Hur speglar jag min iPhone till en TCL-TV?

Jag försöker spegla min iPhone till min TCL TV, men jag verkar inte få det att fungera. Jag har provat att använda både AirPlay och TCL-appen, men inget visas på skärmen. Jag behöver hjälp med att lista ut vad jag kan göra fel och hitta en lösning. Alla råd eller steg-för-steg-vägledning skulle vara mycket uppskattade.

För att spegla din iPhone till en TCL TV, se till att både din iPhone och TCL TV:n är anslutna till samma Wi-Fi-nätverk. Ibland kan anslutningsproblem förhindra att enheterna hittar varandra. Här är några steg och tips som kan hjälpa:

1. AirPlay: Säkerställ att din TCL TV stödjer AirPlay. Om din TV har Roku inbyggt borde den stödja AirPlay.

• På din iPhone, svep ner för att öppna Kontrollcenter.
    • Tryck på ‘Skärmspegling’ (det ser ut som två rektanglar som överlappar varandra).
    • Välj din TCL TV från listan. Om den inte dyker upp, försök att starta om din TV och iPhone.
  2. TCL App: Du nämnde att försöka med TCL-appen. Se till att den är uppdaterad.

• Öppna TCL-appen på din iPhone.
    • Leta efter spegelfunktionen inom appen. Ibland kan specifika modellkompatibilitetsproblem uppstå, så se till att din TV-modell stöds.
  3. Alternativa Appar: Om AirPlay och TCL-appen inte fungerar, överväg att använda tredjepartsappar. De kan ibland lösa kompatibilitetsproblem.

4. **TV Inställningar**: Kontrollera din TV:s inställningar. - Gå till 'Inställningar' på din TCL TV, välj 'Nätverk' och säkerställ att Wi-Fi är anslutet. - Navigera till 'System' och se till att programvaran är uppdaterad, eftersom äldre firmware kan ha kompatibilitetsproblem.
  1. Felsökning:
    • Ibland kan det hjälpa att återställa nätverksinställningarna på båda enheterna.
    • Starta om både din iPhone och TCL TV.
    • Växla AirPlay-inställningen (av och på) på din TCL TV.

Pro Tip: Underskatta aldrig kraften av en fabriksåterställning, men endast som en sista utväg om allt annat misslyckas.

Hoppas dessa steg hjälper! Låt oss veta om du stöter på mer specifika problem.

3 Likes

En sak att tänka på är HDMI-donglarna. Espirtlibre nämnde AirPlay och TCL-appen, men jag skulle föreslå att överväga att använda en HDMI-dongel som en Apple TV eller Roku Streaming Stick om AirPlay inte fungerar med din TCL TV. Ibland kan TCL-TV-apparater ha blandad kompatibilitet med direkta AirPlay-anslutningar. Dongeln ger en mer konsekvent upplevelse för spegling av din iPhone.

Se till att du också har aktiverat eventuella specifika inställningar som kan vara nödvändiga på iPhone:

• Gå till Inställningar → Allmänt → AirPlay & Handoff → AirPlay till TV-apparater.
  • Säkerställ att det är inställt på ‘Automatiskt’ eller ‘Alla’.

En annan förbisedd aspekt kan vara iPhone:ns programvaruversion. Kontrollera om din iPhone kör den senaste iOS-versionen. Kompatibilitetsproblem kan uppstå på grund av föråldrad programvara. Samma gäller din TCL-TV—uppdatera dess firmware.

Se också till att det inte finns några större hinder i Wi-Fi-miljön. Ibland kan enkla problem som störningar från andra enheter störa anslutningen.

Och, ärligt talat, ibland är det bara slumpmässigt, försök att slå av/på Wi-Fi eller byta till ett annat nätverk och tillbaka.

För felsökning: Försök att helt återställa båda enheternas nätverksinställningar istället för att bara starta om. På iPhone, navigera till Inställningar → Allmänt → Återställ → Återställ nätverksinställningar. Detta löser ofta osynliga konfigurationsproblem.

espiritlibre’s rekommenderade tredjepartsapp är ett bra förslag. Att använda tredjepartsappar kan faktiskt lösa de problemen i kompatibilitet. Docast trådlös skärmspegling app kan vara vad du behöver. Dessa appar uppdateras ofta snabbare och anpassar sig bättre till varierande hårdvarubegränsningar.

Kontrollera också TV:n för uppdateringar. Det finns ett konstigt men användbart steg: när du försöker ansluta, växla källan fram och tillbaka med TV-fjärrkontrollen. Det kan ibland kickstarta speglingen.

Proffstips: GE ALLTID din router en rejäl omstart. Det är förvånande hur många problem detta kan rensa upp.

Om den officiella Docast app-informationen, klicka här: Docast skärmspegling app.