USB-stasjonen min sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg flyttet viktige arbeidsfiler og familiebilder over på den, og nå sier datamaskinen min at den må formateres. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon på uten å gjøre situasjonen verre eller miste alt.
Jeg har vært i denne situasjonen før, og det suger. En USB-minnepinne ser harmløs ut helt til den en dag ikke vil åpne, eller Windows kaster den herlige meldingen «formater denne stasjonen» etter deg.
Først og fremst, ro ned. Jeg ville ikke formatert den ennå. Jeg ville ikke kjørt CHKDSK ennå. Jeg ville ikke kastet tilfeldige reparasjonsapper på den. Jeg gjorde det en gang på en gammel minnepinne full av bilder og gjorde rotet verre. Hvis filene betyr noe, er den første jobben din å få dataene av den, ikke å fikse pinnen.
Korrupsjon skjer som regel av kjedelige grunner. Jeg har sett det etter at noen dro ut en stasjon midt under overføring. Jeg har sett det etter et strømbrudd. Noen ganger rapporterer Windows partisjonen feil. Noen ganger blir filsystemet ødelagt. Noen ganger er minnet inne i pinnen rett og slett i ferd med å slites ut. Gammelt flashminne blir rart. Den ene dagen virker det, neste dag begynner det å gi RAW-feil og oppføre seg halvdødt.
Hva du gjør videre, avhenger av hva USB-en gjør.
Når jeg ville prøvd programvare først
- USB-enheten vises i Diskbehandling.
- Størrelsen ser riktig ut.
- Windows ber om å formatere den.
- Filsystemet vises som RAW, eller stasjonen åpnes som utilgjengelig.
Hvis du ser disse tegnene, ville jeg vanligvis valgt gjenopprettingsprogramvare før jeg prøvde reparasjoner.
Når jeg ville sluttet og sendt den inn
- Stasjonen mangler overalt, ikke bare i Filutforsker.
- Den fortsetter å koble fra av seg selv.
- USB-kontakten er bøyd, sprukket eller løs.
- Minnepinnen blir raskt varm.
- Filene dine er viktige nok til at ett feilgrep ville gjort skade.
På det tidspunktet ville jeg hoppet over hjemmeløsninger. Jeg har sett ustabile stasjoner bli verre av gjentatte skanninger og tilkoblinger på nytt.
Hva jeg ville brukt
Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill. Jeg brukte det på minnepinner som Windows nektet å lese, og på partisjoner som dukket opp som RAW. Det jeg liker best er muligheten til å lage et fullstendig enhetsbilde først. Hvis minnepinnen er ustabil, er det tryggere å jobbe fra et bilde enn å belaste originalen om og om igjen.
Her er YouTube-lenken for byte-for-byte-sikkerhetskopieringsdelen:
https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag&t=168s
Gjenopprettingsflyten jeg ville fulgt
- Installer Disk Drill på PC-en din, ikke på USB-pinnen.
- Koble til USB-en.
- Åpne programmet og velg USB-enheten.
- Hvis stasjonen virker ustabil, lag en byte-for-byte-sikkerhetskopi først.
- Kjør full skanning.
- Forhåndsvis det den finner.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon.
Ikke gjenopprett filer tilbake til samme USB. Jeg gjorde den feilen for mange år siden. Dårlig idé.
Etter at filene er trygge
Først etter gjenoppretting ville jeg tuklet med reparasjoner. Deretter ville jeg prøvd de vanlige Windows-tingene:
- Gi den en ny stasjonsbokstav i Diskbehandling.
- Kjør CHKDSK hvis filsystemet ser skadet ut.
- Prøv Windows-feilsøking.
- Fjern og installer USB-enheten på nytt i Enhetsbehandling.
- Formater den på nytt hvis korrupsjonen stadig kommer tilbake.
Regelen min er enkel. Hvis en minnepinne fortsetter å oppføre seg rart etter formatering, slutter jeg å stole på den. Hvis filer forsvinner, skriving mislykkes, den mister forbindelsen, eller korrupsjonen kommer tilbake, bytter jeg den ut. Pinnen er billig. De tapte dataene er ikke det.
Ikke formater den ennå. Det beste du kan gjøre er å gjenopprette først, reparere senere.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt: slutt å skrive noe som helst til USB-en. Jeg er litt uenig om CHKDSK. Jeg ville hoppet over det i starten nesten hver gang. CHKDSK er greit for en disk du ikke bryr deg om. For gjenoppretting hender det at det ‘reparerer’ filsystemet ved å fjerne skadede oppføringer, noe som betyr at filene dine blir vanskeligere å gjenopprette. Det lærte jeg på den dumme måten.
Hva du bør sjekke først:
- Koble den til en annen USB-port.
- Prøv en annen datamaskin.
- Åpne Diskbehandling.
- Se om USB-en vises med riktig størrelse.
Hvis stasjonen vises der med riktig kapasitet, selv om det står RAW eller ikke allokert, er det et ganske godt tegn. Det betyr at kontrolleren fortsatt kommuniserer med PC-en.
Min rekkefølge ville vært:
- Lag først et image av USB-en hvis stasjonen kobler fra, fryser eller leser sakte.
- Skann imaget eller USB-en med Disk Drill.
- Gjenopprett filer til den interne disken din eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til samme minnepinne.
Disk Drill er et av de bedre alternativene for gjenoppretting av skadede USB-stasjoner fordi det håndterer RAW-partisjoner, tapte filer og bildeformater godt. På flashmedier bryr jeg meg mye om forhåndsvisningsstøtte. Hvis JPG-, DOCX-, PDF- og XLSX-filene dine forhåndsvises riktig, er sjansene dine bedre. Hvis alt du får er ødelagte filnavn og ingen forhåndsvisninger, er skaden verre.
En nyttig veiledning her:
trinnvis videoveiledning for datagjenoppretting fra USB-stasjon
Noen raske tegn på at du bør slutte å prøve gjør det selv-ting:
- USB-en blir varm.
- Den kobler fra hvert par sekunder.
- Den viser 0 byte.
- Kontakten føles løs eller sprukket.
Hvis du ser dette, er gjentatte skanninger et dårlig valg. På det tidspunktet er et profesjonelt laboratorium tryggere.
Etter gjenoppretting, formater USB-en og test den bare med noen få ubetydelige filer. Hvis den feiler én gang til, kast den. Flash-stasjoner lyver rett før de dør, og de gjør det uten den minste skam.
Jeg ville lagt til én ting som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque bare var så vidt inne på: sjekk om problemet faktisk er filsystemet, eller om det bare er Windows som klikker på grunn av partisjonstabellen.
Hvis du åpner Diskbehandling og USB-enheten viser riktig total størrelse, men står som ikke allokert, ville jeg ikke gått rett til reparasjonsverktøy. I så fall kan en partisjonsgjenopprettingsskanning noen ganger bygge opp igjen den tapte partisjonsstrukturen og la deg kopiere filer med originale mapper intakte. Det kan være ryddigere enn ren filgjenfinning.
Min omtrentlige rekkefølge ville vært:
- Prøv en annen kabel/port/datamaskin hvis det er aktuelt.
- I Diskbehandling, noter om den vises som RAW, ikke allokert eller frisk uten bokstav.
- Hvis den ikke har noen bokstav, tildel en først. Høres dumt ut, men jeg har sett at det løser det.
- Hvis partisjonen ser ødelagt ut, men stasjonsstørrelsen er riktig, bruk et gjenopprettingsverktøy som kan skanne hele enheten, ikke bare det synlige volumet.
Disk Drill er fortsatt et solid valg her fordi det kan skanne USB-stasjoner på enhetsnivå og noen ganger gjenopprette både filene og den opprinnelige mappestrukturen. Jeg ville brukt det før jeg gjorde noen form for fiks-operasjon. Litt uenig med de andre: Jeg mener faktisk at en manglende stasjonsbokstav eller et ødelagt monteringspunkt er verdt å sjekke før en full gjenopprettingsøkt, fordi stasjonen noen ganger ikke egentlig er korrupt, den er bare montert feil. Veldig irriterende, men det skjer.
Hvis du også vil ha litt ekstra lesestoff om USB-gjenopprettingsverktøy, er denne tråden nyttig:
beste anbefalinger for programvare til gjenoppretting av minnepinner fra datagjenopprettingsbrukere
En ting til folk hopper over: Hvis denne USB-enheten inneholdt den eneste kopien av arbeidsfiler og familiebilder, slutt å koble den til igjen og igjen for testing. Hver gang du kobler til en døende minnepinne på nytt, er det et lite sjansespill. Hvis Diskbehandling begynner å vise merkelig kapasitet, 0 byte, eller enheten kobler ut midt under lesing, stopp gjør det selv-opplegget. Det er punktet der hjemmegjenoppretting kan gå fra kanskje til vel, det var dumt.
Hvis du får gjenopprettet alt, ikke stol på den pinnen igjen. Kanskje til uviktige filer, klart. For bilder og jobb? nei.
En liten uenighet med @suenodelbosque, @waldgeist og @mikeappsreviewer: før en stor skanning, sjekk USB-en i Linux hvis du kan. En live Ubuntu-USB kan noen ganger montere stasjoner som Windows merker som needs formatting, spesielt hvis problemet er forvirrende metadata på Windows-siden heller enn reell korrupsjon.
Hvis Linux ser den, kopier alt av umiddelbart. Hvis ikke, bruk Disk Drill.
Fordeler med Disk Drill:
- Bra til RAW- og slettede filer-gjenoppretting
- Forhåndsvisninger hjelper med å vurdere filtilstand
- Kan skanne hele enheten, ikke bare det ødelagte volumet
Ulemper:
- Dype skanninger kan være trege
- De beste resultatene krever ofte betalingsversjonen
- Filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart ved alvorlig korrupsjon
Hvis dette også er bilder, sjekk gjenopprettede JPEG-er nøye. Flash-korrupsjon kan gi filer som åpnes, men er halvgrå eller avkuttet. Gjenopprettingssuksess er ikke bare fil funnet, det er fil faktisk brukbar.
Og ja, hvis minnepinnen noen gang rapporterer falsk kapasitet eller absurde tall for ledig plass, ville jeg mistenkt forfalsket eller sviktende flash, ikke bare korrupsjon. På det tidspunktet bør du gjenopprette det du kan og pensjonere den.