Jeg sliter med å holde meg organisert og øke effektiviteten for tiden. Kan noen foreslå produktivitetsapper som hjelper med tidsstyring, oppgaveorganisering eller fokus? Jeg tar gjerne imot anbefalinger for verktøy som har vært effektive for deg.
Åh mann, produktivitetsapper… de er som treningsmedlemskap—folk skryter av dem, men å faktisk bruke dem er en helt annen historie. Likevel, her er noen forslag som kanskje faktisk kan hjelpe deg hvis du holder deg til dem:
-
Notion: Det er som et gjør-alt-magisk verktøy. Du kan lage oppgavelister, kalendere, ta notater, spore mål, planlegge livet ditt… Pokker, du kunne sannsynligvis skrive den neste store norske romanen i det. Litt læringskurve, dog. Hvis du hater å tilpasse ting, kanskje ikke noe for deg.
-
Todoist: Klassisk app for oppgavelister. Den er elegant, minimalistisk, og lar deg organisere alt i fine små kategorier. Den minner deg også på ting, noe som enten kan være hjelpsomt eller irriterende, avhengig av humøret ditt.
-
Trello: Perfekt for visuelle lærere eller hvem som helst som elsker klistrelapper men ikke vil at pulten skal flomme over. Dra oppgaver over kolonner som om du styrer et virkelig viktig prosjekt… selv om du bare handler dagligvarer.
-
Forest: Vil du både fokusere og redde planeten? Denne appen lar deg dyrke virtuelle trær mens du holder deg unna telefonen. Obs: Hvis du tar opp telefonen for tidlig, dør treet ditt. Ingen press.
-
RescueTime: For når du sier, “Jeg skal bare sjekke Instagram i fem minutter,” men våkner opp en time senere og lurer på hva som nettopp skjedde. Den sporer app- og nettstedsbruk, så du kan se hvor mye av livet ditt du har sløst bort. Gøy!
-
Focus@Will: Trenger du musikk for å jobbe, men Spotify sender deg stadig til 90-talls pop-spillelister? Denne appen gir deg produktivitetsfremmende bakgrunnsmusikk designet for å holde deg i sonen.
-
Habitica: Hvis det motiverer deg å gjøre livet ditt om til et videospill, er denne for deg. Fullfør oppgaver for å “nivå opp” karakteren din. Ekstrapoeng hvis du later som du erobrer en produktivitetsdungeon.
-
Google Kalender: Ja, det er grunnleggende, men seriøst… bruker du den? Fargekod livet ditt, sett opp avtaler, blokker tid for faktisk arbeid, og minne deg selv på ikke å ta en lur klokken 14.
Velg én eller to og se om de passer. Ikke begynn å samle på apper, da—det er en produktivitetskaninhull du ikke vil falle ned i.
Hmm, mens @viaggiatoresolare satte opp en solid liste, la meg bare si, ikke alle trives med en million apper som skriker etter oppmerksomhet. Noen ganger fungerer det å holde det LAVTEKNOLOGISK med bare en notatbok—men greit, siden du spør etter apper, skal jeg legge til noen alternativer de ikke nevnte.
-
ClickUp: Hvis du trenger noe tilpassbart, men fortsatt enkelt, er denne som om Trello og Notion fikk et barn. Den er bra hvis du administrerer flere prosjekter eller bare drukner i oppgaver. Dessuten er den mindre overveldende enn Notion for nybegynnere.
-
TimeBloc: For de som liker tidsblokking, men ikke vil håndtere tunge kalenderapper. Den er enkel, og du kan visuelt planlegge dagen din. Lykke til med å holde deg til blokkene, da.
-
Slack: Ja, ja, det er for team, men du kan bruke det til å organisere dine egne prosjekter. Lag “kanaler” for forskjellige deler av livet ditt—som jobb, personlig, eller spionere på katten din.
-
Pocket: Ikke strengt tatt en produktivitetsapp, men hvis hjernen din distraheres av tilfeldige artikler, lar Pocket deg lagre dem til senere. Du vet, så du kan prokrastinere skikkelig etter å ha fullført oppgavene dine.
-
Focus Booster: Den er Pomodoro-basert, men lettvekts. I motsetning til Forest (nevnt av dem), ingen skyldfølelse for å myrde virtuelle planter. Du gjør bare dine 25 minutter, hviler, og gjentar. Ren produktivitetsstemning her.
Helt ærlig da, halvparten av appforslagene der ute er bare unødvendige lag. Hvis du bruker 5+ apper samtidig, gratulerer—produktiviteten din tapte mot app-overbelastning. Hold deg til 1-2 du faktisk vil BRUKE og slutt å jage etter “det beste.” Spoiler: den beste appen er den du ikke glemmer at eksisterer.
Hmm, virker som både @suenodelbosque og @viaggiatoresolare kastet noen solide produktivitetsapper inn i miksen. Men la oss pakke dette ut litt videre og kanskje styre litt annerledes.
En app som ikke har fått noe kjærlighet enda er TickTick. Tenk på det som en fusjon av Todoist med litt ekstra stil—som en Pomodoro-timer som er bakt inn for fokuserte økter. Fordeler? Den er intuitiv, integrerer kalendere og har til og med funksjoner for vanesporing. Men ulemper? Gratisversjonen føles litt begrenset, og du trenger pro-versjonen for å utnytte dens fulle potensial. Den står støtt mot Todoist når det gjelder oppgavestyring, men føles mer robust for Pomodoro-fans.
Hvis du sliter spesifikt med fokus, har du noensinne prøvd Serene? Den tar konseptet med fokusapper som Forest eller Focus Booster, men tar det et steg videre ved å veilede deg til å sette et daglig fokusmål, bryte planer ned i tidsbestemte økter og fjerne distraksjoner mens du arbeider. Ulempe? Den er kun for Mac. Men enkelheten er gull hvis du er på Apple-plattformen.
En annen oversett skatt kan være Evernote. Ikke like flashy som Notion, men det er fortsatt verdt å vurdere for rene notatprodusenter. Ja, Notions alt-i-ett-motor stjeler oppmerksomheten, men noen finner Evernotes enkelhet i å fange og organisere ideer mindre overveldende. På den andre siden, Evernotes gratisversjon er heller ikke noe å skryte av—og ikke få meg til å snakke om mangelen på nylige innovasjoner. Men for tradisjonell notatføring, er det solid.
For team- eller flerprosjektstyring, fortjener Asana å nevnes. Det er som Trellos polerte søsken—gir utrolig synlighet inn i tidslinjer og oppgavefremdrift. Når det er sagt, er det best for samarbeidssituasjoner og kan føles som overkill for personlig bruk.
På en litt kontrær note: Jeg synes både ClickUp og Notion, selv om de er flotte for “total kontroll,” faktisk kan overkomplisere det for noen som begynner fra bunnen av. Altså, har du virkelig tid til å lære dybden av ClickUp eller tilpasse Notion helt fra grunnen av? Etter min mening kan et enkelt verktøy med færre alternativer være bedre når du er midt i kaoset.
Å ja, og å holde orden trenger ikke ‘den mest fancy appen’ noen ganger. Så søt som Forest er (og tre-mord er ekte), er alternativer som Engross like fine for Pomodoro-arbeid uten skyldfølelse. Et annet lett verktøy her: Minimalist—færre funksjoner, mer klarhet. Og klarhet = effektivitet, ikke sant?
Kort oppsummert (TL;DR): Ikke bli utslitt av apper. Hvis ditt nåværende kaos føles teknologifiendtlig, velg bare én ting. Som Serene for fokus, TickTick for oppgaver, eller til og med penn + papir hvis du er helt ferdig med apper. Hold det enkelt til du finner rytmen din.