Kan du gjenopprette tømt papirkurv på Mac hvis du ikke har en sikkerhetskopi?

Jeg tømte Papirkurv på Mac-en min ved et uhell og innså at viktige filer fortsatt lå i den. Jeg har ikke Time Machine eller noen annen sikkerhetskopi, og jeg trenger virkelig disse dokumentene tilbake til jobb. Ser etter den beste måten å gjenopprette slettede Mac-filer etter å ha tømt Papirkurv uten sikkerhetskopi.

Jeg gjorde dette en gang, og de første minuttene betydde mer enn noe annet. Å tømme papirkurven på en MacBook sletter ikke filene med én gang. macOS fjerner vanligvis filreferansene og markerer plassen som tilgjengelig. Dataene blir ofte liggende der til noe annet skriver over dem.

Så slutt å bruke MacBooken nå. Ikke åpne apper. Ikke lagre filer. Ikke installer ting. Ikke surf rundt. La den være i fred. Hver skriving til den interne disken reduserer sjansene dine.

Det finnes et annet problem på nyere Macer. SSD-er bruker TRIM, og TRIM begynner å tømme slettede blokker i bakgrunnen. Det gjør dette for å hindre at lagringsytelsen faller. På en MacBook betyr dette at slettede data kanskje ikke blir liggende lenge. Tid er viktig her.

Sjekk de enkle stedene først

1. Skylagringskontoer
    Hvis filene noen gang ble synkronisert med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, sjekk disse fra en annen enhet hvis du kan. Hver tjeneste har sitt eget område for slettede elementer en stund, ofte rundt 30 dager. Denne lagringen er separat fra Papirkurv på Macen din.
  2. Bilder og Notater
    Hvis du slettet bilder eller notater, se inne i selve appen. Både Bilder og Notater har en Nylig slettet-del, vanligvis i omtrent 30 til 40 dager.
  3. Time Machine
    Hvis du på noe tidspunkt hadde satt opp Time Machine, se der deretter. Gå tilbake til mappen der filene pleide å være. Noen ganger beholder macOS også lokale øyeblikksbilder fra den siste dagen på den interne disken, selv når sikkerhetskopidisken ikke er koblet til. Jeg har sett dette redde folk.

Hvis disse kontrollene mislykkes, gå videre til gjenopprettingsprogramvare

På nyere MacBooker er gjenoppretting mer rotete enn det pleide å være. Apple Silicon-modeller og Macer med T2-brikken låser ting kraftig ned, og noen gjenopprettingsapper håndterer ikke den interne disken godt. Verktøyet jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill.

Den vanligste feilen folk gjør, er å installere gjenopprettingsprogramvare på den samme MacBooken de prøver å gjenopprette fra. Ikke gjør det. Installasjon skriver data til disken, og du kan overskrive filene du vil ha tilbake.

Hva jeg ville gjort

1. Kjør verktøyet uten å installere det på den berørte Macen
    Bruk en annen datamaskin. Last ned appen der. Legg den på en USB-enhet om nødvendig. Unngå nye skrivinger på MacBooken du prøver å redde.
  2. Lag et diskbilde først
    Dette trinnet blir ofte hoppet over. Dårlig idé. Opprett et fullstendig bilde på bytenivå av den interne disken og lagre det på en ekstern disk. Deretter jobber du fra bildet. Hvis den første skanningen ikke finner noe, har du fortsatt en frosset kopi av den opprinnelige tilstanden.
  3. Skann den interne disken eller bildet
    Pek gjenopprettingsprogramvaren mot kilden og la den kjøre. Dype skanninger tar tid. På en stor SSD går det ikke raskt.
  4. Forhåndsvis resultatene
    Et godt gjenopprettingsverktøy bør la deg undersøke det det fant før du betaler. Miniatyrbilder, dokumentforhåndsvisninger, videonavn, hva enn det støtter. Sjekk om filene ser intakte ut.
  5. Gjenopprett til ekstern lagring
    Lagre gjenopprettede filer på en USB-enhet eller ekstern SSD. Ikke legg dem tilbake på den samme interne disken.

Hvis du vil ha et gratis alternativ

PhotoRec er den vanlige reserveløsningen. Det er gratis og åpen kildekode, og ja, det fungerer. Jeg har brukt det. Jeg hatet også å sortere resultatene. Det kjøres fra kommandolinjen, så det er tungvint hvis du ikke lever i Terminal. Det har også en tendens til å gjenopprette filer uten originale navn eller mappestruktur, noe som betyr at du ender opp med å grave gjennom en haug med tilfeldige filnavn. Hvis du er tålmodig, greit. Hvis ikke, blir det fort gammelt.

Når programvare ikke får jobben gjort

Da er et gjenopprettingslaboratorium neste steg. Disse stedene undersøker disken, forteller deg hva som ser ut til å kunne gjenopprettes, og gir deretter et pristilbud på jobben. Behandlingstiden er ofte noen dager til en uke. Kostnaden varierer mye, men jeg ser vanligvis tall i området 300 til 1 500 dollar for standardsaker. Mer hvis lagringen er skadet eller saken er stygg.

Hvis filene betyr noe, slutt å bruke MacBooken først. Sjekk deretter nettskyens papirkurver, appenes mapper for slettede filer og Time Machine. Hvis de er tomme, vær rask med gjenopprettingsprogramvare og lagre alt på ekstern lagring. Jeg har sett folk vente en time, fortsette å bruke maskinen og så lure på hvorfor skanningen bare fant rester. Ikke gjør det. Handle nå.

Hvis Mac-en har en SSD, synker sjansene dine raskt. Å tømme Papirkurv på macOS betyr ofte at filtabelen først tømmes, og deretter begynner TRIM å rydde blokker. På mange nyere Mac-er er det vinduet kort. Så jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer, men jeg vil legge til dette. Hvis filene er arbeidsdokumenter og verdt penger, slutt å prøve tilfeldige skanninger i timevis. Bestem deg raskt mellom programvaregjenoppretting og et laboratorium.

Noen ting folk overser:

1. Sjekk appenes autolagring og midlertidige versjoner.
    Pages, Word, Excel, Preview og Adobe-apper lagrer ofte midlertidige filer, autogjenopprettingskopier eller versjonshistorikk. Se fra en annen Mac hvis mulig i iCloud eller appspesifikke gjenopprettingsmapper. Office har AutoRecovery-mapper. Adobe-apper etterlater noen ganger også cache eller gjenopprettingsdata.

2. Sjekk Terminal-øyeblikksbilder.
    Selv uten vane for full Time Machine, beholder noen Mac-er APFS-øyeblikksbilder. Åpne Terminal og kjør:
    tmutil listlocalsnapshots /
    Hvis du ser oppføringer, kan du ha en vei tilbake. Det er ikke vanlig for alltid, men det er verdt 30 sekunder.

3. Hvis FileVault er på, blir hjemmelagde gjenopprettingstriks vanskeligere.
    Mye gammelt råd på nettet er utdatert. Target Disk Mode, å ta ut disken, rå blokkverktøy, mye av det er mindre nyttig på moderne krypterte Mac-er. Ikke kast bort tid på foruminnlegg fra 2015.

4. Gjenopprett etter filtype først.
    For arbeidsdokumenter, søk etter DOCX, XLSX, PDF, PSD først. Dype skanninger gir mindre søppel når du snevrer inn omfanget. Disk Drill er brukbar her fordi du kan filtrere resultater raskt, noe som sparer tid og tålmodighet.

5. Hvis skanningen finner filnavn men forhåndsvisninger mislykkes, stopp.
    Det betyr vanligvis delvis overskriving. På det tidspunktet er et laboratorium et bedre valg.

Lagre også gjenopprettede filer kun på en ekstern disk. Jeg vet at folk ignorerer dette og så ødelegger resten av de gjenopprettbare dataene. Dårlig trekk.

For en rask og enkel gjennomgang dekker denne veiledningen for gjenoppretting av slettede filer på Mac den grunnleggende prosessen.

Kortversjonen er at ja, gjenoppretting uten sikkerhetskopi er mulig. Nei, det er ikke sikkert. På en ny MacBook med SSD betyr tid mer enn innsats. Hvis du trenger dokumentene til jobb i morgen, ville jeg prøvd Disk Drill med en gang eller gått rett til et gjenopprettingslaboratorium.

Én ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @suenodelbosque sa: ikke anta at «viktige arbeidsdokumenter» alltid må gjenopprettes fra rå slettede data. Et overraskende antall Mac-filer kan gjenoppbygges fra apphistorikk, synkroniseringsrester og hurtigbufrede kopier selv når Papirkurv allerede er tømt.

Sjekk disse før du går for dypt:

• Word/Excel automatisk gjenoppretting
    ~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery/
    og lignende Office-mapper.
  • Pages/Numbers/Keynote beholder noen ganger versjoner i iCloud eller pakkeinnhold.
  • Preview/PDF-apper kan ha dupliserte nylige kopier i midlertidige mapper.
  • Mail-vedlegg hvis dokumentet noen gang ble sendt på e-post til deg eller fra deg.
  • Slack/Teams hvis du lastet opp filen der på et tidspunkt.
  • Spotlight-artefakter. Noen ganger viser søk fortsatt spor eller Hurtigvisning-buffer.

Jeg er litt uenig i vinklingen om å «gå rett til et laboratorium» med mindre filene virkelig er uerstattelige og dyre å miste. For vanlige slettede dokumenter ville jeg brukt et kort, kontrollert tidsvindu på å prøve programvare først. Ikke hele natten, ikke installere tilfeldig søppel, bare én skikkelig gjennomgang. Disk Drill for Mac er vanligvis det praktiske alternativet fordi det raskt kan finne dokumenttyper og forhåndsvise resultater uten å gjøre hele greia til et sirkus.

Hvis Mac-en din fortsatt har vært på siden slettingen, slå den helt av hvis du ikke skanner akkurat nå. Dvalemodus gir fortsatt risiko for bakgrunnsaktivitet. Den delen blir ofte oversett.

Hvis dette hjelper, finnes det også en nyttig Facebook-tråd om gjenoppretting av slettede Mac-filer etter tømming av Papirkurv.

Kort svar: ja, kanskje mulig å gjenopprette, men på en moderne Mac med SSD er tiden ganske brutal. Handle raskt, vær metodisk, og ikke fortsett å rote rundt på disken som om den skylder deg penger.