Hur kan jag återställa permanent raderade filer på min Mac?

Jag råkade permanent radera viktiga filer på min Mac och insåg för sent att de inte låg i papperskorgen eller var säkerhetskopierade i Time Machine. Jag behöver hjälp att ta reda på om det finns något sätt att återställa raderade Mac-filer eftersom några av dessa dokument och bilder är väldigt viktiga och jag behöver få tillbaka dem så snart som möjligt.

Jag råkade ut för det här en gång på min Mac, tömde papperskorgen, mådde illa i ungefär tio sekunder och tvingade sedan mig själv att sluta klicka runt. Den delen är viktigare än de flesta tror. Om du fortsätter använda Macen som om inget har hänt börjar SSD-enheten återanvända ledigt utrymme, och dina chanser sjunker snabbt.

Här är ordningen jag skulle följa.

1. Kontrollera Time Machine och iCloud först

Det här är den snabbaste vägen när det fungerar. Ingen skanning, inget gissande.

1. Gå till mappen där filen brukade finnas.
  2. Öppna Time Machine.
  3. Gå tillbaka till en säkerhetskopia från innan du raderade den.
  4. Återställ filen.
  5. Logga sedan in på https://iCloud.com och titta igenom Senast raderade, särskilt för dokument och bilder.

Jag skulle göra detta innan jag installerar något annat. Att återställa från en säkerhetskopia tar minuter. Filåterställning kan ta timmar och ändå inte ge något resultat.

2. Kontrollera APFS-ögonblicksbilder

Många Mac-användare missar det här. macOS behåller ofta lokala APFS-ögonblicksbilder på egen hand, även när Time Machine aldrig har ställts in helt. Jag har sett personer anta att de inte hade någon säkerhetskopia och sedan hitta en äldre ögonblicksbild som fortfarande fanns kvar där.

Öppna Skivverktyg, välj din APFS-datavolym och se om det finns ögonblicksbilder från före raderingen. Om du hittar en från rätt tidpunkt kanske du kan hämta de saknade filerna därifrån.

3. Om säkerhetskopiorna misslyckas, kör återställningsprogram

När det inte finns någon säkerhetskopia är detta vanligtvis nästa steg. Disk Drill är ett av de enklare alternativen i nyare macOS-versioner, inklusive Macar med Apple Silicon. Jag har använt verktyg i den här kategorin tidigare, och användarvänlighet spelar roll när du redan är stressad och försöker att inte göra saker värre.

1. Installera programvaran.
  2. Välj enheten där filerna var lagrade.
  3. Kör skanningen.
  4. Förhandsgranska vad den hittar.
  5. Återställ filer till en annan enhet om du har en.

Om du vill gå den kostnadsfria vägen finns PhotoRec, men det är mer svårarbetat. Enligt min erfarenhet återställer det ofta filer med trasiga namn och utan mappstruktur, så du får sitta och sortera i en röra.

En sak som folk glömmer om SSD-enheter

Moderna Macar använder SSD-enheter, och SSD-enheter använder TRIM. När TRIM väl rensar raderade block blir återställning mycket svårare, ibland omöjlig. Gamla hårddiskar var långsammare med att radera spår. SSD-enheter är mindre förlåtande. Så om detta hände för fem minuter sedan, sluta använda datorn nu. Fortsätt inte surfa, fortsätt inte spara saker, fortsätt inte flytta runt filer. Ja, det känns extremt, men det hjälper.

Om jag var i din situation skulle jag kontrollera Time Machine, sedan iCloud, sedan APFS-ögonblicksbilder, och efter det skulle jag gå direkt till en återställningsskanning. Jag har sett raderade filer komma tillbaka efter att papperskorgen tömts. De som fick bäst resultat slutade vanligtvis använda Macen direkt och agerade snabbt.

Sluta använda Macen först. Jag håller med @mikeappsreviewer på den punkten. Varje skrivning till SSD:n minskar chanserna för återställning. Ett par andra ställen att kontrollera innan du lägger timmar på att skanna: 1. Titta i appspecifika återställningsmappar. Bilder, Anteckningar, Pages, Word och vissa Adobe-appar har egna mappar för nyligen raderade filer eller tillfälliga autosparade filer. För Word, kontrollera AutoRecovery i: ~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery 2. Sök i mappar för tillfälliga och osparade filer. Öppna Finder, tryck på Command + Shift + G och kontrollera sedan: ~/Library/Autosave Information /private/var/folders ~/Library/Containers Sortera efter ändringsdatum. Du kanske hittar en fungerande kopia. 3. Kontrollera versionshistoriken i molnsynkronisering. Om filen fanns i Dropbox, OneDrive, Google Drive, Box eller iCloud Drive, logga in i webbappen och återställ en äldre version. Många tjänster behåller raderade filer i 15 till 30 dagar på grundabonnemang, längre på betalda planer. 4. Använd Terminal för dolda filer. Spotlight missar raderade temporära filer. Terminal är bättre för breda sökningar: find ~/Library -iname '*filename*' mdfind 'kMDItemFSName == 'filename' Det här är tråkigt, men det fungerar oftare än folk väntar sig. 5. Om du skannar, återställ till en extern enhet. Jag håller inte riktigt med om att installera verktyg på samma Mac om utrymmet är begränsat. Det är bättre att starta från en annan volym eller använda Target Disk Mode eller Share Disk och sedan skanna den interna enheten från en annan Mac. Om du använder Disk Drill, gör det så här om möjligt. Det minskar risken för överskrivning. Dessutom är den här videon en bra genomgång om du vill ha en visuell steg-för-steg-guide: hur man återställer raderade filer på Mac, steg-för-steg videoguide Om filerna raderades för veckor sedan på en SSD minskar chanserna mycket. Om det hände idag har du fortfarande en chans.
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @caminantenocturno sa: kontrollera om filen faktiskt någonsin verkligen raderades lokalt. Det låter dumt, men på macOS är mycket som “raderats” egentligen bara flyttat, omdöpt eller ersatt på grund av en synkkonflikt i en app. Prova detta innan du gör en djupskanning: - I Finder, sök efter **Typ**, inte bara filnamn - Sök bara efter filändelse, som `.psd`, `.docx`, `.pages`, `.xlsx` - Sortera efter **Senast öppnad** och **Ändringsdatum** - Kontrollera `Senaste`, inte för att det är magiskt, utan för att alias och flyttade filer ibland fortfarande dyker upp där - Om det var en fil på skrivbordet eller i dokument, kontrollera att **Skrivbord och Dokument i iCloud Drive** inte flyttade den Jag håller också inte riktigt med om metoden att “installera återställningsprogram direkt” om filerna är väldigt viktiga. Om datan betyder mycket är det säkraste att stänga av Macen, ansluta disken till en annan Mac om möjligt och skanna den externt. Mindre risk för överskrivning. Om du ändå väljer mjukvaruspåret är **Disk Drill för filåterställning på Mac** ett av de mer praktiska alternativen eftersom det visar förhandsgranskningar av återställningsbara filer och är enklare att använda än kommandoradsverktygen. Kontrollera också filversionshantering i själva appen. Pages, Numbers, Keynote och vissa Adobe-appar låter dig bläddra bland äldre versioner från Arkiv-menyn. Det har räddat mig tidigare när “radering” egentligen bara var en överskrivning. Om du vill läsa mer om alternativ för återställning av Mac-diskar är den här tråden användbar: bästa programvaran för att återställa filer från en MacBook-hårddisk Om raderingen skedde på en SSD för ett tag sedan, var realistisk. TRIM är brutalt. Om det var nyligen kan du fortfarande ha en chans, men agera snabbt och sluta använda datorn så snart som möjligt.
En vinkel jag inte tycker betonas nog: kontrollera om enheten har **filsystemsskador**, inte bara raderade filer. Om APFS-katalogen skadades vid en krasch kan filen vara borta i Finder men ändå finnas kvar strukturellt. Det jag skulle lägga till till det @caminantenocturno, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer sa: - Kör **First Aid** från återställningsläget på den berörda volymen - Om filen fanns på en extern enhet, ett SD-kort eller en USB-SSD, klona den enheten först innan du skannar - Kontrollera **e-postbilagor**, uppladdningar i Slack/Teams, utskriftsköer och appars exportmappar. Där återfår man ofta den senast skickade kopian Jag håller inte riktigt med om att köra First Aid för sent. På en skadad volym kan återställningsverktyg felläsa filträdet tills grundläggande fel har åtgärdats. Om du använder **Disk Drill**, fördelar: enkel förhandsvisning, bra APFS-stöd, lättare än verktyg som är tunga på Terminal. Nackdelar: ingen magi på SSD:er med TRIM, djupa skanningar kan ge många röriga resultat, och att installera det på samma interna enhet är inte idealiskt. Om filen var verksamhetskritisk och inte bara besvärlig att förlora skulle jag sluta med gör-det-själv efter de grundläggande kontrollerna och överväga ett dataräddningslab. På moderna Mac-SSD:er har programvarubaserad återställning en tydlig gräns.