Jeg oplevede det engang på min Mac, tømte Papirkurv, fik det dårligt i cirka ti sekunder og tvang mig så til at lade være med at klikke rundt. Den del betyder mere, end de fleste tror. Hvis du bliver ved med at bruge din Mac, som om intet er sket, begynder SSD'en at genbruge ledig plads, og dine chancer falder hurtigt.
Her er den rækkefølge, jeg ville følge.
1. Tjek først Time Machine og iCloud
Dette er den hurtigste vej, når det virker. Ingen scanning, ingen gætterier.
- Gå til den mappe, hvor filen plejede at ligge.
- Åbn Time Machine.
- Gå tilbage til en sikkerhedskopi fra før, du slettede den.
- Gendan filen.
- Log derefter ind på https://iCloud.com og kig i Senest slettet, især efter dokumenter og billeder.
Jeg ville gøre dette, før jeg installerede noget andet. En gendannelse fra sikkerhedskopi tager få minutter. Filgendannelse kan tage timer og stadig ende uden resultat.
2. Tjek for APFS-snapshots
Mange Mac-brugere overser dette. macOS gemmer ofte lokale APFS-snapshots af sig selv, selv når Time Machine aldrig blev sat helt op. Jeg har set folk gå ud fra, at de ikke havde nogen sikkerhedskopi, og så finde et ældre snapshot, som stadig lå der.
Åbn Diskværktøj, vælg din APFS-datavolumen, og se, om der findes snapshots fra før sletningen. Hvis du finder et fra det rigtige tidspunkt, kan du muligvis hente de manglende filer derfra.
3. Hvis sikkerhedskopier ikke virker, så kør gendannelsessoftware
Når der ikke er nogen sikkerhedskopi, er dette som regel næste skridt. Disk Drill er en af de nemmere muligheder på nyere macOS-versioner, inklusive Apple Silicon Mac-computere. Jeg har brugt værktøjer i denne kategori før, og brugervenlighed betyder noget, når du allerede er stresset og prøver ikke at gøre tingene værre.
- Installer softwaren.
- Vælg det drev, hvor filerne var gemt.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis det, den finder.
- Gendan filer til et andet drev, hvis du har et.
Hvis du vil have en gratis løsning, findes PhotoRec, men det er mere besværligt. Efter min erfaring gendanner det ofte filer med ødelagte navne og uden mappestruktur, så du ender med at sortere i et rod.
En ting, folk glemmer om SSD'er
Moderne Mac-computere bruger SSD'er, og SSD'er bruger TRIM. Når TRIM først rydder slettede blokke, bliver gendannelse meget sværere, nogle gange umulig. Gamle harddiske var langsommere til at fjerne spor. SSD'er er mindre tilgivende. Så hvis det skete for fem minutter siden, så stop med at bruge maskinen nu. Bliv ikke ved med at surfe, bliv ikke ved med at gemme ting, og bliv ikke ved med at flytte filer rundt. Ja, det føles ekstremt, men det hjælper.
Hvis jeg var i din situation, ville jeg tjekke Time Machine, så iCloud, så APFS-snapshots, og derefter ville jeg gå direkte videre til en gendannelsesscanning. Jeg har set slettede filer komme tilbage, efter at Papirkurv var tømt. De personer, der fik de bedste resultater, holdt som regel straks op med at bruge Mac'en og handlede hurtigt.

En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @caminantenocturno sagde: tjek, om filen faktisk nogensinde blev slettet lokalt. Det lyder dumt, men på macOS bliver meget “slettet” indhold i virkeligheden bare flyttet, omdøbt eller erstattet af en apps synkroniseringskonflikt.
Prøv dette, før du laver en dyb scanning:
- I Finder skal du søge efter Type, ikke kun filnavn
- Søg kun efter filtypenavn, som
.psd,.docx,.pages,.xlsx - Sortér efter Dato sidst åbnet og Dato ændret
- Tjek
Seneste, ikke fordi det er magisk, men fordi aliasser og flyttede filer nogle gange stadig dukker op der - Hvis det var en fil fra Skrivebord/Dokumenter, så sørg for, at Skrivebord og Dokumenter i iCloud Drive ikke har flyttet den
Jeg er også lidt uenig i tilgangen med at “installere gendannelsessoftware med det samme”, hvis filerne er supervigtige. Hvis dataene betyder meget, er det sikreste at slukke Mac’en, tilslutte drevet til en anden Mac, hvis muligt, og scanne det eksternt. Mindre risiko for overskrivning. Hvis du vælger softwarevejen, er Disk Drill til Mac-filgendannelse en af de mere praktiske muligheder, fordi det viser forhåndsvisning af gendannelige filer og er nemmere at bruge end kommandolinjeværktøjerne.
Tjek også filversionsstyring inde i selve appen. Pages, Numbers, Keynote og nogle Adobe-apps lader dig gennemse ældre versioner fra menuen Arkiv. Det har reddet mig før, når “sletning” i virkeligheden bare var en overskrivning.
Hvis du vil læse mere om muligheder for Mac-drevgendannelse, er denne tråd nyttig: bedste software til at gendanne filer fra en MacBook-harddisk
Hvis sletningen skete på en SSD for et stykke tid siden, så vær realistisk. TRIM er brutal. Hvis det skete for nylig, kan du stadig have en chance, men vær hurtig og stop med at bruge maskinen med det samme.
En vinkel, som jeg ikke synes bliver fremhævet nok: tjek, om drevet har filsystemskader, ikke kun slettede filer. Hvis APFS-kataloget blev ødelagt under et nedbrud, kan filen være væk i Finder, men stadig være til stede strukturelt.
Det, jeg ville tilføje til det, som @caminantenocturno, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer sagde:
- Kør Førstehjælp fra gendannelsestilstand på den berørte diskenhed
- Hvis filen lå på et eksternt drev, SD-kort eller USB-SSD, så klon den enhed først, før du scanner
- Tjek mailvedhæftninger, Slack-/Teams-upload, printerkøer og appers eksportmapper. Folk gendanner ofte den senest sendte kopi der
Jeg er en smule uenig i at køre Førstehjælp for sent. På en beskadiget diskenhed kan gendannelsesværktøjer fejllæse filtræet, indtil grundlæggende fejl er rettet.
Hvis du bruger Disk Drill, er fordelene: enkel forhåndsvisning, god APFS-understøttelse, nemmere end Terminal-tunge værktøjer. Ulemper: det er ikke magisk på SSD’er med TRIM, dybe scanninger kan give mange rodede resultater, og det er ikke ideelt at installere det på det samme interne drev.
Hvis filen var forretningskritisk og ikke bare irriterende at miste, ville jeg stoppe gør-det-selv efter de grundlæggende tjek og overveje et datagendannelseslaboratorium. På moderne Mac-SSD’er har softwarebaseret gendannelse en hård grænse.