Hva er ditt første steg når du må gjenopprette NTFS-partisjon fra RAW?

Min NTFS-stasjon vises plutselig som RAW etter en uventet nedstenging, og jeg kan ikke åpne partisjonen eller få tilgang til viktige filer som er lagret på den. Jeg ser etter hjelp med trygge trinn for gjenoppretting av NTFS-partisjon, anbefalte verktøy og hva jeg bør unngå slik at jeg ikke gjør datatapet verre.

Hvis en stasjon plutselig vises som RAW, ville jeg ikke prøvd å gjøre den om til NTFS med en gang. Det første jeg ville gjort, er å hente ut alt jeg bryr meg om. Windows viser formateringsmeldingen fordi det ikke lenger klarer å lese filsystemet, ikke fordi innholdet ditt er borte for godt. Jeg har sett stasjoner beholde hele partisjonen og fildataene, mens NTFS var for skadet til at Windows kunne lese det.

Rekkefølgen jeg ville holdt meg til, er enkel. Gjenopprett først. Rot med reparasjoner senere.

Hvis stasjonen fortsatt rapporterer forventet størrelse, ville jeg skannet den før jeg rørte noe annet. Disk Drill er et enkelt sted å starte. Det pleier å oppdage RAW-partisjoner på egen hånd og kjører noen gjenopprettingsmetoder i én omgang, noe som sparer tid. Velg RAW-disken, kjør skanningen, vent til den er ferdig, og gå deretter gjennom det den finner. Jeg likte at det var mulig å forhåndsvise filer før lagring, bilder, dokumenter, videoer og det vanlige. Det gir deg en rask følelse av om filene fortsatt kan brukes. Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Ikke skriv dem tilbake til samme RAW-stasjon, selv om du er fristet til å holde ting ryddig.

Hvis Disk Drill ikke finner nok, ville jeg testet et annet verktøy før jeg gjorde noe reparasjonsarbeid. UFS Explorer finner noen ganger mappestruktur eller filer som andre verktøy hopper over. DiskGenius er også verdt å se på hvis du tror at selve partisjonsoppsettet ble ødelagt, siden det håndterer partisjonsgjenoppretting sammen med filgjenoppretting. Jeg ville sammenlignet skanneresultatene side om side og deretter bestemt hva som skal beholdes.

Når filene dine er lagret på en annen stasjon, ville jeg tatt hånd om RAW-partisjonen.

1. Hvis du bare vil gjøre disken brukbar igjen, formater den til NTFS.

2. Hvis partisjonstabellen ble skadet og dataene fortsatt ser ut til å være der, prøv å gjenopprette partisjonen i stedet for å slette den.

3. Bruk CHKDSK først etter gjenoppretting, og bare hvis dette ser ut som lett NTFS-korrupsjon. Det reparerer filsystemproblemer. Det er ikke et filgjenopprettingsverktøy.

4. Hvis SMART-varsler dukker opp, eller du ser dårlige sektorer og gjentatte lesefeil, ville jeg sluttet å stole på stasjonen og erstattet den.

Den største tabben jeg ville unngått, er å fyre av reparasjonskommandoer for tidlig. Alt som skriver endringer til filsystemet, risikerer å gjøre gjenopprettingen verre. Hent ut filene dine først. Etter det kan du reparere, gjenopprette eller reformaterer disken basert på det du fant.

Første steg, slutt å bruke stasjonen. Ingen skanninger, ingen reparasjonskommandoer, ingen klikk på formatering. En uventet avslutning skader ofte NTFS-oppstartssektoren eller MFT, og hver skriving reduserer sjansene for gjenoppretting.

Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer om å vente med reparasjoner, men jeg ville lagt til ett steg før filgjenoppretting. Sjekk stasjonshelsen først. Les SMART med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Hvis du ser at omallokerte sektorer øker, ventende sektorer eller lesefeil, klon disken først med ddrescue eller HDDSuperClone. Gjenopprett fra klonen, ikke originalen. Dette betyr mer enn folk tror.

Hvis SMART ser ren ut, så skann RAW-partisjonen med Disk Drill. Det er et solid valg for gjenoppretting av RAW NTFS fordi det ofte finner den gamle filsystemstrukturen og lar deg forhåndsvise filer. Lagre gjenopprettede data på en annen disk. Aldri tilbake til RAW-disken. Hvis Disk Drill finner filnavn og mapper, er sjansene dine ganske gode.

Etter gjenoppretting, test partisjonsstrukturen med TestDisk. Jeg ville brukt det før CHKDSK. CHKDSK skriver endringer og ødelegger noen ganger det gjenopprettingsverktøy fortsatt ser. TestDisk er bedre hvis partisjonsoppføringen eller NTFS-oppstartssektoren ble skadet etter avslutningen.

Hvis du vil ha flere verktøyalternativer, er denne oversikten over beste programvare for datagjenoppretting for 2026 verdt en titt.

Kort versjon:

1. Stopp skrivinger.
  2. Sjekk SMART.
  3. Klon hvis den er usunn.
  4. Skann med Disk Drill.
  5. Prøv TestDisk for partisjonsreparasjon.
  6. Formater først etter at filene dine er trygge.

Ikke forhast deg med CHKDSK. Det er steget folk angrer mest på.

Det første steget mitt er faktisk litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @viajantedoceu: Jeg sjekker om RAW-resultatet skyldes logisk korrupsjon eller et tilkoblingsproblem før jeg gjør noe omfattende.

Etter en hard nedstenging har jeg sett NTFS-partisjoner bli til RAW bare på grunn av en ustabil USB-bro, dårlig SATA-kabel eller svak strømforsyning i kabinettet. Så før skanninger ville jeg:

1. koble disken til direkte hvis mulig
  2. prøve en annen kabel/port/PC
  3. sjekke Diskbehandling for å bekrefte at partisjonsstørrelsen fortsatt ser riktig ut
  4. se i Hendelsesliste etter disk-/kontrollerfeil

Hvorfor bry seg? Fordi hvis Windows leser enhetslaget feil, kan resultatene fra gjenopprettingsprogramvare bli rotete eller ufullstendige.

Hvis partisjonen fortsatt vises som RAW overalt, så ja, bytt til gjenopprettingsmodus. Jeg ville ikke kjørt CHKDSK ennå, og jeg er litt mer forsiktig enn dem begge når det gjelder TestDisk-reparasjoner på originaldisken, med mindre jeg allerede har enten en klon eller de viktige filene kopiert ut. Partisjonsrettinger kan fungere, men hvis problemet er dypere skade på NTFS-metadata, kan du fort gjøre situasjonen verre.

På det tidspunktet er Disk Drill en veldig rimelig første skanning fordi det håndterer RAW-partisjoner godt og lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes. Hvis forhåndsvisningene åpnes normalt, er det et sterkt tegn på at dataene fortsatt er der. Gjenopprett kun til en annen disk.

En ting til som folk hopper over: ta et sektor-for-sektor-avbildning hvis dataene betyr mye. Selv disker som ser friske ut kan bli dårligere etter en dårlig nedstenging.

Hvis du også vil ha mer bakgrunnslesning, dekker denne tråden om gjenopprettingstrinn for RAW til NTFS-disk og råd om sikker konvertering lignende tilfeller.

Så rekkefølgen min er:

• verifiser maskinvarebanen
  • avbild disken hvis den er viktig
  • skann med Disk Drill
  • gjenopprett filer et annet sted
  • tenk først deretter på reparasjon/omformatering

Den ekstra maskinvaresjekken høres kjedelig ut, men den sparer tid oftere enn folk tror.