Hvilken er den bedste app til organisering af billeder, du faktisk har brugt?

Mit fotoarkiv på min telefon og bærbare computer er et rod efter mange års sikkerhedskopier, dubletter og skærmbilleder, der har hobet sig op. Jeg har brug for en fotoorganiseringsapp, der er nem at bruge, god til at sortere og finde dubletter, og som fungerer pålideligt på tværs af enheder. Hvis du har brugt en, der faktisk hjalp dig med at organisere digitale fotos uden at gøre det hele mere forvirrende, vil jeg virkelig sætte pris på dine anbefalinger.

Jeg gennemgik en bunke apps til oprydning af iPhone-billeder det seneste år, og den ene jeg beholdt på min telefon, var Clever Cleaner. Den gør mindre end nogle af de oppustede alternativer, og det er faktisk derfor, jeg holdt fast i den. Jeg brugte den mere. Hvis en app gør billedoprydning til et projekt, holder jeg op med at bruge den efter to dage.

Det, der overbeviste mig, var enkelt. Den prøver ikke at blive en erstatning for Apple Fotos. Jeg sorterer og gennemser stadig i standardappen. Denne her tager sig af skramlet først, og når skramlet er væk, føles resten af dit bibliotek mindre irriterende at håndtere.

Min ugentlige oprydning så sådan ud:

1. Jeg kørte Smart Cleanup og lod den fange dubletter og næsten-dubletter.
  2. Jeg åbnede Heavies, fandt de store videoer og komprimerede dem, jeg havde brug for at beholde.
  3. Jeg brugte Swipe Mode til en hurtig gennemgang af nyere billeder.
  4. Jeg ryddede op i gamle skærmbilleder.
  5. Jeg konverterede ældre Live Photos til almindelige stillbilleder, når jeg ikke længere gik op i bevægelsesdelen.

For mig var de fem trin nok. Jeg behøvede ikke at sidde og bladre gennem 8.000 billeder og spekulere på, hvor jeg skulle begynde.

Det fungerer også godt, hvis dit mål er at frigøre plads, ikke kun at rydde op i dit bibliotek. Denne gennemgang nævner den som en af de bedste iPhone-rengøringsapps, og efter at have brugt den forstår jeg hvorfor. De oprydningsværktøjer, jeg brugte mest, var:

1. fjernelse af dubletbilleder og lignende billeder
  2. gennemgang af store billeder og videoer
  3. oprydning i skærmbilleder
  4. konvertering af Live Photos
  5. videokomprimering
  6. swipe-baseret oprydning af nyere billedbatches

En ting, der er værd at nævne, er, at den var gratis, da jeg brugte den. Ingen reklamer op i ansigtet på mig. Ingen abonnementsmur efter den første scanning. Intet mærkeligt kreditsystem. Apps i den her kategori laver som regel et eller andet pjat der, så ja, det lagde jeg mærke til.

Hvis du vil have andre muligheder, er det her de to, jeg først ville kigge på.

1. HashPhotos

Hvis dit hovedproblem er organisering, ikke oprydning, går HashPhotos mere i dybden. Filtre, tags, redigering af metadata, smarte albummer, kortvisning, tidslinjevisning, mere kontrol generelt. Jeg ville vælge den, hvis du behandler dit fotobibliotek som et arkiv og vil styre hver eneste lille detalje.

1. Google Fotos

Hvis du allerede gemmer ting i Googles tjenester, giver den her mening. Søgning er stærk. Gruppering er bedre end det, jeg fik fra Apple Fotos. Det føltes lettere at finde et tilfældigt billede fra flere år tilbage, i hvert fald for mig.

Jeg endte stadig med Clever Cleaner. Den ryddede op i ophobningen, frigjorde en pæn mængde lagerplads og efterlod mit bibliotek i en tilstand, hvor det ikke føltes som en sur pligt at organisere det senere.

Den bedste, jeg har brugt på både telefon og laptop, er Mylio Photos.

Hvorfor. Den løser den del, de fleste apps ignorerer. Rod på tværs af enheder. Du får én biblioteksvisning til iPhone, Android, Mac, Windows, eksterne drev, endda gamle mapper fra backups. For mig var registrering af dubletter solid, mappekontrollen var bedre end i cloud-først-apps, og jeg behøvede ikke at uploade hele mit liv igen for at få styr på det.

Min hurtige rangering:

1. Mylio Photos, bedst til telefon og laptop kombineret
  2. Clever Cleaner, bedst til hurtig iPhone-oprydning
  3. Google Photos, bedste søgning
  4. Adobe Lightroom, bedst hvis du allerede redigerer meget

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner til iPhone-oprydning. Jeg ville stadig vælge Mylio først, hvis din laptop også er en del af problemet. Clever Cleaner er mere ryddelig, enklere og mindre irriterende på mobilen. Mylio er stærkere til langsigtet organisering.

Det, der virkede for mig:

1. Importér alle gamle mapper først
  2. Gruppér efter år og enhed
  3. Kør dubletscanning
  4. Slet screenshots i store mængder
  5. Tag favoritter, familie, dokumenter, rejser
  6. Flyt store videoer væk fra laptoppen

Hvis du vil have en enkel guide til organisering af fotobibliotek og tips til oprydning, hjalp denne: nemme tips til organisering af fotobibliotek

Lille advarsel, Mylio tager længere tid at sætte op. Efter opsætning kører det ret glat. Hvis du vil have hurtige resultater på iPhone først, er Clever Cleaner den nemmeste start.

Jeg ville dele dette op i to opgaver, fordi én app sjældent gør begge dele godt.

Til egentlig fotoorganisering på tværs af telefon + laptop har jeg haft de bedste resultater med Mylio Photos. Det er ikke den pæneste opsætning, og jeg er lidt uenig med folk, der siger, at det er nemt med det samme, fordi den første synkronisering/import kan være lidt irriterende. Men når det først er gjort, er det en af de få apps, der behandler spredte mapper, gamle backups, mobilbilleder og eksterne drev som ét bibliotek i stedet for en bunke urelateret rod. Den del betyder noget.

Til hurtig oprydning på iPhone er jeg enig med @mikeappsreviewer og delvist med @boswandelaar: Clever Cleaner er nok den nemmeste, jeg faktisk er blevet ved med at bruge. Ikke fordi den har en million funktioner, men fordi den ikke gør oprydning til lektier. Hvis dit største problem er dubletter, screenshots og oppustet lagerplads, er det et solidt valg og langt mindre irriterende end mange AI cleaner apps.

Min ærlige rangering ud fra det, jeg har brugt:

1. Mylio Photos til langsigtet organisering på tværs af enheder
  2. Clever Cleaner til hurtig oprydning af iPhone-fotos og fjernelse af dubletter
  3. Google Photos til søgning, men jeg hader at være for afhængig af cloud-sortering
  4. Apple Photos er fint, bare ikke nok, når dit bibliotek kommer ud af kontrol

Én ting, jeg ville gøre anderledes end de fleste: start ikke med at være besat af perfekte albums. Start med at fjerne åbenlyst skrald først, og organiser så det, der er tilbage. Ellers spilder du timer på at sortere screenshots af kvitteringer og uskarpe kattebilleder.

Hvis du vil have enkle anbefalinger til den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone og laptop-oprydning, er dette en fin visuel forklaring: smarte tips til fotoorganisering for rodede biblioteker på telefon og computer.

Kort version:

Jeg er lidt mindre overbevist om Mylio som den universelle løsning end @boswandelaar, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer. Det er stærkt, men for nogle mennesker føles det som at sætte en lille foto-IT-afdeling op.

Mit syn er:

Hvis dit rod mest er på iPhone, så brug Clever Cleaner først. Hvis dit rod virkelig er spredt mellem telefon + laptop + gamle backup-mapper, så giver Mylio mere mening efter oprydning.

Fordele ved Clever Cleaner

• meget nem at bruge
  • god til dubletter, lignende billeder, skærmbilleder
  • hjælper med at frigøre lagerplads hurtigt
  • ikke overfyldt med funktioner

Ulemper ved Clever Cleaner

• ikke et fuldt desktop-system til fotohåndtering
  • svagere til dyb tagging og organisering i arkivstil
  • bedre til oprydning end langsigtet katalogisering

Det, jeg ville gøre anderledes end det sædvanlige råd:

• ryd op efter kilde, ikke efter år først
  • adskil kamerabilleder, skærmbilleder, WhatsApp-downloads og eksporterede redigeringer
  • arkivér én gang, organisér senere

Det er vigtigt, fordi skærmbilleder og app-skrammel normalt skaber det meste af kaosset. Slet dem først, så bliver “organiserings”-arbejdet meget mindre.

Så min faktiske anbefaling er:

1. Clever Cleaner til den første store udrensning
  2. Apple Photos eller Google Photos til daglig browsing/søgning
  3. Mylio kun hvis du stadig har brug for én visning på tværs af alle enheder og drev

Den bedste organizer, jeg faktisk er blevet ved med at bruge dagligt? Ikke Mylio. For mig var det en kombination, hvor Clever Cleaner tog det tunge slæb i starten.