Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik moet snel alle foto’s verwijderen om ruimte vrij te maken. Ik probeer te zien of het gedeelte iPhone-opslag in realtime wordt bijgewerkt terwijl foto’s worden verwijderd, omdat de cijfers vertraagd lijken en ik niet zeker weet of de ruimte daadwerkelijk vrijkomt. Ik zoek naar de snelste manier om alle foto’s te verwijderen en te bevestigen dat de opslag correct wordt bijgewerkt.
Ik liep hier ook tegenaan met een enorme bibliotheek, rond de 30k foto's, en de standaard Foto's-app viel uit elkaar zodra ik die in bulk probeerde op te schonen. Het voelt alsof die gemaakt is voor scrollen en terugkijken naar oude dingen, niet voor een grote schoonmaak als je bibliotheek zich jarenlang heeft opgestapeld.
Waarom je selectie steeds wordt gewist
Dat slepen-om-te-selecteren werkt prima als je een paar honderd items kiest. Na ongeveer 10.000 tot 15.000 bestanden wordt het rommelig. Mijn telefoon werd warm. Scrollen begon te haperen. En toen was één verkeerde vingerbeweging genoeg om de hele selectie kwijt te raken. Ik denk niet dat jij iets verkeerd doet. Het lijkt er meer op dat de app zijn limiet bereikt.
Als je binnen Apple's app wilt blijven, is de enige methode die ik vond die geen rommeltje wordt, werken in kleinere batches:
- Open Albums, niet Alle foto's. Sommige albums tonen een optie Selecteer alles, de volledige bibliotheek meestal niet.
- Werk in stukken van 2.000 tot 3.000 foto's.
- Verwijder één batch en wacht dan. Laat de telefoon afronden voordat je aan de volgende ronde begint.
- Blijf dit herhalen totdat je hebt verwijderd wat je weg wilt hebben.
Ja, het duurt langer. Het mislukt ook minder vaak.
Controleer iCloud-foto's voordat je iets verwijdert
Dit deel brengt mensen vaak in de war. iCloud-foto's is synchronisatie, geen back-up. Toen ik foto's van mijn iPhone verwijderde, verdwenen diezelfde foto's ook van mijn iPad, mijn Mac en iCloud. Alles wordt gespiegeld op je Apple-apparaten met hetzelfde account.
Als je doel is om opslagruimte op je telefoon vrij te maken maar de originelen te bewaren:
- Ga naar Instellingen en dan naar Foto's.
- Zet Optimaliseer iPhone-opslag aan.
- Je telefoon bewaart kleinere lokale versies en de bestanden in volledige resolutie blijven in iCloud.
Als je alles al hebt gekopieerd naar een externe schijf, een pc of iets als Google Foto's, dan is het prima om de bibliotheek op je telefoon leeg te maken. Ik zou de back-up nog steeds eerst dubbel controleren. Ik heb mensen zien aannemen dat een overdracht klaar was terwijl dat niet zo was. Slechte dag.
Waarom opslagcijfers niet meteen veranderen
Ik merkte hiervoor twee veelvoorkomende redenen op.
| Probleem | Wat het veroorzaakt | Wat het voor mij oploste |
| Opslagbalk blijft hetzelfde | Recent verwijderd houdt de bestanden nog 40 dagen vast | Ga naar Albums, dan Recent verwijderd en dan Verwijder alles |
| Foto's verschijnen weer na verwijdering | De telefoon zit te vol om de verwijdertaak af te ronden | Verwijder eerst één grote app zodat iOS wat werkruimte heeft |
Wanneer de telefoon op 99% vol zit, begint iOS vreemd te doen. Ik had meer succes nadat ik eerst één grote app had verwijderd, meestal een game of streaming-app van meer dan 500MB. Zodra er wat vrije ruimte was, liep het verwijderen van foto's niet meer halverwege vast.
Nadat je Recent verwijderd hebt geleegd, start je de telefoon opnieuw op. Bij mij werd het opslagcijfer pas na een herstart bijgewerkt. Irritant, maar het werkte.
Een bruikbaardere optie voor enorme bibliotheken
Nadat ik veel te lang met de standaard-app had geworsteld, ben ik uiteindelijk een externe opschoon-app gaan gebruiken voor de grote schoonmaak. Bij de meeste in de App Store kun je gratis scannen, waarna ze om een abonnement vragen zodra het tijd is om iets te verwijderen. Daar was ik snel klaar mee.
Clever Cleaner was degene die ik vond die dat niet deed. Geen advertenties. Geen betaalmuur die de opschoonstap blokkeert.
De onderdelen die ik het nuttigst vond, waren deze:
- Tabblad Zwaargewichten. Het sorteert je bibliotheek van grootste bestand naar kleinste. In mijn geval namen enorme 4K-clips en oude burst-stapels de meeste ruimte in. Die eerst verwijderen gaf de grootste winst.
- Tabblad Vergelijkbaar. Het groepeert bijna-dubbele foto's bij elkaar. Als je vijftien foto's van hetzelfde hebt met piepkleine verschillen, dan kun je hier snel opruimen.
- Tabblad Schermafbeeldingen. Elke miniatuur toont de bestandsgrootte, zodat je weet wat je terugkrijgt voordat je het verwijdert.
- Het draait op het apparaat. Mijn foto's werden niet ergens anders naartoe geüpload om te worden gesorteerd.
Eén vreemd ding met gedeelde albums
Dit bracht me de eerste keer in verwarring. Een foto uit je hoofdbibliotheek verwijderen haalt die niet uit een gedeeld album als je die daar al hebt geplaatst. Gedeelde albums werken als aparte containers. Als je wilt dat iets daaruit verdwijnt, open dan het gedeelde album zelf en verwijder het daar. Als het jouw album is, verwijdert het verwijderen van het hele album alles wat erin zit.
Nee, het scherm iPhone-opslag wordt niet in echt realtime bijgewerkt. Het ververst in stukken. Soms snel, soms veel te laat. Op een volle telefoon wordt het erger. iOS moet indexeren, onderdelen naar Recent verwijderd verplaatsen en daarna de opslag opnieuw berekenen. Dus als het getal vast lijkt te staan, is dat deel normaal.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei: kijk eerst naar het aantal in de Foto’s-app, niet naar de opslagbalk. Als je totale aantal foto’s daalt, worden ze daadwerkelijk verwijderd. De opslaggrafiek is vaak het laatste dat bijwerkt. Ik heb gezien dat die 5 tot 30 minuten achterloopt op een vol toestel. Een herstart forceert vaak een verversing, ja, maar ik denk niet dat opnieuw opstarten na elke batch de moeite waard is.
Snelste route als je alle foto’s weg wilt hebben:
- Gebruik een Mac of pc en verwijder daar de bibliotheek, synchronisatie is vaak stabieler voor enorme opschoonacties.
- Maak daarna Recent verwijderd leeg op de telefoon.
- Laat de telefoon even aan de lader met het scherm aan zodat het indexeren kan afronden.
Als je snel de meeste ruimte terug wilt, werkt eerst video’s verwijderen beter dan willekeurige foto’s wissen. Een paar 4K-clips nemen meer opslag in dan duizenden kleine foto’s. Daar helpt Clever Cleaner, omdat het eerst zware bestanden sorteert. Als je snel wilt zien hoe het werkt, is deze review prima: bekijk deze review van Clever Cleaner voor iPhone-opslagopschoning
Nog iets dat mensen vaak missen. Als iCloud-foto’s aan staat, verwijdert wissen op één Apple-apparaat ze van alle gesynchroniseerde apparaten. Ik heb te veel mensen dit op de harde manier zien leren.
Nee, niet echt in realtime. De pagina iPhone-opslag is meer uiteindelijk nauwkeurig dan live. Hij berekent opnieuw na de verwijdertaak, nadat Foto’s is bijgewerkt, en soms nadat het systeem even stopt met vastlopen op zichzelf.
Ik ben het op één punt wel enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Als je snel ruimte probeert vrij te maken, kan verwijderen in heel veel kleine batches het hele proces juist vertragen. Soms is het sneller om eerst de grootste ruimtevreters aan te pakken, niet alles. @viajeroceleste noemde dat al bij video’s, en dat klopt helemaal. Een handvol grote video’s kan meer ruimte vrijmaken dan 5.000 willekeurige foto’s wissen.
Als je doel letterlijk is om alle foto’s te verwijderen, is het snelste schone resultaat vaak:
- Verwijderen uit Foto’s
- Recent verwijderd leegmaken
- Wachten
- Later de opslag controleren, niet elke 10 seconden want iOS liegt lol
Nog iets wat mensen vaak missen: het aantal in de Foto’s-app en de opslagbalk kunnen een tijdlang van elkaar verschillen. Dat is normaal. Als Recent verwijderd nog vol zit, komt je opslag nog niet goed terug.
Als de Foto’s-app erg traag is, is Clever Cleaner het bekijken waard omdat het helpt grote bestanden sneller zichtbaar te maken in plaats van je te laten worstelen met Apple’s onhandige selectiesysteem. Dit is ook een degelijke snelle uitleg voor hoe je iPhone-opslag snel en gratis kunt vrijmaken.
Korte versie: geen live update, wel vertraagde cijfers, en ja iOS kan daar irritant over doen.
Ik ben het met @viajeroceleste en @waldgeist eens over het traagheidsdeel, maar ik ben het er licht mee oneens dat het bekijken van het aantal Foto’s altijd het beste signaal is. Op een erg volle iPhone kan zelfs dat vastlopen of inconsistent lijken terwijl iOS op de achtergrond nog verwijderingen verwerkt.
Wat ik meer zou vertrouwen is dit:
- controleer of Recent verwijderd volloopt
- controleer of de telefoon stopt met waarschuwingen over weinig opslag
- wacht tot Spotlight- en Foto’s-indexering tot rust komen voordat je het definitieve aantal beoordeelt
Nog iets dat mensen niet vaak genoeg noemen: als je iCloud-foto’s gebruikt, kan de echte bottleneck de synchronisatiestatus zijn, niet het verwijderen zelf. Als de telefoon vastzit op uploaden of synchroniseren, kan de opslagberekening langer vreemd blijven dan verwacht.
Wat betreft alles snel verwijderen: ik zou vermijden dat te doen terwijl de energiebesparingsmodus aan staat. De achtergrondopschoning van iOS gaat daar langzamer.
Clever Cleaner kan helpen als de Foto’s-app vastloopt nog voordat je door de bibliotheek heen bent.
Voordelen van Clever Cleaner:
- makkelijker om snel ruimtevreters te vinden
- nuttig voor duplicaten, schermafbeeldingen en grote video’s
- minder frustrerend dan massaselectie in Foto’s
Nadelen:
- hangt er nog steeds van af dat iOS het verwijderen afrondt en de opslag opnieuw berekent
- app van derden, dus sommige mensen blijven liever volledig binnen de hulpmiddelen van Apple
- niet nodig als je al precies weet wat je wilt verwijderen
Dus nee, opslag wordt niet in realtime bijgewerkt. Het wordt bijgewerkt wanneer iOS besluit klaar te zijn. Irritant, maar normaal.