor foto’s of video’s die me iets waard zijn. Op dat moment vervang ik hem. Opslag is goedkoper dan je opnamen opnieuw verliezen.

Stop eerst met het gebruiken van de kaart. Geen nieuwe foto’s, geen herhaallus in de camera, geen scan en herstel-klikken. Elke schrijfactie verkleint je kans op herstel.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: eerst herstellen. Ik ben het iets minder eens over CHKDSK voor de eerste diagnose. Als de kaart op hardware-niveau begint uit te vallen, heeft CHKDSK de neiging om veel aan het bestandssysteem te sleutelen. Ik bewaar reparatietools liever voor later.

Wat ik nu zou doen.

1. Gebruik een andere kaartlezer.
    Slechte kaartlezers veroorzaken vaker nep-corruptie dan mensen denken. Probeer een USB-kaartlezer op een pc, niet de telefoon.

2. Controleer hoe de kaart verschijnt in Schijfbeheer.
    Als er een grootte wordt weergegeven die ongeveer normaal is, zijn de herstelkansen beter.
    Als de grootte 0 bytes is, of de kaart steeds verbinding maakt en weer verbreekt, wijst dat op hardwarefalen.

3. Maak eerst een image als de kaart verbonden blijft.
    Hier is Disk Drill nuttig. De functie voor back-upimages is belangrijker dan de scan zelf bij instabiele media. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart.

4. Als Disk Drill voorbeelden vindt, herstel dan naar de schijf van je pc, nooit terug naar de SD-kaart.
    Foto’s die goed als voorbeeld worden weergegeven, zijn een goed teken. Video’s zijn hit-or-miss als het bestandssysteem tijdens het schrijven kapotging.

5. Als de kaart tijdens het lezen offline gaat, stap dan over op een tool die is gebouwd voor falende media, zoals ddrescue op Linux. Die probeert slim opnieuw en slaat slechte gebieden over, om er later op terug te komen. Langzamer, maar veiliger voor stervende kaarten.

6. Test de kaart na herstel met H2testw of F3.
    Een volledige schrijf-/leestest brengt kaarten met nep-capaciteit en versleten flashgeheugen aan het licht. Als er fouten optreden, gooi de kaart weg.

Als de foto’s erg belangrijk zijn en de kaart niet consequent wordt gedetecteerd, stop dan op dat punt met doe-het-zelf. Herstel in een lab wordt snel duur, maar elke extra poging thuis verkleint de kans op succes.

Voor meer praktische stappen is deze thread over tips voor herstel van SD-kaarten met corrupte foto- en video-opslag het bekijken waard.

Doe één ding dat niemand graag hoort: leg de kaart even opzij en denk na over hoe hij het heeft begeven. Als hij direct na het verwijderen uit de camera kapotging, is de kans groot dat hij eruit is getrokken terwijl de camera nog bezig was met schrijven. Daardoor kan het bestandssysteem beschadigd raken, zelfs als de daadwerkelijke fotodata grotendeels nog in orde zijn.

Ik ben het met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer eens over niet eerst formatteren, maar ik zou ook vermijden om hem herhaaldelijk in verschillende telefoons te koppelen. Telefoons zijn graag behulpzaam en kunnen de situatie snel nog vervelender maken.

Een paar dingen die ik zou proberen en waar zij niet echt op ingingen:

• Controleer de SD-kaartpinnen en adapter. Echt. Stof, verbogen contacten, gebarsten adapterbehuizing, dat soort kleine dingen zijn belangrijk.
  • Als het een microSD is in een full-size SD-adapter, probeer dan een andere adapter. Die gaan voortdurend stuk en mensen geven de kaart de schuld.
  • Probeer hem op een camera via een USB-kabel te lezen in plaats van de kaart opnieuw te verwijderen. Soms kan de camera de opslag nog beter benaderen dan een goedkope lezer.

Als de kaart wordt gedetecteerd met de juiste capaciteit, zou ik hem scannen met Disk Drill en bestanden alleen herstellen naar de interne schijf van je computer. De optie voor een image-back-up is waarschijnlijk de veiligste zet als de kaart instabiel is. Als je een bredere vergelijking wilt, is dit overzicht van beste SD-kaartherstelsoftware getest op echt beschadigde kaarten nuttig.

Eén klein punt van verschil met het gebruikelijke advies: begin niet te snel met CHKDSK, tenzij de kaart stabiel is bij lange leesacties. Op instabiele flashmedia kan repareren veranderen in oeps.

Als hij verbinding blijft verbreken, de verkeerde grootte toont of warm wordt, stop dan met doe-het-zelfherstel. Dan gaat thuisherstel van oplosbaar naar duur.