Hvad er den nemmeste måde at gendanne slettede billeder fra et Nikon-kamera?

Jeg slettede ved et uheld billeder fra mit Nikon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, inklusive vigtige familiebilleder, som jeg virkelig har brug for at få tilbage. Jeg leder efter den nemmeste og sikreste måde at gendanne slettede billeder fra et Nikon-kamera fra hukommelseskortet uden at forårsage yderligere datatab.

Jeg ville ikke afskrive kortet endnu. Jeg har set Nikon-billeder komme tilbage efter en utilsigtet sletning, og selv efter en hurtig formatering. Det afgørende i mit tilfælde var ikke, hvordan filerne forsvandt. Det var, om der var blevet skrevet nye data oven på dem.

Det første er, at du skal stoppe med at bruge SD-kortet nu. Ingen flere billeder. Ingen videoklip. Formatér det ikke igen. Hver fil, du gemmer, udsætter dine gamle NEF-, NRW- eller JPEG-filer for større risiko.

Hurtig formatering kan ofte gendannes. Fuld formatering eller sikker sletning er en sværere situation. Der har jeg haft dårligere resultater.

Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Jeg brugte Disk Drill, og det håndterede Nikon RAW-filer fint, inklusive NEF og NRW, plus almindelige JPEG-filer. Opsætningen var enkel, uden mærkelige trin.

Det gjorde jeg:

1. Tog SD-kortet ud af kameraet.
  2. Forbandt det med en kortlæser til min computer.
  3. Installerede Disk Drill på computeren, ikke på kortet.
  4. Valgte SD-kortet og startede Søg efter mistede data.
  5. Kørte Universal Scan. For slettede filer og hurtigt formaterede kort virkede dette godt for mig.
  6. Ventede på, at scanningen blev færdig, og tjekkede derefter forhåndsvisninger.
  7. Gendannede de gode filer til min computer, aldrig tilbage til det samme SD-kort.

En lille ting, men den er vigtig. Hvis dine RAW-filer vises korrekt i forhåndsvisningen under scanningen, er dine chancer som regel bedre.

Hvis du også mangler videoer, ville jeg køre Advanced Camera Recovery efter første gennemgang. Det overså jeg første gang, jeg prøvede. Standardscanninger fandt billederne, men nogle kameravideofiler var fragmenterede og dukkede ikke op, før jeg brugte den kamerafokuserede scanning.

En ting, folk ofte snubler over, er filnavne. Gendannede RAW-filer kommer ofte tilbage med generiske navne og uden den oprindelige mappestruktur. Det er sket for mig mere end én gang. Det betyder ikke, at billederne er ødelagte. Softwaren genopbygger ofte filer ud fra filsignaturer, ikke ved at gendanne det gamle mappetræ.

Hvis en gendannet NEF-fil heller ikke vil åbne i standardappen Windows Fotos, ville jeg heller ikke gå i panik endnu. Windows er ustabil, når det gælder understøttelse af Nikon RAW. Åbn den først i software med korrekt NEF-understøttelse, og vurder derefter filen.

Før du scanner, så tjek for glemte kopier. Jeg brugte engang en halv time på at gendanne noget, jeg allerede havde på en anden enhed. Kig på din computer, gamle importmapper, SnapBridge-overførsler og fotosynkronisering i skyen, hvis du havde det slået til før turen.

Jeg ville stoppe og skifte strategi, hvis kortet ikke bliver registreret, bliver ved med at afbryde forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud. Jeg har presset et defekt kort før. Dårlig idé. Hvis det er ustabilt, er et professionelt gendannelsesfirma det sikrere valg.

Så ja, slettede Nikon-billeder kan ofte komme tilbage. Det samme gælder kort, der er blevet ramt af en hurtig formatering. Timing betyder noget. Stop med at bruge kortet, scan det fra en computer, og gem alt gendannet på et andet drev.

Stop med at tage billeder med Nikon-kameraet. Det er vigtigere end noget andet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: slettede billeder kommer ofte tilbage, hvis kortet ikke er blevet genbrugt. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Jeg ville ikke bruge meget tid på at teste en masse apps. Hvis dine familiebilleder betyder noget, så vælg ét solidt værktøj først, scan én gang, gendan til din computer, færdig. Mindre roden rundt, mindre risiko for brugerfejl.

Disk Drill er den nemme løsning for de fleste. Det understøtter Nikon-fotoformater som NEF, NRW og JPG, og det holder processen enkel. Hvis kortet stadig kan monteres på din computer, er dine chancer rimelige efter en sletning eller en hurtig formatering.

Et par ekstra ting, folk overser:

1. Tjek først kameraets afspilningsmenu. Nogle Nikon-modeller skjuler billeder efter dato eller mappe.
  2. Kig efter automatiske sikkerhedskopier. Nikon SnapBridge, gamle importer, OneDrive, iCloud Photos, Google Photos.
  3. Brug en separat kortlæser. Direkte kamera-til-pc bliver nogle gange ustabilt.
  4. Hvis SD-kortet beder om at blive repareret, så tryk nej. Scan det først.
  5. Gendan filer til dit skrivebord eller et eksternt drev, ikke tilbage på Nikon-kortet. Stor fejl.

Hvis kortet er beskadiget, langsomt eller afbryder forbindelsen, så stop. Bliv ikke ved med at genscanne det i timevis. Det er her, et laboratorium giver mere mening.

For en enkel gennemgang af fotogendannelse dækker denne nemme guide til gendannelse af SD-kortfotos det grundlæggende på almindeligt engelsk.

Kort version: fjern kortet, tilslut det til en computer, scan med Disk Drill, forhåndsvis Nikon-filerne, gendan de gode et sikkert sted. Gør det snart. Hvert nyt billede, du tager, gør gendannelsen dårligere.

En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sagde: før du går direkte i gang med gendannelse, så test først den enkleste mulighed. Nikon fjerner nogle gange kun indeksindtastningen, og selve kortet er helt fint, men kameraet eller Windows holder bare op med at vise filerne korrekt. Så tjek SD-kortet på en anden enhed og i en rigtig fotoapp, ikke kun i Stifinder.

Jeg er også lidt uenig i idéen om scan én gang og så er det klaret. Hvis den første gendannelsestilstand kun finder ødelagte JPG-filer eller overser NEF-filer, kan en anden scanning med en anden scanningslogik hjælpe. Du skal bare ikke blive ved med at bruge kortet i kameraet. Det er den reelle fare.

Den nemmeste og sikreste løsning for de fleste:

• lås SD-kortet, hvis det har en skrivebeskyttelseskontakt
  • brug en kortlæser, ikke Nikon USB-kablet, hvis det er muligt
  • hvis din computer kan læse kortet, så lav først et byte-for-byte-image af det, hvis billederne er meget vigtige
  • kør derefter gendannelse fra imaget, ikke fra det originale kort

Det sidste er det, folk springer over. Det er en smule mere arbejde, men meget mere sikkert, hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt.

Hvis du vil have noget enkelt, er Disk Drill sandsynligvis den nemmeste mulighed til gendannelse af Nikon-billeder for almindelige brugere. Det registrerer normalt NEF, NRW, JPEG og nogle gange video bedre end de indbyggede værktøjer, folk prøver først. Gendan til din computer eller et eksternt drev, aldrig tilbage til det samme SD-kort.

Hvis kortet klikker, afbryder forbindelsen, viser 0 byte eller beder om formatering hver gang, så hold op med at rode med det. Det er dér, gør-det-selv kan gøre tingene værre.

Også nyttigt, hvis du vil have flere meninger om værktøjer: bedste anbefalinger til software til gendannelse af SD-kort fra forumbrugere

Jeg er enig med @chasseurdetoiles i ét vigtigt punkt: bliv ikke ved med at eksperimentere, hvis kortet opfører sig mærkeligt. Men jeg er lidt uenig i tankegangen om kun én scanning. Hvis kortet er sundt, er én normal scanning plus én dyb scanning stadig rimeligt og øger ikke risikoen på samme måde som at sætte kortet tilbage i Nikon.

Min version af den nemmeste fremgangsmåde:

• Læg SD-kortet til side med det samme
  • Hvis det har en låseknap, så skub den til låst
  • Kopiér hele kortet til en image-fil først, hvis disse billeder virkelig ikke kan erstattes
  • Kør gendannelse på den kopi, ikke på det aktive kort, hvis det er muligt

Det er den del, folk springer over, og det er den sikreste vane.

Hvad angår software, er Disk Drill nok den mest begyndervenlige løsning til gendannelse af Nikon-fotos.

Fordele:

• enkel grænseflade
  • understøtter NEF, NRW, JPG
  • forhåndsvisning hjælper med at filtrere affald fra før gendannelse
  • god til utilsigtet sletning og hurtig formatering

Ulemper:

• dybe scanninger kan returnere mange omdøbte filer
  • fuld gendannelse er betalt
  • det er ikke magi, hvis data blev overskrevet
  • finder nogle gange mere rod, end du faktisk har brug for

Også en kort realitetstjek: hvis kortet vises fint på en computer, giver gør det selv mening. Hvis det afbrydes, konstant beder om formatering eller læser 0 byte, så stop dér. Det er tættere på et laboratoriejob.

@nachtdromer og @mikeappsreviewer har ret i at bruge en kortlæser og gendanne til et andet drev. Jeg vil bare tilføje: hvis din Nikon gemte på to kort samtidig, så tjek kortet i den anden slot, før du gør noget som helst andet. Det har sparet folk for meget stress.