iPhone-geheugen vol maar ik weet niet wat de ruimte inneemt

Mijn iPhone zegt dat mijn opslag vol is, maar wanneer ik de instellingen controleer, kan ik niet achterhalen wat alle ruimte in beslag neemt. Ik heb apps, foto's en berichten verwijderd, maar het toont nog steeds bijna geen vrije opslagruimte. Ik heb hulp nodig bij het vinden van verborgen iPhone-opslaggebruik en het vrijmaken van ruimte zodat mijn telefoon weer normaal werkt.
De popup “iPhone-opslag vol” verpestte mijn week toen die op mijn iPhone 13 verscheen. De telefoon werd eerst trager. Daarna begonnen apps vast te lopen. Het duurde eeuwig voordat de camera openging. Een paar keer startte hij vanzelf opnieuw op, wat genoeg voelde om me te laten denken dat de telefoon het begaf. Dat was niet zo. Ik had de opslag zo vol gepropt dat iOS geen ruimte meer had voor tijdelijke bestanden en gewone achtergrondtaken. Als je wilt weten wat je het eerst moet verwijderen, begin dan met het grote vergeten rommelbestand, niet met de kleine apps die je elke dag gebruikt. Bij mij waren de grootste boosdoeners lange 4K-clips, berichtbijlagen waar ik nooit meer naar keek en gecachte gegevens die uit het zicht stonden. Controleer het hier: Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag Geef het even een minuut. De grafiek laadt traag op een volle telefoon. Zodra die verschijnt, zie je wat ruimte opslokt, Foto’s, Apps of de vage rommel die “Systeemgegevens” heet. Veel mensen raken in de war door iCloud. Ik ook. Betalen voor iCloud-opslag betekent niet dat je iPhone standaard extra lokale ruimte krijgt. Als je telefoon nog steeds zegt dat de opslag vol is, open dan: Instellingen > Foto’s Controleer daarna of “Optimaliseer iPhone-opslag” is ingeschakeld. Zonder dat heeft de telefoon de neiging om volledige kopieën op het apparaat te bewaren. Als het aan staat, bewaart iOS kleinere versies lokaal en laat het de bestanden in volledige resolutie in iCloud staan. Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen. Slecht idee voor mij. Ik was veel te lang bezig in Onlangs verwijderd, en ja, je moet daar kijken omdat verwijderde foto’s 30 dagen blijven staan en nog steeds meetellen. Ik heb ook duplicaten en wazige foto’s met de hand uitgezocht. Vreselijke klus. Duurde eeuwig. Ik miste ook nog dingen. Wat het voor mij oploste, was een opruimapp. Ik vermijd die meestal omdat de meeste nogal scamachtig aanvoelen, vol met betaalmuren en irritante meldingen. Degene die ik uiteindelijk gebruikte was Clever Cleaner. Van de apps die ik testte, was dit de enige gratis app die ik bleef gebruiken omdat ik geen verborgen kosten, advertenties om de paar tikken of een proefperiodeval tegenkwam. De indeling hielp meer dan ik had verwacht. Grote bestanden worden op één plek gegroepeerd, zodat ik oude video’s die 2 GB opslokten kon zien zonder map voor map te hoeven zoeken. Er is ook een sectie met vergelijkbare foto’s, en die bespaarde me het scrollen door reeksen waarin ik acht bijna identieke foto’s maakte in een poging één fatsoenlijke opname te krijgen. De app liet ook bestandsgroottes van screenshots zien, wat best gênant was. Ik had een stapel nutteloze screenshots, memes, QR-codes en willekeurige bonnetjes, allemaal dode ballast. Wat ik fijn vond, is dat de scan op het apparaat wordt uitgevoerd, dus je privéfoto’s worden niet zomaar ergens heen gestuurd. Nadat ik ongeveer 12 GB had vrijgemaakt, stopte de vertraging. De telefoon voelde weer normaal aan. Geen magie. Het was de opslag. Als je opruimt en de ruimte nog steeds krap is, kijk dan ook op deze plekken. Berichten Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten. Kijk bij Grote bijlagen. Oude video’s, GIF’s en spraaknotities stapelen zich ongemerkt op. Safari Open Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Dit levert niet elke keer enorme winst op, al kreeg ik wel een paar honderd MB terug van gecachte rommel en sitegegevens. Muziek en Podcasts Als je albums, afspeellijsten of afleveringen opslaat voor offline gebruik, stapelen die downloads zich snel op. Open elke app en controleer de sectie Downloads. Nog één ding, vergeet aan het eind Onlangs verwijderd in Foto’s niet. Als je die stap overslaat, komt de ruimte niet meteen terug en denk je dat het opruimen niet heeft gewerkt. Op mijn telefoon duurde de eerste grondige ronde misschien 15 minuten toen ik stopte met proberen alles handmatig te doen. Dat was het moment waarop alles niet meer vastliep en de telefoon niet meer vreemd deed.
Wat de ruimte meestal verbergt, zijn dingen die iOS slecht labelt. Ik zou naar 4 dingen kijken die mensen vaak missen. 1. Mail-appgegevens. Als je Apple Mail gebruikt met grote bijlagen, stapelt gecachte mail zich op. Soms gigabytes. Verwijder het mailaccount en voeg het opnieuw toe. 2. Bestanden-app. Open Bestanden, daarna Op mijn iPhone, Downloads en recent opgeslagen mappen. Videobewerkingen en ZIP-bestanden blijven daar voor altijd staan. 3. Dictafoon, GarageBand, iMovie, CapCut, Netflix, Spotify, YouTube. Deze apps slaan offline media en projectbestanden op buiten de voor de hand liggende plekken. 4. Mislukte iOS-updatebestanden. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk of daar een iOS-update staat. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. De Safari-cache is zelden de grote boosdoener. Het is zeker de moeite waard om die te wissen, maar het verklaart meestal niet waarom er 20 GB ontbreekt. Als Systeemgegevens enorm blijven, doe dan dit. Herstart. Synchroniseer met Finder of iTunes. Maak daarna een versleutelde reservekopie. Wis de iPhone. Zet de reservekopie terug. Vervelend, ja. Maar ook effectief. Ik heb gezien dat er na een herstelbeurt 15 GB terugkwam toen de opslagrapportage was vastgelopen. Als je een snellere scan wilt, is Clever Cleaner prima om verborgen media-rommel op te sporen. Ook dit overzicht van de beste AI-opruimapps voor iPhone en praktijktestresultaten is het bekijken waard. Controleer ook Recent verwijderd in Bestanden, niet alleen in Foto's. Die missen mensen ook vaak.
iPhone-geheugen vol maar ik weet niet wat ruimte inneemt
Wat ik hierna zou controleren, zijn de dingen die iPhone-opslagstatistieken slecht uitleggen, niet de voor de hand liggende categorie Foto’s/Apps die @mikeappsreviewer en @espritlibre al hebben behandeld. De grote boosdoener: gesynchroniseerde media vanaf een computer. Als je ooit films, series, muziek of oude spraakmemo’s via Finder/iTunes hebt gekopieerd, kan die opslag daar nogal onzichtbaar blijven staan tenzij je in de specifieke app kijkt. Hetzelfde geldt voor WhatsApp en Telegram. Hun mediabibliotheken kunnen absurd groot worden, en chats verwijderen in Berichten heeft daar geen invloed op. Open die apps en kijk naar hun eigen opslagbeheerders. Ook is “vrije ruimte” op een iPhone niet altijd meteen echt vrij. iOS kan nog een tijd opruimbare ruimte, indexeringsgegevens en tijdelijke bestanden voor fotobewerking vasthouden. Dus je verwijdert 5 GB en de telefoon doet alsof je niets hebt verwijderd. Irritant, maar min of meer normaal. Sluit hem aan, verbind met wifi, laat hem even vergrendeld liggen en controleer daarna opnieuw. Ik heb opslagcijfers zichzelf van de ene op de andere nacht zien herstellen. Eén ding waar ik het een beetje oneens over ben met het gebruikelijke advies: willekeurige kleine apps verwijderen is verspilde moeite, tenzij de app zelf enorme hoeveelheden gegevens opslaat. Instagram, TikTok en bewerkingsapps zijn erger dan een heleboel kleine hulpprogramma’s. Probeer dit: - geforceerd herstarten - app-specifieke downloads controleren - zoeken naar gesynchroniseerde media - de telefoon een paar uur aan de lader op wifi laten - daarna de opslaggrafiek opnieuw controleren Als je een snellere visuele scan wilt voor dubbele foto’s, grote video’s, schermafbeeldingen enzovoort, is Clever Cleaner eigenlijk handig om de rommel snel zichtbaar te maken zonder eindeloos te hoeven zoeken. En als je een visuele uitleg wilt, bekijk de stapsgewijze gids voor het opschonen van iPhone-opslag. Als het cijfer daarna nog steeds totaal niet logisch is, is een back-up maken en herstellen waarschijnlijk de echte oplossing. Dat betekent meestal gewoon dat de opslagindex kapot is.
iPhone-geheugen vol maar ik weet niet wat ruimte inneemt