Den eksterne harddisken min viser plutselig de fleste av filene mine som manglende, men stasjonen blir fortsatt oppdaget av datamaskinen min. Jeg trenger virkelig hjelp til å gjenopprette dataene uten å formatere stasjonen fordi den inneholder viktige bilder, arbeidsdokumenter og sikkerhetskopier som jeg ikke har lagret noe annet sted. Jeg ser etter trygge måter å gjenopprette manglende filer fra en ekstern harddisk på før jeg gjør situasjonen verre.
Jeg støtte på dette en gang med en USB-stasjon, og det første symptomet var skummelt enkelt. Stasjonen dukket opp i Windows. Mappene gjorde det ikke. Jeg trodde jeg ved et uhell hadde slettet flere år med ting. Det viste seg at filsystemet var ødelagt, ikke selve dataene. Det meste kom tilbake.
Hvis den eksterne stasjonen din fortsatt vises i Windows, ville jeg ikke anta at filene er borte for godt. Det er fortsatt en god sjanse for at dataene ligger der og at kataloginformasjonen har blitt rotet til. Det som betyr noe nå er hva du gjør videre. Noen vanlige reparasjoner har en tendens til å gjøre gjenoppretting vanskeligere.
Først og fremst, slutt å skrive til stasjonen.
Ikke kopier nye filer til den. Ikke formater den. Ikke kjør CHKDSK ennå. Ikke trykk på tilfeldige reparasjonsknapper. Disse verktøyene skriver endringer til filsystemet, og hvis de manglende filene dine fortsatt finnes, vil du at stasjonen skal være så urørt som mulig.
Noen grunnleggende sjekker er verdt å gjøre før gjenoppretting:
- I Filutforsker, aktiver Skjulte elementer. Jeg har sett filer se borte ut når de bare var skjult.
- Se på brukt plass på stasjonen. Hvis mappene ser tomme ut, men stasjonen fortsatt viser mye brukt plass, er det et godt tegn. Det betyr ofte at filene fortsatt er der og at Windows ikke klarer å vise dem riktig.
- Bytt USB-kabel eller prøv en annen port. Høres dumt ut. Jeg gjorde dette en gang, og det utelukket raskt en ustabil tilkobling.
Hvis ingen av disse hjelper, og du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg hoppet over reparasjonsforsøk og gått rett til gjenopprettingsprogramvare.
Det jeg ville brukt er Disk Drill. Jeg likte det fordi det ikke fikk meg til å gjette så mye, og det støtter filsystemene folk vanligvis har på eksterne stasjoner. Den delen jeg bryr meg mest om er alternativet for diskavbildning.
Det betyr mer enn folk tror. Hvis stasjonen er ustabil, eller den mister forbindelsen av og til, er det risikabelt å skanne den fysiske stasjonen om og om igjen. Et diskbilde gir deg en full kopi av innholdet på stasjonen, inkludert skadede filsystemdata og slettede oppføringer. Deretter jobber du med kopien, ikke originalen. Jeg skulle ønske flere gjorde dette først.
Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt:
- Installer Disk Drill på den interne stasjonen din, eller på en annen frisk disk. Ikke installer det på den eksterne stasjonen med de manglende filene.
- Koble til den eksterne stasjonen og åpne Disk Drill.
- Hvis stasjonen kobler fra, henger seg opp eller oppfører seg rart, lag et diskbilde først med Disk Drills innebygde verktøy. Skann bildet etterpå, ikke den originale enheten.
- Hvis stasjonen virker stabil, velg den og start Søk etter tapte data.
- Når den spør om skannetype, ville jeg valgt Universell skanning. Den modusen samler flere gjenopprettingsmetoder i én kjøring. Den ser etter slettede filer, manglende partisjoner, skadede filsystemoppføringer og filsignaturer. Mindre gjetting.
- La skanningen fullføres. På store stasjoner tar det tid. Jeg vet. Fortsatt verdt å vente, fordi flere filer ofte dukker opp senere i skanningen.
- Gå gjennom resultatene, bruk filtre ved behov, og forhåndsvis noen filer du bryr deg om. Jeg tester alltid et par bilder og dokumenter først så jeg vet at resultatene ikke er søppel.
- Gjenopprett filene til en annen stasjon. Send aldri gjenopprettede filer tilbake til den samme eksterne stasjonen.
Hvis du er på Windows, er én nyttig detalj at Disk Drill lar deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. Det er ikke nok for et stort fotoarkiv, nei. Men det er nok til å teste om filene dine kan gjenopprettes før du bruker penger.
Først etter at de viktige tingene er kopiert et annet sted ville jeg rotet med reparasjoner eller formatering.
Ett sted hvor jeg ville stoppet og endret kurs er fysisk feil. Hvis stasjonen klikker, maler, kobler fra hvert par minutter, leser ekstremt tregt eller forsvinner fra Windows tilfeldig, ville jeg sluttet å bruke den. Det er dårlige tegn. Å slå den på igjen og igjen gjør noen ganger skaden verre. På det tidspunktet ville jeg sett etter et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium i stedet for programvare.
Og ja, hvis du får filene tilbake, ville jeg tenkt nøye gjennom å pensjonere stasjonen. Stasjoner begynner ikke å miste mapper for moro skyld. Noen ganger er det en engangshendelse med filsystemet på grunn av utrygg fjerning. Noen ganger er det starten på en disk som er i ferd med å dø. Hvis den stadig forsvinner fra Windows, viser dårlige sektorer eller mister data igjen, ville jeg ikke stolt på den med noe du bryr deg om.
Jeg lærte dette på den irriterende måten. Disken kan erstattes. Filene dine kan ikke det. Gjenopprett først, bytt ut stasjonen hvis den virker tvilsom, og behold en kopi nummer to et annet sted etterpå.