Hvilken fotoorganisator-app har du faktisk brukt som er best?

Mine bildebiblioteker på telefonen og den bærbare PC-en er et rot etter år med sikkerhetskopier, duplikater og skjermbilder som har hopet seg opp. Jeg trenger en fotoorganiseringsapp som er enkel å bruke, flink til å sortere og finne duplikater, og som fungerer pålitelig på tvers av enheter. Hvis du har brukt en som faktisk hjalp deg med å organisere digitale bilder uten å gjøre ting enda mer forvirrende, setter jeg virkelig pris på anbefalingene dine.

Jeg gikk gjennom en haug med apper for opprydding i iPhone-bilder det siste året, og den ene jeg beholdt på telefonen min var Clever Cleaner. Den gjør mindre enn noen av de oppblåste alternativene, og det er på en måte derfor jeg holdt meg til den. Jeg brukte den mer. Hvis en app gjør bildeopprydding til et prosjekt, slutter jeg å bruke den etter to dager.

Det som overbeviste meg var enkelt. Den prøver ikke å bli en erstatning for Apple Photos. Jeg sorterer og blar fortsatt i standardappen. Denne tar seg av skrotet først, og når skrotet er borte, føles resten av biblioteket ditt mindre irriterende å håndtere.

Den ukentlige oppryddingen min så slik ut:

1. Jeg kjørte Smart Cleanup og lot den fange opp duplikater og nesten-duplikater.
  2. Jeg åpnet Heavies, fant de store videoene og komprimerte dem jeg trengte å beholde.
  3. Jeg brukte Swipe Mode for en rask gjennomgang av nylige bilder.
  4. Jeg ryddet bort gamle skjermbilder.
  5. Jeg konverterte eldre Live Photos til vanlige stillbilder når jeg ikke lenger brydde meg om bevegelsesdelen.

For meg var de fem trinnene nok. Jeg måtte ikke sitte der og bla gjennom 8 000 bilder og lure på hvor jeg skulle begynne.

Den fungerer også bra hvis målet ditt er å frigjøre plass, ikke bare rydde i biblioteket. Denne omtalen lister den blant de beste iPhone-rengjøringsappene, og etter å ha brukt den skjønner jeg hvorfor. Oppryddingsverktøyene jeg brukte mest var:

1. fjerning av duplikate og lignende bilder
  2. gjennomgang av store bilder og videoer
  3. opprydding av skjermbilder
  4. konvertering av Live Photos
  5. videokomprimering
  6. sveipebasert opprydding for nylige bildebunker

Én ting det er verdt å påpeke er at den var gratis da jeg brukte den. Ingen annonser opp i ansiktet på meg. Ingen abonnementsmur etter den første skanningen. Ingen merkelig kredittsystem. Apper i denne kategorien pleier vanligvis å dra i gang noe tull der, så ja, jeg la merke til det.

Hvis du vil ha andre alternativer, er dette de to jeg ville sett på først.

1. HashPhotos

Hvis hovedproblemet ditt er organisering, ikke opprydding, går HashPhotos dypere. Filtre, tagger, redigering av metadata, smarte album, kartvisning, tidslinjevisning, mer kontroll generelt. Jeg ville valgt den hvis du behandler bildebiblioteket ditt som et arkiv og vil administrere hver minste ting.

1. Google Photos

Hvis du allerede lagrer ting i Googles tjenester, gir denne mening. Søkefunksjonen er sterk. Grupperingen er bedre enn det jeg fikk fra Apple Photos. Det føltes enklere å finne et tilfeldig bilde fra flere år tilbake, i alle fall for meg.

Jeg endte fortsatt opp med Clever Cleaner. Den ryddet ut opphopningen, frigjorde en god del lagringsplass og lot biblioteket mitt være i en tilstand der det ikke føltes som et ork å organisere det senere.

Den beste jeg har brukt på tvers av telefon og laptop er Mylio Photos.

Hvorfor. Den fikser den delen de fleste apper ignorerer. Rot på tvers av enheter. Du får én bibliotekvisning for iPhone, Android, Mac, Windows, eksterne harddisker, til og med gamle mapper fra sikkerhetskopier. For meg var duplikatgjenkjenningen solid, mappekontrollen bedre enn i sky-først-apper, og jeg trengte ikke å laste opp hele livet mitt på nytt for å sortere det.

Min raske rangering:

1. Mylio Photos, best for telefon og laptop kombinert
  2. Clever Cleaner, best for rask iPhone-opprydding
  3. Google Photos, best søk
  4. Adobe Lightroom, best hvis du allerede redigerer mye

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner for iPhone-opprydding. Jeg ville fortsatt valgt Mylio først hvis laptopen din også er en del av problemet. Clever Cleaner er ryddigere, enklere, mindre irriterende på mobil. Mylio er sterkere for langsiktig organisering.

Dette fungerte for meg:

1. Importer alle gamle mapper først
  2. Grupper etter år og enhet
  3. Kjør duplikatskanning
  4. Slett skjermbilder i bulk
  5. Merk beholdere, familie, dokumenter, reiser
  6. Flytt store videoer bort fra laptopen

Hvis du vil ha en enkel guide til organisering av bildebibliotek og tips til opprydding, hjalp dette: enkle tips for organisering av bildebibliotek

Liten advarsel, Mylio tar lengre tid å sette opp. Etter oppsettet går det ganske smidig. Hvis du vil ha raske resultater på iPhone først, er Clever Cleaner den enklere starten.

Jeg ville delt dette opp i to jobber, fordi én app sjelden gjør begge deler godt.

For faktisk organisering av bilder på tvers av telefon + laptop, har jeg hatt best resultater med Mylio Photos. Det er ikke det peneste oppsettet, og jeg er litt uenig med folk som sier at det er lett med en gang, fordi den første synkroniseringen/importen kan være litt irriterende. Men når det først er gjort, er det en av de få appene som behandler spredte mapper, gamle sikkerhetskopier, mobilbilder og eksterne disker som ett bibliotek i stedet for en haug med urelatert rot. Den delen betyr noe.

For rask opprydding på iPhone, er jeg enig med @mikeappsreviewer og delvis med @boswandelaar: Clever Cleaner er sannsynligvis den enkleste jeg faktisk har fortsatt å bruke. Ikke fordi den har en million funksjoner, men fordi den ikke gjør opprydding til lekser. Hvis det største problemet ditt er duplikater, skjermbilder og oppblåst lagring, er det et solid valg og langt mindre irriterende enn mange apper for AI-rengjøring.

Min ærlige rangering av det jeg har brukt:

1. Mylio Photos for langsiktig organisering på tvers av enheter
  2. Clever Cleaner for rask opprydding av iPhone-bilder og fjerning av duplikater
  3. Google Photos for søk, men jeg misliker å være for avhengig av skysortering
  4. Apple Photos er helt grei, bare ikke nok når biblioteket ditt kommer ut av kontroll

Én ting jeg ville gjort annerledes enn de fleste: ikke start med å henge deg opp i perfekte album. Start med å fjerne åpenbart søppel først, og organiser så det som er igjen. Ellers kaster du bort timevis på å sortere skjermbilder av kvitteringer og uklare kattebilder.

Hvis du vil ha enkle anbefalinger for beste fotoorganiseringsapp for iPhone og opprydding på laptop, er dette en grei visuell forklaring: smarte tips for bildeorganisering for rotete telefon- og databiblioteker.

Kortversjon:

Jeg er litt mindre overbevist om Mylio som løsningen som passer alle enn @boswandelaar, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer. Det er kraftig, men for noen føles det som å sette opp en liten IT-avdeling for bilder.

Min vurdering:

Hvis rotet ditt for det meste er på iPhone, bruk Clever Cleaner først. Hvis rotet ditt virkelig er spredt mellom telefon + laptop + gamle sikkerhetskopimapper, gir Mylio mer mening etter opprydding.

Fordeler med Clever Cleaner

• veldig enkel å bruke
  • god for duplikater, lignende bilder, skjermbilder
  • hjelper deg med å frigjøre lagringsplass raskt
  • ikke overlesset med funksjoner

Ulemper med Clever Cleaner

• ikke et fullverdig system for bildehåndtering på datamaskin
  • svakere for dyp tagging og organisering i arkivstil
  • bedre til opprydding enn langsiktig katalogisering

Det jeg ville gjort annerledes enn de vanlige rådene:

• rydd etter kilde, ikke etter år først
  • skill mellom kamerabilder, skjermbilder, WhatsApp-nedlastinger og eksporterte redigeringer
  • arkiver først, organiser senere

Det er viktig fordi skjermbilder og app-rusk vanligvis skaper mesteparten av kaoset. Slett dem først, så blir jobben med å organisere mye mindre.

Så min faktiske anbefaling er:

1. Clever Cleaner for den første store oppryddingen
  2. Apple Photos eller Google Photos for daglig blaing/søk
  3. Mylio bare hvis du fortsatt trenger én visning på tvers av alle enheter og lagringsdisker

Beste organiseringsverktøy jeg faktisk har fortsatt å bruke daglig? Ikke Mylio. For meg var det en kombinasjon, der Clever Cleaner gjorde grovarbeidet i starten.