Hvordan kan jeg gjenopprette permanent slettede filer på Macen min?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Mac-en min og innså for sent at de verken lå i Papirkurv eller var sikkerhetskopiert i Time Machine. Jeg trenger hjelp til å finne ut om det finnes noen måte å gjenopprette slettede Mac-filer på, fordi noen av disse dokumentene og bildene er veldig viktige, og jeg trenger dem tilbake så snart som mulig.

Jeg opplevde dette én gang på Mac-en min, tømte Papirkurv, følte meg kvalm i omtrent ti sekunder, og tvang meg så til å slutte å klikke rundt. Den delen er viktigere enn de fleste tror. Hvis du fortsetter å bruke Mac-en som om ingenting har skjedd, begynner SSD-en å gjenbruke ledig plass, og sjansene dine synker raskt.

Her er rekkefølgen jeg ville fulgt.

1. Sjekk Time Machine og iCloud først

Dette er den raskeste veien når det fungerer. Ingen skanning, ingen gjetting.

1. Gå til mappen der filen pleide å ligge.
  2. Åpne Time Machine.
  3. Gå tilbake til en sikkerhetskopi fra før du slettet den.
  4. Gjenopprett filen.
  5. Logg deretter inn på https://iCloud.com og se gjennom Nylig slettet, spesielt for dokumenter og bilder.

Jeg ville gjort dette før jeg installerte noe annet. Å gjenopprette fra en sikkerhetskopi tar minutter. Filgjenoppretting kan ta timer og fortsatt ende uten resultat.

2. Sjekk etter APFS-øyeblikksbilder

Mange Mac-brukere overser dette. macOS beholder ofte lokale APFS-øyeblikksbilder på egen hånd, selv når Time Machine aldri ble satt opp helt. Jeg har sett folk anta at de ikke hadde noen sikkerhetskopi, for så å oppdage at et eldre øyeblikksbilde fortsatt lå der.

Åpne Diskverktøy, velg APFS Data-volumet ditt, og se om det finnes øyeblikksbilder fra før slettingen. Hvis du finner ett fra riktig tidspunkt, kan det hende du klarer å hente ut de manglende filene derfra.

3. Hvis sikkerhetskopier mislykkes, kjør programvare for gjenoppretting

Når det ikke finnes noen sikkerhetskopi, er dette vanligvis neste trekk. Disk Drill er et av de enklere alternativene på nyere macOS-versjoner, inkludert Apple Silicon-Macer. Jeg har brukt verktøy i denne kategorien før, og brukervennlighet betyr mye når du allerede er stresset og prøver å ikke gjøre ting verre.

1. Installer programvaren.
  2. Velg disken der filene var lagret.
  3. Kjør skanningen.
  4. Forhåndsvis det den finner.
  5. Gjenopprett filer til en annen disk hvis du har en.

Hvis du vil ha en gratis løsning, finnes PhotoRec, men det er mer kronglete. Etter min erfaring dumper det ofte tilbake filer med ødelagte navn og uten mappestruktur, så du ender opp med å sortere gjennom et rot.

En ting folk glemmer om SSD-er

Moderne Mac-er bruker SSD-er, og SSD-er bruker TRIM. Når TRIM har tømt slettede blokker, blir gjenoppretting mye vanskeligere, noen ganger umulig. Gamle harddisker var tregere til å fjerne spor. SSD-er er mindre tilgivende. Så hvis dette skjedde for fem minutter siden, slutt å bruke maskinen nå. Ikke fortsett å surfe, ikke fortsett å lagre ting, ikke fortsett å flytte filer rundt. Ja, det føles ekstremt, men det hjelper.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg sjekket Time Machine, deretter iCloud, så APFS-øyeblikksbilder, og etter det ville jeg gått rett til en gjenopprettingsskanning. Jeg har sett slettede filer komme tilbake etter at Papirkurv ble tømt. De som fikk best resultater, sluttet vanligvis å bruke Mac-en med en gang og handlet raskt.

Slutt å bruke Mac-en først. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på det punktet. Hver skriving til SSD-en senker sjansene for gjenoppretting.

Et par andre steder å sjekke før du bruker timer på skanning:

1. Se inni appspesifikke gjenopprettingsmapper.
    Photos, Notes, Pages, Word og noen Adobe-apper har sitt eget område for nylig slettede filer eller midlertidige autolagringsfiler. For Word, sjekk AutoRecovery i:
    ~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery

2. Søk i plasseringer for midlertidige og ulagrede filer.
    Åpne Finder, trykk Command + Shift + G, og sjekk deretter:
    ~/Library/Autosave Information
    /private/var/folders
    ~/Library/Containers
    Sorter etter Endringsdato. Du kan finne en fungerende kopi.

3. Sjekk versjonshistorikk i skysynkronisering.
    Hvis filen lå i Dropbox, OneDrive, Google Drive, Box eller iCloud Drive, logg inn i nettappen og gjenopprett en eldre versjon. Mange tjenester beholder slettede filer i 15 til 30 dager på grunnabonnementer, lenger på betalte planer.

4. Bruk Terminal for skjulte ting.
    Spotlight overser slettede midlertidige filer. Terminal er bedre for brede søk:
    find ~/Library -iname ‘filename
    mdfind 'kMDItemFSName == ‘filename’
    Dette er kjedelig, men det fungerer oftere enn folk forventer.

5. Hvis du skanner, gjenopprett til en ekstern disk.
    Jeg er litt uenig i å installere verktøy på samme Mac hvis det er lite plass. En bedre løsning er å starte fra et annet volum eller bruke Target Disk Mode eller Share Disk, og deretter skanne den interne disken fra en annen Mac. Hvis du bruker Disk Drill, gjør det på denne måten hvis mulig. Det reduserer risikoen for overskriving.

Dessuten er denne videoen en grei gjennomgang hvis du vil ha en visuell trinn-for-trinn-guide:
slik gjenoppretter du slettede filer på Mac, trinnvis videoguide

Hvis filene ble slettet for flere uker siden på en SSD, faller sjansene mye. Hvis det skjedde i dag, har du fortsatt en sjanse.

En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @caminantenocturno sa: sjekk om filen faktisk noen gang ble slettet lokalt. Det høres dumt ut, men på macOS er mye som blir slettet egentlig bare flyttet, omdøpt eller erstattet på grunn av en synkroniseringskonflikt i en app.

Prøv dette før en dyp skanning:

• I Finder, søk etter Type, ikke bare filnavn
  • Søk kun etter filendelse, som .psd, .docx, .pages, .xlsx
  • Sorter etter Sist åpnet og Endringsdato
  • Sjekk Nylige, ikke fordi det er magisk, men fordi aliaser og flyttede filer fortsatt dukker opp der noen ganger
  • Hvis det var en fil på skrivebordet eller i dokumenter, sørg for at Skrivebord og Dokumenter i iCloud Drive ikke har flyttet den

Jeg er også litt uenig i tilnærmingen med å installere gjenopprettingsprogramvare med en gang hvis filene er veldig viktige. Hvis dataene betyr mye, er det tryggeste å slå av Mac-en, koble disken til en annen Mac hvis mulig, og skanne den eksternt. Mindre sjanse for overskriving. Hvis du går for programvareløsningen, er Disk Drill for Mac filgjenoppretting et av de mer praktiske alternativene fordi det forhåndsviser gjenopprettbare filer og er enklere å bruke enn kommandolinjeverktøyene.

Sjekk også filversjonering i selve appen. Pages, Numbers, Keynote og noen Adobe-apper lar deg bla gjennom eldre versjoner fra Fil-menyen. Det har reddet meg før når slettingen egentlig bare var en overskriving.

Hvis du vil lese mer om alternativer for gjenoppretting av Mac-disker, er denne tråden nyttig: beste programvare for å gjenopprette filer fra en MacBook-harddisk

Hvis slettingen skjedde på en SSD for en stund siden, vær realistisk. TRIM er brutalt. Hvis det skjedde nylig, kan du fortsatt ha en sjanse, men vær rask og slutt å bruke maskinen så fort som mulig.

En vinkel jeg ikke ser blir fremhevet nok: sjekk om disken har filsystemskade, ikke bare slettede filer. Hvis APFS-katalogen ble ødelagt under en krasj, kan filen være borte i Finder, men fortsatt være til stede strukturelt.

Det jeg vil legge til det @caminantenocturno, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer sa:

• Kjør Førstehjelp fra gjenopprettingsmodus på det berørte volumet
  • Hvis filen lå på en ekstern disk, et SD-kort eller en USB-SSD, klon den enheten først før du skanner
  • Sjekk e-postvedlegg, Slack-/Teams-opplastinger, utskriftskøer og appenes eksportmapper. Folk gjenoppretter ofte den siste sendte kopien der

Jeg er litt uenig i å kjøre Førstehjelp for sent. På et skadet volum kan gjenopprettingsverktøy feiltolke filtreet til grunnleggende feil er rettet.

Hvis du bruker Disk Drill, fordeler: enkel forhåndsvisning, god APFS-støtte, enklere enn verktøy som er tunge på Terminal. Ulemper: ingen magi på SSD-er med TRIM, dypskanninger kan gi mange rotete resultater, og det er ikke ideelt å installere det på samme interne disk.

Hvis filen var forretningskritisk og ikke bare kjedelig å miste, ville jeg stoppet gjør-det-selv etter de grunnleggende sjekkene og vurdert et datagjenopprettingslaboratorium. På moderne Mac-SSD-er har programvaregjenoppretting en hard grense.