Jeg slettet ved et uhell bilder fra Nikon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, inkludert viktige familiebilder som jeg virkelig trenger å få tilbake. Jeg ser etter den enkleste og tryggeste måten å gjenopprette slettede bilder fra Nikon-kameraet fra minnekortet uten å forårsake mer datatap.
Jeg ville ikke avskrevet kortet ennå. Jeg har sett Nikon-bilder komme tilbake etter en utilsiktet sletting, og til og med etter en hurtigformatering. Det som betydde noe i mitt tilfelle var ikke hvordan filene forsvant. Det var om nye data hadde blitt skrevet over dem.
Første ting, slutt å bruke SD-kortet nå. Ingen flere bilder. Ingen videoklipp. Ikke formater det igjen. Hver fil du lagrer setter de gamle NEF-, NRW- eller JPEG-filene dine i større fare.
Hurtigformatering kan ofte gjenopprettes. Full formatering eller sikker sletting er en tøffere situasjon. Der har jeg hatt dårligere resultater.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill, og det håndterte Nikon RAW-filer fint, inkludert NEF og NRW, pluss vanlige JPEG-er. Oppsettet var enkelt, ingen rare steg.
Dette gjorde jeg:
- Tok SD-kortet ut av kameraet.
- Koble det til datamaskinen min med en kortleser.
- Installerte Disk Drill på datamaskinen, ikke på kortet.
- Valgte SD-kortet og startet Søk etter tapte data.
- Kjørte Universal Scan. For slettede filer og hurtigformaterte kort fungerte dette bra for meg.
- Ventet til skanningen var ferdig, og sjekket deretter forhåndsvisningene.
- Gjenopprettet de gode filene til datamaskinen min, aldri tilbake til det samme SD-kortet.
En liten ting, men det betyr noe. Hvis RAW-filene dine forhåndsvises riktig under skanningen, er sjansene dine vanligvis bedre.
Hvis du også mangler videoer, ville jeg kjørt Advanced Camera Recovery etter første runde. Jeg overså dette første gang jeg prøvde. Standardskanninger fant bildene, men noen kameravideofiler var fragmenterte og dukket ikke opp før jeg brukte den kameratilpassede skanningen.
En ting folk ofte snubler i er filnavn. Gjenopprettede RAW-filer kommer ofte tilbake med generiske navn og uten den opprinnelige mappestrukturen. Dette har skjedd med meg mer enn én gang. Det betyr ikke at bildene er ødelagte. Programvaren bygger ofte opp filene fra filsignaturer, ikke ved å gjenopprette det gamle katalogtreet.
Dessuten, hvis en gjenopprettet NEF-fil nekter å åpne i standardappen Bilder i Windows, ville jeg ikke fått panikk ennå. Windows er ustabilt når det gjelder støtte for Nikon RAW. Åpne den først i programvare med ordentlig NEF-støtte, og vurder deretter filen.
Før du skanner, sjekk om det finnes glemte kopier. Jeg brukte en gang en halvtime på å gjenopprette ting jeg allerede hadde på en annen enhet. Se på datamaskinen din, gamle importmapper, SnapBridge-overføringer og skysynkronisering av bilder hvis du hadde det aktivert før turen.
Jeg ville stoppet og skiftet kurs hvis kortet ikke blir oppdaget, stadig kobler fra eller ser fysisk skadet ut. Jeg har presset et sviktende kort før. Dårlig idé. Hvis det er ustabilt, er et gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Så ja, slettede Nikon-bilder kommer ofte tilbake. Det samme gjelder kort som er rammet av en hurtigformatering. Timing betyr noe. Slutt å bruke kortet, skann det fra en datamaskin, og lagre alt som gjenopprettes på en annen disk.
Slutt å ta bilder med Nikon-kameraet. Det betyr mer enn noe annet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, slettede bilder kommer ofte tilbake hvis kortet ikke har blitt brukt på nytt. Jeg er litt uenig i én ting likevel. Jeg ville ikke brukt mye tid på å teste mange apper. Hvis familiebildene dine betyr noe, velg ett solid verktøy først, skann én gang, gjenopprett til datamaskinen din, ferdig. Mindre fikling, mindre risiko for brukerfeil.
Disk Drill er den enkle løsningen for de fleste. Det støtter Nikon-bildeformater som NEF, NRW og JPG, og holder prosessen enkel. Hvis kortet fortsatt kan monteres på datamaskinen din, er sjansene dine gode etter en sletting eller en rask formatering.
Noen ekstra ting folk overser:
- Sjekk først kameraets avspillingsmeny. Noen Nikon-modeller skjuler bilder etter dato eller mappe.
- Se etter automatiske sikkerhetskopier. Nikon SnapBridge, gamle importer, OneDrive, iCloud-bilder, Google Bilder.
- Bruk en separat kortleser. Direkte tilkobling fra kamera til PC kan noen ganger være ustabil.
- Hvis SD-kortet ber om å bli reparert, trykk nei. Skann det først.
- Gjenopprett filer til skrivebordet ditt eller en ekstern disk, ikke tilbake til Nikon-kortet. Stor feil.
Hvis kortet er korrupt, tregt eller kobler fra, stopp. Ikke fortsett å skanne det på nytt i timevis. Det er da et laboratorium gir mer mening.
For en enkel gjennomgang av bildegjenoppretting dekker denne enkle guiden til bildegjenoppretting fra SD-kort det grunnleggende på enkelt engelsk.
Kortversjonen er: fjern kortet, koble det til en datamaskin, skann med Disk Drill, forhåndsvis Nikon-filene, gjenopprett de gode til et trygt sted. Gjør det snart. Hvert nye bilde du tar gjør gjenoppretting vanskeligere.
En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sa: før du går rett på gjenoppretting, test den enkleste muligheten først. Nikon fjerner noen ganger bare indeksoppføringen, og selve kortet er helt i orden, men kameraet eller Windows slutter bare å vise filene riktig. Så sjekk SD-kortet på en annen enhet og i en ordentlig fotoapp, ikke bare Filutforsker.
Dessuten er jeg litt uenig i tanken om skann én gang og ferdig. Hvis den første gjenopprettingsmodusen bare finner ødelagte JPG-er eller overser NEF-filer, kan en ny gjennomgang med en annen skannelogikk hjelpe. Du vil bare ikke fortsette å bruke kortet i kameraet. Det er den virkelige faren.
Enkleste og tryggeste fremgangsmåte for de fleste:
- lås SD-kortet hvis det har en skrivelås
- bruk en kortleser, ikke Nikon USB-kabelen hvis mulig
- hvis datamaskinen din kan lese kortet, lag et byte-for-byte-bilde av det først hvis bildene er veldig viktige
- kjør deretter gjenoppretting fra bildet, ikke det originale kortet
Den siste delen er det folk hopper over. Det er litt mer arbeid, men mye tryggere hvis kortet begynner å oppføre seg rart.
Hvis du vil ha noe enkelt, er Disk Drill sannsynligvis det enkleste alternativet for gjenoppretting av Nikon-bilder for vanlige brukere. Det oppdager vanligvis NEF, NRW, JPEG og noen ganger video bedre enn de innebygde verktøyene folk prøver først. Gjenopprett til datamaskinen eller en ekstern disk, aldri tilbake til det samme SD-kortet.
Hvis kortet klikker, kobler fra, viser 0 byte eller ber om formatering hver gang, slutt å rote med det. Det er da gjør det selv kan gjøre ting verre.
Også nyttig hvis du vil ha flere meninger om verktøy: beste anbefalinger for programvare til gjenoppretting av SD-kort fra forumbrukere
Jeg er enig med @chasseurdetoiles på ett viktig punkt: ikke fortsett å eksperimentere hvis kortet oppfører seg merkelig. Men jeg er litt uenig i tankegangen om bare én skanning. Hvis kortet er friskt, er én vanlig skanning pluss én dypskanning fortsatt rimelig og øker ikke risikoen slik det gjør å sette kortet tilbake i Nikon-kameraet.
Min versjon av den enkleste fremgangsmåten:
- Legg SD-kortet til side umiddelbart
- Hvis det har en låsebryter, skyv den til låst
- Kopier hele kortet til en bildefil først hvis disse bildene virkelig er uerstattelige
- Kjør gjenoppretting på den kopien, ikke på det aktive kortet, hvis mulig
Det er den delen folk hopper over, og det er den tryggeste vanen.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill sannsynligvis det mest nybegynnervennlige alternativet for gjenoppretting av Nikon-bilder.
Fordeler:
- enkelt grensesnitt
- støtter NEF, NRW, JPG
- forhåndsvisning hjelper med å filtrere bort søppel før gjenoppretting
- greit ved tilfeldig sletting og rask formatering
Ulemper:
- dypskanninger kan gi mange filer med endrede navn
- full gjenoppretting er betalt
- ikke magisk hvis data ble overskrevet
- finner noen ganger mer rot enn du faktisk trenger
Også en kort realitetssjekk: hvis kortet vises helt fint på en datamaskin, gir gjør-det-selv mening. Hvis det kobler fra, stadig ber om formatering eller leser 0 byte, stopp der. Det er nærmere noe for et laboratorium.
@nachtdromer og @mikeappsreviewer har rett om å bruke en kortleser og gjenopprette til en annen disk. Jeg vil bare legge til: hvis Nikon-kameraet ditt lagret til to kort samtidig, sjekk kortet i det andre sporet før du gjør noe annet. Det har spart folk for mye stress.