Hvordan kan jeg gjenopprette bilder jeg ved et uhell slettet fra SD-kortet mitt?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass på kameraet, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på. Disse bildene inkluderer personlige minner som jeg ikke har sikkerhetskopiert noe annet sted, så jeg ser etter trygge trinn eller programvare for bildegjenoppretting fra SD-kort som faktisk fungerer uten å gjøre ting verre.

Jeg har støtt på dette noen ganger, og det viktigste er enkelt. Hvis du slettet bilder fra et SD-kort og deretter sluttet å bruke det med en gang, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Når du sletter fra et SD-kort, fjernes vanligvis oppføringen i filtabelen først. Bildedataene blir ofte liggende til noe annet havner på de samme blokkene. Så hvis dette skjedde med deg, slutt å bruke kortet nå. Ingen nye bilder. Ingen video. Ikke kopier noe over på det. Ikke engang la det stå i kameraet hvis du kan unngå det.

Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på kamerakort, dronekort, et Switch microSD og ett dashbordkamera-kort som så dødt ut, men ikke var det. Grunnen til at jeg stadig går tilbake til det er ganske enkel. Arbeidsflyten er lett, forhåndsvisningene er nyttige, og det håndterer SD-kort bedre enn mange av de nedstrippede gjenopprettingsappene jeg prøvde.

Det som skilte seg ut for meg var dette. Det er ikke begrenset til filer du slettet for fem minutter siden. Det fungerer også på kort som vises som korrupte, RAW, uleselige eller formatert ved en feil. Det gjenkjenner vanlige bildeformater som JPG og PNG, pluss kamera-RAW-formater som CR2, NEF, ARW og DNG. Jeg brukte det selv på Canon- og Sony-filer. En venn brukte det på Fujifilm-RAW-filer og fikk tilbake de fleste av dem.

Video er der svakere verktøy ofte faller sammen. SD-kort fra GoProer, droner og speilløse kameraer ender ofte opp med fragmenterte klipp. Jeg har sett gratisverktøy gjenopprette filnavnet og størrelsen, og så levere tilbake en ødelagt video. Disk Drill gjorde det bedre for meg på slike kort, spesielt med opptak fra actionkamera.

Hvis jeg skulle gjort gjenopprettingen din, ville jeg gått i denne rekkefølgen.

1. Ta SD-kortet ut av kameraet, telefonen eller konsollen med en gang.

2. Bruk en dedikert kortleser på datamaskinen din. Jeg unngår å koble til via kameraet fordi noen enheter fortsetter å skrive metadata i bakgrunnen.

3. Installer og start Disk Drill.

4. Velg SD-kortet fra stasjonslisten.

5. Klikk på “Søk etter tapte data” og kjør Universal Scan.

6. Vent til skanningen er ferdig. Ikke stopp halvveis med mindre kortet er i ferd med å feile og du allerede har laget et image.

7. Åpne “Se gjennom funnede elementer” og sjekk Bilder-delen først.

8. Forhåndsvis filene dine. Hvis et bilde åpnes i forhåndsvisning, er det et godt tegn på at filen er intakt.

9. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, aldri tilbake på det samme SD-kortet.

Selv når kortet ser tomt ut eller datamaskinen ber deg om å formatere det, fungerer gjenoppretting fortsatt noen ganger. Jeg har hatt kort som dukket opp som RAW etter en kamerafeil, men bildedataene var fortsatt der. Filsystemet var skadet. Bildene var det ikke.

Gratisversjonen er nok til å skanne og forhåndsvise. På Windows får du opptil 100 MB gratis gjenoppretting. På Mac er gratis bruk mest for forhåndsvisning, så større gjenopprettinger betyr vanligvis at du må betale. Hvis kortet begynner å koble fra, fryse Explorer eller Finder, eller forsvinne midt under skanningen, lag først et byte-for-byte-image og skann imaget i stedet. Jeg lærte dette på den harde måten etter at et ustabilt microSD ble verre under gjentatte skanninger.

Hvis Disk Drill ikke får deg dit du trenger å komme, ville jeg sett på disse som neste steg.

1. PhotoRec er gratis og slår hardt. Ulempen er grensesnittet. Det føles gammeldags og brutalt. I tillegg kommer gjenopprettede filer ofte tilbake med generiske navn og uten de opprinnelige mappene.

2. DiskGenius er bra når kortet har partisjonsproblemer eller tyngre skade på filsystemet. Mer teknisk. Flere innstillinger. Et godt verktøy hvis du vet hva du ser på.

3. DiskDigger hjelper i Android-situasjoner der SD-kortet fortsatt sitter i telefonen og du ikke har en PC i nærheten. Jeg ville ikke rangert det på nivå med skrivebordsverktøy for dyp gjenoppretting. Root-tilgang betyr mye hvis du vil ha bedre resultater.

En ting til fra erfaring. Hvis SD-kortet forsvinner tilfeldig, ikke klarer å monteres, blir varmt, eller datamaskinen din ikke oppdager det i det hele tatt, er det ikke sikkert programvare kan gjøre så mye. Da ville jeg sluttet å rote med det og sett etter et gjenopprettingslaboratorium. Gjentatte leseforsøk på et døende kort kan gjøre en dårlig situasjon verre.

Først og fremst, slutt å bruke SD-kortet. Ikke ta flere bilder. Ikke formater det. Ikke kopier noe over på det. Slettede bilder blir ofte liggende på kortet til nye data overskriver dem.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, det er smartere å bruke en kortleser enn å la kortet stå i kameraet. Der jeg er uenig er dette, jeg ville laget en bildebackup av SD-kortet før jeg gjorde noen dyp skanning hvis bildene betyr mye. Gjenopprettingsverktøy leser kortet om og om igjen, og svake kort blir noen ganger raskt verre.

Min rekkefølge ville være:

1. Lås SD-kortet hvis det har den lille skriveryteren.
  2. Koble det til med en kortleser.
  3. Kopier hele kortet som en bildefil først, hvis programvaren din støtter det.
  4. Skann bildefilen, ikke det originale kortet, når det er mulig.
  5. Gjenopprett filer til datamaskinen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.

Disk Drill er et solid valg for dette fordi det håndterer slettede bilder, formaterte SD-kort og skadede filsystemer i én app. Jeg liker det bedre for å sortere resultater etter filtype og forhåndsvise bilder før gjenoppretting. Det sparer tid når du leter etter familiebilder i stedet for tilfeldig cache-søppel.

Hvis Disk Drill ikke finner filene, prøv et signaturbasert verktøy neste gang. PhotoRec er stygt, men sterkt til å hente ut JPG- og RAW-data fra kort med ødelagte filteller. Ulempen er at filnavnene vanligvis kommer tilbake i rotete form, så forvent kaos.

Én ting til folk hopper over. Sjekk om kameraet ditt laget forhåndsvisninger i lav oppløsning eller duplikatbilder i en annen mappe som DCIM, PRIVATE, MISC eller produsentmapper. Jeg har sett folk tro at et kort var tømt når bare oppføringen for hovedmappen var borte.

Hvis du vil ha en trinnvis video, er denne guiden for gjenoppretting av bilder fra SD-kort grei:
Gjennomgang av bildegjenoppretting fra SD-kort for slettede bilder

Hvis kortet kobler fra, ber om formatering hver gang eller vises som 0 byte, stopp der. Programvare vil ikke fikse maskinvare som svikter, og du risikerer å miste mer.

En viktig ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @waldgeist sa: sjekk om bildene faktisk er slettet, eller bare skjult bak en ødelagt mappestruktur. Kameraer ødelegger noen ganger indeksen, men filene kan fortsatt ligge der på rare steder. Før du kjører en full gjenopprettingsrunde, åpne kortet på en datamaskin og se gjennom hver mappe, inkludert DCIM-undermapper, PRIVATE, AVCHD og alt kameramerket har opprettet. Jeg har sett at “tapte” bilder egentlig bare lå der hele tiden.

Hvis de virkelig er borte, ja, Disk Drill er et solid alternativ fordi forhåndsvisningen hjelper med å skille ekte gjenopprettbare bilder fra verdiløse fragmenter. Jeg er litt uenig i å kjøre endeløse nye skanninger, da. Én ren skanning er som regel smartere enn å plage et tvilsomt SD-kort til det dør.

Hvis kameraet ditt også har Wi-Fi eller appsynkronisering, sjekk telefonen/nettbrettet som var koblet til det. Noen merker lagret i det stille nedskalerte kopier. Ikke ideelt, men bedre enn ingenting.

Og hvis du vil ha flere virkelige eksempler på gjenoppretting av bilder fra SD-kort, er denne tråden verdt å skumme gjennom:
Hjelp til gjenoppretting av bilder fra SD-kort fra Reddit-brukere

En hard sannhet: hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen, synker sjansene for gjenoppretting raskt. Ikke umulig, bare mye vanskeligere.

Eit perspektiv eg ville lagt til det @waldgeist, @himmelsjager og @mikeappsreviewer dekte: sjekk helsa til kortet før du går inn i ei lang gjenopprettingsøkt. Om SMART-liknande informasjon er tilgjengeleg gjennom kortlesaren din, eller kortet kryp på enkle lesingar, endrar det planen raskt. Eit kort som framleis blir montert, men gir lesefeil, er der eg ville vore forsiktig med djup carving, fordi brute-force-skanningar kan gjere eit knapt lesbart kort om til eit dødt eitt.

Eg er også litt ueinig i tanken om at du alltid bør hoppe rett til full gjenopprettingsprogramvare først. Om dette er vanlege JPG-ar frå eit normalt kamera og slettinga skjedde nyleg, kan somme tider ein lettare undelete-pass vere reinare enn ei enorm råsignaturskanning som fløymer deg ned med duplikat og delvise filer. Djupe skanningar er flotte, men dei kan skape eit sorteringsmareritt.

For Disk Drill spesifikt:

Fordelar

• Svært enkelt å bruke samanlikna med dei fleste gjenopprettingsverktøy
  • God førehandsvising av bilete, noko som betyr mykje for SD-kort
  • Handterer sletta filer pluss skadde eller reformaterte kort
  • Støttar mange RAW-format

Ulemper

• Gratis gjenopprettingsgrenser kan vere restriktive
  • Djupe skanningar kan returnere mange ekstra filer med dårlege namn
  • Ikkje verktøyet eg ville stolt mest på om kortet har alvorlege symptom på maskinvarefeil

Mi praktiske rekkjefølgje ville vore:

1. Test kortet i ein annan kortlesar først. Dårlege kortlesarar kastar bort timar.
  2. Sjå om filene berre er skjulte eller om mappetabellen er øydelagd.
  3. Om kortet blir lese normalt, prøv Disk Drill og førehandsvis resultata før du gjenopprettar noko.
  4. Om resultata er rotete, byt til eit strengare, biletfokusert carve-verktøy som PhotoRec.
  5. Om kortet er ustabilt, stopp DIY og vurder eit laboratorium.

Det er også verdt å sjekke: skysynk frå telefonen din, appane frå kameraleverandøren, meldingsappar, Lightroom-importar og gamle PC-miniatyrbilete. Overraskande ofte finst det tapte biletet ein annan stad i mindre, men brukbar, storleik.